Är Marcus Miller en känd basist?

Prata om olika basister, kända som okända

Vet ni hur Marcus Miller ser ut och känner till hans musik?

Ja, han är jättekänd för bövelen!
89
78%
Nej, faktiskt inte.
25
22%

Antal röster: 114

Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

blackparkas skrev:2 gjorda:

Pappa, 60 år och rätt så musikintresserad men kan mest låttitlar och skivor:

1. Entwistle
2. Sting
3. Georg Riedel
4. Paul McCartney
5. Jaco Pastorius

Frugan, 28 år, musikintresserad sångerska men inte något som helst intresse för bandmedlemmar.

1. Abraham Laboriel
2. Sting
3. Flea
4. Gene Simmons (men hon var osäker på om han spelade gitarr och sjöng eller spelade bas)
5. Jamiroquais basist när vi såg dem live... (Godkännes det? Nick Fyffe är ju lite svårt att hålla reda på... :))
Det var inte sånna vi skulle fråga.
Vi skulle fråga vanliga människan på gatan, inte männsikor som vi diskuterar musik med.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Geddy_Lee skrev: Det var inte sånna vi skulle fråga.
Vi skulle fråga vanliga människan på gatan, inte männsikor som vi diskuterar musik med.
Han kan inte hjälpa det,alla i Bollnäs har sån koll...;)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+

Inlägg av Kale »

figgebass skrev:
Geddy_Lee skrev: Det var inte sånna vi skulle fråga.
Han kan inte hjälpa det,alla i Bollnäs har sån koll...;)
:lol: Bandy, brudar och rakade bassister :shock:
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

figgebass skrev:
blackparkas skrev: och jag tvivlar på att det såg så mycket annorlunda ut på en högstadieskola i Lund eller Örebro eller Burträsk eller Bergsjö vid samma tidpunkt...
Varför tvivlar du på det? Återigen samma märkliga övertro på att Bollnäs är som en essens av resten av världen...på vad för erfarenheter , studier , whatever baserar du detta?
Vet du att ibland tycker jag att du är bra dumdryg Figge.
Ett alternativ är ju kanske att man haft bekanta som INTE vuxit upp i Bollnäs men är i samma ålder och man fått reda på det på så vis på äldre år när man lärt känna dem här i stan, eller kanske att man tom kände folk utanför Bollnäs redan på den tiden.

Bollnäs är inte som Sthlm vettu där man bara bryr sig om sig själv och inte pratar med annat än de som bor i närområdet innanför tullarna.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Geddy_Lee skrev:

Jag frågar väl vem jag vill, och inte snackar jag musik med min fru?!?!
Och det är väldigt sällan jag snackar basister med min far...
Det är ju han som har låtit mig växa upp med den musik han lyssnar på, sedan har jag i min tur tagit med honom på Red Hot Chili Peppers, Porcupine Tree etc etc etc...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

blackparkas skrev:
Geddy_Lee skrev:

Jag frågar väl vem jag vill
Fast min pappa är mycket starkare än din!!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Geddy_Lee skrev:
blackparkas skrev:
Geddy_Lee skrev:

Fast min pappa är mycket starkare än din!!
Säg inte det.

Min farsa är från Annefors, där är det segt virke i gubbarna..

Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Lite mycket
Bild
just nu? :roll: :wink:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev:
Vet du att ibland tycker jag att du är bra dumdryg Figge.
Det förutsätter jag att du tyckr...;-)

blackparkas skrev:
Ett alternativ är ju kanske att man haft bekanta som INTE vuxit upp i Bollnäs men är i samma ålder och man fått reda på det på så vis på äldre år när man lärt känna dem här i stan, eller kanske att man tom kände folk utanför Bollnäs redan på den tiden.
Ah...så du lärde känna en massa folk som inte kom från Bollnäs och dom gick på ditt plugg...?...Nu är jag inte med...du refererade just till dom som gick på ditt plugg....men nu snackar du om andra?
blackparkas skrev: Bollnäs är inte som Sthlm vettu där man bara bryr sig om sig själv och inte pratar med annat än de som bor i närområdet innanför tullarna.
Que?
Aaah....du tror att jag bott hela mitt liv i Sthlm? Där har du fel....
För övrigt....hur pass mycket har du varit i SThlm? Jag har för mej att jag läste nåt om att du inte orkade vara här i mer än några timmar per gång för att det var så jobbigt... :roll:
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev:
Geddy_Lee skrev:

