Men nu då?

Prata om effekter och pedaler
gäst

Inlägg av gäst »

Liten skrev:
TDHP skrev:Eller varför inte en flanger?
Har en Ibanez FL9 från början av 80-talet som är mystisk!
För att han redan HAR en flanger???

Allvarligt Lasse.. det där var öppet mål! :mrhappy:
Hahahahahahaha!

Vad blir det nästa gång?
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Johannes skrev:
Liten skrev:

Hahahahahahaha!

Vad blir det nästa gång?
Chorus? :lol:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
gäst

Inlägg av gäst »

Liten skrev:
Johannes skrev:
Liten skrev:

Hahahahahahaha!

Vad blir det nästa gång?
Chorus? :lol:
"Testa en såndäringa Sadowsky..."
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

En cool skinnjacka kanske? :D

Bild
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Vill du testa en Phaser har jag en vintage Electro Harmonix som jag aldrig använder och gärna säljer/byter.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Nu är det ju kanske svårt att få in det på pedalbordet, men ett Leslie vore ju rätt ballt på bas!

Bild
TDHP
gäst

Inlägg av gäst »

Walnut finish... MMMMM.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

TDHP skrev:Nu är det ju kanske svårt att få in det på pedalbordet, men ett Leslie vore ju rätt ballt på bas!

Bild
Då måste man ju spela möbelbas, eller hur?
Senast redigerad av bootsy den ons 24 sep 2008, 15:35, redigerad totalt 1 gånger.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

TDHP skrev:Nu är det ju kanske svårt att få in det på pedalbordet, men ett Leslie vore ju rätt ballt på bas!

Bild
Inte då.. jag har ett på mitt bord.. (och ja.. det är ap-coolt tycker jag iallafall)

Bild
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Jamen då så! En Rotosphere ska du ha! :D
TDHP
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Johannes skrev: Jaha, där började överlägsenheten att lysa igenom. Igen. Eftersom den attityden hos ett fåtal på forumet är en av två anledningar till att jag är här ytterst sällan numera (den andra anledningen är att det tar så mycket tid) så svarar jag på detta och lägger sedan ned denna diskussionen med dig, bara så att du vet varför det blir tyst efter det här.

När jag läste det du skrivit om dist i denna tråd och hur du misslyckats med att få tillräkligt med dist ur en 400+ så förväntade jag mig en helt galen dist när du postade en YouTube-länk. När det i stället kom en Hives-låt med förvisso distad bas men inte alls extremt distad utan bara ganska lagom så blev jag förvånad. Den mängden dist som Hives-killen har på den låten får man ju ur de allra flesta rörförstärkare, själv får jag mycket mer än så på låg volym och det är inte unikt för min Boogie, det står en till i lokalen och jag har haft ögonen på Boogie 400 och 400+ i snart 20 år och testat ganska många, både med nya rör och gamla rör. Vad som sitter i min har jag ingen aning om, MALA kanske vet, han hade den innan.
Hur man kan misslyckas med att få fram Hives-disten med en 400+ övergår mittförstånd men egentligen bryr jag mig inte alls, så länge JAG vet hur man gör så räcker det för mig.
Lugna dig nu och spara på otrevligheterna så blir din och min dag mycket trevligare.
Anledningen till att jag började jiddra som jag gjorde är för att jag, som vanligt, tycker att det är precis så du åter, överlägsen, översittare. Om det än är omedvetet eller ej så är det så jag uppfattar dig ofta.

Som jag sa, jag blir gärna överbevisad och lyssnar mer än gärna till när någon "som kan" få ur dist ur mesan. Jag tyckte jag skruvade och skruvade på allt som borde ge utslag men fick som mest det som man som minst får ut med en TS9:a, och knappt det.

Ber om ursäkt om du tyckte jag var otrevlig, men med tanke på att jag faktiskt har testat och verkligen velat köpa en Mesa, men inte lyckats överstyra den till belåtenhet så tyckte jag mig ha erfarenhet.
3-4 toppar kanske inte är nog, jag får fortsätta testa helt enkelt.

Om du nu ens ska ha en pedal till bordet så köp nå´t coolt.
När det gäller dist/od så känns det lite som att man inte kan få för många.
Även om du är nöjd med mängden dist du får ur Mesan så kanske man ibland vill ha en dist med annan karaktär?
Så kan iaf jag känna.

Annars så... ja... reverb, tremolo som så många redan tipsat om kanske är kul?

Jag tyckte några lägen på Digitech "Bass synth wah" är klart användbara, men den klassar kanske in under Uddevallafunk-acessoar?
Testa!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Sunken skrev: Den går ju att förstegsdista om man vill, men jag skulle inte direkt vilja kalla resultet någon herrejössesdist.

