Linoljefärg på baskropp [färdigt!]

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

Klopper skrev:Se bara till att du låter färgen torka ordentligt.
När du tycker att det är dags att stryka nästa lager så vänta 3-4 dagar till minst. Den behöver god tid på sig att torka, tyvärr.
Keep up osv. :D
Jag läste just på burken och där står att färgen är torr på 24 timmar och "övermålningsbar" på 48 timmar. Jag målade andra lagret redan efter 24 timmar ungefär, men jag inbillar mig att det borde vara helt okej eftersom det första var så tunt. Det mesta går ju ner i träet, till skillnad från nästa lager som ligger utanpå.
Spädde gjorde jag inte heller, av tre anledningar. Dels innehåller färgen alifatnafta, det vill säga den är redan spädd i någon mån. Dels provade jag med 20% terpentinspädd färg på ett ställe, men det blev alldeles för simmigt. Vattnigt liksom, täckte nästan inte alls. Den sista anledningen är att jag nyligen läst en artikel om traditionell linoljemålning (fast då gällde det hus), där det bestämt hävdas att man förr aldrig spädde ens grundmålningen, och det höll i regeln ändå bättre förr.
Vi får se, det känns inte som att basen kommer att behöva utstå regn och rusk i alla fall. :wink:
maltjik skrev:sneglar lite på min duo-sonic och får griller i huvet
Det var ungefär det jag gjorde härom dagen. :lol: Men sån är jag, får jag en idé så måste jag genomföra den om det inte finns något som talar för att det skulle kunna gå käpprätt åt helvete. Blir det fult så är det bara att riva ner och lacka traditionellt.
Vill man ha lite jämnare yta så är det nog enklare att köra med vit bets, där bindemedlet avdunstar helt, och sen bara klarlacka utanpå. Det blir säkert snyggare, om det nu är "snyggt" resultat man är ute efter. :wink:

Tillägg: Just det, jag var nyss nere och hängde upp kroppen framför luftavfuktaren i tvättstugan. Jag vet inte om det hjälper, men lite cirkulation skadar inte och det stod på färgburken att fuktigt väder kan söla ner torktiden.

Fan att man är så otålig jämt! :roll:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++

Inlägg av Diesel »

Det ska bli skoj och höra om du märker klangskillnad i kroppen :P

Jag måste hitta min sån där squier snar.. :P
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"

http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

Diesel skrev:Det ska bli skoj och höra om du märker klangskillnad i kroppen :P
Det blir kanske svårt att avgöra efter så lång tid, men jag ska lyssna noga! Det borde ju göra någon skillnad. Frågan är om den hörs.
Har du tappat bort den? :wink:
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++

Inlägg av Noelredding »

Makten skrev:
Det blir kanske svårt att avgöra efter så lång tid, men jag ska lyssna noga! Det borde ju göra någon skillnad. Frågan är om den hörs.
Har du inget inspelat från den gamla goa tiden då du hade skittjock plastlack på? i så fall är det ju rätt enkelt att smälla ihop ett A/B-test
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++

Inlägg av Diesel »

Makten skrev:
Jag vet typ vart den är :P Men det var ett halvår sen jag såg den sist.. Men det är en polare till mig som har den
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"

http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

Noelredding skrev:Har du inget inspelat från den gamla goa tiden då du hade skittjock plastlack på? i så fall är det ju rätt enkelt att smälla ihop ett A/B-test
Stor chans att lyckas pricka in samma omständigheter. :roll: Nä, det är nog ingen vits att försöka ens. Skitsamma, känns det bra så är det bra. Det handlar ju inte om att övervärdera vintageinstrument för att de har åldrats till bra ljud eller likande i alla fall. :wink:
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

Sätter du ett fanér på skallen och lackar den i samma stil eller låter du det solid-vita vara? Jag kommer ha en sån här logga över om du vill ha då:
Bild
8)
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

knedy skrev:Sätter du ett fanér på skallen och lackar den i samma stil eller låter du det solid-vita vara?
Det får vara så länge eftersom jag inte har något fanér liggandes. Men om jag blir nöjd med kroppen så gör jag antagligen likadant på huvudet senare.
Jag kommer ha en sån här logga över om du vill ha då:
:lol: Inte riktigt min grej tror jag. :wink:
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

knedy skrev:Sätter du ett fanér på skallen och lackar den i samma stil eller låter du det solid-vita vara? Jag kommer ha en sån här logga över om du vill ha då:
Bild
8)
Haha! En sån vill jag ha!! 8)
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

Geddy_Lee skrev:
knedy skrev:Sätter du ett fanér på skallen och lackar den i samma stil eller låter du det solid-vita vara? Jag kommer ha en sån här logga över om du vill ha då:
Bild
8)
En sådan vill jag också ha!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Det ser ut som förutsättningarna är mycket goda för att detta skall bli en av de klart grymmaste projekten på pratabas.
Linoljefärg... makalöst :-D
Ser fram mot mer bilder.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Lovande projekt Makten! Ser fram emot att se det färdiga resultatet.

