Bashållare för väggmontering

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
TredoX
Medlem+

Bashållare för väggmontering

Inlägg av TredoX »

Jag har köpt två hållare för mina basar som jag tänkte montera på väggen.
Något man ska tänka på?

Jag hade tänkt använda molyplugg i gipsvägg.
Fungerar det tror ni?

Bild

Så ser de ut för er som är osäkra vad jag talar om.
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
Indigo
Medlem++

Inlägg av Indigo »

Ahh, sådana har jag också köpt, men jag har inte satt upp de ännu. Så jag tänker sno åt mig eventuella tips i denna tråd, mouhahahaaaaa!
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Janne

Inlägg av Janne »

Strunta i mollypluggarna och sätt fast dom med tillräckligt långa skruvar i reglarna istället om det är möjligt. Sätt dom på en innervägg. Se till att basen får plats att hänga där (den delen torskade jag själv på senast). Dra silvertejp eller nåt på de svarta hängarna, de färgar ofta av sig på basen.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Är du osäker på bärigheten i gipsväggen så skruva upp en regel med tätt mellan fästpunkterna och skruva fast hållarna i denna.
Man sprider belastningen på gipsen en del med denna metod!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem

Inlägg av newheartshadow »

Jag använde vanliga betongpluggar trots gipsvägg, funkade guldfisk!
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

newheartshadow skrev:Jag använde vanliga betongpluggar trots gipsvägg, funkade guldfisk!
Vaknar du av en smäll mitt i natten så vet du vad det var som rasade i golvet! :wink:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem

Inlägg av newheartshadow »

Klopper skrev:
newheartshadow skrev:Jag använde vanliga betongpluggar trots gipsvägg, funkade guldfisk!
Vaknar du av en smäll mitt i natten så vet du vad det var som rasade i golvet! :wink:
haha, nä då, det höll i 2 år utan problem, sen flyttade jag och har inte satt upp dem igen.

är dock inte heeelt hundra på att det var gipsvägg, men det var inte betong och vad annars användes i ÖBO-hyreshus byggda 1967?
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

newheartshadow skrev:
Klopper skrev:
haha, nä då, det höll i 2 år utan problem, sen flyttade jag och har inte satt upp dem igen.

är dock inte heeelt hundra på att det var gipsvägg, men det var inte betong och vad annars användes i ÖBO-hyreshus byggda 1967?
Förmodligen sk blåbetong full med radon och skit!
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

Som sagt, skulle jag hänga basar i en gipsvägg så är ju en regel att skruva hållarna i ett hett tips!! Funkar säkert med molly men dumt att chansa. Behöver ju inte vara en 2x2" direkt utan något bredare tunnare som du lackar snyggt blir nog bra.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Lingonbas
Medlem+

Inlägg av Lingonbas »

Molly i gips funkar skitbra - jag har mina basar hängandes i sådana hållare dragna med molly i enkelgips. Ingenting har ramlat i golvet (än) :oops:
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Fernan »

Klarlackade en bräda som jag fäste i reglarna och satte sen hållarna i brädan

funkar om man vill ha en annan spacing på hållarna än reglarna medger

Bild
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++

Inlägg av broder blues »

Klopper skrev:Är du osäker på bärigheten i gipsväggen så skruva upp en regel med tätt mellan fästpunkterna och skruva fast hållarna i denna.
Man sprider belastningen på gipsen en del med denna metod!
+1 på den. O rätt snyggt kan d bli oxå.
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
TredoX
Medlem+

Inlägg av TredoX »

Tack för alla bra tips! Ska försöka fixa en planka att skruva fast i väggen.
Får se vad far min säger, han är ju den som "bestämmer".

Igår verkade han dock possitiv till att bara köra molyplugg.
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++

Inlägg av Foxbat »

Tycker du det blir för glest med de vanliga regelavstånden 450mm så häng basarna i badrummet. Där är det cc 300mm om ni har kakel.

:wink:
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
TredoX
Medlem+

Inlägg av TredoX »

Foxbat skrev:Tycker du det blir för glest med de vanliga regelavstånden 450mm så häng basarna i badrummet. Där är det cc 300mm om ni har kakel.

Iof, det är inte en helt dum ide... Jag sitter ganska ofta på muggen med basen i knät, inspirerande ställe.

En hängare medans man låtsas tvätta händerna skulle inte vara fel.

Karma Tree är bandet.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

TredoX skrev:
Foxbat skrev:Tycker du det blir för glest med de vanliga regelavstånden 450mm så häng basarna i badrummet. Där är det cc 300mm om ni har kakel.

Iof, det är inte en helt dum ide... Jag sitter ganska ofta på muggen med basen i knät, inspirerande ställe.

En hängare medans man låtsas tvätta händerna skulle inte vara fel.
Påminn mig att jag ska avstå om jag råkar svara på en bassäljesannons från dig nån gång i framtiden...

:D
Medlem i PB50+
Lingonbas
Medlem+

Inlägg av Lingonbas »

Tycker du det blir för glest med de vanliga regelavstånden 450mm
Är det inte snarare standard med 600 mellan reglar? :shock: Det har jag i hela huset i alla fall. Minns jag rätt får det även vara cc 600 i ett kaklat badrum, men då måste det vara dubbla gipsskivor , men nu ska ju inte jag sitta här och spela wisserbesser eller vad det heter :wink: :lol:
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Lingonbas skrev:
Tycker du det blir för glest med de vanliga regelavstånden 450mm
Är det inte snarare standard med 600 mellan reglar? :shock: Det har jag i hela huset i alla fall. Minns jag rätt får det även vara cc 600 i ett kaklat badrum, men då måste det vara dubbla gipsskivor , men nu ska ju inte jag sitta här och spela wisserbesser eller vad det heter :wink: :lol:
Pågrund av arbetsmiljöskäl har gipsskivefabrikanter och andra skivfabrikanter tvingats att minska sina skivor från 1200 bredd till 900 bredd pågrund av tyngderna. Det innebär att man gått från 600 c-c till 450 c-c. Däremot om man hemmapular så brukar det fortfarande bli 1200 och 600cc eftersom det är billigare.. ;)
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

TredoX skrev: Igår verkade han dock possitiv till att bara köra molyplugg.
Lätt för honom att säga! Det är inte hans basar. :wink:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Lingonbas
Medlem+

Inlägg av Lingonbas »

Pågrund av arbetsmiljöskäl har gipsskivefabrikanter och andra skivfabrikanter tvingats att minska sina skivor från 1200 bredd till 900 bredd pågrund av tyngderna. Det innebär att man gått från 600 c-c till 450 c-c. Däremot om man hemmapular så brukar det fortfarande bli 1200 och 600cc eftersom det är billigare..
Ser man på. Tack för den upplysningen :D
TredoX skrev:

Igår verkade han dock possitiv till att bara köra molyplugg.

Lätt för honom att säga! Det är inte hans basar.
Äh, det håller med molly (min kåk är fuskbyggd på 70 talet och inget har ramlat ner än - har iofs bara två basar och en gitarr hängande på en liten väggstump, men ändå) fast en riktig träpinne är kanske att föredra om man ska hänga upp många instrument. :wink:
TredoX
Medlem+

Inlägg av TredoX »

Geddy_Lee skrev:
TredoX skrev: Igår verkade han dock possitiv till att bara köra molyplugg.
Lätt för honom att säga! Det är inte hans basar. :wink:
Tror iof att han inte skulle vara så glad över ett hål i väggen heller.

Karma Tree är bandet.
Skriv svar