vad har ni för mein spajs sida?bootsy skrev:Det nya är inte ute på majspejs än - kommer strax!TDHP skrev:Kan man tjuvlyssna på det på nätet nånstans månne?bootsy skrev:Två låtar på vår nya skiva är inspelade med klick. Tro det eller ej!macahan skrev:Nä, det var precis det jag menade med inom vissa genres..
Edit: Är det nytt som ligger på majspejs så har jag hittat det! Bra!
Klick... or not to klick...
- the_great_alfonzo
- Medlem+++
- bootsy
- Medlem+++
Det kan du läsa om i den här tråden:the_great_alfonzo skrev:vad har ni för mein spajs sida?bootsy skrev:Det nya är inte ute på majspejs än - kommer strax!TDHP skrev:Kan man tjuvlyssna på det på nätet nånstans månne?bootsy skrev:Två låtar på vår nya skiva är inspelade med klick. Tro det eller ej!macahan skrev:Nä, det var precis det jag menade med inom vissa genres..
Edit: Är det nytt som ligger på majspejs så har jag hittat det! Bra!
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=274843#274843
Stallet liknar mest ett veteflak.
-
- Medlem+++
- adde_johansson
- Medlem+
Jag tycker att klick dödar svänget. Samtidigt så är det i mitt bands fall ofta så att vi spelar en del låtar för snabbt utan klick och det blir lite småknepigt med sången sen.
En schysst kompromiss tycker jag äratt ha klick under inräkningen. Enbart. Att det sen svajar lite i tempo under resten av låten gör mig inget.
En schysst kompromiss tycker jag äratt ha klick under inräkningen. Enbart. Att det sen svajar lite i tempo under resten av låten gör mig inget.
olabola skrev:Smälljud som låter skit är väl "slap" ?
-
- Medlem
Ja, du, lång time no vist, till detta forum, men jo, om du menar mig så kan jag, och sjunger (spelar in sång) mot "bara" klick ibland, dock är det betydligt mer gemytligt att sjunga mot annat än bara örondödande klickljud. Kan ju tillägga att vårt nya album är inspelat delvis till klick och det fungerade aldeles utmärkt. Resultatet är mkt bra. Skivan finns att förboka på vår hemsida såklart, om någon skulle känna sig intresserad. Hej då alla basister och övriga här inne. /"PannbandsJoey" (PS gott nytt år)macahan skrev:F-låt, men jag tror inte joey skulle klara att sjunga till klick...
- bt
- Medlem+
- Hellish
- Medlem+++
- Kontakt:
Kul att se dig igen! Men hur fanken bär man sig åt att bara sjunga till klick? Eller är det en dum fråga från en som skulle behöva något slags melodiskt instrument för att hålla ton?Joey_LMVB skrev:Ja, du, lång time no vist, till detta forum, men jo, om du menar mig så kan jag, och sjunger (spelar in sång) mot "bara" klick ibland, dock är det betydligt mer gemytligt att sjunga mot annat än bara örondödande klickljud. Kan ju tillägga att vårt nya album är inspelat delvis till klick och det fungerade aldeles utmärkt. Resultatet är mkt bra. Skivan finns att förboka på vår hemsida såklart, om någon skulle känna sig intresserad. Hej då alla basister och övriga här inne. /"PannbandsJoey" (PS gott nytt år)macahan skrev:F-låt, men jag tror inte joey skulle klara att sjunga till klick...
-
- Medlem
Nja, sjunga till klick är väl mer om man bara spelar in sång acapella, lägger en grundstämma och sedan bakgrundsstämmor och bara för att få det äckligt (onödigt) tajt så kan man köra det mot klick. Att lägga sång till musik utan musiken är nog omöjligt om man inte har otroligt bra gehör..Kul att se dig igen! Men hur fanken bär man sig åt att bara sjunga till klick? Eller är det en dum fråga från en som skulle behöva något slags melodiskt instrument för att hålla ton?