Absolut. Jag frågade mina polare vilket v'rldens mest använda dataprogram var och det VAR melodyne!! Helt vetenskaplig undersökning..;-)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Orkar inte citera.

Jag hänvisade till när jag gick i skolan, och sedan påstod jag att det var ungefär lika i resten av landet.
Då ifrågasatte du detta och jag berättade mina erfarenheter.
Jag känner folk i andra städer än Bollnäs, det flyttade folk till och från Bollnäs undertiden jag gick i skolan.
Jag har gift mig med ett fruntimmer från gurkstaden och har naturligtvis träffat på personer från hela landet på annat håll.
Glöm inte att jag har en fot inne i frikyrkovärlden också, vilket gör att man brukar träffa folk från hela landet ibland, vare sig man vill det eller inte.
När man träffar andra människor, brukar det ibland bli så, för en del, att man pratar om saker som just detta, hur det var när man gick i skolan, eller hur det ÄR i skolan, om det är så att det är vid den tidpunkten i livet...
Detta gör att jag tycker att jag har tillräckligt underlag för att kunna dryfta den åsikten att under början av 90-talet, så var Guns N Roses och Metallica det största som fanns inom musiken över större delar av landet.
Kofta-snubbarna hade sitt Pearljam och Nirvana också.
Räcker detta, eller ska vi göra en undersökning om saken?
Att du ens orkar bry dig fattar jag inte, gissar att du är äldre än mig så vad som var "inne" på högstadiet i början/mitten av 90-talet känns som att du kanske har lite sämre koll på, speciellt med tanke på hur stor koll du har på basisterna som anses vara bland de största. Inte nödvändigtvis av mig men av andra.

Ang. sthlm så har jag bott där i 3 år. Det var lagom. Sedan längtade jag hem.
Brukar vara ner en gång i månaden typ, men har varit mer sporadiskt det senaste året.
Frugan har släkt/syskon i stan vilket gör att vi besöker staden någorlunda kontinueligt.

Min åsikt om att stockholmarna gärna håller isg för sig själva var kanska ryckt ur luften bara...

Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++

Inlägg av Kim S »

OnT:

Jepp, känner till Marcus Miller.

Jepp, vet hur han ser ut. (Edit: på bilden nedan tycker jag av någon anledning att han ser ut som en svart Mario från Super Mario Bros. :roll: )

Jepp, känd får man nog säga, i alla fall i avd. basister.

Jepp, han lever.

Bild
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Kim S skrev:Bild
Cool bild!
Läge att skaffa en smäck till skulten Stekflott? :lol:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev: Detta gör att jag tycker att jag har tillräckligt underlag för att kunna dryfta den åsikten att under början av 90-talet, så var Guns N Roses och Metallica det största som fanns inom musiken över större delar av landet.
Kofta-snubbarna hade sitt Pearljam och Nirvana också.
Räcker detta, eller ska vi göra en undersökning om saken?
haha!! Dt är väl klart att det inte räcker....Metallica är inte och har aldrig varit något som SVENSSON tyckt varit kanon.....Hårdrocksnördar som du(?) och dom säkert likasinnade med ofta tydliga attribut som du drogs till tyckte säkert att dom var fantastiska och tyckrr att Jason Newstedt är den bästa basisten hitom Bollywood.
Jag_är_dock_helt_övertygad_om_att_vrken_du_eller_dom_tillhör_snittet_av_musikkonsumenter......
blackparkas skrev: speciellt med tanke på hur stor koll du har på basisterna som anses vara bland de största. Inte nödvändigtvis av mig men av andra.
Ah....snackar du om "dem"? ;-)
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

Hopp!! Rättning Figge! Jag är ingen Metallica fantast men har väl lite koll på vad som hände under dom där åren.
Född 72=rätt ålder :D När svarta plattan släpptes -91? blev den väl så mycket mainstream ett rockband någonsin varit? Listorna var fulla av överproducerade Metallicalåtar även i Sverige! SVENSSON tyckte det var kanon!
(Rättning på mig själv, tror den slog på riktigt först något år senare :hmm: ) Även kassa plattor som Load och Reload var rätt stora bland Svensson, i alla fall Load. Thrashsnubbarna från 80-talet slet sitt hår när Metallica blev folkliga..
Själv är jag uppväxt med 80-talshårdrocken och tycker det är rätt jobbigt med 14-åriga småtjejer som berättar för mig hur bra Metallica och Maiden är... Jason är väl ingen jättebassist men gör ett bra jobb inom sin genre, däremot har han kasst ljud. +på Jason är att han faktiskt har jobbat lite med Warren Haynes och Gov`t mule!!!
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Coolt Kim! :D
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Haha!
Är du på riktigt Figge?
Börjar misstänka att det är Johannes som hackat nå´t konto/startat ett nytt för att driva med oss..

Du får tro vad du vill Figge, men du kommer inte ifrån det faktum att Metallica var enormt stora vid den här tiden.
Har inga siffror men jag skulle tippa på att Black "Album" säkert sålts i 1,5 miljoner ex i Sverige, minst.
Det ligger fortfarande med på listor över mest sålda/köpta skivor och säljs alltså fortfarande idag till nya ungdomar som gamla.
Det är inte för intet att den kallas "klassiker" etc etc...
Skulle tippa på att "Black Album" är ett av de största albumen den här sidan -90.
Hittar inga svenska siffror tyvärr men läste att "Death Magnetic" är Metallicas 5 platta att toppa amerikanska albumlistan (Billboard?). Denna bedrift är de ensamma om och gick med Death Magnetic förbi bla Dave Matthews Band som är ungefär samma hype i USA som KENT är/var här i Sverige.

Att Metallica fortfarande är stora, över hela Sverige och i många läger vittnar väl den totala hysterin om i dagspressen t.ex. där det mesta på musikfronten cirkulerat runt Metallicas nya skiva de senaste 2 månaderna...
Att de säljer ut Stadion och Ullevi på en halvtimme och att det är människor i ett vitt spritt spann i ålder som går på konserterna och alla sorters folk dessutom.
Men detta är ju inget du kan hålla reda på eftersom du uppenbarligen inte varit på nå´n konsert.
Litar du inte på mig så lyssna på kmo då, han är ju tom 7 år äldre än mig men har samma bild av det hela.

Figge, tills du bevisar att jag har fel eller att du säger: "Sorry Parkas, jag hade visst inte så stor koll" så kommer du vara forumets pajas i mina ögon. Men det är kanske det du vill iofs?

Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Metallica var ju jättepopulärt i radhusområdena i början av 90.
Mina supersvenssons till bekanta (något yngre än mig) diggade dom.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
BassLobster

Inlägg av BassLobster »

Marcus vem???

Är det han...?
Bild
(pastor Marcus Miller)
Senast redigerad av BassLobster den tor 25 sep 2008, 10:41, redigerad totalt 1 gånger.
BassLobster

Inlägg av BassLobster »

Klopper skrev:Lite mycket
Bild
just nu? :roll: :wink:
Det blir det när "vissa" personer (?) ger sig in i ordleken här...
Men glöm inte detta...det finns faktiskt en lag som reglerar att hyresvärden måste rensa och byta sand i lådan minst 1 gång per år.

Hmm...skulle lagt upp en bild på en kattlåda istället... (för den måste rengöras mycket oftare)

Förr i tiden (och det var bättre förr) så tvättade man munnen med tvål när man var ful i mun. Å dessa tider...så bra det var...

