Är Marcus Miller en känd basist?

Prata om olika basister, kända som okända

Vet ni hur Marcus Miller ser ut och känner till hans musik?

Ja, han är jättekänd för bövelen!
89
78%
Nej, faktiskt inte.
25
22%

Antal röster: 114

Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Johannes skrev:Det lär ju inte finnas någon forskning i ämnet.
Vem doktorerar?
Parkas? :wink:
Figge? :lol:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
gäst

Inlägg av gäst »

Klopper skrev:
Vem doktorerar?
Jag tror det är bäst att vi sätter Makten på det.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Hahaa!

Ja, Makten får gör´t!

Tänk er om 15 år, då är 45-åringarna 60 och vet fortfarande vilka Metallica är och lyssnar på dem, samtidigt som jag är 45 (44) och det kommer hela tiden nya fans...
Nå´n måste ju köpa dessa skivor för att det ska kunna finnas topplistor etc.
Som sagt så var ju några av de fakta jag presenterade tidigare trots allt från Sverige.

Men det finns Folkkära artister, och det finns Stora artister.
Känns som att det kanske är skillnaden mellan Metallica och Berghagen?
Jag har ingen aning..

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Johannes skrev:
Klopper skrev:
Vem doktorerar?
Jag tror det är bäst att vi sätter Makten på det.
Är det säkert att du inte har en pudel? :lol:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Johannes skrev:När det gäller att "vara stora bland folket" så är jag iofs kluven. Det går ju inte att bortse från att ett band som säljer ut fotbollsarenor i Sverige BORDE vara stora hos folket men ändå... Lasse Berghagen är stor bland folket, alla vet vem han är oavsett ålder men jag tvivlar på att mina föräldrar som är 65 och 70 år gamla känner till Metallica. De är väldigt musikintreserade båda två och pappa har spelat semiprofessionellt sedan han var barn men jag tror ändå inte att de känner till Metallica. Lundell skulle jag säga är stor ute i stugorna, Tomas Ledin också men Metallica. Njaäe, det är nog trots allt ett fenomen för hårdrockare under 40-45. Tror jag. Det lär ju inte finnas någon forskning i ämnet.
Mmm...det är ju prcis det...diskussionen uppstår ur att Parkas , som vanligt när det gäller saker som HAN gillar eller känner till,ramlar bakut och blir helt perplex över att man inte känner till namnet på ngn sopa som spelat i ngt band och tycker att det säger att man inte har koll på musik eller inte är det minsta musikintresserad. Det gör mej egentligen ingenting att han beskyller mej för det eftersom jag ,i så fall TROTS avsaknad av koll och musikintresse, helt lyckats försörja mej på att spela,skriva, arrangera musik sen 1991 MEN jag tycker i alla fall att han är så svårt ute och cyklar när han ska komma och påstå rena orimligheter och särskilt i kombination med dömande av andra. Sen är ju diskussionen helt superlöjlig och har tagit en massa tid och fyllt en massa utrymme i cyberspace i onödan.
Han kommer, i sin enfald(Faktiskt...jag vet inte vad jag annars ska kalla denna övertro på vanligt folks vetskap om enskilda musiker och hans övertro på Metallicas popularitet utanför deras målgrupp av headbangande tonåringar (och tonåringar at heart)) att fortsätta hävda samma sak så whatever.
JA Ja Ja !!Metallica spelar på Stoooora arenor runt om i världen MEN dom är inte störst och definitivt inte varken särskilt största bandi stugorna eller ens särskilt utbrett omtyckta.Att det finns tusentals som köper deras plattor i Sverige tror jag säkert(eller var det 1.5 miljoner...)men bara för att det till ett event kan komma 20 000 pers och kolla på Steeley Dan betyder inte det att dom är särsklilt stora ibland pöbeln...That's my övertygelse.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Ja, men du har ju helt fel Figge så det spelar ingen roll.
Det här är överspelat för min del.
Jag känner att jag har tillräckligt på fötterna från att sett Metallica live och levt under Metallicas storhetstid för att ska kunna ha den åsikten att Metallica är bland de största utan att det påverkas ett dugg av vad du anser dig veta Figge.

Vill dock fortfarande höra om du Figge anser att det finns stora band öht, eller om det är nå´t som inte existerar då?
Detta är nå´t som du verkar undvika att svara på konstant.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Ok...med det menar du att du skiter i hur landet ligger för du har varit på deras konserter och köpt deras skivor vilket per automatik måste innebära att dom är stora bland det stora flertalet människor?

