Linoljefärg på baskropp [färdigt!]

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Janne

Inlägg av Janne »

ingo skrev:Spännande!

Jag har själv funderat på dylik behandling men aldrig kommit till skott.

Skönt att se att det finns folk som (har) makten, (och) som realiserar sina bra ideer.
Jupp, min Bach blev bra mycket bättre efter denna maktifiering
Bild
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem

Inlägg av ingo »

Makten skrev:
knedy skrev:Jämnhet-schmämnhet! Den blir ju inte jämnare av att du skiter i klarlacken. ;)
Nä, men jag tror faktiskt att det ser ännu taffligare ut om ytan är blank och ojämn än om den är halvmatt och ojämn. Faktum är att man nu ser en massa ojämnheter i träet som var helt omöjliga att upptäcka när kroppen var trären. Det är ingen katastrof direkt, men jag kunde ha slipat lite bättre, inser jag såhär i efterhand. Men, det går alltid att göra om jobbet om det inte duger.
Sen tror jag att det kommer bli lite mysigt när det blir blankt där man slitit lite på den. :)

Skönt att se att det finns folk som (har) makten, (och) som realiserar sina bra ideer.
Vi vet inte om idén är bra ännu. :oops: :lol:
I alla fall så tyckte jag att kulören så väldigt fin ut på lite lagom avstånd när jag lämnade den hängandes. På nära håll ser det lite grovt och rått ut, men det behöver ju inte vara fel. Ådringen är väldigt "rak", så det blir inte så mönsterbetonat. Bara lite fina skiftningar och linjer på längden.

En variant är ju att man "polerar" upp ytan med en trasa (eller borste). Då brukar man få en blankare och slätare yta som ser lite "vintage" ut.
Har praktiserat detta på en del "slöjd" föremål, med gott resultat.
Vill man ha lite "relic" stuk så kan man använda lite linolja i trasan och gnugga lite extra, så det löser färgen, på lämpliga ställen.
http://www.myspace.com/inandgo" onclick="window.open(this.href);return false;

Medlem av PrataBas gubbklubb 50+ .

- B(Bingo)QV bas (avatar) .
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

Jan Brodin skrev:Jupp, min Bach blev bra mycket bättre efter denna maktifiering
:tummenupp: Dumt att ha skorrande strängar när man inte behöver! :D
ingo skrev:En variant är ju att man "polerar" upp ytan med en trasa (eller borste). Då brukar man få en blankare och slätare yta som ser lite "vintage" ut.
Har praktiserat detta på en del "slöjd" föremål, med gott resultat.
Vill man ha lite "relic" stuk så kan man använda lite linolja i trasan och gnugga lite extra, så det löser färgen, på lämpliga ställen.
Bra tips, tackar! Men löser verkligen linolja den redan härdade oljan i färgen? :hmm: Nå, jag får prova helt enkelt.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Heyman »

Tror att det blir hur juste som helst, har sett något liknande någon gång. Vad sägs om att lägga den i ett solarium när du är färdig för att snabbåldra den? Har inte testat den metoden själv men jag vet att jag själv blir brun när jag är ute i solen och solarium brukar ju kunna skapa läderhud på ambitiösa kvinnor.
Användarvisningsbild
Folxam
Medlem+

Inlägg av Folxam »

Makten skrev:
Jan Brodin skrev:Jupp, min Bach blev bra mycket bättre efter denna maktifiering
:tummenupp: Dumt att ha skorrande strängar när man inte behöver! :D
även jag har Maktifierat A-strängen på min Bach ... Kan intyga att det fungerar alldeles ypperligt 8)
Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

Heyman skrev:Tror att det blir hur juste som helst, har sett något liknande någon gång. Vad sägs om att lägga den i ett solarium när du är färdig för att snabbåldra den? Har inte testat den metoden själv men jag vet att jag själv blir brun när jag är ute i solen och solarium brukar ju kunna skapa läderhud på ambitiösa kvinnor.
Mja, tanken var bland annat att reversera min klåpiga åldring och låta basen få åldras själv, med värdighet.
Folxam skrev:även jag har Maktifierat A-strängen på min Bach ... Kan intyga att det fungerar alldeles ypperligt 8)
Undrar om det är fler som anammat denna enkla fix. Eller är det kanske någon som tagit efter det där med att flytta bakre axelbandsknoppen till baksidan? Eller någon som tapetserat plektrumskyddet? Eller.... :lol:
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem

Inlägg av ingo »

Makten skrev:
Folxam skrev:även jag har Maktifierat A-strängen på min Bach ... Kan intyga att det fungerar alldeles ypperligt 8)
Undrar om det är fler som anammat denna enkla fix. Eller är det kanske någon som tagit efter det där med att flytta bakre axelbandsknoppen till baksidan? Eller någon som tapetserat plektrumskyddet? Eller.... :lol:

Det där med att "tapetsera" pl.skydd tyckte jag var himla fräckt redan när du visade upp det första gången men inte heller det har jag kommit till skott med att testa.

Däremot gjorde jag en variant på ditt A str. tryck, på min sons Mex Jazz.

Hans mål var dock att sätta dit ett till svart/runt strängtryck men eftersom det inte fanns hemma så rättade jag ut en ögla till en, lite längre, krok och satte mitt emellan A och D str. (för att slippa göra nytt hål när det svarta/runda skulle på plats. Numera sitter där ett runt/svart)

Bild

Användarvisningsbild
maltjik
Medlem+

Inlägg av maltjik »

Jan Brodin skrev:

Jupp, min Bach blev bra mycket bättre efter denna maktifiering
Bild
behöver verkligen tunnaste stängen ett strängtryck?
hade det inte varit mest logiskt om originalsträngtrycket suttit på d och g-strängen?
Bild
ovation magnum II | peavey mk IV | lab series 2x15"
Användarvisningsbild
Folxam
Medlem+

Inlägg av Folxam »

Makten skrev:Eller någon som tapetserat plektrumskyddet? Eller.... :lol:
Jag har kommit så långt som till tapetaffären :D
Jag hittade inget najsigt som skulle passa på ett plektrumskydd, men gör jag det så blir det tapetsering!

Hmm ... Nåt barnmotiv på metalbasen kanske?

EDIT : hahah yeeah!!
Bild

Bild
Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

Folxam skrev:Jag har kommit så långt som till tapetaffären :D
Jag hittade inget najsigt som skulle passa på ett plektrumskydd, men gör jag det så blir det tapetsering!
Men du, du kan beställa tapetprover på nätet! Jag minns inte var jag handlade, men de hade rätt mycket att välja på och ett ark på ca 80x80 cm (om jag minns rätt) kostade 80:- hem i brevlådan. Den jag valde var en riktigt fräsig sort som kostar tusen spänn rullen, så provbit var nog rätt melodi.

-------------------------------------------

Nu är målningen färdig! Eller, tillfälligt i alla fall. Jag har monterat ihop basen och låter den vara så tills färgen verkligen genomhärdat, vilket säkert tar nån vecka. I nuläget är den hård men lite "gummiartad", så jag får nog vara extra varsam med den.
Resultatet blev lite taffligare än vad jag hade räknat med, men jag är ändå nöjd. Små märken och repor som inte syntes i träet vid slipning tittar glatt fram rätt genom lacken, och penseldragen är ganska grova och tydliga. Ändå ser det "trevligt" ut på något sätt, i och med att linoljefärg kan hållas såpass tunn och att ytan blir snyggt halvmatt.
Jag är mycket nöjd med mönstringen i alla fall. Kombinationen av ådring och lååånga penseldrag gör kulören trivsamt långrandig. Träbitarna ser ut att vara snyggare än vad de i själva verket är, just på grund av penselränderna. Trots tre lager så är det skapligt transparent, men på ett helt annat sätt än om man hade betsat eller sprayat till "white blonde" eller liknande. Det här är mer ett finskt groggbord än en tysk hallbyrå, om man säger så. :lol:
När lacken hårdnat så kanske, kanske jag våtslipar med 1200-papper för att släta till lite. Men jag tror jag vill ha det såhär ändå. Det känns personligt och bra. Också kul att basen har en egen historia och att det blev som det blev, utan nån särskild planering.

Och så en sak till, som funderats på, nämligen ljudet. Detta kan verkligen vara pur inbillning, men jag upplever att ljudet känns annorlunda. Det kanske låter lite märkligt eftersom ljud oftare hörs, men basen känns och låter som om den är lättare än innan. Liiiite mer "fjång" och "svar". Inget som direkt hörs inkopplat, men jag inbillar mig att den också vibrerar mer livligt i knäet när man spelar.
Om detta är sant eller inte skiter jag i, men det blev inte sämre i alla fall, och det är det viktigaste. Rimligen borde det faktiskt kunna bli en förbättring, om än minimal. Jag tjatar ju ofta om att det man upplever mycket väl bara har med förväntningar att göra, så jag är skeptisk till mina egna upplevelser även här. :roll:

Trots att jag är nöjd så kan jag inte rekommendera den här behandlingen. Jag tror att de flesta skulle tycka att det blir alldeles för grovt och oproffsigt. Det kan visserligen bero på min oproffsighet som målare eller att jag använde en rätt usel pensel, men ändå. Riv inte ner lacken på din stackars bas om du inte vet vad du pysslar med, för allt framgår inte på bild kan jag lova. Bild kommer om en stund förresten.
Men visst, har man en strippad kropp så skadar det ju inte att prova. Det bör vara mycket lätt att skrapa ner och börja om, om man inte blir nöjd. Så om du är lika knäpp som jag, kör hårt! :lol:
dereborn

Inlägg av dereborn »

Makten skrev:...Och så en sak till, som funderats på, nämligen ljudet. Detta kan verkligen vara pur inbillning, men jag upplever att ljudet känns annorlunda. Det kanske låter lite märkligt eftersom ljud oftare hörs, men basen känns och låter som om den är lättare än innan. Liiiite mer "fjång" och "svar". Inget som direkt hörs inkopplat, men jag inbillar mig att den också vibrerar mer livligt i knäet när man spelar.
Om detta är sant eller inte skiter jag i, men det blev inte sämre i alla fall, och det är det viktigaste. Rimligen borde det faktiskt kunna bli en förbättring, om än minimal. Jag tjatar ju ofta om att det man upplever mycket väl bara har med förväntningar att göra, så jag är skeptisk till mina egna upplevelser även här. :roll:
...
A-HA! Fenomenet som avhandlats bl.a. i trådar om: Vintage-bra eller anus, Fender vs squier, Rör vs HiTech osv osv...

Känsla!
Känsla för feeeling!
Mojo!

Skämt åsido, grattis! Kul projekt som fasen! Dessutom kul att du fick oväntade bieffekter på köpet. (Som f.ö. kanske egentligen ger basen en större förändring än omlackeringen!)
Användarvisningsbild
maltjik
Medlem+

Inlägg av maltjik »

fett!
men om du hade använt annan pensel (svamp?) vid målningen, hade du kunnat ungå "taffligheterna" du nämnde då?
Bild
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

dereborn skrev:A-HA! Fenomenet som avhandlats bl.a. i trådar om: Vintage-bra eller anus, Fender vs squier, Rör vs HiTech osv osv...

Känsla!
Känsla för feeeling!
Mojo!
Hmm, tja. Men som du märker så är jag ytterligt skeptisk till mina egna observationer. Jag har ingen aning om ifall det är sant eller inte. Det kan jag inte avgöra. :wink: Sen har jag ju inte betalat extra för det. :lol:
Skämt åsido, grattis! Kul projekt som fasen! Dessutom kul att du fick oväntade bieffekter på köpet. (Som f.ö. kanske egentligen ger basen en större förändring än omlackeringen!)
Jag tycker egentligen att den största vinsten är erfarenheten. Det var skitkul och jag lärde mig något. Nu vet jag att det funkar, men hade det inte funkat så hade jag lärt mig det istället. :D Den praktiska skillnaden är ju egentligen nästan obefintlig, om man nu ska spela på den.
maltjik skrev:fett!
men om du hade använt annan pensel (svamp?) vid målningen, hade du kunnat ungå "taffligheterna" du nämnde då?
Mycket möjligt. Med lite mindre iver, bättre utrustning och mer tålamod hade det definitivt blivit bättre. Men då kanske det istället inte hade blivit av alls. Jag funkar så; jag använder det jag har till hands och det får bli som det blir. Det blir inte alltid bra, men det brukar bli skapligt. 8)