En stor nackdel med klick är alltid att i tunna partier eller i slutet av låtar så läcker alltid klicket igenom hörlurar och rätt in i mickarna vid inspelningen så man får problem när man komprimerar, speciellt trummor eller sång eftersom dom måste befinna sig där mickarna är. (gitarrister och basister kan ju spela från kontrollrummet, om man har ett sådant) Dock kan man slippa det problemet om man som studiotekniker stänger av klicket när låten är slut eller i de tunna partierna.
Nog sagt kanske...

/Joey
- macahan
- Medlem+++
Eller ett ännu bättre sätt: skaffa helslutna lurar..
typ:
http://www.thomann.de/se/extreme_isolation_ex29.htm
eller http://www.thomann.de/se/vic_firth_sih1_kopfhoerer.htm
iallfall för trummor.
typ:
iallfall för trummor.
Senast redigerad av macahan den mån 12 jan 2009, 16:20, redigerad totalt 1 gånger.
- Axman
- Medlem+
Hellish skrev:Kul att se dig igen! Men hur fanken bär man sig åt att bara sjunga till klick? Eller är det en dum fråga från en som skulle behöva något slags melodiskt instrument för att hålla ton?Joey_LMVB skrev:Ja, du, lång time no vist, till detta forum, men jo, om du menar mig så kan jag, och sjunger (spelar in sång) mot "bara" klick ibland, dock är det betydligt mer gemytligt att sjunga mot annat än bara örondödande klickljud. Kan ju tillägga att vårt nya album är inspelat delvis till klick och det fungerade aldeles utmärkt. Resultatet är mkt bra. Skivan finns att förboka på vår hemsida såklart, om någon skulle känna sig intresserad. Hej då alla basister och övriga här inne. /"PannbandsJoey" (PS gott nytt år)macahan skrev:F-låt, men jag tror inte joey skulle klara att sjunga till klick...
Senast redigerad av Axman den ons 20 apr 2011, 20:02, redigerad totalt 1 gånger.
Maruszczyk Jazz, HPD Jazz
Roland Jazzchorus gitarrförstärkare och spel i lägenheten
Roland Jazzchorus gitarrförstärkare och spel i lägenheten
-
- Medlem
Ja, det funkar, men en del tycker det är svårt att spela in med helslutna..macahan skrev:Eller ett ännu bättre sätt: skaffa helslutna lurar..
typ:
iallfall för trummor.
- Hellish
- Medlem+++
- Kontakt:
Ah, du tänkte så... A capella kan jag förstå att man kan ha klick till. Jag var lite trött i skallen när jag skrev det där. Trodde att du hade absolut gehör och spelade in sången innan allt annat.Joey_LMVB skrev:[Nja, sjunga till klick är väl mer om man bara spelar in sång acapella, lägger en grundstämma och sedan bakgrundsstämmor och bara för att få det äckligt (onödigt) tajt så kan man köra det mot klick. Att lägga sång till musik utan musiken är nog omöjligt om man inte har otroligt bra gehör..

-
- Medlem
- b_luthman
- Medlem+
när vi lägger trummor på inspelningar så klickas det. sen ligger klickspåret kvar under de andra inspelningarna också, men oftast på så låg volym att det inte hörs. jag och gitarristerna följer sen trummorna, vår trummis är tight nog att fixa det bra. så först trummor med klick, sen gitarrer, sen bas , gitarrpålägg/effekter och sen sång.
spelar i:
www.myspace.com/jaganata
Ibanez SR1000EFB |Ibanez SRX 595
Hartke VXL | Ibanez PD7 | Crest Vs 900 | 210 +115
www.myspace.com/jaganata
Ibanez SR1000EFB |Ibanez SRX 595
Hartke VXL | Ibanez PD7 | Crest Vs 900 | 210 +115
- Berntsson
- Medlem+
Först klick till slaskgitarr och slaskbas, sedan klick till trummor också, sedan varierar det. Jag brukar alltid ha klick när jag spelar in bas "på riktigt" också, förutom om det är nåt litet ställe(typ nån takt eller nåt) där klick och trummor inte är överens(fastän trummorna känns tighta och låter bra
), då får det räcka med klick som inräkning.

