Jupp, min Bach blev bra mycket bättre efter denna maktifieringingo skrev:Spännande!
Jag har själv funderat på dylik behandling men aldrig kommit till skott.
Skönt att se att det finns folk som (har) makten, (och) som realiserar sina bra ideer.

Makten skrev:Nä, men jag tror faktiskt att det ser ännu taffligare ut om ytan är blank och ojämn än om den är halvmatt och ojämn. Faktum är att man nu ser en massa ojämnheter i träet som var helt omöjliga att upptäcka när kroppen var trären. Det är ingen katastrof direkt, men jag kunde ha slipat lite bättre, inser jag såhär i efterhand. Men, det går alltid att göra om jobbet om det inte duger.knedy skrev:Jämnhet-schmämnhet! Den blir ju inte jämnare av att du skiter i klarlacken.
Sen tror jag att det kommer bli lite mysigt när det blir blankt där man slitit lite på den.![]()
Vi vet inte om idén är bra ännu.ingo skrev:Spännande!
Skönt att se att det finns folk som (har) makten, (och) som realiserar sina bra ideer.![]()
![]()
I alla fall så tyckte jag att kulören så väldigt fin ut på lite lagom avstånd när jag lämnade den hängandes. På nära håll ser det lite grovt och rått ut, men det behöver ju inte vara fel. Ådringen är väldigt "rak", så det blir inte så mönsterbetonat. Bara lite fina skiftningar och linjer på längden.
Jan Brodin skrev:Jupp, min Bach blev bra mycket bättre efter denna maktifiering
Bra tips, tackar! Men löser verkligen linolja den redan härdade oljan i färgen?ingo skrev:En variant är ju att man "polerar" upp ytan med en trasa (eller borste). Då brukar man få en blankare och slätare yta som ser lite "vintage" ut.
Har praktiserat detta på en del "slöjd" föremål, med gott resultat.
Vill man ha lite "relic" stuk så kan man använda lite linolja i trasan och gnugga lite extra, så det löser färgen, på lämpliga ställen.
även jag har Maktifierat A-strängen på min Bach ... Kan intyga att det fungerar alldeles ypperligtMakten skrev:Jan Brodin skrev:Jupp, min Bach blev bra mycket bättre efter denna maktifieringDumt att ha skorrande strängar när man inte behöver!
![]()
Mja, tanken var bland annat att reversera min klåpiga åldring och låta basen få åldras själv, med värdighet.Heyman skrev:Tror att det blir hur juste som helst, har sett något liknande någon gång. Vad sägs om att lägga den i ett solarium när du är färdig för att snabbåldra den? Har inte testat den metoden själv men jag vet att jag själv blir brun när jag är ute i solen och solarium brukar ju kunna skapa läderhud på ambitiösa kvinnor.
Undrar om det är fler som anammat denna enkla fix. Eller är det kanske någon som tagit efter det där med att flytta bakre axelbandsknoppen till baksidan? Eller någon som tapetserat plektrumskyddet? Eller....Folxam skrev:även jag har Maktifierat A-strängen på min Bach ... Kan intyga att det fungerar alldeles ypperligt
Makten skrev:Undrar om det är fler som anammat denna enkla fix. Eller är det kanske någon som tagit efter det där med att flytta bakre axelbandsknoppen till baksidan? Eller någon som tapetserat plektrumskyddet? Eller....Folxam skrev:även jag har Maktifierat A-strängen på min Bach ... Kan intyga att det fungerar alldeles ypperligt
behöver verkligen tunnaste stängen ett strängtryck?Jan Brodin skrev:Jupp, min Bach blev bra mycket bättre efter denna maktifieringingo skrev:Spännande!
Skönt att se att det finns folk som (har) makten, (och) som realiserar sina bra ideer.
Jag har kommit så långt som till tapetaffärenMakten skrev:Eller någon som tapetserat plektrumskyddet? Eller....
Men du, du kan beställa tapetprover på nätet! Jag minns inte var jag handlade, men de hade rätt mycket att välja på och ett ark på ca 80x80 cm (om jag minns rätt) kostade 80:- hem i brevlådan. Den jag valde var en riktigt fräsig sort som kostar tusen spänn rullen, så provbit var nog rätt melodi.Folxam skrev:Jag har kommit så långt som till tapetaffären
Jag hittade inget najsigt som skulle passa på ett plektrumskydd, men gör jag det så blir det tapetsering!
A-HA! Fenomenet som avhandlats bl.a. i trådar om: Vintage-bra eller anus, Fender vs squier, Rör vs HiTech osv osv...Makten skrev:...Och så en sak till, som funderats på, nämligen ljudet. Detta kan verkligen vara pur inbillning, men jag upplever att ljudet känns annorlunda. Det kanske låter lite märkligt eftersom ljud oftare hörs, men basen känns och låter som om den är lättare än innan. Liiiite mer "fjång" och "svar". Inget som direkt hörs inkopplat, men jag inbillar mig att den också vibrerar mer livligt i knäet när man spelar.