Ja det finns stora band...Metallica är ett stort band...men dom är lik förbannat stora bara hos sina fan(atic)s och inte hos mej, min mamma, min flickväns kompisar eller arbetskamrater, handbollsfarsor och morsor, mina polare som jag såg bajenmatchen med igår, kassörerna på Ica i Tallkrogen men säkert hos alla i din närhet iom att du fortsöätter att hävda att dom är grandiosa ute i varje lada.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
gäst

Inlägg av gäst »

figgebass skrev:
Johannes skrev:När det gäller att "vara stora bland folket" så är jag iofs kluven. Det går ju inte att bortse från att ett band som säljer ut fotbollsarenor i Sverige BORDE vara stora hos folket men ändå... Lasse Berghagen är stor bland folket, alla vet vem han är oavsett ålder men jag tvivlar på att mina föräldrar som är 65 och 70 år gamla känner till Metallica. De är väldigt musikintreserade båda två och pappa har spelat semiprofessionellt sedan han var barn men jag tror ändå inte att de känner till Metallica. Lundell skulle jag säga är stor ute i stugorna, Tomas Ledin också men Metallica. Njaäe, det är nog trots allt ett fenomen för hårdrockare under 40-45. Tror jag. Det lär ju inte finnas någon forskning i ämnet.
Mmm...det är ju prcis det...diskussionen uppstår ur att Parkas , som vanligt när det gäller saker som HAN gillar eller känner till,ramlar bakut och blir helt perplex över att man inte känner till namnet på ngn sopa som spelat i ngt band och tycker att det säger att man inte har koll på musik eller inte är det minsta musikintresserad. Det gör mej egentligen ingenting att han beskyller mej för det eftersom jag ,i så fall TROTS avsaknad av koll och musikintresse, helt lyckats försörja mej på att spela,skriva, arrangera musik sen 1991 MEN jag tycker i alla fall att han är så svårt ute och cyklar när han ska komma och påstå rena orimligheter och särskilt i kombination med dömande av andra. Sen är ju diskussionen helt superlöjlig och har tagit en massa tid och fyllt en massa utrymme i cyberspace i onödan.
Han kommer, i sin enfald(Faktiskt...jag vet inte vad jag annars ska kalla denna övertro på vanligt folks vetskap om enskilda musiker och hans övertro på Metallicas popularitet utanför deras målgrupp av headbangande tonåringar (och tonåringar at heart)) att fortsätta hävda samma sak så whatever.
JA Ja Ja !!Metallica spelar på Stoooora arenor runt om i världen MEN dom är inte störst och definitivt inte varken särskilt största bandi stugorna eller ens särskilt utbrett omtyckta.Att det finns tusentals som köper deras plattor i Sverige tror jag säkert(eller var det 1.5 miljoner...)men bara för att det till ett event kan komma 20 000 pers och kolla på Steeley Dan betyder inte det att dom är särsklilt stora ibland pöbeln...That's my övertygelse.
Fast Steely Dan spelade ju på jazzfestivalen och dit hade ju alla kommit i alla fall... Ungefär som när ett coverband spelar på ett fullsatt stadshotell en lönelördag, det hade varit fullsatt oavsett. Ta inte detta fel nu, jag älskar Steely Dan och jag var på plats på Skeppsholmen och jag tror säkert att det hade kommit hur mycket folk som helst om Steely Dan spelat som ensam akt på Stadion men jag tror inte att det hade kommit 20 000. Nu kanske jag gör bort mig totalt och har missat att de faktiskt spelade på Stadion för 20 000 pers...
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Har hört hans namn många gånger och säkert hört honom vid flera tillfällen men inget som har fastnat i minnet och jag skulle inte för mitt liv kunna peka ut honom så jag röstar nej.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

figgebass skrev:Ok...med det menar du att du skiter i hur landet ligger för du har varit på deras konserter och köpt deras skivor vilket per automatik måste innebära att dom är stora bland det stora flertalet människor?

Ja det finns stora band...Metallica är ett stort band...men dom är lik förbannat stora bara hos sina fan(atic)s och inte hos mej, min mamma, min flickväns kompisar eller arbetskamrater, handbollsfarsor och morsor, mina polare som jag såg bajenmatchen med igår, kassörerna på Ica i Tallkrogen men säkert hos alla i din närhet iom att du fortsöätter att hävda att dom är grandiosa ute i varje lada.

Jag tycker att du har fel och hävdar motsatsen.
Metallica ÄR stora även bland gemene man. Långt ifrån alla jag känner är musikintresserade men de flesta vet om Metallicas hits.

Vänta 10 år till så kommer det märkas ännu mer då min generation är uppe i 40 bast.

