Pot-fundering
- Hellish
- Medlem+++
- Kontakt:
Pot-fundering
Kom att tänka på en sak. På en sån där dubbelpot som ofta används som bas och diskantkontroll på aktiva basar, skulle man kunna göra så att ena ringen används som volym och den andra som switch?
- Hellish
- Medlem+++
- Kontakt:
- Diesel
- Medlem++
- Hellish
- Medlem+++
- Kontakt:
- Diesel
- Medlem++
- Hellish
- Medlem+++
- Kontakt:
- Hellish
- Medlem+++
- Kontakt:
- Hellish
- Medlem+++
- Kontakt:
- Jan Hellman
- VIP medlem
- ferm
- Medlem++
Det finns linjära pottar där resistansändringen är lika hela vägen, används till tonkontroller och även till blendfunktionen (här gissar jag).
Volympottar har en logaritmisk karakteristik vilket betyder att i början händer det inte så mycket resistansmässigt och på slutet händer mycket. Anledningen till att man använder logpottar till volymen är att vår hörsel är logaritmisk till sin natur, så vi kan höra svaga ljud och även starka utan att hörseln går sönder.
Volympottar har en logaritmisk karakteristik vilket betyder att i början händer det inte så mycket resistansmässigt och på slutet händer mycket. Anledningen till att man använder logpottar till volymen är att vår hörsel är logaritmisk till sin natur, så vi kan höra svaga ljud och även starka utan att hörseln går sönder.
För många basar är inte nog
- Danne
- VIP medlem
Ingen tyvärr.Hellish skrev:Sååå... Vilken av de du visade är aktuell i mitt fall? Eller är ingen av dem det?
Om jag förstått det hela rätt är en blendpot en stereopot med mittläge och en gemensam axel till båda kolbanorna. En dubbel tonpot är två monopotar med mittläge som har varsin axel men den ena axeln är kortare och löper utanför den långa så man vrider på dem separat.Hellboy skrev:Om jag fattat rätt så är väl en blend pott egentligen en stereo potentiometer med mittläge men en potentiometer som man använder som filter är väl en mono pot med mittläge. Eller? Fasen. Jag kunde det här en gång i tiden. Börjar bli gammal och muggig.....
//J