Fender Custom Classic Jazz V
Squier Vintage Modified Jazz
When the circus came to town
Painted Oceans
Squier Vintage Modified Jazz
When the circus came to town
Painted Oceans
- Geddan
- VIP medlem
Vår trummis har sånna Vic Firth-lurar.macahan skrev:Eller ett ännu bättre sätt: skaffa helslutna lurar..
typ:
iallfall för trummor.
Funkar skitbra!
Vi har dock skruvat fast hans svanhalsmic i lurarna, vilket ger lite läck
ut i PA´t av klicket.
Men inget som är ett jätteproblem.
Efter att ha gjort 150 gig och ett rep i veckan i 6 år med klick,
så tror inte jag att klicket påverkar svänget.
Det påverkar svänget om man är ovan.
Ex om det är något man bara gör vid inspelningar eller enstaka tillfällen.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
- Jan Hellman
- Bas-guden
- Medlem
Hej Jan. för mig läcker klicket in i trummickarna. (ganska mycket) går det att göra något åt det?JanTheWhite skrev:
Har hänt lite för många gånger att man bommat detta och när alla gått hem och man lyssnar lite mer noga utan klick så hör man det där förbannade klicket i sångmicken under lugnare partier. Det går ibland att rädda men det är så jävla enerverande! Så tänk på volymen på klicket. Eller lägg endast upp klicket i trummisens lyssning.....
//J
Jag har försökt med EQ och lite med gate/limiter. men jag kan inte påstå att jag vet riktigt vad jag gör utan jag provar mig fram, men nu börjar mitt tålamod ta slut.
har du/ngn annan tips?
- John Sane
- Medlem+
- GandhiMK2
- Medlem++
Eller om man känner behov av att inte behöva lägga samma 32 spår bakgrundskör 3-4 ggr i låten....tex...John Sane skrev:Klick live används väl bara om man har backtracks eller om trummisen är kass?
Eller som i mitt nästa jobb då jag ska göra en jingel till ett tv-program där det dels ska vara en signatur och sen en massa olika intensitetsnivåer som man kan använda under olika lägen i programmet. Då är det vääääldigt bra att kunna flytta blåset från full-gas-tagningen till det med lite mindre mos i trummor och orgel och då måste ju alla tagningar gå i samma tempo.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
- mikkejohansson
- Medlem++
- John Sane
- Medlem+
"Klick live används väl bara..."f-bass skrev:Eller om man känner behov av att inte behöva lägga samma 32 spår bakgrundskör 3-4 ggr i låten....tex...John Sane skrev:Klick live används väl bara om man har backtracks eller om trummisen är kass?
Eller som i mitt nästa jobb då jag ska göra en jingel till ett tv-program där det dels ska vara en signatur och sen en massa olika intensitetsnivåer som man kan använda under olika lägen i programmet. Då är det vääääldigt bra att kunna flytta blåset från full-gas-tagningen till det med lite mindre mos i trummor och orgel och då måste ju alla tagningar gå i samma tempo.
Jag menade inte i studion nu. Inte heller vid liveinspelningar där man tänkt editera i efterhand. Jag menade alltså vid ett helt vanligt gig, sorry om jag var otydlig.
Jag vill förresten omformulera det där lite. Kom på att jag spelat med en jättebra trummis som inte har några problem med att hålla tempot men som ändå alltid använde klick när han gigade med ett särskilt band där sångaren ökade hela tiden och trummisen tyckte det var skitsvårt att inte hänga med i sångarens tempoökningar. Såhär: "Klick live används väl bara om man har backtracks eller om trummisen eller någon annan i bandet är kass?"
- John Sane
- Medlem+