Om detta är sant eller inte skiter jag i, men det blev inte sämre i alla fall, och det är det viktigaste. Rimligen borde det faktiskt kunna bli en förbättring, om än minimal. Jag tjatar ju ofta om att det man upplever mycket väl bara har med förväntningar att göra, så jag är skeptisk till mina egna upplevelser även här.![]()
...
Hmm, tja. Men som du märker så är jag ytterligt skeptisk till mina egna observationer. Jag har ingen aning om ifall det är sant eller inte. Det kan jag inte avgöra.dereborn skrev:A-HA! Fenomenet som avhandlats bl.a. i trådar om: Vintage-bra eller anus, Fender vs squier, Rör vs HiTech osv osv...
Känsla!
Känsla för feeeling!
Mojo!
Jag tycker egentligen att den största vinsten är erfarenheten. Det var skitkul och jag lärde mig något. Nu vet jag att det funkar, men hade det inte funkat så hade jag lärt mig det istället.Skämt åsido, grattis! Kul projekt som fasen! Dessutom kul att du fick oväntade bieffekter på köpet. (Som f.ö. kanske egentligen ger basen en större förändring än omlackeringen!)
Mycket möjligt. Med lite mindre iver, bättre utrustning och mer tålamod hade det definitivt blivit bättre. Men då kanske det istället inte hade blivit av alls. Jag funkar så; jag använder det jag har till hands och det får bli som det blir. Det blir inte alltid bra, men det brukar bli skapligt.maltjik skrev:fett!
men om du hade använt annan pensel (svamp?) vid målningen, hade du kunnat ungå "taffligheterna" du nämnde då?
På bild ja.maltjik skrev:äh. vaffan.
jag tycker det blev skitsnyggt.
Japp! Minns inte riktigt vad tråden kan heta dock. Men det går ut på att slippa framtunghet. Funkar hur bra som helst faktiskt.annorlunda placering av bakre axelbandspluppen. är det nån maktifiering man kan läsa om i nån gammal tråd?
Tack, jag försöker i alla fall! Det kan ju inte gå mer än fel liksom. Och nån måste ju vara först, som sagt.200071 skrev:Finskt groggbord sa du![]()
Möbelbas?
Skämt åsido; stor respekt för stort mod och ett spännande jobb!
Du imponerar än en gång!
När man målar t.ex fönster eller något annat på huset med linoljefärg på "traditionellt" vis, så använder man två penslar!Makten skrev:Mycket möjligt. Med lite mindre iver, bättre utrustning och mer tålamod hade det definitivt blivit bättre. Men då kanske det istället inte hade blivit av alls. Jag funkar så; jag använder det jag har till hands och det får bli som det blir. Det blir inte alltid bra, men det brukar bli skapligt.maltjik skrev:fett!
men om du hade använt annan pensel (svamp?) vid målningen, hade du kunnat ungå "taffligheterna" du nämnde då?![]()
Som jag anmärkte tidigare så verkar du ha koll på det här! Och det kan säkert vara intressant att höra min syn på allt det här, samt orsaken till att jag alls tog tag i saken.dereborn skrev:När man målar t.ex fönster eller något annat på huset med linoljefärg på "traditionellt" vis, så använder man två penslar!
Först en rund, ganska styv pensel ("anstrykare") med tät borst för att lägga på, "måla fast" och - åtminstone i det första lagret - jobba ner färgen i träet.
Sedan tar men en dyr, bred och flat lackpensel och smeker ut ytan med.
Ujujuj vad fint det blir!
Haha, precis! Eller bara slipa ner skiten och göra om.Matte skrev:Det blev stiligt (på bild iaf).
Kul med någon som genomför sina funderingar på sitt instrument. Det värsta som kan hända är att du får köpa en till ba och börja om från början......
Ja, jag gnodde lite med ren kokt linolja på en trasa, men det tycktes inte ha någon effekt egentligen. Kanske att små strukturer fylls igen av oljan, men den löste i alla fall inte den redan torkade lacken. Jag provade också att gno som en tok med en grov trasa, och det blankade upp ytan en smula. Det borde vara precis det som sker när man gnor armen eller byxbenet mot basen, och jag tror färgen kommer att slitas otroligt vackert.ingo skrev:Där du...
Prövade du att "polera" ?
Tack! Trevligt med alla glada tillrop.groovyjr skrev:Snyggt jobbat Makten, den ser riktigt trevlig ut!
Att trä lätt skulle ruttna med alkydoljefärg håller jag inte med om däremot har det varit en hel del problem med akrylatfärg. Jag bor själv i ett alkydoljemålat 40-talshus och det är inte bytt en enda panelbräda i det.Makten skrev: Alkydfärg är billigare och lättare att få att täcka. Men det blir så tätt att träet ruttnar och färgen släpper.