----------------------------------------------

Såhär ser det ut. Jag har denna gång vitbalanserat ordentligt, så det här motsvarar dagsljus. Som synes är det vita tämligen kritvitt än så länge. Ådringen syns bättre i verkligheten, men den är ändå ganska subtil.

Tillägg: Det undre hornet ser lite underligt ut på första bilden, men det beror på en lampa från vänster som trollar lite med skuggor och ljus. Hornet är inte lika som på Fender, men det ser ännu värre ut här än normalt. Jag funderade starkt på att bygga upp med lite trä där och göra det ordentligt, men insåg att det skulle bli väldigt mycket meck.

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
maltjik
Medlem+

Inlägg av maltjik »

äh. vaffan.
jag tycker det blev skitsnyggt.

annorlunda placering av bakre axelbandspluppen. är det nån maktifiering man kan läsa om i nån gammal tråd?
[edit] hittade axelbandstråden
Senast redigerad av maltjik den tis 05 aug 2008, 23:30, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

Finskt groggbord sa du :roll: :idea: Möbelbas?

Skämt åsido; stor respekt för stort mod och ett spännande jobb!
Du imponerar än en gång!
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

maltjik skrev:äh. vaffan.
jag tycker det blev skitsnyggt.
På bild ja. :roll:
annorlunda placering av bakre axelbandspluppen. är det nån maktifiering man kan läsa om i nån gammal tråd?
Japp! Minns inte riktigt vad tråden kan heta dock. Men det går ut på att slippa framtunghet. Funkar hur bra som helst faktiskt.

Tillägg: Här är tråden: http://pratabas.se/viewtopic.php?t=4361
200071 skrev:Finskt groggbord sa du :roll: :idea: Möbelbas?

Skämt åsido; stor respekt för stort mod och ett spännande jobb!
Du imponerar än en gång!
Tack, jag försöker i alla fall! Det kan ju inte gå mer än fel liksom. Och nån måste ju vara först, som sagt. :D

Tillägg: Jag har förresten en till vansinnesmodd i bakfickan. Vi får se om det kommer upp en tråd snart. :wink:
Senast redigerad av Makten den tis 05 aug 2008, 23:35, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Blev inte så jädra dumt! Ska prova själv på min tråkiga yamaha-bas.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
dereborn

Inlägg av dereborn »

Makten skrev:
maltjik skrev:fett!
Mycket möjligt. Med lite mindre iver, bättre utrustning och mer tålamod hade det definitivt blivit bättre. Men då kanske det istället inte hade blivit av alls. Jag funkar så; jag använder det jag har till hands och det får bli som det blir. Det blir inte alltid bra, men det brukar bli skapligt. 8)
När man målar t.ex fönster eller något annat på huset med linoljefärg på "traditionellt" vis, så använder man två penslar!
Först en rund, ganska styv pensel ("anstrykare") med tät borst för att lägga på, "måla fast" och - åtminstone i det första lagret - jobba ner färgen i träet.
Sedan tar men en dyr, bred och flat lackpensel och smeker ut ytan med.

Ujujuj vad fint det blir!
Matte
VIP medlem

Inlägg av Matte »

Det blev stiligt (på bild iaf).
Kul med någon som genomför sina funderingar på sitt instrument. Det värsta som kan hända är att du får köpa en till ba och börja om från början...... :wink:
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem

Inlägg av ingo »

Där du...

Prövade du att "polera" ?

Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem

Inlägg av groovyjr »

Snyggt jobbat Makten, den ser riktigt trevlig ut!
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

dereborn skrev:När man målar t.ex fönster eller något annat på huset med linoljefärg på "traditionellt" vis, så använder man två penslar!
Först en rund, ganska styv pensel ("anstrykare") med tät borst för att lägga på, "måla fast" och - åtminstone i det första lagret - jobba ner färgen i träet.
Sedan tar men en dyr, bred och flat lackpensel och smeker ut ytan med.

