Men nu då?

Prata om effekter och pedaler
gäst

Inlägg av gäst »

blackparkas skrev:Jag har testat 3 st 400+ de senaste 2 åren och 1 400 och kommit till samma slutsats, oavsett basar.
Jazzbas på 400:an
P-bas på de 2 senaste 400+ bla min egen med SPB-2-mick som förvisso inte ärlika het som QP:n men inte låg output.

Jag spelar snarare för hårt än löst.

Men visst, det kan vara fel på alla toppar, har testat alla på båda kanalerna.

Jag ska ge Sunkens Mesa 400+ och ev. BBQ:s 400 en match till på ryggskottsfestivalen, om de tar med sina toppar.

2 av topparna har det varit tänkt att jag skulle köpa men backat ur för det inte har gått att dista dem tillräckligt. (En 400+ och en 400)

FÖ så har jag fått den uppfattningen från flera håll att en Mesa är relativt svårdistad, och det är även mina erfarenhet av den.

TILLÄGG:
Kika 2:10 in i den här, det är lagom mängd dist, jag brukar styra över Sunnen så det låter något mindre skitigt än det där, och jag har aldrig kommit i närheten av det med de Mesa 400/400+ jag testat.
Det är inte så svårt att dista den, jag skall förklara lite snabbt här: sladden in i input 2, dra upp volume 2 till max. Klart, även om maxläget kan bli lite mycket, backa ett par steg i så fall.
I vilket fall som helst, jag behöver ingen distpedal oavsett hur ofta ni misslyckats dista en Boogie (vilket är ungefär lika otänkbart som att misslyckas med att köra fort i en Ferrari).

Jag gissar att när jag klickar på Skicka så har du redan fixat till länken som inte fanns, skall bli kul att lyssna.
gäst

Inlägg av gäst »

blackparkas skrev: TILLÄGG:
Kika 2:10 in i den här, det är lagom mängd dist, jag brukar styra över Sunnen så det låter något mindre skitigt än det där, och jag har aldrig kommit i närheten av det med de Mesa 400/400+ jag testat.
Länk, tack.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Oops sorry:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=YLWLRKcr ... re=related[/youtube]

Har helt klart fått dist ur Mesa, men inte den mängd jag velat/önskat.
När man sätter volym 2 på max distar det ungefär som när jag har gainen eller vad den nu heter på Sunnen på 2-3 av 10.

Det kanske sitter några andra förstegsrör i din som är lättare att överstyra/överstyrs mer?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
gäst

Inlägg av gäst »

blackparkas skrev:
Johannes skrev:
TDHP skrev::cry:

Edit: Fast jag har min till att spela Sabbath med, så det skiter jag i! :D

Edit 2: Det finns faktiskt ett gammalt Sabbath-tributeband i Uddevalla som heter Sabotage! Känner trummisen, Stefan Brekh!
Uddevallametal!
Haha! :D

Men en Q-tron då?
Förvisso en form av env-filter/autowah men ett trevligt sådant och ganska skitigt om man vill.
Ingen Uddevallafunkpedal, tack.
gäst

Inlägg av gäst »

blackparkas skrev:Oops sorry:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=YLWLRKcr ... re=related[/youtube]

Har helt klart fått dist ur Mesa, men inte den mängd jag velat/önskat.
När man sätter volym 2 på max distar det ungefär som när jag har gainen eller vad den nu heter på Sunnen på 2-3 av 10.

Det kanske sitter några andra förstegsrör i din som är lättare att överstyra/överstyrs mer?
??????????
Det där är väl inte mycket dist alls? Låter ju t om ganska klent. Alla 400+ jag testat har distat betydligt mer.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Johannes skrev: Ingen Uddevallafunkpedal, tack.

Det är INTE nå´n Uddevallafunk-pedal...
Testa en med bas först innan du dissar den. Gärna den stora gamla hederliga Q-tronen.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
gäst

Inlägg av gäst »

blackparkas skrev:
Johannes skrev: Ingen Uddevallafunkpedal, tack.

Det är INTE nå´n Uddevallafunk-pedal...
Testa en med bas först innan du dissar den. Gärna den stora gamla hederliga Q-tronen.
Det är visst en Uddevallafunkpedal men eftersom du är så säker på din sak så ser jag fram emot din definiering av vad en Uddevallafunkpedal egentligen är.

Eller skrev du innan du tänkte nu igen?
gäst

Inlägg av gäst »

Athe skrev:Jag vet vad som passar!
Min EBS Valvedrive! :D
Som sagt, dist har jag redan så det behövs inte.
Dessutom så står det EBS både på förstärkarcasen och på oktavpedalen, det är två för mycket så en till går inte alls.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Johannes skrev: ??????????
Det där är väl inte mycket dist alls? Låter ju t om ganska klent. Alla 400+ jag testat har distat betydligt mer.

Äh, du är ju full....
Men det är klart, du äger ju en Mesa så du borde ju veta, de 4 jag testat måste ju varit paj allihop.

