dereborn skrev:Troligen är orsaken till långsam torkning snarare för tjockt/tjocka färglager. Förr sades det: "om du har en liter linoljeförg när du börjar måla, ska du ha 1,5 liter när du är klar!" SÅ tunt ska linoljefärg strykas. Stryker man för tjockt kan det hända att det inte torkar alls!
Se, här har vi en som vet! Precis så har jag lärt mig att det ska gå till också. Man ska liksom jobba in färgen i träet, utan att det knappt blir någon tjocklek alls på skiktet. Bara träet som sugit åt sig oljan och den vita kulören. Men fan vad bra det blir. Det håller i 30 år utan problem om man gör rätt, medan en alkydfärg verkar börja vissna rätt omgående för att den är så tät att den helt enkelt släpper när träet ändrar temperatur.
Tillägg: Alltså, det håller i trettio år om det inte utsätts för rent slitage eller alltför jobbigt väder.
Målar man på rätt sätt så färgar linoljefärgen inte av sej eller kladdar.
Vi har nästan hela huset målat invändigt med linoljefärger och t.ex. köksgolvet klibbar inte under fötterna alls!
Testa en fernissa istället för en cellulosaklarlack, Makten! Några av husets gamla originaldörrar är målade och fernissade, en fantastisk, tunn, vacker yta!
Ja, det är något sådant jag har i åtanke. Men fernissa kan ju vara lite vad som helst egentligen. Det finns många recept, från cellulosalacks-liknande till rena epoxi-fernissor som blir som glas. Kanske shellack vore något? Det är lätt att bättra på om det blir för slitet också. Fioler och äldre akustiska gitarrer brukar vara lackade med sådant om jag minns rätt. Det är väl samma som "kvistlack" va?
Anledningen att jag ens tänker tanken är för att jag hemskt gärna vill ha en bas som åldras vackert. Jag försökte fuska lite med min, men insåg att lacken är helt sinnessjukt tjock. Tjockare än på vilken 70-talsfender som helst.

Den kommer aldrig nånsin att slitas, och jag undrar dessutom om inte en så tjock lack kan vara till nackdel för ljudet. Så varför inte prova något annat? Det är ju bara en bas liksom.
Förresten fick Anli:s Precision mig att inspireras till att åter sätta på rundspunna strängar. Dra helvetet vilken klang det var i repan. Jag har inte provat basen med rundspunna strängar sen jag bytte mick, men ojojoj vad fint det lät.

Så nu är man förnyelse-lycklig ett tag framöver.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.