Strunta i mollypluggarna och sätt fast dom med tillräckligt långa skruvar i reglarna istället om det är möjligt. Sätt dom på en innervägg. Se till att basen får plats att hänga där (den delen torskade jag själv på senast). Dra silvertejp eller nåt på de svarta hängarna, de färgar ofta av sig på basen.
Är du osäker på bärigheten i gipsväggen så skruva upp en regel med tätt mellan fästpunkterna och skruva fast hållarna i denna.
Man sprider belastningen på gipsen en del med denna metod!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
newheartshadow skrev:Jag använde vanliga betongpluggar trots gipsvägg, funkade guldfisk!
Vaknar du av en smäll mitt i natten så vet du vad det var som rasade i golvet!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
newheartshadow skrev:Jag använde vanliga betongpluggar trots gipsvägg, funkade guldfisk!
Vaknar du av en smäll mitt i natten så vet du vad det var som rasade i golvet!
haha, nä då, det höll i 2 år utan problem, sen flyttade jag och har inte satt upp dem igen.
är dock inte heeelt hundra på att det var gipsvägg, men det var inte betong och vad annars användes i ÖBO-hyreshus byggda 1967?
Förmodligen sk blåbetong full med radon och skit!
Som sagt, skulle jag hänga basar i en gipsvägg så är ju en regel att skruva hållarna i ett hett tips!! Funkar säkert med molly men dumt att chansa. Behöver ju inte vara en 2x2" direkt utan något bredare tunnare som du lackar snyggt blir nog bra.
Klopper skrev:Är du osäker på bärigheten i gipsväggen så skruva upp en regel med tätt mellan fästpunkterna och skruva fast hållarna i denna.
Man sprider belastningen på gipsen en del med denna metod!
Tycker du det blir för glest med de vanliga regelavstånden 450mm
Är det inte snarare standard med 600 mellan reglar? Det har jag i hela huset i alla fall. Minns jag rätt får det även vara cc 600 i ett kaklat badrum, men då måste det vara dubbla gipsskivor , men nu ska ju inte jag sitta här och spela wisserbesser eller vad det heter
Tycker du det blir för glest med de vanliga regelavstånden 450mm
Är det inte snarare standard med 600 mellan reglar? Det har jag i hela huset i alla fall. Minns jag rätt får det även vara cc 600 i ett kaklat badrum, men då måste det vara dubbla gipsskivor , men nu ska ju inte jag sitta här och spela wisserbesser eller vad det heter
Pågrund av arbetsmiljöskäl har gipsskivefabrikanter och andra skivfabrikanter tvingats att minska sina skivor från 1200 bredd till 900 bredd pågrund av tyngderna. Det innebär att man gått från 600 c-c till 450 c-c. Däremot om man hemmapular så brukar det fortfarande bli 1200 och 600cc eftersom det är billigare..
Pågrund av arbetsmiljöskäl har gipsskivefabrikanter och andra skivfabrikanter tvingats att minska sina skivor från 1200 bredd till 900 bredd pågrund av tyngderna. Det innebär att man gått från 600 c-c till 450 c-c. Däremot om man hemmapular så brukar det fortfarande bli 1200 och 600cc eftersom det är billigare..
Ser man på. Tack för den upplysningen
TredoX skrev:
Igår verkade han dock possitiv till att bara köra molyplugg.
Lätt för honom att säga! Det är inte hans basar.
Äh, det håller med molly (min kåk är fuskbyggd på 70 talet och inget har ramlat ner än - har iofs bara två basar och en gitarr hängande på en liten väggstump, men ändå) fast en riktig träpinne är kanske att föredra om man ska hänga upp många instrument.