Klick... or not to klick...

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Inlägg av the_great_alfonzo »

bootsy skrev:
TDHP skrev:
bootsy skrev:
macahan skrev:Nä, det var precis det jag menade med inom vissa genres.. ;)
Två låtar på vår nya skiva är inspelade med klick. Tro det eller ej!
Kan man tjuvlyssna på det på nätet nånstans månne? :D

Edit: Är det nytt som ligger på majspejs så har jag hittat det! Bra!
Det nya är inte ute på majspejs än - kommer strax!
vad har ni för mein spajs sida?
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

the_great_alfonzo skrev:
bootsy skrev:
TDHP skrev:
bootsy skrev:
macahan skrev:Nä, det var precis det jag menade med inom vissa genres.. ;)
Två låtar på vår nya skiva är inspelade med klick. Tro det eller ej!
Kan man tjuvlyssna på det på nätet nånstans månne? :D

Edit: Är det nytt som ligger på majspejs så har jag hittat det! Bra!
Det nya är inte ute på majspejs än - kommer strax!
vad har ni för mein spajs sida?
Det kan du läsa om i den här tråden:

http://pratabas.se/viewtopic.php?p=274843#274843
Stallet liknar mest ett veteflak.
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

En sak är säker: Pannbands-Joey kräver klick! :lol:
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

F-låt, men jag tror inte joey skulle klara att sjunga till klick...
Användarvisningsbild
adde_johansson
Medlem+

Inlägg av adde_johansson »

Jag tycker att klick dödar svänget. Samtidigt så är det i mitt bands fall ofta så att vi spelar en del låtar för snabbt utan klick och det blir lite småknepigt med sången sen.
En schysst kompromiss tycker jag äratt ha klick under inräkningen. Enbart. Att det sen svajar lite i tempo under resten av låten gör mig inget.
olabola skrev:Smälljud som låter skit är väl "slap" ? :wink:
Dögrävarn
Medlem

Inlägg av Dögrävarn »

Under en inspelning i Lagan VRÅLAR trummisen efter halva låten

KLICKET HÄNGER INTE ME
Joey_LMVB
Medlem

Inlägg av Joey_LMVB »

macahan skrev:F-låt, men jag tror inte joey skulle klara att sjunga till klick...
Ja, du, lång time no vist, till detta forum, men jo, om du menar mig så kan jag, och sjunger (spelar in sång) mot "bara" klick ibland, dock är det betydligt mer gemytligt att sjunga mot annat än bara örondödande klickljud. Kan ju tillägga att vårt nya album är inspelat delvis till klick och det fungerade aldeles utmärkt. Resultatet är mkt bra. Skivan finns att förboka på vår hemsida såklart, om någon skulle känna sig intresserad. Hej då alla basister och övriga här inne. /"PannbandsJoey" (PS gott nytt år)
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

!! HAAA !! :lol:
Användarvisningsbild
bt
Medlem+

Inlägg av bt »

Om jag repat in låtar och/eller lirat länge med samma trummis & densamme har bra timing så ser jag klick som helt onödigt. Det är helt enkelt roligare att uppnå bra resultat utan hjälpmedel. Lika som att ta sig igenom en hel låt utan att lappa ihop & puncha in i efterhand.

bas
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Joey_LMVB skrev:
macahan skrev:F-låt, men jag tror inte joey skulle klara att sjunga till klick...
Ja, du, lång time no vist, till detta forum, men jo, om du menar mig så kan jag, och sjunger (spelar in sång) mot "bara" klick ibland, dock är det betydligt mer gemytligt att sjunga mot annat än bara örondödande klickljud. Kan ju tillägga att vårt nya album är inspelat delvis till klick och det fungerade aldeles utmärkt. Resultatet är mkt bra. Skivan finns att förboka på vår hemsida såklart, om någon skulle känna sig intresserad. Hej då alla basister och övriga här inne. /"PannbandsJoey" (PS gott nytt år)
Kul att se dig igen! Men hur fanken bär man sig åt att bara sjunga till klick? Eller är det en dum fråga från en som skulle behöva något slags melodiskt instrument för att hålla ton?
Joey_LMVB
Medlem

Inlägg av Joey_LMVB »

Kul att se dig igen! Men hur fanken bär man sig åt att bara sjunga till klick? Eller är det en dum fråga från en som skulle behöva något slags melodiskt instrument för att hålla ton?
Nja, sjunga till klick är väl mer om man bara spelar in sång acapella, lägger en grundstämma och sedan bakgrundsstämmor och bara för att få det äckligt (onödigt) tajt så kan man köra det mot klick. Att lägga sång till musik utan musiken är nog omöjligt om man inte har otroligt bra gehör..

En stor nackdel med klick är alltid att i tunna partier eller i slutet av låtar så läcker alltid klicket igenom hörlurar och rätt in i mickarna vid inspelningen så man får problem när man komprimerar, speciellt trummor eller sång eftersom dom måste befinna sig där mickarna är. (gitarrister och basister kan ju spela från kontrollrummet, om man har ett sådant) Dock kan man slippa det problemet om man som studiotekniker stänger av klicket när låten är slut eller i de tunna partierna.

Nog sagt kanske... :roll:

/Joey
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Eller ett ännu bättre sätt: skaffa helslutna lurar..

typ:

http://www.thomann.de/se/extreme_isolation_ex29.htm
eller http://www.thomann.de/se/vic_firth_sih1_kopfhoerer.htm

iallfall för trummor.
Senast redigerad av macahan den mån 12 jan 2009, 16:20, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Axman
Medlem+

Inlägg av Axman »

Hellish skrev:
Joey_LMVB skrev:
Senast redigerad av Axman den ons 20 apr 2011, 20:02, redigerad totalt 1 gånger.
Maruszczyk Jazz, HPD Jazz
Roland Jazzchorus gitarrförstärkare och spel i lägenheten
Joey_LMVB
Medlem

Inlägg av Joey_LMVB »

macahan skrev:Eller ett ännu bättre sätt: skaffa helslutna lurar..

typ:

iallfall för trummor.
Ja, det funkar, men en del tycker det är svårt att spela in med helslutna..
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Joey_LMVB skrev:[Nja, sjunga till klick är väl mer om man bara spelar in sång acapella, lägger en grundstämma och sedan bakgrundsstämmor och bara för att få det äckligt (onödigt) tajt så kan man köra det mot klick. Att lägga sång till musik utan musiken är nog omöjligt om man inte har otroligt bra gehör..
Ah, du tänkte så... A capella kan jag förstå att man kan ha klick till. Jag var lite trött i skallen när jag skrev det där. Trodde att du hade absolut gehör och spelade in sången innan allt annat. :D Vilket iofs vore coolt!
Joey_LMVB
Medlem

Inlägg av Joey_LMVB »

Ah, du tänkte så... A capella kan jag förstå att man kan ha klick till. Jag var lite trött i skallen när jag skrev det där. Trodde att du hade absolut gehör och spelade in sången innan allt annat. :D Vilket iofs vore coolt!
he he, ja, absolut gehör hade vart fint..
Användarvisningsbild
b_luthman
Medlem+

Inlägg av b_luthman »

när vi lägger trummor på inspelningar så klickas det. sen ligger klickspåret kvar under de andra inspelningarna också, men oftast på så låg volym att det inte hörs. jag och gitarristerna följer sen trummorna, vår trummis är tight nog att fixa det bra. så först trummor med klick, sen gitarrer, sen bas , gitarrpålägg/effekter och sen sång.
spelar i:
www.myspace.com/jaganata

Ibanez SR1000EFB |Ibanez SRX 595
Hartke VXL | Ibanez PD7 | Crest Vs 900 | 210 +115
Användarvisningsbild
Berntsson
Medlem+

Inlägg av Berntsson »

Först klick till slaskgitarr och slaskbas, sedan klick till trummor också, sedan varierar det. Jag brukar alltid ha klick när jag spelar in bas "på riktigt" också, förutom om det är nåt litet ställe(typ nån takt eller nåt) där klick och trummor inte är överens(fastän trummorna känns tighta och låter bra :)), då får det räcka med klick som inräkning.
Fender Custom Classic Jazz V
Squier Vintage Modified Jazz

When the circus came to town
Painted Oceans
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

macahan skrev:Eller ett ännu bättre sätt: skaffa helslutna lurar..

typ:

iallfall för trummor.
Vår trummis har sånna Vic Firth-lurar.
Funkar skitbra!
Vi har dock skruvat fast hans svanhalsmic i lurarna, vilket ger lite läck
ut i PA´t av klicket.
Men inget som är ett jätteproblem.

