Starta eget?

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

[quote="Randy "SilverBack&"]
Scuba skrev:[quote="Randy "SilverBack&"]
blackparkas skrev:
Rix skrev:
blackparkas skrev:Men hur är det med momsen?
Alla företag drar ju momsen?
Det är rätt men du måste ändå betala moms när du köper varan. Det är först vid momsredovisningen du "drar" momsen. Eller snarare balanserar momskontot (din ingående moms mot din utgående moms).
Och där så blev jag totally lost igen.... :D

Alltså... balanserar.... får jag tillbaka pengar, eller inte för momsen jag betalar?
Steg för steg:

Blackparkas Basprylar HB köper in en distpedal för 972 kronor.
Av dessa 972 kronor är är 194,40 moms.
I din bokföring registrerar du denna summa som ingående moms.
Dagen efter hittar du en köpare, herr Randy, som är villig att betala 1434 kronor för distpedalen eftersom Blackparkas Basprylar HB har ett så gott rykte på PrataBas.
AV dessa 1434 kronor är 286,80 kronor moms.
Dessa registrerar Blackparkas Basprylar HB i sin bokföring som utgående moms.

Nu skall Blackparkas Basprylar HB redovisa moms för denna månad till skatteverket.
Snabbt räknar herr Parkas ihop att 194,40 minus 286,80 är -92,40 vilket han betalar in till Skatteverket.

SJälv stoppar herr Parkas 369,60 i sin spargris vilken han i slutet av året kommer att deklarera inkomstskatt för.
De va ingen vidare månad.... :cry:[/quote]

Måste ju anpassa exemplet efter herr Parkas arbetsförmåga :wink:[/quote] :lol:

Det är då alltså spargrisepengarna man kan återinvestera i firman (elbasar som prydnad) och slippa betala skatt på?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

[quote="Randy "SilverBack&"]

Steg för steg:

Dagen efter hittar du en köpare, herr Randy, som är villig att betala 1434 kronor för distpedalen eftersom Blackparkas Basprylar HB har ett så gott rykte på PrataBas.

Nu skall Blackparkas Basprylar HB redovisa moms för denna månad till skatteverket.
Snabbt räknar herr Parkas ihop att 194,40 minus 286,80 är -92,40 vilket han betalar in till Skatteverket.

SJälv stoppar herr Parkas 369,60 i sin spargris vilken han i slutet av året kommer att deklarera inkomstskatt för.[/quote]

Tackar Randy!
Nu är jag snart hemma tror jag.
Men Enskild Firma är något helt annat än HB/AB alltså?
Hur gör man för att teckna enskild firma och vad kostar det?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

blackparkas skrev:
Rix skrev:
blackparkas skrev:Men hur är det med momsen?
Alla företag drar ju momsen?
Det är rätt men du måste ändå betala moms när du köper varan. Det är först vid momsredovisningen du "drar" momsen. Eller snarare balanserar momskontot (din ingående moms mot din utgående moms).
Och där så blev jag totally lost igen.... :D

Alltså... balanserar.... får jag tillbaka pengar, eller inte för momsen jag betalar?
Steg för steg:

SJälv stoppar herr Parkas 369,60 i sin spargris vilken han i slutet av året kommer att deklarera inkomstskatt för.
De va ingen vidare månad.... :cry:

Måste ju anpassa exemplet efter herr Parkas arbetsförmåga :wink:[/quote] :lol:

Det är då alltså spargrisepengarna man kan återinvestera i firman (elbasar som prydnad) och slippa betala skatt på?[/quote]

Exakt.
Men som någon sa ovan...numera så är skatteverket rätt alerta på att det skall gå i vinst. annars kan de ta ifrån dig F-skattsedeln så att du inte kan fortsätta affärsverksamheten...
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Rix skrev:
TDHP skrev:
Rix skrev:
Gage på artistframträdanden är momsfria om artisten

* är en utövande konstnär
* framträder inför levande publik
* framför ett litterärt eller konstnärligt verk som är skyddat av upphovsrättslagen.