Jag väntar fortfarande på förslag från din sida på stora band.
Men det är kanske så du tänker, alla band är stora bland sina fans enbart?
Se´n att dessa fans finns bland alla sorters folk och åldrar och länder skiter vi i?

Att ett band är stort betyder inte att alla prompt ska behöva tycka det är bra? Eller hur?
Ace Of Base lyckades ju bli stora t.ex. men det är bland det mest värdelösa jag hört i hela mitt liv, men jag vet ändå att de sålde skivor och turnerade en hel del och nådde framgångar internationellt.
Känns som att du kanske skulle skilja på vad du och din familj tycker är bra och vad som menas med stort i det här fallet. (Skivförsäljning, bred målgrupp och ATT DET SNACKAS I STUGORNA....)
Du säger ju själv att Metallica är stora, det räcker väl så. Punkt. Egentligen.
Som sagt, att du och din flickvän inte gillar dem har ingenting med deras storhet att göra.

Det här är ganska patetiskt när du vet hur det ligger till men ändå så ska du försöka få det att låta som att det är jag och enbart jag som anser att Metallica är stora!?
Jag äger 3-4 skivor med Metallica, så fanatiskt fan är jag... jag har alltså inte ens alla skivor så sluta med ditt förbannade tjat om att det skulle handla om att det jag lyssnar på/tycker är stort måste ju uppenbarligen vara det, eftersom det inte är det som detta handlar om.
De band jag skulle snacka om isf är band som du troligtvis aldrig hört talas om ens en gång, eller någon annan på det här forumet för den delen...

Jag börjar misstänka att det här i grunden bottnar i att Figge var på audition för Metallica när de sökte basist men blev ratad...

För övrigt så är jag lite fundersam över varför du hela tiden måste snacka så nedlåtande om i det här fallet bandet i fråga?
"Nå´n sopa som spelar basist" tex eller allt skitsnack i övrigt om hur dåligt bandet är, hur värdelösa de är etc etc..
Vad tillför det till diskussionen?

Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev:
Som sagt, att du och din flickvän inte gillar dem har ingenting med deras storhet att göra.
Min tjej tycker ju om nothing else matters. Jag har ingenstans skrivit att min tjej inte tycker om Metallica. Kan tull och med tänkas att hon är en av dom vilsna 1.5 miljonerna svenskar som köpte skiten...
blackparkas skrev: Det här är ganska patetiskt när du vet hur det ligger till men ändå så ska du försöka få det att låta som att det är jag och enbart jag som anser att Metallica är stora!?
Jag tycker att det blev patetiskt långt dessförinnan.
Du är ju ute och cyklar iom att du tror att kreti och pleti tycker som du. That's what.
blackparkas skrev:
De band jag skulle snacka om isf är band som du troligtvis aldrig hört talas om ens en gång, eller någon annan på det här forumet för den delen...
Självklart för du kan mycket möjligt vara den enda som på riktigt är musikintresserad och har koll.
blackparkas skrev: För övrigt så är jag lite fundersam över varför du hela tiden måste snacka så nedlåtande om i det här fallet bandet i fråga?
"Nå´n sopa som spelar basist" tex eller allt skitsnack i övrigt om hur dåligt bandet är, hur värdelösa de är etc etc..
Vad tillför det till diskussionen?
Jag vet inte vad det tillför.
Det speglar hur jag ser på bandet. Ett gäng sopiga musiker som skriver extremt exkrementkass musik som låter sådär fånigt pubertalgrymma så att man tror att det är ett skämt är inget jag tycker är acceptabelt som föda för mina öron. Dom där youtube länkarna du skickade speglar med full tydlighet hur usla dom är.
Jag tycker att Iron Maiden är supertrötta också men vid en jämförelse så är ju allt ifrån Run to the hills till Die with your boots on rena mästerverken av Bachkvalitet!Det finns mer melodikvalitéer och finess i en Iron Maidenlåt än jag lyckats snappa upp ur dom samlade Metallica oläten jag hört. (Nothing else matters lite undantagen även om jag på intet sätt tycker att den är ngt mästerverk)
Jag kan inte rå för det....jag tyckr att dom är ett skrattretande infantilt band som i sin seriositet blir ett skämt där Iron Maiden med sin Eddie liksom är mer tounghe in cheek-ish och därmed kan man le åt dom ihop MED dom...
LUCK.....RUNS.....OUT.....mohohohuhuhaha!!!! FAN vad BALLT....not.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

