Stavning
Slå upp ebenh... så får du se...BB5000 skrev:EBEN HOLTZ ??? = jämnt (slätt) trä.....Chriller skrev:Jo. Män man fatta ju likksom både va båd bassist, basist och basssist bätyder, så just d ha itne ja henkt uppp mäj po dereckt.dereborn skrev:Appselut! Ja håller me.
men just "bassist" verkar dyka upp i i övrigt välfotmulerade och -stavade inlägg. å eftersom de hära me basismen är en hjärtesak tyckte ja de va värt å påpeka.
men de e ba min åsickt lixom
Däremot när nån jävel stavar fel på ebenholts eller Marcus Miller vill jag införa spö straff!![]()
(Särskrivningen var till dig TedeHåPe).
- soulcare
- Medlem
Re: Stavning
dereborn skrev:Kan vi inte enas om att basist stavas med bara 2 s på svenska?
"BASSIST" är engelska och det blir så jävla fånigt med svengelska.
tycker
Besserwissersektionen/språkavd.
Stavning i all ära...men hur viktigt är det på en skala mellan 1 och 10 egentligen?! För min del får basist gärna stavas med hur många eller hur få "s" som helst...för idag har jag fått min EBS HD350 stärkare (köpt av Boom) och EBS 15 Proline låda (köpt av Indigo) som båda verkar vara trevliga snubbar

- Rix
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Som sagt.. http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.ph ... 14572.htmlFläppen skrev:Ebenholz har jag inte sett rättstavat speciellt många gånger i detta forum.
- Fläppen
- Medlem+
Ojdå...host..det måste vara en av de förhatliga försvenskningarna typ mejl, jos och annat. Det tyska grundordet för trä är väl fortfarande holz.Rix skrev:Som sagt.. http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.ph ... 14572.htmlFläppen skrev:Ebenholz har jag inte sett rättstavat speciellt många gånger i detta forum.
/T
TheFlap
Medlem i PrataBas gubbklubb 40+....(70-)
Jazz-62, P-63, Bassline Worp Art V
Medlem i PrataBas gubbklubb 40+....(70-)
Jazz-62, P-63, Bassline Worp Art V
- Rix
- Hedersmedlem
- Kontakt:
I second that! Försvenskning är inte alltid snyggt.Fläppen skrev:Ojdå...host..det måste vara en av de förhatliga försvenskningarna typ mejl, jos och annat. Det tyska grundordet för trä är väl fortfarande holz.Rix skrev:Som sagt.. http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.ph ... 14572.htmlFläppen skrev:Ebenholz har jag inte sett rättstavat speciellt många gånger i detta forum.
/T

Nu får du titta på länken igen och kolla årtalsangivelserna...Fläppen skrev:Ojdå...host..det måste vara en av de förhatliga försvenskningarna typ mejl, jos och annat. Det tyska grundordet för trä är väl fortfarande holz.Rix skrev:Som sagt.. http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.ph ... 14572.htmlFläppen skrev:Ebenholz har jag inte sett rättstavat speciellt många gånger i detta forum.
/T
tidigaste belägget: 1685.
- Sunken
- Medlem++
- Kontakt:
-
- Medlem
- Rix
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Hårddisk har jag inget problem med alls. "Disk" betyder just skiva (se även SAOB):Baics skrev:En av de värsta översättningarna jag känner till är datavärldens "Hårddisk"
Snacka om språkblandning. Finnarna är i alla fall konsekventa.Dom säger
"Hårdskiva".
För att inte tala om "Cd-skiva" (Kompakt-skiva-skiva).
Listan kan göras lång..................................................
Baics
I) (disk, äfv. diskus) i (särsk. naturvetenskapligt) fackspr.: (diskusliknande) skifva; utbredt l. upphöjdt (inre) parti i blomman hos vissa fanerogamer l. hos lafvar o. svampar.
[II]
II) (disk) vissa skifliknande l. med skifva försedda föremål med anv. i det praktiska lifvet.
[II.1]
Begreppet "CD-skiva" däremot är en tautologi och en helt annan diskussion! I gamla goda Hobbex-katalogen förr om åren kunde man beställa "Överlevnadskniven Survivor Knife". Snacka om övertydlig!

- Rix
- Hedersmedlem
- Kontakt:
-
- Medlem
- fieldflower
- Hedersmedlem
baskillen33 skrev:Har det här nåt med SS att göra, vi kan ju inte bara glömma förintelsen

Ja, fast om vi tar bort ss ur de felstavade blir det ju bara baist kvar, och det... finns ju inte...heller...
(Förresten gjorde det det... http://en.wiktionary.org/wiki/baist)
Medlem i PB50+
-
- Medlem
- Micael
- Medlem+
10 för det mesta. I vissa mer avslappade situationer kan man kanske låta stavningen glida ner mot 8,5-9 men den vikt som läggs vid stavningen bör enligt min mening aldrig få gå under 8.soulcare skrev:dereborn skrev:Kan vi inte enas om att basist stavas med bara 2 s på svenska?
tycker
Stavning i all ära...men hur viktigt är det på en skala mellan 1 och 10 egentligen?! ---
- fieldflower
- Hedersmedlem
Ja, faktiskt...toothpastemicael skrev:10 för det mesta. I vissa mer avslappade situationer kan man kanske låta stavningen glida ner mot 8,5-9 men den vikt som läggs vid stavningen bör enligt min mening aldrig få gå under 8.soulcare skrev:dereborn skrev:Kan vi inte enas om att basist stavas med bara 2 s på svenska?
tycker
Stavning i all ära...men hur viktigt är det på en skala mellan 1 och 10 egentligen?! ---
Det kostar så lite att bry sig om stavningen, men det kan vara värt en del att uttrycka sig på ett bra sätt.
I sig spelar det kanske inte så stor roll på ett forum, men slarvar man på ett ställe slarvar man till slut överallt och det är inte helt bra.
Medlem i PB50+