Som Svensson skriver så finns det anledning att fundera över OM det behövs en firma för verksamheten du vill bedriva.
I mitt fall handlade det om att kunna ta vita gig på företag vilket kräver F-skattsedel, så det var inte mycket att välja på...
Jag kör enskild firma för bandet och såhär har jag uppfattat reglerna:
Moms:
Artistisk verksamhet är momsbefriad, dvs man kräver ingen moms av beställaren.
Dock har man därmed ingen rätt att dra av någon moms då man köper saker eller tjänster till den delen av firman.
Vad "den delen av firman" betyder är lite luddigt för mig, men det kan väl egentligen bara betyda antingen då man köper grejer till den utövningen eller då man köper för pengar som kommit in ifrån den utövningen...?
Undantag är om man som band hyr in en artist till framträdandet - då är även det ledet i affären självklart momsfritt. Om alla i bandet har firmor kan man alltså fakturera varandra hit och dit för att distribuera gage utan att behöva pynta moms.
Verksamhet som inte är momsbefriad måste debiteras och redovisas ingående och utgående moms på, och man betalar alltså bara in mellanskillnaden i moms till staten.
Grundidén är att sista ledets affär i sin helhet skall momsas in till staten, men eftersom man i varje enskilt led inte vet vad som är sista ledet plockar staten in mellanskillnaden i varje led.
Rätt smart faktiskt, men lite trassligt.
Det är lite plus-minus-noll på detta eftersom momsen kommer fabbro staten till del hur man än vänder sig.
F, A och FA-skatt har beskrivits redan.
Jag gjorde misstaget att beställa F-skatt då jag startade firman, vilket nästföljande Januarilön visade sig genom att lönekontoret på "mitt dagjobb" inte drog nån skatt alls...
Jobbigt, men skönt nog hyfsat enkelt och snabbt att ändra till FA-skatt.
Deklaration:
Pain in the ass!
Fler blanketter att fylla i.
Extra skatt att betala in om du gått med vinst. Vet inte hur det funkar med arbetsgivaravgift, men har svårt att tro att det behövs om vinsten bara går till en själv... Ska du betala ut till andra dock...
Skatteåterbäring ofelbart i december.
Preliminär självdeklaration måste fyllas i om inte skattekontoret ska skicka dig skatteinbetalningar på summor de gissat sig fram till.
Om man (som jag) ser till att inte gå med vinst måste man skriva en halv uppsats i förklaring för att inte få mothugg.
Registrering av enskild firma kostade för typ 3 år sedan 1000:-.
Har säkert gått upp, men säkert inte så mycket.
Kryphål eller genvägar...
Man kan ju teoretiskt rapportera in en mindre del av redan ägda tillgångar till firman och sedan "köpa" dem från kompisarna begagnat (det enda fallet där staten inte verkar få in moms på affären) och därmed trassla ut pengarna ur firman helt oskattade.
Men det är såklart att begå skattebrott...
Det finns massor att läsa om detta på Skatteverkets hemsida:
http://www.skatteverket.se/fordigsomar/ ... 03710.html
De är dessutom som nämnts mycket hjälpsamma om man ringer dem. Oväntat trevliga att ha att göra med!