figgebass skrev: Du är ju ute och cyklar iom att du tror att kreti och pleti tycker som du. That's what.
Nej, jag är inte ute och cyklar.
Jag tror inte att kreti och pleti tycker som jag, jag tycker som kreti och pleti snarare, att Metallica är bra. (och stora)
Självklart för du kan mycket möjligt vara den enda som på riktigt är musikintresserad och har koll.
Givetvis.
Så är det.
Eller så har vi helt olika musiksmak vilket avspeglar sig i vad vi gillar/håller reda på.
Än en gång (4:e 5:e gången?) anser mig verkligen inte som någon med stenkoll på musik, tvärt om snarare. Men för den skull så håller jag reda på hur stora metallica är. Fast det är ju förstås bara i Bollnäs som de är stora.
Deras 20 miljoner sålda skivor ligger i kommunalförrådet och skivorna delas ut till varje nyfödd.

Att du ogillar Metallica köper jag som sagt. Och det skiter jag högaktingsfullt i dessutom, men att i varje inlägg spy galla över deras kvalitèer eller icke kvalitèer känns inte nödvändigt. Jag/vi har fattat att det inte är dit favvoband.

Marcus Miller anyone?
Jag tror inte annat än några jazz-nissar möjligtvis känner till Marcus Miller "I stugorna" för att citera Johannes(?).
Men däremot tror jag att de flesta basister håller koll på honom, eller iaf vet vem det är, liksom många andra basister förstås.
Marcus Miller är väl den som haft bäst framgång iaf utomlands med sina soloskivor också gissar jag, av de här... basist-basisterna...

Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Roland...hade du koll på Marcus Miller innan du äntrade detta tjusiga forum?
Anli?
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Johannes skrev: Nu kanske jag gör bort mig totalt och har missat att de faktiskt spelade på Stadion för 20 000 pers...
Nädå. Men väl ett globen några år innan.
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

figgebass skrev:Roland...hade du koll på Marcus Miller innan du äntrade detta tjusiga forum?
Anli?

Får erkänna att jag kände till Marcus Miller innan. Dock har jag ännu inte hört honom vad jag vet. Men jag kommer att gå på Miller, Clark, Wooten-spelningen den 133 oktober...och det hade jag nog ALDRIG gjort innan jag hittade hit.
Men det handlar ju lika mycket om att med basspelande forummedlemmar socialt genomgå ett basrelaterat nöje kombinerat med en matbit och en öl...mer än att lyssna in musik...
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

figgebass skrev:Roland...hade du koll på Marcus Miller innan du äntrade detta tjusiga forum?
Anli?
Absolut inte.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Anli?
Absolut inte.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

Dubbelpost eller dubbelnegation? :wink:
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Med frasen "de flesta" menar jag då förstås att majoriteten av basisterna känner till honom, vilket förstås inte utesluter att det faktiskt finns de som inte hört talas om honom.

Ska du börja jiddra om det här nu istället Figge?

Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Istället?? OCKSÅ menar du väl...
gäst

Inlägg av gäst »

figgebass skrev:
Johannes skrev: Nu kanske jag gör bort mig totalt och har missat att de faktiskt spelade på Stadion för 20 000 pers...
Skönt. Då kan jag ju inte ha haft helt fel för Globen tar väl inte 20 000? Eller? Var du där, var det bra, var det 20 000?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Globen tar typ 15000 på konserter typ.
Och då ska det vara knakat vad jag förstår.
Tror det var lite drygt 15000 när jag var där på U2 2001, slutsålt alltså.
Mäktigt trots "så lite" folk!
Vart en helt annan konsert än Ullevi för nå´t år sedan.

Stadion tar runt 35000 pers på konserter btw.

Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Johannes skrev:
figgebass skrev:
Skönt. Då kan jag ju inte ha haft helt fel för Globen tar väl inte 20 000? Eller? Var du där, var det bra, var det 20 000?
nej det var knappast 20 000 i globen. Jag har för mej att det bara går in 13 000 men jag kan ha fel...
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

figgebass skrev:
Johannes skrev:
figgebass skrev:
nej det var knappast 20 000 i globen. Jag har för mej att det bara går in 13 000 men jag kan ha fel...
Wikipedia skrev:och vid scenshower finns det plats för cirka 16 000 personer.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Globen
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Vilket osökt får mej att tänka på Kiss...enär jag såg (och hade backstagepass till deras första gig i Sverige efter re-uniongrunkan. DET du Roland!;-)) det giget i globen...är Metallica större än Kiss eftersom Kiss bara spelade i Globen?
Bad säger du , Parkas? Är Metallica större än kiss? I stugorna ?
Skriv svar