Jag läste just på burken och där står att färgen är torr på 24 timmar och "övermålningsbar" på 48 timmar. Jag målade andra lagret redan efter 24 timmar ungefär, men jag inbillar mig att det borde vara helt okej eftersom det första var så tunt. Det mesta går ju ner i träet, till skillnad från nästa lager som ligger utanpå.Klopper skrev:Se bara till att du låter färgen torka ordentligt.
När du tycker att det är dags att stryka nästa lager så vänta 3-4 dagar till minst. Den behöver god tid på sig att torka, tyvärr.
Keep up osv.
Spädde gjorde jag inte heller, av tre anledningar. Dels innehåller färgen alifatnafta, det vill säga den är redan spädd i någon mån. Dels provade jag med 20% terpentinspädd färg på ett ställe, men det blev alldeles för simmigt. Vattnigt liksom, täckte nästan inte alls. Den sista anledningen är att jag nyligen läst en artikel om traditionell linoljemålning (fast då gällde det hus), där det bestämt hävdas att man förr aldrig spädde ens grundmålningen, och det höll i regeln ändå bättre förr.
Vi får se, det känns inte som att basen kommer att behöva utstå regn och rusk i alla fall.

Det var ungefär det jag gjorde härom dagen.maltjik skrev:sneglar lite på min duo-sonic och får griller i huvet

Vill man ha lite jämnare yta så är det nog enklare att köra med vit bets, där bindemedlet avdunstar helt, och sen bara klarlacka utanpå. Det blir säkert snyggare, om det nu är "snyggt" resultat man är ute efter.

Tillägg: Just det, jag var nyss nere och hängde upp kroppen framför luftavfuktaren i tvättstugan. Jag vet inte om det hjälper, men lite cirkulation skadar inte och det stod på färgburken att fuktigt väder kan söla ner torktiden.
Fan att man är så otålig jämt!