Här var det högskolemusiker!

Presentera och berätta lite om dig själv
Användarvisningsbild
Theodeus
Medlem

Här var det högskolemusiker!

Inlägg av Theodeus »

Godagens!

Det här är nog en andra presentation för mig, men jag är inte säker. Jag hade visst ett konto här, men det har nog inte använts så mycket de senaste två åren (och inte så mycket innan det heller)!

Jag heter Oskar, går på högskola (ja, musikhögskola) och spelar i ett band som heter Silverpennies. Jag köpte pruniers Ashdown-topp igår, och han slet av sig sin tröja och visade pratabas-tshirten. Då förstod jag att det var dags igen att ge det ett försök. :) Han berättade att det fanns ett visst motstånd mot högskolemusiker här, så det vore spännande att se vad ni tycker om det här!

Utbildningen jag går är fruktansvärt oortodox om man jämför med andra instutioner här i landet. Det finns inga lärare, bara inspiratörer, och man söker in som band. Vi får sedan en varsin rep-studio (fina grejer!) där vi får vara dygnet runt. De håller även på att bygga en studio som de har lagt ner några hundra miljoner i som vi kommer att få nyttja. Sedan har vi lektioner som songwriting (inte "hur man skriver en hit", utan snarare konstnärlig medvetenhet och grönsaks-artists-bashing), psycho-active (diskuterar musik med en psykolog) och bandcoach möten. De har till och med tagit bort alla individuella instrumentlektioner nu under första terminen, eftersom de anser att vi är så pass bra på det vi gör att vi inte behöver dem. Låter det hela högskoligt? :) Inte i mina öron, men så har vi ju bara gått där i tre veckor än så länge, så jag kanske återkommer med mer rapporter sen!

För att ni ska kunna höra det vi pysslar med slänger jag in den här länker, och bryter jag mot några regler vill jag be om ursäkt redan innan. Jag har inte hunnit läsa några regler än, och jag måste sticka till skolan, så ta bort den om jag gör fel! =)

http://www.silverpennies.se
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Hej! :D

Var inte rädd, det ska nog bli bra detta!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Välkommen!

Här finns inga rätt eller fel.....
Eller iofs, det finns en hel del som HAR fel i mycket men... det kommer du märka... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

blackparkas skrev:Välkommen!

Här finns inga rätt eller fel.....
Eller iofs, det finns en hel del som HAR fel i mycket men... det kommer du märka... :D
Vad bra att du erkänner det från början, Parkas.

Välkommen Theo!
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Fisken
Medlem+

Inlägg av Fisken »

Tjena! :)
Aria Pro II SB-R80 Black 'n Gold
Aria Pro II SB-Elite II
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Re: Här var det högskolemusiker!

Inlägg av Jan Hellman »

Theodeus skrev:De håller även på att bygga en studio som de har lagt ner några hundra miljoner i som vi kommer att få nyttja.
NÅGRA HUNDRA MILJONER!!!!???!?!???!!!

Måste bli världens mest glamorösa studio det där..... :o Jag anar en Freudiansk felskrivning..... :wink:

Hur som, välkommen hem. Igen.... :)

MVH//J
Användarvisningsbild
prunier
Medlem+

Inlägg av prunier »

Theodeus skrev:Godagens!

!

Jag heter Oskar, går på högskola (ja, musikhögskola) och spelar i ett band som heter Silverpennies. Jag köpte pruniers Ashdown-topp igår, och han slet av sig sin tröja och visade pratabas-tshirten. Då förstod jag att det var dags igen att ge det ett försök. :) ..............

Vad gör man inte för att ragga medlemmar....:D

Välkommen
mvh Prunier
som slappar i soffan med vita damen
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

prunier skrev:
Theodeus skrev:Godagens!

!

Jag heter Oskar, går på högskola (ja, musikhögskola) och spelar i ett band som heter Silverpennies. Jag köpte pruniers Ashdown-topp igår, och han slet av sig sin tröja och visade pratabas-tshirten. Då förstod jag att det var dags igen att ge det ett försök. :) ..............

Vad gör man inte för att ragga medlemmar....:D

Välkommen
Haha! Jag kan se dig som showgirl!

:shock: :oops: :wink:

EDIT: sorry! Välkommen!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

Välkommen/Välkommen tillbaka! 8)

Låter som en rolig högskola, vad heter den så man kan kolla upp det själv? Känns lättare så än att ställa ett dussin frågor. :oops:
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Välkommen! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Theodeus
Medlem

Inlägg av Theodeus »

Hellboy skrev:
Theodeus skrev:De håller även på att bygga en studio som de har lagt ner några hundra miljoner i som vi kommer att få nyttja.

Måste bli världens mest glamorösa studio det där..... :o Jag anar en Freudiansk felskrivning..... :wink:

MVH//J
Nejdå, ingen felskrivning! De har tänkt att den ska användas av eleverna ena halvan av året, och andra ska den hyras ut till internationella artister. Ganska fint. :)

Skolan heter Boomtown. Den ligger i Borlänge, men är kopplad till musikhögskolan i Piteå, som i sin tur hör till Luleå tekniska bla bla bla.

