Byggsatser

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
refug
Medlem

Byggsatser

Inlägg av refug »

Lyssnat på både pratabas-pedalen och hjärt müller-pedalen och tycker dom verkar låta riktigt riktigt bra. Men hur svårt är det egentligen att sätta ihop ett kit??
Det var ett par år sedan man lödde senast, men är väl inte helt tappad... skulle vara kul att sätta ihop sin egna pedal, men trist om man inte fick att fungera..
Vad har ni för erfarenheter kring detta??
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++

Re: Byggsatser

Inlägg av Cliffy »

refug skrev:Lyssnat på både pratabas-pedalen och hjärt müller-pedalen och tycker dom verkar låta riktigt riktigt bra. Men hur svårt är det egentligen att sätta ihop ett kit??
Det var ett par år sedan man lödde senast, men är väl inte helt tappad... skulle vara kul att sätta ihop sin egna pedal, men trist om man inte fick att fungera..
Vad har ni för erfarenheter kring detta??
Jag kunde inget när jag köpte en lödstation och ett confidencekit och en boost pedal från BYOC. Lödde ihop utan problem. Confidence kittet funka utmärkt. Det var bara ett litet kretskort med en skruvpot för volym. Booster funakde men knastrade lite när man vred på rattarna.

Sen köpte jag en phaser-byggsats och den funkar lika bra som om ett proffs byggt den. Så det ska nog inte vara några problem om du har lött förut. Du kan ju börja köpa nån liten byggsats för en hundring eller något på nån elektroniksida först så du kommer in i det igen och sen köpa någon byggsats.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

För några veckor sedan var jag på en pedalbyggarworkshop, som Albin på Moody Sounds höll i, och jag tyckte inte att det var särskilt svårt att löda ihop en pedal och jag kommer nog göra det igen, på egen hand (jag ser en Hjärt Müller i min framtid). Men, eftersom jag inte lött sedan åttonde eller nionde klass, så kändes det bra att ha en hjälpande hand till hands.

I ditt fall låter det som att du kommer fixa att sätta ihop ett kit enkelt.
Användarvisningsbild
Hugo Drax
Medlem+

Inlägg av Hugo Drax »

Jag hade aldrig lött innan när jag började bygga min första pedal, pappa visade 2 lödningar och sen gjorde jag resten själv, alltså inte så svårt skulle jag säga.
Användarvisningsbild
k*
Medlem

Inlägg av k* »

Det är inte särskilt svårt faktiskt. Jag håller på med Pratabas boxen. Den är rolig att bygga. Moody Albin sa att den bygger på en TubeScreamer anpassad för bas och Hjärt Müller och Pratabas har samma Overdrivekrets.
Bild
[/img]
//k*
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Det är inte svårt - bara att shoppa och sätta igång.

Som jag sagt i tidigare trådar på samma ämne underlättar det om man har en juste lödpenna i stället för en grov lödkolv.
Men det GÅR säkert med grov lödkolv också om man ger sig fan på det och inte är alltför darrhänt.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
refug
Medlem

Inlägg av refug »

Fan va Fett.
Tack för alla åsikter och tips. Får bli mitt nyårslöfte att montera ihop en pedal. Borde ju vara ett löfte man kan hålla iaf :)
Användarvisningsbild
Klinta
Medlem+

Inlägg av Klinta »

Försökte mig på att löda ihop en pratabaspedal. Gick väl sådär...
Rätt mycket pill och många komponenter. Tar man det bara lugnt och följer anvisningarna går det nog bra om man har lite lödvana.

Min pedal lät ingenting när jag var klar så det blev väl något knas på vägen. Blir nog till att skicka tillbaka den till moody så får han kika på den...
Skriv svar