Efter att ha gjort 150 gig och ett rep i veckan i 6 år med klick,
så tror inte jag att klicket påverkar svänget.
Det påverkar svänget om man är ovan.
Ex om det är något man bara gör vid inspelningar eller enstaka tillfällen.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Bas-guden
Medlem

Inlägg av Bas-guden »

JanTheWhite skrev:
Har hänt lite för många gånger att man bommat detta och när alla gått hem och man lyssnar lite mer noga utan klick så hör man det där förbannade klicket i sångmicken under lugnare partier. Det går ibland att rädda men det är så jävla enerverande! Så tänk på volymen på klicket. Eller lägg endast upp klicket i trummisens lyssning.....

//J
Hej Jan. för mig läcker klicket in i trummickarna. (ganska mycket) går det att göra något åt det?
Jag har försökt med EQ och lite med gate/limiter. men jag kan inte påstå att jag vet riktigt vad jag gör utan jag provar mig fram, men nu börjar mitt tålamod ta slut.
har du/ngn annan tips?
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+

Inlägg av John Sane »

Klick live används väl bara om man har backtracks eller om trummisen är kass?
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

John Sane skrev:Klick live används väl bara om man har backtracks eller om trummisen är kass?
Eller om man känner behov av att inte behöva lägga samma 32 spår bakgrundskör 3-4 ggr i låten....tex...

Eller som i mitt nästa jobb då jag ska göra en jingel till ett tv-program där det dels ska vara en signatur och sen en massa olika intensitetsnivåer som man kan använda under olika lägen i programmet. Då är det vääääldigt bra att kunna flytta blåset från full-gas-tagningen till det med lite mindre mos i trummor och orgel och då måste ju alla tagningar gå i samma tempo.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Inlägg av mikkejohansson »

John Sane skrev:Klick live används väl bara om man har backtracks eller om trummisen är kass?
Ja, och basister ska inte spela med plektrum, ha pedaler eller stå längst fram på scen. En gitarr ska ha sex strängar och en bas fyra. Jo, och MIDI är fusk.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+

Inlägg av John Sane »

f-bass skrev:
Eller om man känner behov av att inte behöva lägga samma 32 spår bakgrundskör 3-4 ggr i låten....tex...

Eller som i mitt nästa jobb då jag ska göra en jingel till ett tv-program där det dels ska vara en signatur och sen en massa olika intensitetsnivåer som man kan använda under olika lägen i programmet. Då är det vääääldigt bra att kunna flytta blåset från full-gas-tagningen till det med lite mindre mos i trummor och orgel och då måste ju alla tagningar gå i samma tempo.
"Klick live används väl bara..."
Jag menade inte i studion nu. Inte heller vid liveinspelningar där man tänkt editera i efterhand. Jag menade alltså vid ett helt vanligt gig, sorry om jag var otydlig.

Jag vill förresten omformulera det där lite. Kom på att jag spelat med en jättebra trummis som inte har några problem med att hålla tempot men som ändå alltid använde klick när han gigade med ett särskilt band där sångaren ökade hela tiden och trummisen tyckte det var skitsvårt att inte hänga med i sångarens tempoökningar. Såhär: "Klick live används väl bara om man har backtracks eller om trummisen eller någon annan i bandet är kass?"
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+

Inlägg av John Sane »

mikkejohansson skrev:
Ja, och basister ska inte spela med plektrum, ha pedaler eller stå längst fram på scen. En gitarr ska ha sex strängar och en bas fyra. Jo, och MIDI är fusk.
?
Skriv svar