Men nu då?

Prata om effekter och pedaler
gäst

Men nu då?

Inlägg av gäst »

Electro-Harmonixen längst upp i mitten är nu såld och måste ersättas med något. Skitfult med luckor i pedalbordet. Men vad köper jag?
Tremolo?
Delay?
Volympedal? (Vad skall jag med den till egentligen? Det får nog vara.)

Jag behöver råd och vägledning.

Inga Uddevallafunkpedaler tack.

Bild
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem

Inlägg av newheartshadow »

Svarar här istället:
En EHX deluxe memory man är en analog delaypedal. Är sugen på en själv men har inte råd just nu.
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

gäst

Inlägg av gäst »

newheartshadow skrev:Svarar här istället:
En EHX deluxe memory man är en analog delaypedal. Är sugen på en själv men har inte råd just nu.
Delay lär man ju inte använda så ofta men jag har snöat in totalt på Pink Floyd senaste tiden och där förekommer det.
Janne

Inlägg av Janne »

Vad i jösse namn är en uddevallafunkpedal? :D
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

En tremolopedal, Johannes? Tremolo kan vara väldigt fint på bas.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
gäst

Inlägg av gäst »

basmartin skrev:En tremolopedal, Johannes? Tremolo kan vara väldigt fint på bas.
Jag är lite inne på det. Tremolo eller delay ligger väl närmast till hands. Jag spelar oftast ganska stökig pop eller rock så jag vet inte riktigt när jag skulle kunna använda tremolot, det passar sig kanske bäst i lite softare musik. Eller?
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

En fuzz, kanske?
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Johannes skrev:
basmartin skrev:En tremolopedal, Johannes? Tremolo kan vara väldigt fint på bas.
Jag är lite inne på det. Tremolo eller delay ligger väl närmast till hands. Jag spelar oftast ganska stökig pop eller rock så jag vet inte riktigt när jag skulle kunna använda tremolot, det passar sig kanske bäst i lite softare musik. Eller?

Man kan använda det på olika sätt. Om man spelar stökig musik så skulle jag tippa på att extrema inställningar på pedalen funkar bäst. Annars försvinner nog effekten lite. Det är nog ingen effekt man ska(ska och ska...) använda en hel låt rakt igenom, men det kan vara fint att krydda t ex intron och med lite tremolo. Dist+tremolo är ju hur fint som helst.

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

bootsy skrev:En fuzz, kanske?
Oh, varför inte en octafuzz? Nån som har testa på bas? Låter hur coolt som helst på gitarr iaf.

Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Med testandet av Mesa 400+ i bakhuvudet så skulle jag iaf vilja förslå någon sorts dist/od eller möjligtvis en Fuzz, ävem om du precis sålt en Fuzz..

Tycker inte Mesan levererar tillräckligt mycket skit, men det kanske räcker till för dig i de sammanhang du lirar i.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Inlägg av mikkejohansson »

Skulle också föreslå en BRA od-pedal. Eller en boost för att kicka din Mesa in i "insane"-mode.

Kan ha tips på en bra och hyfsat billig od-pedal....hojta om du vill ha tipset :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Har köpt en sån här! Skitball!

Bild
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

TDHP skrev:Har köpt en sån här! Skitball!

Bild

En typisk Uddevallafunkpedal. Sorry!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

:cry:

Edit: Fast jag har min till att spela Sabbath med, så det skiter jag i! :D

Edit 2: Det finns faktiskt ett gammalt Sabbath-tributeband i Uddevalla som heter Sabotage! Känner trummisen, Stefan Brekh!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

En splitter kanske? Så du slipper jacka ur när du ska byta bas..

Lätt att modda så det är 2 in och 1 ut.. (klippa sönder dekalen! ;) )

Bild
Användarvisningsbild
adde_johansson
Medlem+

Inlägg av adde_johansson »

TDHP skrev::cry:

Edit 2: Det finns faktiskt ett gammalt Sabbath-tributeband i Uddevalla som heter Sabotage! Känner trummisen, Stefan Brekh!
Ska du lira Sabbath så är det en Chicago Iron Parachute som gäller. :D
olabola skrev:Smälljud som låter skit är väl "slap" ? :wink:
gäst

Inlägg av gäst »

blackparkas skrev:Med testandet av Mesa 400+ i bakhuvudet så skulle jag iaf vilja förslå någon sorts dist/od eller möjligtvis en Fuzz, ävem om du precis sålt en Fuzz..

