Skulle gärna gå en fotokurs Geddan, något för dig att styra upp också kanske?

Jag anmäler mig och herr Sporrong....

Och då kunde vi får en liten snabbkurs i editering också..
Vilket jag tycker är bra, om det är en schysst bild man vill åt.Johannes skrev:Tillägg: Anledningen till att jag INTE jobbar i Photoshop och ändrar och donar är att jag föredrar att göra bilden ganska naturlig. Jag vill oftast att det skall se ut ungefär som när jag stod där och tog bilden. Därför tar jag inte bort störande föremål, hårstrån etc. Vissa föredrar att jobba så, andra gör på ett annat sätt.
Man vet att det är konst när inte en käft förutom kritikerna begriper sig på´t!macahan skrev:jag håller med johannes.. jag skulle heller aldrig kalla mina bilder för konst..
konst är ett oerhört knepigt begrepp för övrigt... när är det INTE konst?? Det är ju en sån fråga man borde få nobelpris om man kunde svara på.
Fattar vad du menar men i de allra flesta fall så sköter ju kamerans automatik det där med bländare och sluttid alldeles utmärkt. Bilden jag postar här är tagen med kameran i automatläge och den är ju inte mer intetsägande än bilden du postade, snarare tvärtom. Oskarp bakgrund blir det ju allt som oftast med automatläget. Jag använder mig bara av manuella inställningar när automatläget har en annan uppfattning än vad jag har om hur bilden skall se ut och det händer uppriktigt sagt inte särskilt ofta. ISO ställs dessutom inte in automatiskt på min kamera. ISO-inställningen förblir den samma oavsett vilken inställning jag använder, den måste jag ändra manuellt.Geddy_Lee skrev:Jag menade att fotografering är en konstart, som svar på Svenssons
åsikt om att bilder kan vara tråkiga och stereotypa.
Att kunna sambandet mellan ISO, bländare och slutartid är hemligheten
till att kunna skapa bra bilder.
Det är ganska enkelt att fatta, men tar en livstid, och mer, att behärska.
Det handlar inte om att skapa konst.
Om den som tagit den här bilden hade använt kamerans automatik
hade bilden blivit totalt intetsägande.
Det är oskärpan som gör hela bilden.
Jag kan kontrollera skärpedjup och rörelseoskärpa någorlunda men minst 9 gånger av 10 så har jag och automatläget samma smak, jag vinner alltså inget på att ställa in slutartid och bländare manuellt. Det är därför jag väljer att ofta använda mig av automatläget. Skulle bilden inte bli som jag vill så tar jag en till men med manuell inställning. Smaksak antagligen. De gånger jag använder manuella inställningar är om jag vill göra något speciellt, t.ex. välja en liten bländaröppning om jag vill ha skärpa i hela bilden eller väldigt kort slutartid om jag vill frysa bilden.Geddy_Lee skrev:Fast att man får "släpp" i en bild med automatläget beror på tillfälligheter.
Ljusförhållanden gjorde att kameran valde en stor bländaröppning och därför blev det lyckat.
Bilderna är jättefina, men jag tror att du om någon skulle ha nytta av att kunna kontrollera ex skärpedjup, rörelseoskärpa.
Du har ett genuint intresse för foto och tar bra bilder.
Jag använder det i princip aldrig för jag tycker bilderna nästan alltid blir tristaJohannes skrev:Jag undrar om det inte också gått lite prestige i det där med att inte vilja använda automatläget. När jag köpte kameran i höstas så var jag fast besluten att inte använda automatläget, jag körde allt manuellt, för det gjorde väl proffsen eller? När jag sedan hälsade på min fotografpolare i Göteborg så frågade han förvånat varför jag aldrig körde automatinställning, det var för honom självklart att ganska ofta använda det och han är sjukt mycket bättre på att plåta än vad jag är.
Hmm, skärpedjup och rörelseoskärpa påverkar väl inte färgerna? Fast vi pratar kanske om två olika saker?Geddy_Lee skrev:Jag använder det i princip aldrig för jag tycker bilderna nästan alltid blir tristaJohannes skrev:Jag undrar om det inte också gått lite prestige i det där med att inte vilja använda automatläget. När jag köpte kameran i höstas så var jag fast besluten att inte använda automatläget, jag körde allt manuellt, för det gjorde väl proffsen eller? När jag sedan hälsade på min fotografpolare i Göteborg så frågade han förvånat varför jag aldrig körde automatinställning, det var för honom självklart att ganska ofta använda det och han är sjukt mycket bättre på att plåta än vad jag är.
och utan tryck i färgerna.
Visst, det finns mycket du kan lägga till i efterhand, men det är inte så jag vill ha det.
Jag vill ha mustiga bilder från start. Vad man sen gör i datorn är en annan sak.
En dramatisk himmel som blivit utfrätt vid exponeringen t.ex, kan man inte rädda i datorn.
Jag vet fotografer som är 100 ggr bättre än mig på att fotografera,
men jag blev förvånad när jag fick hjälpa till att ställa in kameran vid lite knepiga ljusfårhållanden.