Vem e Jonas Hellborg?

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++

Inlägg av Ale »

Johannes skrev:
Le Contrebasse skrev:Hellborg var min fösta bashjälte.
Växte upp med att lyssna på Elegant Punk, soloplatta inspelad i Genarp när han var riktigt ung.
Andra kalasplattor är Abstract Logic, inspelad i Lund med Shawn Lane och Kofi Baker (föregångaren för nuvarnade art metal projektet, men i en helt annan klass) samt Icon med Shawn Lane och indiska slagverkare.
Visst gjorde han en soloplatta innan Elegant punk? Jag hade en vinyl som jag fick av min pappa när jag precis börjat spela bas, har för mig att den hette något med Basic och det var en grå siluett av en kvinnokropp på omslaget men jag hittar den inte när jag googlar och mina vinylskivor är stulna.
Jo det stämmer nog!
Tycker mig komma ihåg det omslaget, har aldrig haft den eller hört den, men jag tror min morfar hade den.
Fender
Ampeg
Nova Craft
gäst

Inlägg av gäst »

Det var bara elbas på den om jag inte minns fel. Inga trummor eller andra instrument.
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++

Inlägg av Ale »

Johannes skrev:Det var bara elbas på den om jag inte minns fel. Inga trummor eller andra instrument.
Ja det stämmer nog.
Elegant punk likaså. Kommer ihåg att det står något roligt på Elegant Punk-omslaget. Typ "Before playing this record, remember to turn down the mids on your amp" eller liknande.

Någon som har plattan som kan rätta mig?
Fender
Ampeg
Nova Craft
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Johannes skrev:Visst gjorde han en soloplatta innan Elegant punk? Jag hade en vinyl som jag fick av min pappa när jag precis börjat spela bas, har för mig att den hette något med Basic och det var en grå siluett av en kvinnokropp på omslaget men jag hittar den inte när jag googlar och mina vinylskivor är stulna.
Javisst. Elegant Punk har också en undertitel: 2nd Solobass Album, vilket ju antyder ett och annat. Den första solobasplattan har jag inte hört själv, men jag har för mig att den kanske kan heta typ The Bassic Thing (ja, med två s). Låter det bekant?
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Le Contrebasse skrev:Ja det stämmer nog.
Elegant punk likaså. Kommer ihåg att det står något roligt på Elegant Punk-omslaget. Typ "Before playing this record, remember to turn down the mids on your amp" eller liknande.

Någon som har plattan som kan rätta mig?
Jag sitter här med CD-versionen i knäet, och där står det inget sådant. Men, jag vet att det finns en senare CD-utgåva också, och den kan säkert se annorlunda ut. LP-versionen likaså. Är därför övertygad om att du har rätt.

Kan kanske tillägga att på ett av spåren på Elegant Punk så spelar Hellborg på "four acoustic guitars", enligt konvolutet. :)
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Inlägg av the_great_alfonzo »

är inte the bassic thing den galna fusionskivan med 2 bröder johansson? hade den på datorn, men vetifaen var den är nu :(
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

the_great_alfonzo skrev:är inte the bassic thing den galna fusionskivan med 2 bröder johansson? hade den på datorn, men vetifaen var den är nu :(
Jo, säkert. :oops:
bassplayer
Medlem+

Inlägg av bassplayer »

*Borttaget*
Senast redigerad av bassplayer den fre 09 okt 2009, 21:59, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Väldigt möjligt, har själv inte så bra koll :oops: Men jag menar albumet med slagdängorna dog bar-b-q, vilnius etc.
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++

Inlägg av Ale »

En av favvolåtarna från Abstract Logic

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=0Wy9ZKg17Z4[/youtube]
Fender
Ampeg
Nova Craft
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Mumma! Tokbra, har den, fast i form av albumet Personae, riktigt bra låtar på den! Men det är nån sorts Absolute hits-album va?
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++

Inlägg av Ale »

Tar tillbaks det, ingen bra version. Vad håller Shawn på med hehe.
Fender
Ampeg
Nova Craft
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

The mother of all the mothers of the mothers!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=6l5sEvC0SpY[/youtube]
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Jag har "The silent life" av Hellborg.
Skön soloskiva med akustisk bas.
Det är ganska diskantigt så det låter nästan som sologitarr på sina ställen, men väldigt bra.

Rekommenderas för de som gillar sologitarrstycken.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

Jag hade ingen aning om vem Jonas Hellborg var förrän jag hörde att han designat en förstärkarserie för Warwick för två år sedan.

Sen läste jag om hans signature-bas. Hollowbody, ganska horribel skapelse.