Tack allihopa!
Indigo
Medlem++

Inlägg av Indigo »

Hej och välkommen! Jag har i alla fall ingenting emot högskolemusiker. Jag spelar ju med tre stycken för bövelen! =)

Coolt upplägg på utbildningen, man blir ju lite sugen. Kan man söka ensam också, eller måste man vara ett band?
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Theodeus skrev:
Hellboy skrev:

MVH//J
Nejdå, ingen felskrivning! De har tänkt att den ska användas av eleverna ena halvan av året, och andra ska den hyras ut till internationella artister. Ganska fint. :)
Några hundra miljoner är otroligt mycket pengar att slänga in i en inspelningsstudio. För att dra in dom pengarna och få ekonomi i ett sådant projekt skulle studion bli löjligt dyra att hyra per dag vilket nog skulle få dom flesta, om inte alla, att hyra in sig i finare studios i Spanien, Frankrike eller andra ställen istället. Slår man ut 200 miljoner på tio år skulle det innebära att studion måste kosta nästan 55.000:- per dag 365 dagar om året i hyra för att bära sig och då är det bara vad studiobygget kostat. Inte en krona i löner eller renoveringskostnader/städning och annat. Att jämföra med stora studion på Real World Studios utanför Bath som kostar MAX 10.000:-/dag och då ingår logi. Gamla Polarstudion tog någonting liknande.

Kul att dom satsar men det går inte att få ekonomi i ett sådant dyrt studioprojekt. Möjligtvis om hela skolan med replokaler/lektionssalar OCH studion kostat några hundra miljoner, det kan jag förstå, men inte bara studion.

Sen vet jag vad Gessle´s studio och även vad en del andra större studios kostat att bygga och det är ju inte i närheten..... Romarö studion (för övrigt Sveriges finast belägna studio) låg i Trosa och bommade igen trots att den var förhållandevis billig. Låg precis vid vattnet i Trosa skärgård. Otroligt fin och välutrustad. Det gick inte. Tyvärr så är det otroligt svårt att få kunder som är villiga att betala rejäla studiohyror till studios utanför storstadsområdena. Och studiobranchen, framförallt lite större studios, är fortfarande ganska överetablerad. Flera hundra miljoner är otroligt mycket pengar att stoppa in i en studio i dagens läge. Måste nästan komma upp på studiobesök när den är klar. Spännande.....

Ursäkta att jag raljerar men jag fick lite hicka för kostnaden av studiobygget.....

MVH//J
Användarvisningsbild
Theodeus
Medlem

Inlägg av Theodeus »

Det går att söka som enskilld! Kruxet är ju då att man inte vet vilka andra man hamnar med, eftersom de parar ihop en då. Det finns även tre singer/songwriters i år, så det går att sola totalt om man vill! :)

Ja, det låter ju som att jag måste ha fattat det hela fel! De har då säkerligen sagt att de har lagt ner över en kvarts miljard på hela huset (med fyra repstudios, och två eller fyra till på G). Sen har de ett ljuslabb för ljustekniker. Utöver det är det ett litet kontor och några spelrum i källaren, så det är då en hel del pengar som har gått in i stora studion! Men jag får erkänna att jag inte har något kvitto med en exakt summa! :)
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Theodeus skrev:Det går att söka som enskilld! Kruxet är ju då att man inte vet vilka andra man hamnar med, eftersom de parar ihop en då. Det finns även tre singer/songwriters i år, så det går att sola totalt om man vill! :)

Ja, det låter ju som att jag måste ha fattat det hela fel! De har då säkerligen sagt att de har lagt ner över en kvarts miljard på hela huset (med fyra repstudios, och två eller fyra till på G). Sen har de ett ljuslabb för ljustekniker. Utöver det är det ett litet kontor och några spelrum i källaren, så det är då en hel del pengar som har gått in i stora studion! Men jag får erkänna att jag inte har något kvitto med en exakt summa! :)
Kändes lite väl dyrt för en studio. Jag har lagt ner mindre än 2 % av den summan din skola investerat i den studiojag driver och jag har en Steinway B-flygel, SSL bord, Studer bandare, ett gäng outbords, bra mickar, Hammond B3 med leslie, trummor, Wurre, hårddiskinspelning, väldigt avancerat dimmerrack till belysningen, rejäl ventilation, en rackarns massa gitarrer och faan och hans moster och jag kostar 8.500:-/dag kortidshyra + moms inklusive tekniker. Antingen var det något som inte riktigt stämde eller så tvättar din skola pengar åt ryska maffian..... Välj själv. ;) :D

Var inne och kollade på skolans websida. Verkar skojjigt. ÄNTLIGEN att skolor satsar på modern musik. Kul. :)

MVH//J
Användarvisningsbild
Theodeus
Medlem

Inlägg av Theodeus »

Ja. Låter märkligt. Iofs... skolan får ju massor av EU:bidrag. Där har vi nog boven! :lol:
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Theodeus skrev:Ja. Låter märkligt. Iofs... skolan får ju massor av EU:bidrag. Där har vi nog boven! :lol:
Så kan det ju vara. Dom tvättar pengar åt EU!!! :twisted:

//J
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+

Inlägg av Billy »

Lät bra! Välkommen!
Användarvisningsbild
Theodeus
Medlem

Inlägg av Theodeus »

Hellboy skrev:
Theodeus skrev:Ja. Låter märkligt. Iofs... skolan får ju massor av EU:bidrag. Där har vi nog boven! :lol:

//J
Det skulle kunna förklara mitt studiebidrag på 20 papp!! 8)
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Theodeus skrev:
Hellboy skrev:

//J
Det skulle kunna förklara mitt studiebidrag på 20 papp!! 8)
Så det borde innebära att du också tvättar pengar.... :roll:

//J
Användarvisningsbild
Theodeus
Medlem

Inlägg av Theodeus »

:twisted:

Fasen, nu finns det skrivet på nätet.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Theodeus skrev::twisted:

Fasen, nu finns det skrivet på nätet.
Jepp. Och det som står på nätet stämmer ju ALLTID. Det vet man ju.... :o

//J
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++

Inlägg av BassiLow »

hopp å hej

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inlägg av BB3000S »

Hallå Hej o Välkommen!! :vinkar:
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |

| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++

Inlägg av GurraG »

Välkommen!
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Skriv svar