Sångare, musiker, dansare, skådespelare, recitatörer och dirigenter är exempel på utövande konstnärer som kan uppträda momsfritt, under förutsättning att de säljer sitt framträdande själv eller genom sitt bolag. Det arbete som till exempel regissörer eller scenografer gör sker inte inför publik, vilket gör att deras ersättning inte är momsfri.
Momsfriheten gäller alla varor och tjänster som anses underordnade det artistiska framförandet, till exempel resor, hotellrum, rekvisita eller instrument.
Men läser man detta så kan ni väl inte debitera moms på tex PA?
Jag var kanske otydligt. Vi kommer överens med arrangören (ofta större företag) i förväg om att skriva uthyrning av ljud och ljus ISTÄLLET för musikunderhållning på fakturan. Båda finns i vår verksamhetsbeskrivning. Då kan vi lägga på moms. Det vet ju inte revisorn sen om vi uppträdde eller inte. :D
Ok, vi har ENBART momsfri verksamhet i vår verksamhetsbeskrivning, det förklarar saken!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

blackparkas skrev:
Grejen är att jag skulle bli ytterst förvånad omsättningen skulle överskrida 50 000 ens på ett år.
Finns det inga... kryphål eller genvägar?
Om det är så små summor så föreslår jag att du skiter i att starta firma och istället deklarerar (en separat blankett) det som sidoinkomst, då kan du också dra av kostnader du har för att tjäna dessa pengar.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Tobbe skrev:
TDHP skrev: För att slippa skatt öht så köpte vi prylar för 95% av våra inkomster förra året, PA, ljus mm. Vi tog inte ut nån "lön", men hade vi gjort det så hade det vi tar ut ur handelsbolaget fått tas upp i våra respektive deklarationer som inkomst av tjänst.
Skatteverket kan vara ganska hårda på att företag skall drivas för att gå med vinst (och kunna betala ut lön). Tar man inte ut någon lön kan man få ett brev där de ställer frågan varför man driver företaget och när man planerar att generera vinst.
Sant, men vi har lagt IN pengar i bolaget istället och första årets inkomster gick till investeringar. Har vi inte börjat generera skattepengar efter 3-4 år så börjar dom nog undra. Men det är inte så lätt att hitta folk som vill betala skatt för att boka ett band! :wink:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

blackparkas skrev:[quote="Randy "SilverBack&"]

Steg för steg:

Tackar Randy!
Nu är jag snart hemma tror jag.
Men Enskild Firma är något helt annat än HB/AB alltså?
Hur gör man för att teckna enskild firma och vad kostar det?[/quote]

Enskild firma samt Handelsbolag och Kommanditbolag är egentligen samma grundidé.
Men för HB och KB skall det vara fler än en person.
Är du solo funkar enskild firma.

Aktiebolag är en helt annan sak. Där är bolaget juridisk person.
Men det skall vara ett aktiekapital på 250.000 kronor för att starta.

Enskild firma kan inte kosta så mycket att registrera. Med namnregistrering med mera någon tusing totalt.
Som du naturligtvis drar av som kostnad i bokföringen.
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

Kom ihåg.

Som anställd har man en A-skattesedal. Som företagare en F-skattesedal.
Skall man vara både anställd och driva rörelse skall man ha FA-skattsedel.
Användarvisningsbild
Tobbe
Medlem

Inlägg av Tobbe »

Startar du företag får man också lite krångligare att deklarera och ev skatteåterbäring i december :-)

Jag har haft ett handelsbolag som jag inte lyckats få skatteverket att förstå att jag inte vill hålla på att lämna in N3 blanketter för i deklarationen trots att företaget varit nedlagt i över tre år :(
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Svensson skrev:
blackparkas skrev:
Grejen är att jag skulle bli ytterst förvånad omsättningen skulle överskrida 50 000 ens på ett år.
Om det är så små summor så föreslår jag att du skiter i att starta firma och istället deklarerar (en separat blankett) det som sidoinkomst, då kan du också dra av kostnader du har för att tjäna dessa pengar.
Och då betalar man skatt som vanligt?
Grejen är ju att man gärna vill dra momsen, vilket man väl inte kommer ifrån om man inte har firma?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

blackparkas skrev:
Svensson skrev:
blackparkas skrev:
Och då betalar man skatt som vanligt?
Grejen är ju att man gärna vill dra momsen, vilket man väl inte kommer ifrån om man inte har firma?
Nä det är sant men du kan i alla fall dra av alla dina kostnader såsom, resor, internetabonemang, datorinköp etc. etc som du måste ha för att få in de här pengarna. ;)

Nån får rätta mig om jag har fel men om du har firma och lyfter momsen så måste du också lägga på moms på det du säljer. Om du inte lyfter momsen på det du köper in så kan du istället lägga 25% på priset du säljer istället och alltså få en högre vinst. Om det handlar om max 50.000/år så borde det i slutändan inte handla om mer än nån tusing beroende på om du har firma eller inte. Frågan är om det är värt besväret.