Sen gick det en tid.

Sen fick jag ett mail från honom för två veckor sedan.

Sen dök han upp på ett PrataBas-event i Aggarp.

Sen vet jag inte mer... :roll: :wink:
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Nick »

peter_s skrev:Spelade inte Buckethead i Axl Roses försök att återuppliva Guns'n'Roses ett tag också? Det om något borde kunna klassas som galet.
Jo, det gjorde han. Men inte så länge. Axl har ju avverkat ett antal gitarrister... Undrar varför... :P
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Jag tycker att Hellborgs Warwick-bas är det intressantaste de någonsin byggt! och nu skojar jag inte eller driver med warwick.. hade det vart en 5:a och va byggd av Christian och det stod Unicorn på huvvet så hade jag köpt den! (no joke!)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++

Inlägg av Ale »

Av någon anledning hamnade jag i djup diskussion med Anders Johansson får något år sedan efter EST-konsert på Mejeriet.
Han sa att "E" var så jävla tråkig att spela in, och att alla låtarna gick i E för att det var det enda Jonas kunde spela i.
Han var lite på lyset den kvällen.
Har faktiskt inte hört den plattan alls.
Fender
Ampeg
Nova Craft
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Le Contrebasse skrev:Av någon anledning hamnade jag i djup diskussion med Anders Johansson får något år sedan efter EST-konsert på Mejeriet.
Han sa att "E" var så jävla tråkig att spela in, och att alla låtarna gick i E för att det var det enda Jonas kunde spela i.
Han var lite på lyset den kvällen.
Har faktiskt inte hört den plattan alls.
Ojojoj! GRYMT KUL att höra!! Anders är ju kanske inte en person som finner speciellt mycket musik "utmanande" direkt.. men mycket rolig anekdot! :D Jag uppskattade plattan men framförallt liveframträdandet dom gjorde på Fashing i samband med skivsläppet.. GRYM konsert! Hellborg lirade dubbelhalsat inkl sele med vikter för att balansera upp den.. ;)

Kan inte få nog av tex "Dog Bar B Q"
http://www.imeem.com/kcsssr/music/7WiWXzFY/

;)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Herreguuuud jag har saknat den låten..
Användarvisningsbild
unicornbass
Medlem+

Inlägg av unicornbass »

Liten skrev:Jag tycker att Hellborgs Warwick-bas är det intressantaste de någonsin byggt! och nu skojar jag inte eller driver med warwick.. hade det vart en 5:a och va byggd av Christian och det stod Unicorn på huvvet så hade jag köpt den! (no joke!)
Jag hade inte byggt den... :wink: :lol: :lol:

Förstår vad du menar. No joke.
http://www.unicornbass.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.facebook.com/UNICORNbass" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av archisland »

För alla som INTE hört honom, men som HAR Spotify ;)

http://open.spotify.com/album/1m6zmuIkiKJQudE4B5kx5O
Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++

The Bassic Thing

Inlägg av Tripod »

Johannes skrev:
Le Contrebasse skrev:Hellborg var min fösta bashjälte.
Växte upp med att lyssna på Elegant Punk, soloplatta inspelad i Genarp när han var riktigt ung.
Andra kalasplattor är Abstract Logic, inspelad i Lund med Shawn Lane och Kofi Baker (föregångaren för nuvarnade art metal projektet, men i en helt annan klass) samt Icon med Shawn Lane och indiska slagverkare.
Visst gjorde han en soloplatta innan Elegant punk? Jag hade en vinyl som jag fick av min pappa när jag precis börjat spela bas, har för mig att den hette något med Basic och det var en grå siluett av en kvinnokropp på omslaget men jag hittar den inte när jag googlar och mina vinylskivor är stulna.
Jovisst var det The Bassic Thing den hette., Jag har den. Omslaget är nästan vitt och föreställer en avklädd, men ganska diskret kvinnokropp.

Ungefär då, när den skivan var ny var det en kompis som bodde granne med Jonas i Lund. När han satt och jobbade med sin hemstudio en dag upptäckte han att han inte hade nån mick som funkade till det han skulle göra. Han chansade och gick över till Jonas för att se om han kunde få låna. Jonas blev genast mycket tveksam och kompisen trodde "Jaså, är han en sån där! Det blir nog ingen mik här, inte" Men Jonas öppnade ett skåp där det hängde och låg mängder av mikar. Tveksamheten gällde bara vilken sorts mik som vore optimal till syftet. Lånet gick bra och han fick med sig en fin studiomik som funkade utmärkt.
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Skriv svar