Sunken: Din Mesa är trasig, så du vet, Johannes säger att det måste vara så.
Vem var det som köpte Per Schelanders 400? Nå´n här?
Den är också trasig så ni vet.
Den 400+ som var inne på... vilken butik var det nu igen!?!?!
Kommer inte ihåg, men det var i mellansverige någonstans. Den är också trasig trots att den var ny.
Och den fjärde nudå... hm.... vart var det den fanns...
Sorry, kommer inte ihåg, men den är trasig den med iaf.

Jag blir gärna överbevisad i frågan, men de erfarenheter av mesa jag har, de jag kommer ihåg som jag testat de senaste 2 åren, har inte levererat den mängd dist jag vill ha.
Den som var ny kanske var för ny och oinspelad då, för nya rör i Sunkens?
Den jag testade i vid kyrkogården i Solna tror jag iofs också hade fräscha rör...

Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Johannes skrev: Det är visst en Uddevallafunkpedal men eftersom du är så säker på din sak så ser jag fram emot din definiering av vad en Uddevallafunkpedal egentligen är.

Jag vet förstås inte vad din definiering innebär.
Men jag använder Q-tronen tillsammans med en Blowtorch el. Ts-9
Alt. bara med överstyrd Sunn.

Uddevallafunk får mig att tänka på clean slick musik, där skulle inte Q-tron + valfri dist/od/fuzz platsa.

Har du ens testat en Q-tron med bas?
Har du testat den med dist/od?

Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

blackparkas skrev:Vem var det som köpte Per Schelanders 400? Nå´n här?
Den är också trasig så ni vet...

...Den jag testade i vid kyrkogården i Solna tror jag iofs också hade fräscha rör...
Det är samma topp! Per hade den i repan i Solna!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

TDHP skrev:
blackparkas skrev:Vem var det som köpte Per Schelanders 400? Nå´n här?
Den är också trasig så ni vet...

...Den jag testade i vid kyrkogården i Solna tror jag iofs också hade fräscha rör...
Det är samma topp! Per hade den i repan i Solna!
Precis. Det är samma topp. Nämnd vid 2 olika tillfällen men testad bara en gång.

gäst

Inlägg av gäst »

blackparkas skrev:
Johannes skrev: Det är visst en Uddevallafunkpedal men eftersom du är så säker på din sak så ser jag fram emot din definiering av vad en Uddevallafunkpedal egentligen är.

Jag vet förstås inte vad din definiering innebär.
Men jag använder Q-tronen tillsammans med en Blowtorch el. Ts-9
Alt. bara med överstyrd Sunn.

Uddevallafunk får mig att tänka på clean slick musik, där skulle inte Q-tron + valfri dist/od/fuzz platsa.

Har du ens testat en Q-tron med bas?
Har du testat den med dist/od?
Precis. Du vet inte vad min definiering innebär och eftersom jag är den stolta uppfinnaren av ordet Uddevallafunkpedal så är det ju faktiskt upp till mig att avgöra vad det egentligen betyder och eftersom jag säger att en Q-tron är en Uddevallafunkpedal så är det så. Det var faktiskt en av de pedaler jag tänkte på när jag först skrev det. Sorry!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Whatever.... Min Runn distar mer och tidigare än Mes-boogie-woogien iaf... SÅDETSÅ!
:D

Och min Q-tron (speciellt med blowtorchen före) låter långt ifrån vilkens som helst definition av Uddevallafunk.... Pilutta dig.

Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

En volympedal då?
TDHP
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Re: Men nu då?

Inlägg av Liten »

Johannes skrev:Electro-Harmonixen längst upp i mitten är nu såld och måste ersättas med något. Skitfult med luckor i pedalbordet. Men vad köper jag?
Tremolo?
Delay?
Volympedal? (Vad skall jag med den till egentligen? Det får nog vara.)

Jag behöver råd och vägledning.

Inga Uddevallafunkpedaler tack.
EDIT: fan va jag är på dig idag Lasse! :P
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
gäst

Inlägg av gäst »

blackparkas skrev:
Johannes skrev: ??????????

Äh, du är ju full....
Men det är klart, du äger ju en Mesa så du borde ju veta, de 4 jag testat måste ju varit paj allihop.

Sunken: Din Mesa är trasig, så du vet, Johannes säger att det måste vara så.
Vem var det som köpte Per Schelanders 400? Nå´n här?
Den är också trasig så ni vet.
Den 400+ som var inne på... vilken butik var det nu igen!?!?!
Kommer inte ihåg, men det var i mellansverige någonstans. Den är också trasig trots att den var ny.
Och den fjärde nudå... hm.... vart var det den fanns...
Sorry, kommer inte ihåg, men den är trasig den med iaf.

Jag blir gärna överbevisad i frågan, men de erfarenheter av mesa jag har, de jag kommer ihåg som jag testat de senaste 2 åren, har inte levererat den mängd dist jag vill ha.
Den som var ny kanske var för ny och oinspelad då, för nya rör i Sunkens?
Den jag testade i vid kyrkogården i Solna tror jag iofs också hade fräscha rör...
Jaha, där började överlägsenheten att lysa igenom. Igen. Eftersom den attityden hos ett fåtal på forumet är en av två anledningar till att jag är här ytterst sällan numera (den andra anledningen är att det tar så mycket tid) så svarar jag på detta och lägger sedan ned denna diskussionen med dig, bara så att du vet varför det blir tyst efter det här.