Olika rör distar ju dessutom olika tidigt, så det lär ju kunna variera mellan toppar av samma modell både i försteg och slutsteg om man bytt rör.
Precis. Det var väl det vi gjorde vill jag minnas, även det jag gjorde på de andra topparna.
Ska man slutstegsdista en Mesa 400+ får man nog... ja... det får man inte helt enkelt.... inte om man är rädd om sin hälsa... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Tremolo är ett bra förslag, och jag tipsar då gärna om EBS' TremoLo. Den låter bra, bjuder på rika variationsmöjligheter, och så är den inte lika tråkigt subtil som många andra EBS-pedaler. Testa en sådan vetja.
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

Släng skiten! En riktig bassist behöver inga effektpedaler!

:P
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

Samuel V skrev:Släng skiten! En riktig bassist behöver inga effektpedaler!

Nej!
En riktig effektpedal behöver inga basister! 8)
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem

Inlägg av Valle »

En kompressor hade jag saknat om jag stått som ägare av det där pedalbordet.
/Johan
Van Zandt, Guild, Aguilar, TKS mm.
Presentation
gäst

Inlägg av gäst »

Samuel V skrev:Släng skiten! En riktig bassist behöver inga effektpedaler!

:P
Jag håller faktiskt med, trots att jag är pedalbordsägare. I stort sett alla mina bashjältar kör med endast lite stärkardist. Jag använder nästan aldrig någon av effekterna i mitt bord förutom stämapparaten och Sadowskyn men Sadowskyn används uteslutande till att mutea (muta, mjuta?) stämapparaten.
gäst

Inlägg av gäst »

peter_s skrev:Tremolo är ett bra förslag, och jag tipsar då gärna om EBS' TremoLo. Den låter bra, bjuder på rika variationsmöjligheter, och så är den inte lika tråkigt subtil som många andra EBS-pedaler. Testa en sådan vetja.
Ganska dyr va? Eller?
gäst

Inlägg av gäst »

Valle skrev:En kompressor hade jag saknat om jag stått som ägare av det där pedalbordet.
Jag har faktiskt aldrig känt något behov av kompressor när jag spelar live och när man spelar in så finns det ju nästan alltid fina kompressorer i studion. Kör du kompressor live?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Mute:a stämapparaten skulle jag skrivit... :D

Men varför behöver du mute:a den?

Vad är det för EBS-padda som Basmartin säljer?

gäst

Inlägg av gäst »

blackparkas skrev:Men varför behöver du mute:a den?
Det finns en mute-funktion i själva stämmaren men den funkar som så att när basen låter så är stämfunktionen inte på. Med en extern mute så är stämmaren alltid aktiverad oavsett om ljudet släpps igenom eller inte.
(Och det tycker man ju att Boss hade kunnat ha tänkt på...)
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Johannes skrev: Ganska dyr va? Eller?
Jo, den kostar sådär 1500 kr. hos Jam, och de brukar vara lite billigare på EBS-pedaler än andra svenska affärer. Jag tycker dock att den är väl värd priset, även om jag nu köpte min för lite billigare än så.

(Annars kan du alltid köpa min nästan oanvända Boss TR-2 för en billig penning, om du vill testa ett tremolo. Den är dock bättre till gitarr än bas, i mina ögon.)
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Inlägg av mikkejohansson »

Johannes skrev:
blackparkas skrev:Men varför behöver du mute:a den?
Det finns en mute-funktion i själva stämmaren men den funkar som så att när basen låter så är stämfunktionen inte på. Med en extern mute så är stämmaren alltid aktiverad oavsett om ljudet släpps igenom eller inte.
(Och det tycker man ju att Boss hade kunnat ha tänkt på...)
Dessutom för att TU2 stjäl tooookigt mycket ton om man har den i kedjan, igång eller ej. Skaffa en Pitch Black Johannes - den är ju svart!
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

En wha-wha är lite ballt, inte för Uddevallafasoner utan för att skita till det lite roligt i rockrökarslut!
Ot.. Är du samma Johannes som Mattias "hella" Hellberg vickat i Sha-boom med? Keyboardist.
Han pratade om nån riktigt duktig Johannes han vickat ihop med. Jag har gjort lite smågrejer med Hella förr i tiden, men jag håller väl lite lägre musikalisk klass än den lille hella... Väldigt duktig och rolig snubbe!
Om det stämmer får du hälsa från Claes i Motala om du springer på honom!!
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

mikkejohansson skrev:Dessutom för att TU2 stjäl tooookigt mycket ton om man har den i kedjan, igång eller ej. Skaffa en Pitch Black Johannes - den är ju svart!
Lika som bär?

Bild

Bild
Skriv svar