daionsavage skrev:Välkommen hit.
Vad hade du tänkt dig för bas, på ett ungefär?
Justa nybörjarinstrument vimlar det av, både i affärerna och på begagnatmarknaden. Eftersom du är gitarrist har du antagligen redan lite koll på hur du vill att basen skall låta och ligga i händerna. Vill du att halsen skall vara smal eller bred, tunn eller grov? Hur många strängar vill du att den skall ha (5-strängad bas är betydligt vanligare än 7-strängad gitarr) ? Spelar kroppsformen roll? Vad har du för ljudideal?
Vi kommer att vräka goda råd över dig då du ber om dem.... men våra råd skall du faktiskt inte bry dig så mycket om, det är du som skall köpa en bas och inte någon annan :wink:
Bra frågor :)
Ska se om jag kan ge något halvflummigt svar som ringar in dem hyfsat.
Jag är sovrumsgitarrist och kommer även vara sovrumsbasist om jag skaffar en bas. Det innebär att jag bara spelar hemma och alltid på mycket moderata ljudnivåer då jag bor i lägenhet. Jag har inga andra ambitioner med mitt spelande än att roa mig för stunden, jag sitter oftare och spelar saker jag hittat på av en slump och tycker om ljudet av än jag spelar/försöker spela hela låtar.
När jag spelar gitarr så har jag märkt att gitarren och pickuperna inte gör så värst stor skillnad för ljudet när jag ändå spelar på låg volym och genom relativt kassa prylar (oftast en microcube), åtminstone inte i mina öron. (jag menar inte att det inte är någon skillnad, bara att den inte är stor nog för att det ska vara det viktigaste under de här omständigheterna).
Jag bryr mig betydligt mer om hur instrumentet är att spela på.. men här har jag svårt att sätta fingret på precis vad det är jag gillar. Min favoritgitarr är min billiga danelectro '56 U2 reissue. Jag har ägt både dyrare, billigare, mer och mindre lättspelade instrument.. men det är ändå danelectron jag gillar bäst. Jag vet inte varför.
Slutligen så bryr jag mig nog om utseendet mer än jag egentligen vill erkänna, detta trots att jag bara spelar hemma. Fender har några modeller som faller mig på läppen, så även rickenbacker och danelectro. Sen finns det säkert massor med basar jag inte upptäckt ännu... och billiga kopior har jag inget särskilt emot vilket antagligen är bra då jag tänkt försöka byta till mig första basen mot någon av mina billiga gitarrer :) ... För att ta några exempel på basar jag inte gillar så har de modeller av OLP och Warwick jag stött på under dagens slösurfande väckt mest avsky, detta är dock enbart till utseendet.
Just det ja, antal strängar.
I min (lilla) värld har en bas fyra strängar, så jag vill nog ha just en fyrsträngad bas. Det verkar enkelt och trevligt. Ska det på fler strängar så skulle jag nog hellre skaffa en baritonegitarr :)