Användarvisningsbild
Tobbe
Medlem

Inlägg av Tobbe »

Bara för att slippa momsen är frågan om det är värt det.
Sen är det ju också så att det du köper in utan moms för företagets pengar inte är ditt utan företagets. Min bror köpte en stor platt-TV som företaget betalde. Givetvis kom det en fråga från Skatteverket om var den stod och användes till. Lyckligtvis var det helt riktigt gjort och används på kontoret av hans reklambyrå.
Janne

Inlägg av Janne »

Slå en signal till skatteverket, så gjorde frugan när hon startade egen firma. Hon fick görbra hjälp från dom.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Fan vad jag inte ska starta eget känner jag. Företagsekonomi är den enda kurs jag någonsin gått som jag varit nära att bli underkänd i. Jag fattar banne mig nada. Fast det är väl en intressefråga också. När jag blir världskänd instrumentbyggare så måste jag väl starta företag. :wink:
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Jag känner så här spontant:
Om man vill ha en sidoverksamhet, sälja smörknivar eller vad som helst så börja med det i pytteliten skala. Om det sedan visar sig funka och du vill utöka/satsa mer så kan det kanske vara läge att fundera över bolagsform, starta eget bidrag, momser, banklån, A-kassa etc. etc. Jag tror risken annars är att man kroknar innan man hinner komma igång med vad man ville från början.

Har man tänkt börja med en mer omfattande verksamhet så är det naturligtvis en annan grej.

Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Som Svensson skriver så finns det anledning att fundera över OM det behövs en firma för verksamheten du vill bedriva.
I mitt fall handlade det om att kunna ta vita gig på företag vilket kräver F-skattsedel, så det var inte mycket att välja på...

Jag kör enskild firma för bandet och såhär har jag uppfattat reglerna:

Moms:
Artistisk verksamhet är momsbefriad, dvs man kräver ingen moms av beställaren.
Dock har man därmed ingen rätt att dra av någon moms då man köper saker eller tjänster till den delen av firman.
Vad "den delen av firman" betyder är lite luddigt för mig, men det kan väl egentligen bara betyda antingen då man köper grejer till den utövningen eller då man köper för pengar som kommit in ifrån den utövningen...?
Undantag är om man som band hyr in en artist till framträdandet - då är även det ledet i affären självklart momsfritt. Om alla i bandet har firmor kan man alltså fakturera varandra hit och dit för att distribuera gage utan att behöva pynta moms.

Verksamhet som inte är momsbefriad måste debiteras och redovisas ingående och utgående moms på, och man betalar alltså bara in mellanskillnaden i moms till staten.
Grundidén är att sista ledets affär i sin helhet skall momsas in till staten, men eftersom man i varje enskilt led inte vet vad som är sista ledet plockar staten in mellanskillnaden i varje led.
Rätt smart faktiskt, men lite trassligt.

Det är lite plus-minus-noll på detta eftersom momsen kommer fabbro staten till del hur man än vänder sig.

F, A och FA-skatt har beskrivits redan.
Jag gjorde misstaget att beställa F-skatt då jag startade firman, vilket nästföljande Januarilön visade sig genom att lönekontoret på "mitt dagjobb" inte drog nån skatt alls...
Jobbigt, men skönt nog hyfsat enkelt och snabbt att ändra till FA-skatt.

Deklaration:
Pain in the ass!
Fler blanketter att fylla i.
Extra skatt att betala in om du gått med vinst. Vet inte hur det funkar med arbetsgivaravgift, men har svårt att tro att det behövs om vinsten bara går till en själv... Ska du betala ut till andra dock...
Skatteåterbäring ofelbart i december.
Preliminär självdeklaration måste fyllas i om inte skattekontoret ska skicka dig skatteinbetalningar på summor de gissat sig fram till.
Om man (som jag) ser till att inte gå med vinst måste man skriva en halv uppsats i förklaring för att inte få mothugg.

Registrering av enskild firma kostade för typ 3 år sedan 1000:-.
Har säkert gått upp, men säkert inte så mycket.

Kryphål eller genvägar...
Man kan ju teoretiskt rapportera in en mindre del av redan ägda tillgångar till firman och sedan "köpa" dem från kompisarna begagnat (det enda fallet där staten inte verkar få in moms på affären) och därmed trassla ut pengarna ur firman helt oskattade.
Men det är såklart att begå skattebrott...

Det finns massor att läsa om detta på Skatteverkets hemsida: http://www.skatteverket.se/fordigsomar/ ... 03710.html
De är dessutom som nämnts mycket hjälpsamma om man ringer dem. Oväntat trevliga att ha att göra med!
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Frågan är ju då hur man ska kunna börja i liten skala om man inte kan köpa grejerna av generalagenterna.
Att köpa på Ebay och sedan kränga vidare funkar ju förvisso, men det känns lite skakigt.
Tanken är att ha en shop eller åtminstone en sida där jag har vissa prylar som ska säljas, det bör gå att ringa till Luthman t.ex. och köpa in x antal av deras högtalarstativ t.ex.
DET är något som jag som privatsidopulare inte kan utnyttja och som nog skulle behövas.

