jesper - [ej längre] baslös ny medlem

Presentera och berätta lite om dig själv
Skriv svar
jesper
Medlem

jesper - [ej längre] baslös ny medlem

Inlägg av jesper »

Hej PrataBas!
Jag finns som _jesper_ och jesper på bojen och diskant respektive. Jag äger ingen bas men har planer på att införskaffa något nybörjarinstrument, därav mitt nya konto här.

Edit:
Planerna gick i lås och jag är nu ej längre en baslös medlem. En bachbas fick jag tag på genom pratabas och jag har precis börjat fixa lite med den för att få den som jag vill ha den :)

Det rasslade en del om den... vilket nog inte märks när man spelar förstärkt men jag spelar alltid så tyst (jag är en sådan där sovrumsgitarrist) så det hörs igenom.
Efter några åtdragna skruvar här och där isolerade jag rasslet till de två lägsta stämskruvarna, jag stal lite snöre från tjejens sylåda och virade ett par varv mellan stolpen och fästet, det verkar ha fixat biffen :)

Bild

Nu återstår bara att åtgärda en död ton någonstans långt upp på d-strängen... men det har inte varit störande nog än. Det är fullt möjligt att en liten stränghöjning skulle fixa det :)

... och så hade jag planer på att måla den orange med matching headstock... men den är fan rätt snygg som den är.
Senast redigerad av jesper den mån 19 jan 2009, 22:20, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Välkommen! :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

Hej jesper!
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

tjena mors...
du kommer att bli förvånad över hur många tips du kommer att få gällande basar, utrustning och annat av farbröderna här inne.

ha så roligt!
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Hej! :D

Vars är du ifrån då?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
jesper
Medlem

Inlägg av jesper »

Tack för alla välkomnanden :)
Jag bor i Uppsala sedan millennieskiftet.
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Uppsala börjar bli ett tungt basnäste här på pratabas..

Välkommen!
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inlägg av BB3000S »

Hallåhej o Välkommen hit! :vinkar:
Trevligt med ännu en Uppsala-bo!! :D
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |

| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Sunken
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Sunken »

Välkommen! :)
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Tjenahejsan!
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Välkommen! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Välkommen!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
jesper
Medlem

Inlägg av jesper »

funkys**t skrev:Uppsala börjar bli ett tungt basnäste här på pratabas..

Välkommen!
Betänk att jag äger 4 gitarrer och 0 basar... än så länge.

Tack återigen för alla välkomnanden ni andra :)
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++

Inlägg av GurraG »

Välkommen!
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

Välkommen! Dig känner jag igen. :tummenupp:
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
kanifflesmannen
Medlem+

Inlägg av kanifflesmannen »

Välkommen!
Manne Basic XLR- Yamaha BBN5 - Fender precision - Fender Kingman - Squier Cklassic Vibe
Jazz, Hiwatt B40 köksstärkare.
Ashdown MAG300EVO II med Hartke VX115, Sunn 4x10. PrataBasdist nr 3, Boss SYB-5, Ampeg PF-500, TKS 212

http://irenepanik.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
jesper
Medlem

Inlägg av jesper »

daionsavage skrev:Välkommen hit.

Vad hade du tänkt dig för bas, på ett ungefär?
Justa nybörjarinstrument vimlar det av, både i affärerna och på begagnatmarknaden. Eftersom du är gitarrist har du antagligen redan lite koll på hur du vill att basen skall låta och ligga i händerna. Vill du att halsen skall vara smal eller bred, tunn eller grov? Hur många strängar vill du att den skall ha (5-strängad bas är betydligt vanligare än 7-strängad gitarr) ? Spelar kroppsformen roll? Vad har du för ljudideal?
Vi kommer att vräka goda råd över dig då du ber om dem.... men våra råd skall du faktiskt inte bry dig så mycket om, det är du som skall köpa en bas och inte någon annan :wink:
Bra frågor :)
Ska se om jag kan ge något halvflummigt svar som ringar in dem hyfsat.

Jag är sovrumsgitarrist och kommer även vara sovrumsbasist om jag skaffar en bas. Det innebär att jag bara spelar hemma och alltid på mycket moderata ljudnivåer då jag bor i lägenhet. Jag har inga andra ambitioner med mitt spelande än att roa mig för stunden, jag sitter oftare och spelar saker jag hittat på av en slump och tycker om ljudet av än jag spelar/försöker spela hela låtar.

När jag spelar gitarr så har jag märkt att gitarren och pickuperna inte gör så värst stor skillnad för ljudet när jag ändå spelar på låg volym och genom relativt kassa prylar (oftast en microcube), åtminstone inte i mina öron. (jag menar inte att det inte är någon skillnad, bara att den inte är stor nog för att det ska vara det viktigaste under de här omständigheterna).

Jag bryr mig betydligt mer om hur instrumentet är att spela på.. men här har jag svårt att sätta fingret på precis vad det är jag gillar. Min favoritgitarr är min billiga danelectro '56 U2 reissue. Jag har ägt både dyrare, billigare, mer och mindre lättspelade instrument.. men det är ändå danelectron jag gillar bäst. Jag vet inte varför.

Slutligen så bryr jag mig nog om utseendet mer än jag egentligen vill erkänna, detta trots att jag bara spelar hemma. Fender har några modeller som faller mig på läppen, så även rickenbacker och danelectro. Sen finns det säkert massor med basar jag inte upptäckt ännu... och billiga kopior har jag inget särskilt emot vilket antagligen är bra då jag tänkt försöka byta till mig första basen mot någon av mina billiga gitarrer :) ... För att ta några exempel på basar jag inte gillar så har de modeller av OLP och Warwick jag stött på under dagens slösurfande väckt mest avsky, detta är dock enbart till utseendet.

Just det ja, antal strängar.
I min (lilla) värld har en bas fyra strängar, så jag vill nog ha just en fyrsträngad bas. Det verkar enkelt och trevligt. Ska det på fler strängar så skulle jag nog hellre skaffa en baritonegitarr :)
jesper
Medlem

Inlägg av jesper »

knedy skrev:Välkommen! Dig känner jag igen. :tummenupp:
Haha :) Jag känner igen dig med. Vi snackade en hel del i någon photoshop/bildredigerings-tråd någon gång för länge sedan har jag för mig.

Sen har jag uppmärksammats på ditt baslotteri också, fantastisk insats måste jag säga. Mer sådant! :)
Skriv svar