Linoljefärg på baskropp [färdigt!]

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Linoljefärg på baskropp [färdigt!]

Inlägg av Makten »

Ja, ni läste rätt. Jag fick en tokig idé i samband med att ha provat anli:s "grovlackade" Precision, där träets ådring syns och känns genom lacken. En del tycker säkert att det är fult, men jag gillade det skarpt.

Nå, det hela går i mitt fall ut på att måla baskroppen i vitt med helt vanlig linoljefärg och sedan eventuellt applicera någon form av klarlack. Linoljefärg går att lägga extremt tunt till en ändå täckande kulör, men kroppen kommer att kännas "träig" på ytan fortfarande.
Anledningen till hela idén är att lacken på min Squier är så extremt tjock att den aldrig under min livstid kommer att åldras det minsta. Mina små fusk-relic-försök har inte haft någon snygg effekt direkt. Under klarlacken och den kolorerade lacken finns ett mycket tjockt lager av något som jag gissar är ren polyester. Vi snackar en millimeter, minst. Det skulle inte förvåna mig om detta även påverkar ljudet i någon mån.

Så, innan jag skrider till verket så vill jag veta om ni har några invändningar, tips eller idéer. Tanken är att lägga bara 2-3 lager så att det blir ruskigt tunt, och sen kanske shellack eller cellulosa utanpå. Det kommer antagligen att bli väldigt ömt mot slitage, men det ser jag som en fördel. Linoljefärg gulnar också mycket snyggt och sjunker in i träet. Vill man bättra på lite så kan man göra det mycket enkelt (förutsatt att man avlägsnar ytlacken, om man nu ens gör en sådan). Ytan blir nog matt och med viss trästruktur.

Ett litet "problem" är att jag inte har den blekaste aning om egenskaperna hos träslaget; "agathis". Det verkar tämligen mjukt, så det kan vara därför man lagt det tjocka polyesterlagret som skydd. Men slagmärken och sånt bryr jag mig inte ett skvatt om. Däremot har jag sett på de bandlösa Squier J-basarna att det kan vara riktigt fult med mörka oregelbundna partier som nästan ser ruttna ut. Frågan är om detta kommer att synas genom linoljefärgen. Eller om jag bryr mig. :lol:

Galenskap? Javisst! Men det är ju bar en bas. :D Jag har aldrig hört talas om detta förr, så nån måste ju vara först.

Tillägg: Just det, hur faen tar man dän den befintliga lacken på bästa sätt? Inte en chans att jag ställer mig och slipar ner den där skiten. Färgborttagningsmedel eller värmepistol kanske?
Senast redigerad av Makten den tis 05 aug 2008, 22:27, redigerad totalt 2 gång.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

go for it!

det enda jag kan tänka mig är att ådringen på "Aghatis" antagligen inte är så fröjdig. men det kommer ju inte synas så mycket så vad gör väl det?
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Innan du rockar loss så snoka rätt på en bit aghatis och testa.
Vete tusan om jag skulle nyttjat linoljefärg men va fan, någon måste ju vara först.
Aghatis tror jag att du kan hitta i en hobbyaffär med inriktning på båtmodeller, t.ex. Eskader om dom finns kvar.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

Klopper skrev:Innan du rockar loss så snoka rätt på en bit aghatis och testa.
Vete tusan om jag skulle nyttjat linoljefärg men va fan, någon måste ju vara först.
Aghatis tror jag att du kan hitta i en hobbyaffär med inriktning på båtmodeller, t.ex. Eskader om dom finns kvar.
Jag tänkte nog prova lite under plektrumskyddet först. 8) Bara man kan begränsa området där man tar bort originallacken så ska det nog gå bra.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Du har inte funderat på att skaffa en annan kropp att testa på? Ask är snyggare än agathis!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

BarbequeVillage skrev:Du har inte funderat på att skaffa en annan kropp att testa på? Ask är snyggare än agathis!
Eh, min budget är ungefär 0:-. :lol: Visst är ask särskilt snyggt till halvtransparenta lacker, men den här ska nog inte bli transparent. Möjligen liiiiite eftersom det nog är svårt att få linoljefärgen att täcka riktigt bra utan att smeta på för mycket.