Ujujuj vad fint det blir!
Som jag anmärkte tidigare så verkar du ha koll på det här! Och det kan säkert vara intressant att höra min syn på allt det här, samt orsaken till att jag alls tog tag i saken.

Jag är blivande delägare till en hälsingegård som varit i min släkts ägor sedan 1500-talet. Vadå, vad har detta med en bas att göra? Jo, faktum är att det är från gamla hus, möbler och förhållningssättet till dessa som jag fått idén om linoljemålning. Med linoljefärg målade man nästan allt förr, och det höll. Inte bara är det en trevlig ytbehandling; den är traditionellt nordiskt också (ursäkta den lille patrioten :wink: ).
Nåväl, jag har läst väldigt mycket om byggnadsvård och annat på senare tid, och överallt avhandlas linoljefärgens traditioner och hur den bäst används. Jag har i sommar också målat en del fönster med just sådan färg, och förundrades då en smula över hur bra det blev jämfört med alkydoljefärg, som är den moderna varianten. Alkydfärg är billigare och lättare att få att täcka. Men det blir så tätt att träet ruttnar och färgen släpper. Med linoljefärg kan man måla tunt, så tunt. Träet suger åt sig och ytan blir liksom en del av träet. Trevligt för både ögat och handen.

Så, med det nydanade intresset så började en liten tanke gro på hur det skulle vara att måla ett instrument med linoljefärg. Och om man känner Makten så vet man att när han fått en idé så släpper den inte i första taget. :lol: Jag är egentligen en klåpare när det gäller målning, men inte så usel att jag inte vågade försöka. Och så fick det bli.

Nu har jag spelat, fingrat och granskat i några timmar. Och jag blir mer och mer nöjd. Det lilla missnöje fött av perfektionism som jag först hyste har försvunnit, och nu ser jag det här som om jag hade målat ett bord, en stol eller något sådant. Och då är plötsligt arbetet riktigt väl utfört. :lol: Vad jag menar är att om man ser det som nån slags "bruksföremål", vilket det ju ÄR, så blev det helt rätt. Jag vill nog se basen just så; som ett bruksföremål. Den ska slitas och åldras med mig, och den ska inte vara nån blankpolerad möbel.

Mycket svammel, men kanske blev det en liten inblick i min drivkraft. :)
Matte skrev:Det blev stiligt (på bild iaf).
Kul med någon som genomför sina funderingar på sitt instrument. Det värsta som kan hända är att du får köpa en till ba och börja om från början...... :wink:
Haha, precis! Eller bara slipa ner skiten och göra om.
ingo skrev:Där du...

Prövade du att "polera" ?
Ja, jag gnodde lite med ren kokt linolja på en trasa, men det tycktes inte ha någon effekt egentligen. Kanske att små strukturer fylls igen av oljan, men den löste i alla fall inte den redan torkade lacken. Jag provade också att gno som en tok med en grov trasa, och det blankade upp ytan en smula. Det borde vara precis det som sker när man gnor armen eller byxbenet mot basen, och jag tror färgen kommer att slitas otroligt vackert.
groovyjr skrev:Snyggt jobbat Makten, den ser riktigt trevlig ut!
Tack! Trevligt med alla glada tillrop. :)
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Jäkligt bra! Ska bli intressant att se hur lacken beter sig när du börjar använda den, om den blir matt eller slits fort.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Makten skrev: Alkydfärg är billigare och lättare att få att täcka. Men det blir så tätt att träet ruttnar och färgen släpper.
Att trä lätt skulle ruttna med alkydoljefärg håller jag inte med om däremot har det varit en hel del problem med akrylatfärg. Jag bor själv i ett alkydoljemålat 40-talshus och det är inte bytt en enda panelbräda i det.

F.ö. blev basen snygg!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Saknas bara lite kurbitsdekoration!
:-)
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Skriv svar