(Katt tog sats - blev kladdig?)
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev: Har inga siffror men jag skulle tippa på att Black "Album" säkert sålts i 1,5 miljoner ex i Sverige, minst.

Figge, tills du bevisar att jag har fel eller att du säger: "Sorry Parkas, jag hade visst inte så stor koll" så kommer du vara forumets pajas i mina ögon. Men det är kanske det du vill iofs?
Ok, bäste herr Fet-koll/allvetare/rellofanatiker/inskränktbybo/mindervärdeskomplex(vaffan ska jag mer kunna komma på som kan upplevas som nedtryckande?.Jag har svårt att fatta att du och andra här inte kan diskutera utan att behöva ge dom ni "slåss med" epitet av olika slag men om det är den vägen man ska gå så kör på.)

Black album har tydligen sålt i 22 miljoner ex varav 15 miljoner i Usa....det betyder att dom sålt 7 miljoner utanför Usa. Hur rimligt är det att dom sålt 20 % av dessa till ett land med 9 miljoner invånare????Hur bra koll har du på försäljningsfördelningen mellan Sverige och resten av världens 3-400-what-länder?
Att tro att var femte i Sverige levande person skulle ha gått och köpt the black albumär ju absurt ,men om vi gör det mer realistiskt och inte inkluderar alla som var över 45 när den kom (vilket betyder att dom var födda på 40-talet(bla min mamma) och troligen fått sin musiksmak formad och cementerad av helt annan musik än sån som får dej att gilla Metallica) eller dom under 11 år som ju inte direkt är en grupp människor som generellt älskar brötmusik(om dom inte , som säkert dock dina ungar är (inget fel i det) ,är matade med brötmusik som trots allt en mindre del av befolkningen lyssnar på...).
Detta ger oss alltså typ halva befolkningen ...det skulle innebära att var tredje inom den åldersgruppen skulle ha köäpt plattan....tänk på sannolikheten i det innan du gormar vidare om att ha koll.
har du en aning om vad rekordet för skivor sålda i sverige är?
Chocka mej svårt med att visa upp siffror,du som vet saker.

Jag vet inte vad det är du tycker att du har för bevis mer än att du har fått medhåll av en annan forumist men presentera gärna en massa fakta om metallicas storhet och försäljning på 15_GGR_PLATINA i sverige och jag ska BUGA VID dina fötter!

Och för att återknyta till vår lilla undersökning så kan jag säga att jag nu frågat 8 st och ingen har nämnt NÅGON av dom basister som du anser borde vara allmänt kända namn för alla människor som är musikintresserade.
jag är nu uppe i 4 pers som kunnat någon basist och dom två sista droppade sting....men snart kommer nog Duff-maffian springandes för du har ju , tvärtemot mej, sån otrolig koll på din omvärld och vad dom är intresserade av....
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Sorry, jag drog kanske till lite med försäljningssiffrorna...

För örvigt var det du som började prata nedlåtande om mig som Bollnäsbo så du får för h-te skylla dig själv om jag kallar dig pajas.

För övrigt 2 så anser jag inte att jag personligen har så stor koll öht på musiker el. dylikt.

För övrigt 3 så behöver man inte ha så stor koll på musiker el dyl. för att kunna veta att Metallica är ett av nutidens största band, du känner antagligen till att Stones är stora, eller U2, fast U2 kanske också är ett sån´t där obskyrt band som inte så många lyssnar på?
Nämn 3 band som startade sin bana under mitten av 80-talet och framåt som är större än Metallica.

För övrigt 4 så krävs det antagligen ett intresse för annat än just det man själv håller på med för att kunna ha koll på andra basister t.ex. Kan för mitt liv inte förstå hur man kan ha spelat bas i 100 år (OBS! överdrift) utan att hört talas om Marcus Miller. Det är i sanning helt ofattbart, vare sig man diggar eller dissar... Vet inte om du var en av dem Figge men det spelar mindre roll, själv gillar jag inte MM:s soloprylar...

Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev:Sorry, jag drog kanske till lite med försäljningssiffrorna...

För örvigt var det du som började prata nedlåtande om mig som Bollnäsbo så du får för h-te skylla dig själv om jag kallar dig pajas.

För övrigt 2 så anser jag inte att jag personligen har så stor koll öht på musiker el. dylikt.

För övrigt 3 så behöver man inte ha så stor koll på musiker el dyl. för att kunna veta att Metallica är ett av nutidens största band, du känner antagligen till att Stones är stora, eller U2, fast U2 kanske också är ett sån´t där obskyrt band som inte så många lyssnar på?
Nämn 3 band som startade sin bana under mitten av 80-talet och framåt som är större än Metallica.

För övrigt 4 så krävs det antagligen ett intresse för annat än just det man själv håller på med för att kunna ha koll på andra basister t.ex. Kan för mitt liv inte förstå hur man kan ha spelat bas i 100 år (OBS! överdrift) utan att hört talas om Marcus Miller. Det är i sanning helt ofattbart, vare sig man diggar eller dissar... Vet inte om du var en av dem Figge men det spelar mindre roll, själv gillar jag inte MM:s soloprylar...
Att jag snackar om Bollnäs är ju pga att du själv drar upp det.
Du snackar om "hur det är i världen" och sen refererar du till "dina klasskompisar i Bollnäs"...

Du kanske inte tycker att du har så stor koll på musiker men dom du HAR koll på ska ALLA ha koll på för annars har man tydligen ingen koll på MUSIK....vilket är urbota dumt att hävda då vem som helst med koll inom sin nisch skulle kunna hävda det samma...Vilken ornette coleman låt spelar jack dejonette 7/8 medans resten spelar 4/4? VA?! Har du ingen koll på musik?!?! ;-)

ja ja...metallica är världens största band....

Jag kan ha full förståelse för att man misat Marcus miller trots att man spelat bas i 100 år.
Vad har Nickelbacks basist för anledning att ha lyssnat på MM's saker?
Jag säger inte att han inte skulle tjäna på det men hur många härinne hade INNAN prata bas lysnat på miller?
Jag råkade på honom iom we want miles så han är knappast ngn nyhet för mej men jag tycker att det vore konstigt om Anli, tex som verkar gilla helt annan musik rent generellt, skulle råkat hitta och intressera sej för Marcus Miller....jag tycker inte att det talar emot någon att denne inte lyssnat på Marcus. Hur fan ska det kunna göra det??

Min point är att vi alla har koll på olika saker och det är fine. Jag har ingen jättekoll på Metallica eftersom jag tycker att det är ett genuint skitband men jag kan ändå anse att jag talar för en rätt så stor del av befolkningn då jag påstår att gemene man, eller en majoritet, inte vet vad deras medlemmar heter eller äger deras skivor eller går på deras konserter.
Bara för att jag tycker att Willie Weeks(Lites favvosolobasist! ;-)) är superbra och roundkickar Metallicas sopa till månen och tillbaka med benen bakbundna så tror jag inte för en sekund att folk har koll på det...jag TYCKER inte ens att folk SKA ha koll på det . Jag tycker att en musiker hit och dit inte är det viktiga utan SUMMAN och hur den är skapad skiter dom flesta i. Precis som jag skiter i om Mona Lisa är målad av en färgprinter på 2 minuter eller med ett yak-tarmludd över 19 år...
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

Kim S skrev:OnT:

Jepp, vet hur han ser ut. (Edit: på bilden nedan tycker jag av någon anledning att han ser ut som en svart Mario från Super Mario Bros. :roll: )

Jepp, han lever.

Bild
:shock:
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Scuba skrev:
Kim S skrev:OnT:

Jepp, han lever.

Bild
:shock:
http://www.faceinhole.com....har ni inte sett Litens bild? Tror ni verkligen att Liten är han ifrån Superhjältar? ;-)
Skriv svar