Problem med stallet

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Isch
Medlem

Problem med stallet

Inlägg av Isch »

Tjena!

Jag har en Fender Jazz Bass American Traditional som jag införskaffade för ett par år sen. Den funkar ganska bra om man bortser från en grej. Jag spelar i sönder strängar till höger och vänster. Går igenom ett stängset varannan vecka som det ser ut just nu. Strängarna går av vid stallet och jag vet inte riktigt vad det beror på. Någon som vet vad det kan beror på och hur man åtgärdar det på bästa sätt?

Mvh Isch
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

Ta en bild på sidan av stallet så är det lite lättare :)
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
Isch
Medlem

Inlägg av Isch »

YZZ skrev:Ta en bild på sidan av stallet så är det lite lättare :)
Jag ska göra det så snart som möjligt :D Måste vänta tills flickvännen kommer hem från krogen med Digitalkameran dock :twisted:
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++

Inlägg av Foxbat »

Du har aldrig funderat på att gå till din musikhandlare och be dem kika på vad som kan stå på?
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Användarvisningsbild
Isch
Medlem

Inlägg av Isch »

Foxbat skrev:Du har aldrig funderat på att gå till din musikhandlare och be dem kika på vad som kan stå på?
Jo, jag har varit där, men de hade inte större koll. Dessutom var dem jävligt otrevliga, hehe.
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++

Inlägg av Foxbat »

Jaha ok, Släng upp en bild kanske det syns vad som kan bidra till ditt problem. Tråkigt när grejerna krånglar.
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++

Inlägg av Ale »

Din spelteknik kanske har viss inverkan?
Fender
Ampeg
Nova Craft
Användarvisningsbild
Isch
Medlem

Inlägg av Isch »

Le Contrebasse skrev:Din spelteknik kanske har viss inverkan?
Jag hoppas innerligen att det inte är min spelteknik som är orsaken.

Får inte till något bra foto på stallet, kameran kan inte fokusera så nära att det går att se något, så nån bild blir det tyvärr inte.

Man kanske skulle ta och köpa sig ett nytt stall och testa? Då får jag ju reda på om det är min teknik som Le Contrebasse tipsade om. Nån som har något tips på vad man ska köpa?
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++

Inlägg av edvin »

Isch skrev:
Le Contrebasse skrev:Din spelteknik kanske har viss inverkan?
Jag hoppas innerligen att det inte är min spelteknik som är orsaken.

Får inte till något bra foto på stallet, kameran kan inte fokusera så nära att det går att se något, så nån bild blir det tyvärr inte.

Man kanske skulle ta och köpa sig ett nytt stall och testa? Då får jag ju reda på om det är min teknik som Le Contrebasse tipsade om. Nån som har något tips på vad man ska köpa?
Jag skulle i första hand kolla så att det inte är vasst i närheten av där strängen tar an, om så är fallet; fila.
Om man ska snacka nytt stall, köp badass! :)
grejor
Användarvisningsbild
Isch
Medlem

Inlägg av Isch »

edvine skrev: Jag skulle i första hand kolla så att det inte är vasst i närheten av där strängen tar an, om så är fallet; fila.
Tack för tipset, ska kolla upp om det finns något vasst att fila ner. BTW, Var får man tag i ett badass stall? :D
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++

Inlägg av edvin »

Isch skrev:
edvine skrev: Jag skulle i första hand kolla så att det inte är vasst i närheten av där strängen tar an, om så är fallet; fila.
Tack för tipset, ska kolla upp om det finns något vasst att fila ner. BTW, Var får man tag i ett badass stall? :D
kolla upp vendolin.se och blocket
annars finns det på GMF.se alternativt basspartsresource.com
grejor
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

mitt tips är att gå in på Clas Ohlsson och köpa ett set nålfilar (köp inte från gmf, kraftigt överpriserat) och fila ner stallsadlarna lite, så det blir en "mjukare" runding över sadlen.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+

Inlägg av Bastappe »

Det är viktigt att strängen inte blir vriden i längdaxeln när du strängar basen.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
Lovart
Medlem

Inlägg av Lovart »

Jag har också en American tradition. När jag jämför det stallet med stallet på mina andra Fenderbasar (P-bas och Urge I) så skiljer dom sig inte åt nämnvärt. Samma mått i stort och samma princip.
cluttmeister
Medlem

Inlägg av cluttmeister »

Jag har en American Standard Jazzbas 08 och det stallet hatar D-strängen... Är det samma stall?
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

Det är nog som någon antyder en effekt av massproduktion och dålig kvalitetskontroll. Lite försiktig slipning med fint smärgelpapper så blir det nog bra.
Användarvisningsbild
Isch
Medlem

Inlägg av Isch »

Här kommer en liten update:

Jag har testat att slippa ner ojämnheter och än så länge har jag inte haft några problem. Så förhoppningvis är problemet löst. Tack för hjälpen!
Skriv svar