När jag läste det du skrivit om dist i denna tråd och hur du misslyckats med att få tillräkligt med dist ur en 400+ så förväntade jag mig en helt galen dist när du postade en YouTube-länk. När det i stället kom en Hives-låt med förvisso distad bas men inte alls extremt distad utan bara ganska lagom så blev jag förvånad. Den mängden dist som Hives-killen har på den låten får man ju ur de allra flesta rörförstärkare, själv får jag mycket mer än så på låg volym och det är inte unikt för min Boogie, det står en till i lokalen och jag har haft ögonen på Boogie 400 och 400+ i snart 20 år och testat ganska många, både med nya rör och gamla rör. Vad som sitter i min har jag ingen aning om, MALA kanske vet, han hade den innan.
Hur man kan misslyckas med att få fram Hives-disten med en 400+ övergår mittförstånd men egentligen bryr jag mig inte alls, så länge JAG vet hur man gör så räcker det för mig.
Lugna dig nu och spara på otrevligheterna så blir din och min dag mycket trevligare.
Användarvisningsbild
Sunken
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Sunken »

blackparkas skrev: Sunken: Din Mesa är trasig, så du vet, Johannes säger att det måste vara så.
Den går ju att förstegsdista om man vill, men jag skulle inte direkt vilja kalla resultet någon herrejössesdist.

Olika rör distar ju dessutom olika tidigt, så det lär ju kunna variera mellan toppar av samma modell både i försteg och slutsteg om man bytt rör.
Senast redigerad av Sunken den ons 24 sep 2008, 15:18, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Inlägg av mikkejohansson »

För att bryta Parkas/Johannes-"diksussionen";

Om nu inte en OD känns aktuellt, så är det väl egentligen antingen delay/reverb eller modulation du söker? Eller en kompressor?

Jag har precis som du flanger och chorus på pedalbordet (har iofs inte monterat flangern än men ändå), men utöver det har jag en tremolo/vibratopedal som jag använder mycket. Tremolo främst i lite lugnare "ambienta" låtar, men som nån skrev även i intron/flumdelar. Vibratot använder jag mycket dock. Blir som ett lite "coolare" chorus....jag tänker lite Lanois/Badalamenti-sound...

Har phaser också, men använder den för ett sound som nog kan dra åt Uddevalla-hållet så jag skiter i att ta upp den :)

Delay har jag inte använt själv men om du har suget efter en är det ju bara att köra! Eller Martins reverb?
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Eller varför inte en flanger?
Har en Ibanez FL9 från början av 80-talet som är mystisk!

Bild

Edit: Äh, du hade ju visst redan det!
Senast redigerad av TDHP den ons 24 sep 2008, 15:20, redigerad totalt 1 gånger.
TDHP
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Den här tråden har potential att bli en klassiker "Parkas lär Johannes dista sin egen rigg".. Ge er!
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

TDHP skrev:Eller varför inte en flanger?
Har en Ibanez FL9 från början av 80-talet som är mystisk!

Bild
För att han redan HAR en flanger???

Allvarligt Lasse.. det där var öppet mål! :mrhappy:
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Liten skrev:
Johannes skrev:Electro-Harmonixen längst upp i mitten är nu såld och måste ersättas med något. Skitfult med luckor i pedalbordet. Men vad köper jag?
Tremolo?
Delay?

Ja, rena inkvisitionen faktiskt!
TDHP
gäst

Inlägg av gäst »

mikkejohansson skrev:För att bryta Parkas/Johannes-"diksussionen";

Om nu inte en OD känns aktuellt, så är det väl egentligen antingen delay/reverb eller modulation du söker? Eller en kompressor?

Jag har precis som du flanger och chorus på pedalbordet (har iofs inte monterat flangern än men ändå), men utöver det har jag en tremolo/vibratopedal som jag använder mycket. Tremolo främst i lite lugnare "ambienta" låtar, men som nån skrev även i intron/flumdelar. Vibratot använder jag mycket dock. Blir som ett lite "coolare" chorus....jag tänker lite Lanois/Badalamenti-sound...

Har phaser också, men använder den för ett sound som nog kan dra åt Uddevalla-hållet så jag skiter i att ta upp den :)

Delay har jag inte använt själv men om du har suget efter en är det ju bara att köra! Eller Martins reverb?
Diskussionen är avslutad, jag har dragit så snart det börjat tjafsas ganska länge nu. Skönt och tidssparande.
Det lutar mot tremolo, det är ju faktiskt väldigt coolt. Skulle vilja ha ett med en sådan där på/av-funktion så att det låter Ace Frehley ungefär, fast nu förstod nog ingen vad jag menade.
Phaser är skitcoolt, jag hade en MXR en gång i tiden, den stora som hette 100 eller något sådant. Den lånade jag ut till en polare och såg den aldrig igen. De kostar hur mycket som helst idag.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

TDHP skrev:
Liten skrev:
Tremolo?
Delay?

Ja, rena inkvisitionen faktiskt!
Bild
Skriv svar