Nu går jag banne mig ner och plockar ner basen i molekyler för lite testning. Perfekt tidpunkt! :roll: Jag ska försöka kika hur träet ser ut genom att avlägsna lacken under plektrumskyddet på en liten yta först. Kanske även prova linoljefärgen där. Blir det bra så...
dereborn

Inlägg av dereborn »

Kör! Nöj dej med 2 lager, det första späder du med 20-30 procent terpentin så tränger det ner i trät ordentligt. Nästa tunna lager räcker säkert som täckfärg. Se bara till att första lagret torkar ordentligt innan du lägger lager 2. Linoljefärg är torr när du kan rispa med nageln utan att få med dej färg. INTE när den är klibbfri!
När så andra lagret torkat drar du på ett eller ett par grymt tunna lager linoljefernissa! Högblankt och slitstarkt! Kan fås att bli mattare om man späder fernissan med balsamterpentiter!

Cool idé, ser fram emot resultatrapporet
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

Häftig idé. Jag kan nog som tidigare talare vara skeptisk till om agayhis har en struktur som är snygg men egentligen, hur fult kan det bli? Något som kan se tråkigt ut är om kroppen är gjord i flera delar och kanske delarna inte är tex två delar som skarvats i mitten och istället 1/3 och 2/3. Å andra sidan får du väl lacka den med täckande färg om det inte funkar. Värre än så är det ju inte. Kör hårt!
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

Nu har jag skridit till verket och med varmluftpistol avverkat lite färg under plektrumskyddet. Den befintliga lacken är verkligen äckligt tjock, men den släpper fint från träet om man värmer ordentligt. Den verkar alltså inte ha "sugit fast" i fibrerna som epoxi och annat kan göra, så jag tror knappt man behöver sandpappra mer än att ytan blir bra.
Agathis-bitarna är som väntat mycket märkliga i sin marmorering. Mörka strimmor här och där, men själva träets struktur är tät men mjuk. Lite som al ungefär.
Jag provade att dra på ett tunt lager linoljefärg på den lilla plätt jag skrapat, och det blir jättefint! Marmoreringarna syns rakt igenom, men de bildar mest snygga mönster. Kroppen är av tre bitar, så det kan nog bli tjusigt om det inte är något riktigt uselt parti nånstans, men det vet man förstås inte innan den är strippad.

Nu dyker jag ner i källaren igen. Jag fotar hela tiden också, så det blir god dokumentation. :D Det jävliga är att jag inte har någon vettig skrapa hemma, så jag kör med rakblad nu. Tips om alternativ emottages tacksamt.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

Spackelspade kanske funkar att skrapa med när man värmer?
dereborn

Inlägg av dereborn »

Stekspade, osthyvel.

Allvarligt! Med varmluftspickadoll är det kanon!
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

Ha! Lite tur ska man väl ha? Träbitarna är jättetjusiga precis där de ska vara det. :D Jag antar att de flesta gått och lagt sig, men Makten kör nog hela natten här. Har inget bättre för mig.

Så kan jag bistå med litet tips till den som vill gulna sin vita lack: varmluftspickan! Jäklar vad gult det blir. Man kan liksom måla fram en snygg åldring om man är försiktig.

Åter till källaren. Det är svalt och skönt där nere. Lite musik och en folköl förgyller.

Tillägg: Skrapandet fortgår just nu med en slö morakniv, vilket funkar oväntat bra. :shock:
dereborn

Inlägg av dereborn »

Jag är vaken, och håller tummarna för dej, bilder?
Användarvisningsbild
maltjik
Medlem+

Inlägg av maltjik »

du glömmer väl inte redovisa dokumentationen!?
Bild
ovation magnum II | peavey mk IV | lab series 2x15"
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

Jag höll på till fem-snåret eller nåt sånt (med andra ord: det tog en jävla tid), och har sen sovit till nu. :oops: :lol: Det är en plätt på baksidan kvar bara. Återkommer senare.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Makten skrev:Jag höll på till fem-snåret eller nåt sånt, och har sen sovit till nu. :oops: :lol: Det är en plätt på baksidan kvar bara. Återkommer senare.
Som dom säger på engelsktalande forum: Subscribed!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