Tycker inte Mesan levererar tillräckligt mycket skit, men det kanske räcker till för dig i de sammanhang du lirar i.
Tycker man inte att man får tillräckligt med gain ur en Boogie 400+ så beror det förmodligen på att man det egentligen inte är dist man är ute efter utan snarare något sorts extremt death metal-sound. Även i sådana sammanhang så räcker disten långt iofs så det kan det ju inte heller vara.
Det finns fyra alternativ om du inte får tillräckligt med dist ur en 400+:

1. Det är fel på toppen du testat.
2. Du har testat fel kanal. Kanal 2 distar mycket lättare än kanal 1.
3. Din bas har extremt låg output.
4. Du spelar extremt löst.

Tilläggas skall kanske att vi nog inte har alls samma uppfattning om vad dist är. Jag har nämligen aldrig ägt en fuzz-pedal även om både Raten och EHXen kanske skulle kunna misstolkas som fuzz om man drar gainkontrollen i botten vilket man inte gör om det inte är en extrem effekt man vill åt snarare än ett bra distat basljud.
Senast redigerad av gäst den ons 24 sep 2008, 14:21, redigerad totalt 1 gånger.
gäst

Inlägg av gäst »

Liten skrev:En splitter kanske? Så du slipper jacka ur när du ska byta bas..
Njaäe, köpa en pedal för att spara två sekunder vid basbyte är ganska onödigt. Dessutom så byter jag aldrig bas under gig om jag inte drar en sträng vilket händer ungefär aldrig. Konstigt nog med tanke på att mitt anslag är väldigt hårt.
gäst

Inlägg av gäst »

Uddevallametal!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Jag har testat 3 st 400+ de senaste 2 åren och 1 400 och kommit till samma slutsats, oavsett basar.
Jazzbas på 400:an
P-bas på de 2 senaste 400+ bla min egen med SPB-2-mick som förvisso inte är lika het som QP:n men inte låg output.

Jag spelar snarare för hårt än löst.

Men visst, det kan vara fel på alla toppar, har testat alla på båda kanalerna.

Jag ska ge Sunkens Mesa 400+ och ev. BBQ:s 400 en match till på ryggskottsfestivalen, om de tar med sina toppar.

2 av topparna har det varit tänkt att jag skulle köpa men backat ur för det inte har gått att dista dem tillräckligt. (En 400+ och en 400)

FÖ så har jag fått den uppfattningen från flera håll att en Mesa är relativt svårdistad, och det är även mina erfarenhet av den.

TILLÄGG:
Kika 2:10 in i den här, det är lagom mängd dist, jag brukar styra över Sunnen så det låter något mindre skitigt än det där, och jag har aldrig kommit i närheten av det med de Mesa 400/400+ jag testat.
Senast redigerad av blackparkas den ons 24 sep 2008, 14:30, redigerad totalt 1 gånger.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
gäst

Inlägg av gäst »

mikkejohansson skrev:Skulle också föreslå en BRA od-pedal. Eller en boost för att kicka din Mesa in i "insane"-mode.

Kan ha tips på en bra och hyfsat billig od-pedal....hojta om du vill ha tipset :)
Tro mig, det sista jag behöver är mer insane på den toppen, den mosar allt som kommer i dess väg. Jag har ALDRIG haft så bra dist som jag har nu, direkt i förstärkaren, och jag har verkligen testat det mesta i distpedalväg under 15 års tid. Oftast så tycker jag att det låter bättre med en förstärkare helt ren än med distpedal, det blir liksom aldrig riktigt samma grej som en bra förstärkardist. Det näst bästa jag testat är polararens Laney, en 100 watts rörtopp till gitarr. Om jag bara kunde lära mig hur man lägger upp låtar på nätet så hade jag gärna visat resultatet från den inspelningen.
Vad hittar ni egentligen Boogie-topparna ni testat eftersom ni tycker att det saknas mölj?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Johannes skrev:

Uddevallametal!
Haha! :D

Men en Q-tron då?
Förvisso en form av env-filter/autowah men ett trevligt sådant och ganska skitigt om man vill.

Användarvisningsbild
Athe
Medlem+

Inlägg av Athe »

Jag vet vad som passar!
Min EBS Valvedrive! :D
Yamaha RBX JM2
Bee Stinger 6:a
Ashdown ABM 500 EVO, Ashdown ABM 410T.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++

Inlägg av FreCKo »

Parkas: du får sluta spela dansband på 400'orna så kanske du får fram lite dist :wink:

Skämt åsido: Det krävs VOLYM för att få en Mesa att dista, det har jag upptäckt. Eller så gör man som bror min: På med EQ'n få dist på försteg, slutsteg OCH högtalare och sen ta sönder random delar tack var det.

Bitter, jag?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Vet inte om du klassar en phaser till uddevallafunk..
Vet att jag skulle sakna en.. å då har jag redan en uddevallapedal... ;)
Skriv svar