Förresten, är inte agathis en slags tall (d.v.s. typ furu)?
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

Danne skrev:
Geddy_Lee skrev:
Bild
8)
En sådan vill jag också ha!
Jag får lägga ut den för budgivning verkar det som! :wink:
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+

Inlägg av Billy »

Cool! "Subscribed"
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Cool, Makten! Du är kungen av hänsynslösa men stilfulla/funktionella moddningar!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Janne

Inlägg av Janne »

Kul, älskar att läsa såna här fixartrådar med mycket bilder. Det var verkligen tjock lack på den, slår t o m min Harley Benton. Ser fram emot att se den färdig.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

Jag provade nyss Dereborns test genom att rispa med nageln i lacken (där plektrumskyddet kommer att sitta förstås), och det är redan torrt! Jäkla raket-färg. :D Så, det tredje lagret är nu pålagt. Lustigt nog täcker inte ens det, men jag tror det blir lagom. Nu ser man träets ådror en liten smula igenom, och jag har försökt lägga penseldragen ett och ett ändå från kant till kant längs fibrerna. Så penselränderna förstärker intrycket av träets ådring. Det blir nog utmärkt.
Att det inte täcker så bra beror kanske på att jag verkligen försökt hålla det så tunt det bara går.
Angående ytan så tror jag att jag bara ska putsa upp den lite lagom, utan någon vidare åtgärd. Klarlack kommer att se märkligt ut när ytan ändå inte är helt jämn.
Jag provade att knacka lite på kroppen också, och jag inbillar mig att det låter avsevärt mer än förut. Om det stämmer eller inte får vi aldrig reda på. :wink:
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Makten skrev:Om det stämmer eller inte får vi aldrig reda på. :wink:
Fast det KAN ju bli en ordentlig skillnad som du hör på en gång när du kopplar in den och lirar.
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

Klart du ska klarlacka! Finns ju inget snyggare än klarlackad seethrough vitt.... typ.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Makten skrev:Jag provade att knacka lite på kroppen också, och jag inbillar mig att det låter avsevärt mer än förut. Om det stämmer eller inte får vi aldrig reda på. :wink:
Jag tror att du kommer att märka skillnad även om det inte kan bevisas. Den där lacken måste ha varit en tondödare utan dess like!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

knedy skrev:Klart du ska klarlacka! Finns ju inget snyggare än klarlackad seethrough vitt.... typ.
+1 Måste ju inte vara hundra lager klarlack precis
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

knedy skrev:Klart du ska klarlacka! Finns ju inget snyggare än klarlackad seethrough vitt.... typ.
Du överskattar visst jämnheten i ytan. :lol:
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

Makten skrev:
Du överskattar visst jämnheten i ytan. :lol:
Jämnhet-schmämnhet! Den blir ju inte jämnare av att du skiter i klarlacken. ;)
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem

Inlägg av ingo »

Spännande!

Jag har själv funderat på dylik behandling men aldrig kommit till skott.

Skönt att se att det finns folk som (har) makten, (och) som realiserar sina bra ideer.
http://www.myspace.com/inandgo" onclick="window.open(this.href);return false;

Medlem av PrataBas gubbklubb 50+ .

- B(Bingo)QV bas (avatar) .
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

knedy skrev:Jämnhet-schmämnhet! Den blir ju inte jämnare av att du skiter i klarlacken. ;)
Nä, men jag tror faktiskt att det ser ännu taffligare ut om ytan är blank och ojämn än om den är halvmatt och ojämn. Faktum är att man nu ser en massa ojämnheter i träet som var helt omöjliga att upptäcka när kroppen var trären. Det är ingen katastrof direkt, men jag kunde ha slipat lite bättre, inser jag såhär i efterhand. Men, det går alltid att göra om jobbet om det inte duger.
Sen tror jag att det kommer bli lite mysigt när det blir blankt där man slitit lite på den. :)
ingo skrev:Spännande!

Jag har själv funderat på dylik behandling men aldrig kommit till skott.

Skönt att se att det finns folk som (har) makten, (och) som realiserar sina bra ideer.
Vi vet inte om idén är bra ännu. :oops: :lol:
I alla fall så tyckte jag att kulören så väldigt fin ut på lite lagom avstånd när jag lämnade den hängandes. På nära håll ser det lite grovt och rått ut, men det behöver ju inte vara fel. Ådringen är väldigt "rak", så det blir inte så mönsterbetonat. Bara lite fina skiftningar och linjer på längden.
Skriv svar