Ordentliga valkar i händerna och några kilo lackdamm i lungorna senare har jag nu avlägsnad det av indoneserna applicerade okynnestjocka plastlagret med lack och allt (VM i komplicerad meningsuppbyggnad). Jag undrar verkligen hur de har resonerat. "Jag har en idé, vi doppar kroppen i flytande plast innan vi lackar så blir det jättebra!" Eh... Okej. :shock:
Nu vidtar slipning. Tyvärr hittade jag inget vettigt sandpapper, så det blir att cykla hem och hämta (jag är i föräldrarnas hus nämligen).
Användarvisningsbild
melodika
Medlem+

Inlägg av melodika »

Bilder Haddock!!
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

melodika skrev:Bilder Haddock!!
Jag orkar inte sitta och greja med det just nu, så det får bli senare. Nu har jag grovslipat kroppen i alla fall. Jag funderar på hur fint papper man ska ta sen. Det får inte bli för slätt. Det ska kännas lite som en gammal möbel eller något. Intressant "möbelbas" förresten. :lol:

Nu ska jag åka och repa. Dagen till ära får jag låna gitarristens Fender Musicmaster, vilket ska bli intressant. :)
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

Nu så, kommer det lite bilder! Vitbalansen är helt åt skogen tyvärr, eftersom kameran inte tolkar lysrör särskilt bra och jag fotade i JPG. Man får tänka bort det gula sticket helt enkelt.

Före. Lacken har gulnat betänkligt jämfört med hur det ser ut under plektrumskyddet, särskilt med tanke på att jag inte ägt den särskilt länge, och därtill inte haft den mycket alls i direkt solljus.

Bild

Provskrapar lite under plektrumskyddet för att se hur det funkar. Det går ganska bra, men träet ser inget vidare kul ut.

Bild

Brun linoljefärg?? Nejdå, det är bara själva oljan, innan jag rört upp pigmentet som sedimenterats på botten.

Bild

Provmålar lite på testsnutten. Ser rätt bra ut trots att det bara är ett extremt tunt lager.

Bild

Jag misstänkte att hela kroppen skulle vara riktigt ful i träet, men jag fortsatte ändå. Och se, tur som man har så var det bara just under plektrumskyddet det var fult! :D

Bild

Framsidan färdig. Lite svedd yta på sina ställen, men det gick lyckligtvis att få bort med sandpapper.

Bild

Munskydd för att slippa upphettat polyesterdamm i lungorna.

Bild

Nämnde jag att lacken är TJOCK? :shock:

Bild

Baksidan var lite mer en mix av konstiga ådringar, men vafan. Den ska man ju ändå inte titta på. Förresten är det inte plajvådd även om det ser ut så på något ställe. Det är ådringen som ligger i lager liksom. Kroppen är av 5 bitar, efter noggrannare räknande.

Bild

Nästa dag; slipaslipaslipa. Började med 100-papper för att få bort lite skavmärken som jag lyckats orsaka vid ändträet. Svårt att skrapa tvärs fibrerna nämligen.

Bild

Efter att ha gått vidare med 180-papper så ansåg jag att det fick räcka. Ytan får nog inte vara för slät, för då tror jag inte färgen fäster. Dessutom ville jag att den ska kännas lite grov. Sen var det bara att börja måla, tunt tunt.

Bild

I brist på vettig upphängningsanordning så skruvade jag i ett par skruvar där plektrumskyddet brukar sitta, så att jag kunde vända på kroppen utan att lägga den på bordet med kletsidan nedåt.

Bild

Och såhär såg det ut sen. Minst två lager till ska på, men jag tror jag måste skaffa en bättre pensel, för det blir onödigt "randigt". Den har för hårda borst.

Bild

Nu har jag lagt lager nummer två, som ska få torka några dagar innan nummer tre appliceras. Återkommer då.
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

Spännande, spännande! :clappy:
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

Det där blir nog skitbra! :tummenupp:
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Se bara till att du låter färgen torka ordentligt.
När du tycker att det är dags att stryka nästa lager så vänta 3-4 dagar till minst. Den behöver god tid på sig att torka, tyvärr.
Keep up osv. :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
maltjik
Medlem+

Inlägg av maltjik »

knedy skrev:Det där blir nog skitbra! :tummenupp:
+ 1!

* sneglar lite på min duo-sonic och får griller i huvet *

:lol:
Bild
ovation magnum II | peavey mk IV | lab series 2x15"
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Tummen upp! Ska bli spännande att se resultatet!
Skriv svar