Man undrar hur Marcbass/Årnes gör för att det ska funka?
Vet att jag pratat med Årnes förut om det nå´n gång men jag är en zombie när det gälelr att förstå de här grejerna som ni kanske märker...

Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Om det krävs F-skatt för att kunna köpa av generalagenterna är ju det en anledning till varför det verkligen krävs firma...

God idé att kolla med de som redan gör detta - de har troligen en uppsjö bra idéer!
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Ff: Ja, skattebrott är inte något jag känner att jag vill begå, helt klart inte.
Men att det ska vara så´n djungel...

Känns som att det kanske för tillfället får bli någon annan sorts verksamhet - om någon...

Jag som hade en så bra idé... :D

Tillägg: Ja, som privatperson så får man väl inte köpa direkt från generalagenter/grossister vad jag vet, vilket gör det hela lite krångligt.
Se´n om det är F-skatt eller tecknad firma eller vad det är som behövs för att köpa direkt har jag ingen aning om.

Och ja, jag hoppas de som håller på i mindre skala också kan berätta hur det funkar för dem.

Mala, du gör väl lite större affärer kanske, så där är det väl firma som gäller.

Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Man kan ju faktiskt köra en firma utan att begå skattebrott... har jag hört... :D

Det jobbigaste jag tycker med att ha firma är deklaration och preliminär deklaration som måste sitta så man inte får sketteverkets gissade skatt.
Momsredovisning är säkert inte heller kul, men det har jag aldrig provat.

Resten är nog inte så mycket att oroa sig för.
Hålla rätt på papper måste man ju normalt göra, så att göra det för en firma är ingen stor uppoffring.

Prata med Årnes och Marcbass innan du bestämmer dig för att skrota idén.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
MALA
Distributör

Inlägg av MALA »

Momsredovidningen gör du i självdeklarationen om du har enskild firma.
Du får inte dra av moms när du köper av privatpersoner. Förr fick man dra s k "fiktiv" moms men det går alltså inte idag. Detta är en av orsakerna till att du får mindre betalt för ditt inbyte hos handlaren.
Ska du ha aktiebolag är aktiekapitalet minimum 100.000 och inte 250.000 (500.000 för publika bolag) men detta är antagligen inte aktuellt i ditt läge.
Det är inga konstigheter att redovisa, finns mycket bra program för enskild näringsidkare från bl a VISMA SPCS som dessutom genererar deklarationen när året är slut.
Diciplin krävs så att du inte nallar av pengarna som eventuellt ska redovisas till skatteverket i slutet av året.
Det är STOR skillnad på vad som redovisas som kostnad när det gäller investeringar, kolla upp detta innan du gör något (t ex med mig).
Som sagt, starta-eget-bidrag får du bara om du är arbetslös och att det gäller din huvudsakliga inkomst.

Lycka till !!
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
MALA
Distributör

Inlägg av MALA »

Och.... lämna inte bort bokföringen, att sköta den själv under de första åren är den absolut bästa garantin för att få koll på sin verksamhet och lära sig sambanden.
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Det jag behöver för att sätta igång är väl ev. program för bokföring etc.
En bättre dator, en webbsida och ev. ett litet lager till att börja med.
En ren webshop känns som att det skulle kunna vara överflödigt till en början.
Webbsidan kan giturgisten i bandet fixa, han jobbar med så´n där data...
En dator kostar ju inte många kronor i dagsläget + att bredbandet vi har hemma bör betalas av firman på nåt´vis då (eftersom det är hemifrån jag kommer sköta det hela om det blir något av.

Men hur gör man om man använder eget kapital och inte lånar till dessa prylar?
Alltid bättre att använda eget kapital än bankens?

Det skulle vara grymt kul att ta tag i saken och göra något åt det hela, men jag ska försöka sätta mig ner med någon som har lite inblick och kolla om det är någon vits egentligen, om det går att genomföra.

Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

blackparkas skrev: Men hur gör man om man använder eget kapital och inte lånar till dessa prylar?
Du bokför det som eget insatt kapital och får alltså ta ut motsvarande belopp ur företaget utan att skatta för det.
Du lånar helt enkelt ut pengarna till rörelsen.
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

MALA skrev:Och.... lämna inte bort bokföringen, att sköta den själv under de första åren är den absolut bästa garantin för att få koll på sin verksamhet och lära sig sambanden.
+1
Skriv svar