Le Contrebasse skrev:Hellborg var min fösta bashjälte.
Växte upp med att lyssna på Elegant Punk, soloplatta inspelad i Genarp när han var riktigt ung.
Andra kalasplattor är Abstract Logic, inspelad i Lund med Shawn Lane och Kofi Baker (föregångaren för nuvarnade art metal projektet, men i en helt annan klass) samt Icon med Shawn Lane och indiska slagverkare.
Visst gjorde han en soloplatta innan Elegant punk? Jag hade en vinyl som jag fick av min pappa när jag precis börjat spela bas, har för mig att den hette något med Basic och det var en grå siluett av en kvinnokropp på omslaget men jag hittar den inte när jag googlar och mina vinylskivor är stulna.
Jo det stämmer nog!
Tycker mig komma ihåg det omslaget, har aldrig haft den eller hört den, men jag tror min morfar hade den.
Johannes skrev:Det var bara elbas på den om jag inte minns fel. Inga trummor eller andra instrument.
Ja det stämmer nog.
Elegant punk likaså. Kommer ihåg att det står något roligt på Elegant Punk-omslaget. Typ "Before playing this record, remember to turn down the mids on your amp" eller liknande.
Johannes skrev:Visst gjorde han en soloplatta innan Elegant punk? Jag hade en vinyl som jag fick av min pappa när jag precis börjat spela bas, har för mig att den hette något med Basic och det var en grå siluett av en kvinnokropp på omslaget men jag hittar den inte när jag googlar och mina vinylskivor är stulna.
Javisst. Elegant Punk har också en undertitel: 2nd Solobass Album, vilket ju antyder ett och annat. Den första solobasplattan har jag inte hört själv, men jag har för mig att den kanske kan heta typ The Bassic Thing (ja, med två s). Låter det bekant?
Le Contrebasse skrev:Ja det stämmer nog.
Elegant punk likaså. Kommer ihåg att det står något roligt på Elegant Punk-omslaget. Typ "Before playing this record, remember to turn down the mids on your amp" eller liknande.
Någon som har plattan som kan rätta mig?
Jag sitter här med CD-versionen i knäet, och där står det inget sådant. Men, jag vet att det finns en senare CD-utgåva också, och den kan säkert se annorlunda ut. LP-versionen likaså. Är därför övertygad om att du har rätt.
Kan kanske tillägga att på ett av spåren på Elegant Punk så spelar Hellborg på "four acoustic guitars", enligt konvolutet.
Jag har "The silent life" av Hellborg.
Skön soloskiva med akustisk bas.
Det är ganska diskantigt så det låter nästan som sologitarr på sina ställen, men väldigt bra.
Rekommenderas för de som gillar sologitarrstycken.
Jag tycker att Hellborgs Warwick-bas är det intressantaste de någonsin byggt! och nu skojar jag inte eller driver med warwick.. hade det vart en 5:a och va byggd av Christian och det stod Unicorn på huvvet så hade jag köpt den! (no joke!)
Av någon anledning hamnade jag i djup diskussion med Anders Johansson får något år sedan efter EST-konsert på Mejeriet.
Han sa att "E" var så jävla tråkig att spela in, och att alla låtarna gick i E för att det var det enda Jonas kunde spela i.
Han var lite på lyset den kvällen.
Har faktiskt inte hört den plattan alls.
Le Contrebasse skrev:Av någon anledning hamnade jag i djup diskussion med Anders Johansson får något år sedan efter EST-konsert på Mejeriet.
Han sa att "E" var så jävla tråkig att spela in, och att alla låtarna gick i E för att det var det enda Jonas kunde spela i.
Han var lite på lyset den kvällen.
Har faktiskt inte hört den plattan alls.
Ojojoj! GRYMT KUL att höra!! Anders är ju kanske inte en person som finner speciellt mycket musik "utmanande" direkt.. men mycket rolig anekdot! Jag uppskattade plattan men framförallt liveframträdandet dom gjorde på Fashing i samband med skivsläppet.. GRYM konsert! Hellborg lirade dubbelhalsat inkl sele med vikter för att balansera upp den..
Liten skrev:Jag tycker att Hellborgs Warwick-bas är det intressantaste de någonsin byggt! och nu skojar jag inte eller driver med warwick.. hade det vart en 5:a och va byggd av Christian och det stod Unicorn på huvvet så hade jag köpt den! (no joke!)
Le Contrebasse skrev:Hellborg var min fösta bashjälte.
Växte upp med att lyssna på Elegant Punk, soloplatta inspelad i Genarp när han var riktigt ung.
Andra kalasplattor är Abstract Logic, inspelad i Lund med Shawn Lane och Kofi Baker (föregångaren för nuvarnade art metal projektet, men i en helt annan klass) samt Icon med Shawn Lane och indiska slagverkare.
Visst gjorde han en soloplatta innan Elegant punk? Jag hade en vinyl som jag fick av min pappa när jag precis börjat spela bas, har för mig att den hette något med Basic och det var en grå siluett av en kvinnokropp på omslaget men jag hittar den inte när jag googlar och mina vinylskivor är stulna.
Jovisst var det The Bassic Thing den hette., Jag har den. Omslaget är nästan vitt och föreställer en avklädd, men ganska diskret kvinnokropp.
Ungefär då, när den skivan var ny var det en kompis som bodde granne med Jonas i Lund. När han satt och jobbade med sin hemstudio en dag upptäckte han att han inte hade nån mick som funkade till det han skulle göra. Han chansade och gick över till Jonas för att se om han kunde få låna. Jonas blev genast mycket tveksam och kompisen trodde "Jaså, är han en sån där! Det blir nog ingen mik här, inte" Men Jonas öppnade ett skåp där det hängde och låg mängder av mikar. Tveksamheten gällde bara vilken sorts mik som vore optimal till syftet. Lånet gick bra och han fick med sig en fin studiomik som funkade utmärkt.
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype