Bra liveljud?

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Makten skrev: Det jobbiga just här är att precis alla utom jag beter sig om genomreligiösa pensionärer, och alltså hoppar ALLA på mig även om det bara är med EN av er jag egentligen diskuterar. Normalt (på andra forum och IRL) brukar diskussionerna fortsätta, oavsett ton, och folk tar lite olika sida. Det är sällan det ballar ur, som här, där diskussionen i sig helt avstannar och övergår i nån slags möte om varför jag (eller någon annan) är "otrevlig".

Är det min eventuella otrevlighet eller liveljud vi diskuterar?

Tillägg: Den som inte tål mig får väl se mig som ett forumtroll och ignorera mina inlägg. Det verkar enklast.
Alla är välkomna på PrataBas.
Inte minst de som sitter inne med ett stort kunnande.
Men kan det vara så att vi tycker att vi har ett väldigt trevligt forum där nivån är precis där den ska vara?
Är det konstigt att vi håller ihop för att sätta ribban och försöker att få folk, som är vana med andra forum, tex GMF (där jag för övrigt tror att de flesta härifrån slutat hänga pga att de inte gillar tonen och attityden)
att spela enligt våra spelregler?
Gillar man inte umgänget IRL, som du säger, så brukar man gå och hänga någon annanstans.
Jag antar att du inte är dömd att tillbringa tid här, eftersom vi verkar vara ett gäng frireligösa pensionärer?!

Det blir givetvis replik på det med...men jag känner som så många andra
att det finns roligare saker att göra än att fortsätta det här tugget
(se målarfärg torka eller titta på ngn gammal videoupptagning av "Röda rummet")
så jag sätter punkt och låter dig slå spiken i kistan genom att få ditt kära sista ord..
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
gäst

Inlägg av gäst »

Geddy_Lee skrev: Det blir givetvis replik på det med...men jag känner som så många andra
så jag sätter punkt och låter dig slå spiken i kistan genom att få ditt kära sista ord..
Har du "Röda rummet" på VHS? Grymt. Kan man få låna och kopiera?
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Makten för h-e lägg ner. Du tar dig rätten att uttrycka dig precis hur du vill, ha dina alldeles egna generaliserande uppfattningar om folk, stämpla alla 427 andra forum medlemmar som genomreligösa pensionärer. När du sedan får mothugg blir du offer, alla är så dumma med dig! Du kan ju testa att använda uttryck som kuktekniker, kalla alla dina medarbetare/kollegor för genomreligösa pensionärer i vilket annat sammanhang som helst, t.ex föreningar, arbetsplatser, projekt eller kanske rockband? Du kommer då att få exakt samma reaktioner som här!

Så, om du gör det så har du i alla fall fått säga vad du tycker men vad är det för vits om man jagar iväg dom man diskuterar med?

Att gå på som en ettrig terrier i alla situationer funkar inte, tro mig!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
durito
VIP medlem

Inlägg av durito »

det finns tekniker som kan göra underverk i dåliga lokaler, med dåliga grejjer och med dåliga musiker. det finns också dom som kan keffa ner allt och alla, oavsett utrustning och oavsett musiker.

pelle karlssons numera världskända fras "skit in, skit ut" är inte så osann och tokig faktiskt, även om han är känd för att "spetsa till" det mesta. men visst ligger det en hel del i att musikanterna på scenen ofta tycker, och tror, att dom själva gör det mesta mycket bättre själva.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Johannes skrev:
Geddy_Lee skrev: Det blir givetvis replik på det med...men jag känner som så många andra
Har du "Röda rummet" på VHS? Grymt. Kan man få låna och kopiera?
Dito!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

Svensson skrev:Makten för h-e lägg ner. Du tar dig rätten att uttrycka dig precis hur du vill, ha dina alldeles egna generaliserande uppfattningar om folk, stämpla alla 427 andra forum medlemmar som genomreligösa pensionärer. När du sedan får mothugg blir du offer, alla är så dumma med dig!
Att ha sin egen uppfattning ser jag som något bra. Att stämpla alla forummedlemmar som "genomreligiösa pensionärer" var ganska sarkastiskt, så det behöver väl ingen ta så hårt?
Du kan ju testa att använda uttryck som kuktekniker, kalla alla dina medarbetare/kollegor för genomreligösa pensionärer i vilket annat sammanhang som helst, t.ex föreningar, arbetsplatser, projekt eller kanske rockband? Du kommer då att få exakt samma reaktioner som här!
Jag kallar givetvis inte teknikern "kuktekniker" när jag talar med honom, även om jag tycker så. Men jag har inget emot att anonymt kalla honom så i en diskussion. Jag ser heller inte skadan med detta.

IRL har jag aldrig problem med det här. Det beror på att en diskussion mellan två parter inte brukar bevittnas av trehundra andra som inte vågar säga sin åsikt förrän den ena parten ligger i underläge, då de kan få utlopp för sitt ogillande kollektivt.
På nätet funkar det så att massor av folk läser en diskussion utan att själva deltaga, och sen när det börjar gå hett till, så börjar bajskastningen. Folk som inte orkat eller vågat yppa ett ord slänger plötsligt in glirningar och skit, först när det passar.
Så, om du gör det så har du i alla fall fått säga vad du tycker men vad är det för vits om man jagar iväg dom man diskuterar med?
Jag tycks ju mest locka till mig folk som vill "diskutera". :wink:

Gonatt! Bild
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Makten skrev: Folk som inte orkat eller vågat yppa ett ord slänger plötsligt in glirningar och skit, först när det passar.
Anser du att jag är en av dom som slänger in gliringar och skit?

Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Jag vet inte varför du säger det, men skulle de som inte var med från början bara haka på först när det passar???
Menar du att flertalet här bara följer strömmen och inte har sina egna åsikter?? Eller tror du att det kan bero på att du talar illa om oss övriga kollektivt? Även om du slänger in en smiley för att "rättfärdiga att du är sarkastisk" etc..
Att säga du är sarkastisk eller ironisk rättfärdigar inte att du får säga vad du vill och jag skulle nog vilja påstå att det är ganska ointelligent att inte inse att man gått för långt och att folk reagerar illa över ens beteende.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Makten skrev:Jag tycks ju mest locka till mig folk som vill "diskutera". :wink:
Det har du ju självklart rätt i!

Det jag menade var att man (i alla fall jag) glömmer vad du egentligen vill ha sagt p.g.a ditt sätt att uttrycka dig. Det resulterar i att denna diskussion enbart handlar om HUR du uttrycker dig istället för VAD du har att säga!

Försök förstå hur jag menar nu. Oavsett hur rätt du tycker att du har så spelar det ju ingen roll om andra slår dövörat till pga att du kanske upplevs som en gnällspik och besserwisser, ditt budskap går ju liksom förlorat då.

PS. Eftersom du emellanåt misstolkar det jag skriver så bevisar det ju hur svårt det är att få fram saker och ting på ett forum som detta. Vad kan jag då göra? Tycka att du är allmänt trög eller tänka "Hmm jag kanske uttryckte mig oklart" eller "Han verkar inte gilla mitt språkbruk, jag kanske för allas trevnad ska uttrycka mig lite annorunda" istället för att hela tiden hoppa i försvars ställning och skälla och morra, känns mera Milou än Kapten Haddok :wink:

Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++

Inlägg av Svarte_Jack »

På tal om tekniker kan jag dra en off-topic anekdot. Hade en spelning en gång med en gammal bassist som tekniker. Han trodde min aktiva bas var passiv så han tyckte jag ska skulle ha alla kontroller på basen på max. I tron att det var volymkontroller och tonkontroller gick han fram och vred på min eq för fullt :D
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

Svensson skrev:Anser du att jag är en av dom som slänger in gliringar och skit?
Nä, men inlägget före detta citerade var kanske lite onödigt.
macahan skrev:Eller tror du att det kan bero på att du talar illa om oss övriga kollektivt?
Det enda illatalande om er andra jag ägnat mig åt var väl repliken om pensionärer, och den kom ganska långt efter att det börjat tjafsas. Den var heller inte direkt seriös och det är torde väl vara rätt självklart att jag inte drar varenda kotte över en och samma kam? Om det inte framgick så ber jag om ursäkt.
Svensson skrev:Det jag menade var att man (i alla fall jag) glömmer vad du egentligen vill ha sagt p.g.a ditt sätt att uttrycka dig. Det resulterar i att denna diskussion enbart handlar om HUR du uttrycker dig istället för VAD du har att säga!
Ja, det är ju själva problemet. Jag har tyvärr svårt att behärska mig, och skriver som jag känner. Visst kan jag bättra mig, men det hänger även en del på just det faktum att folk väljer att ignorera innehållet och istället reagera på hur jag skriver.

Jag ber om ursäkt om jag pajjat tråden. Det var aldrig tanken.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

Allting handlar väl som vanligt om att välja hur man får någonting sagt så att man inte blir feltolkad. Använder man kraftuttryck i stil med; "Fan vad jag hatar jävla kuktekniker" (OBS! Använder bara delar av diskussionen för att göra ett exempel) när man egentligen bara vill ha sagt; "Det är irriterande när ljudteknikern inte är villig att samarbeta för att få till ett ljud som passar vårt band" börjar folk tänka att; "Jag hatar ju inte ljudteknikerna. Så illa är det väl ändå inte" och börjar då försvara ljudteknikerna när de kanske egentligen håller med om det man egentligen ville ha sagt.

Kraftuttryck som "hatar" får en betydligt starkare innebörd i skrift än när man diskuterar irl eftersom man då även använder tonfall för att understryka eller ta udden av det man säger.
Användarvisningsbild
Wall
Medlem+

Inlägg av Wall »

Intressant tråd som jag faktiskt inte riktigt orkat läsa helt fullt ut, MEN;
Jag hoppas att dom flesta av oss ljudtekniker ( är det monitor, FOH, inspelning eller vad pratar vi om!?! ) gör så gott vi kan.
Om man som artist har synpunkter på sitt ljud så hoppas jag dom flesta av oss försöker tillmötesgå artisten, jag vet att jag alltid försöker göra det, under förutsättning att artisten kommer och pratar med ljudteknikern innan framträdandet är över.
MEN, sen finns det gränser på vad JAG som tekniker KAN göra.
Det kan bero på teknik som är undermålig, tidsbrist eller det faktum att artisten eller jag inte riktigt håller måttet.
Så länge vi kommunicerar så hoppas jag att vi alla kan nå ett så bra resultat som är möjligt.
Och stöter ni som artist på en ljudtekniker som beter sig som ett svin så tycker jag att ni ska sätta er ned med honom/henne och fråga hur hon/han egentligen mår.
Det brukar jag göra, och efter lite kaffe och en macka (eller vad det nu är) så brukar allt gå så mycket bättre.
Ibland kan det vara bättre att snacka i 55 minuter och sen sätta det på 5, än att tjafsa i en timme och sen sura i flera veckor.

/Wall
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++

Inlägg av maxoges »

Spelade på Södra bar i Stockholm igår och kan tala om att dom har en bra ljudtekniker. Jävlar va mycket roligare det blir med bra medhör på scen och att även de trista killarna som står med armarna i kors och surar under spelningen, iallafall kan muttra att det var bra ljud. :)
gäst

Inlägg av gäst »

Johannes skrev:Jag läste en intervju med Alain Caron (tror jag att han heter) i Bassplayer och han berättade att när han jobbar med en ljudtekniker som han inte jobbat med innan så ber han honom komma upp på scenen där han säger "Det här är min basrigg, så här låter den och jag vill att du gör så att basen låter likadant i PA´t" och sedan spelar han bas en stund för ljudteknikern. Det tycker jag låter som ett bra sätt att jobba på.
Jag citerar mig själv och bumpar tråden. Alain Caron har fattat allt.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Johannes skrev:
Johannes skrev:Jag läste en intervju med Alain Caron (tror jag att han heter) i Bassplayer och han berättade att när han jobbar med en ljudtekniker som han inte jobbat med innan så ber han honom komma upp på scenen där han säger "Det här är min basrigg, så här låter den och jag vill att du gör så att basen låter likadant i PA´t" och sedan spelar han bas en stund för ljudteknikern. Det tycker jag låter som ett bra sätt att jobba på.
Kloka ord,
Men jag saknar fortfarande en vhs kopia på "Röda rummet". Kanske finns på dvd?
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
b_luthman
Medlem+

Inlägg av b_luthman »

Johannes skrev:
jag har dock ännu inte stött på den ljudtekniker som går upp på scenen mer än 5 minuter för att rigga mickarna till gitarrer och trummor, koppla i line-box till basen o sen ställa sig och skrika vid mixerbordet.

mitt knep är att ha så mkt av ljudet innan stärkaren som möjligt. har faktiskt fått en tekniker att använda toppens lineuttag en gång. då lät det bra. fast han brände subarna efter halva giget.
spelar i:
www.myspace.com/jaganata

Ibanez SR1000EFB |Ibanez SRX 595
Hartke VXL | Ibanez PD7 | Crest Vs 900 | 210 +115
gäst

Inlägg av gäst »

Jag lajnar alltid via toppens XLR-utgång, post-EQ. Har aldrig träffat en tekniker som inte tyckt att det har varit ok.
Användarvisningsbild
Walka
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Walka »

Johannes skrev:Jag lajnar alltid via toppens XLR-utgång, post-EQ. Har aldrig träffat en tekniker som inte tyckt att det har varit ok.
Problemet brukar vara att dom låter piss, saknar tryck och surrar.

Jag är en av de där Kukteknikerna :)

Finns det kanaler och utrustning nog brukar jag försöka få till:

1. Ren DI mellan bas och förstärkare, det brukar förvisso finnas nog med näsa osv utan att det blir hängmatta, men vad jag vill ha den till är SUB, SUB, massor med SUB! Detta är för MIN SKULL och enbart ett arbetsredskap. Har inget med ljudideal att göra.
2. Dynamisk mick. Gärna 421, 441, M80, D112, RE20 eller annan mick som tål lite tryck och som levererar lite på djupet. Det är här musikantens kreativa sida skall få sitt utlopp. Här försöker jag bara fånga vad som redan finns där. Alltså vad basisten nu har kranat till.
3. Direktsignal från förstärare/sansamp/mxrm80 eller annan preamputgång som ligger efter musikantens effekter. Detta för att ge DEFINITION åt nyss nämnda mickljud.

Och så vill jag bara kommentera en sak jag läste tidigare. Ljudteknikern är ALDRIG där för musikanternas skull. Ljudteknikern är ALLTID där för PUBLIKENS skull. Lyckas man göra musikanterna nöjda och glada är det alltid en trevlig bonus. Jag jobbar ju hellre MED musikanterna FÖR publiken.

Så tänker jag
Medlemspresentation

Sandberg C JPM, dynacord eminent, Octabass, Dreambuzz, BassBlogger, Bassballs, Crybaby, SansAmp, LMB3
gäst

Inlägg av gäst »

Walka skrev:
Johannes skrev:Jag lajnar alltid via toppens XLR-utgång, post-EQ. Har aldrig träffat en tekniker som inte tyckt att det har varit ok.

1. Ren DI mellan bas och förstärkare, det brukar förvisso finnas nog med näsa osv utan att det blir hängmatta, men vad jag vill ha den till är SUB, SUB, massor med SUB! Detta är för MIN SKULL och enbart ett arbetsredskap. Har inget med ljudideal att göra.
2. Dynamisk mick. Gärna 421, 441, M80, D112, RE20 eller annan mick som tål lite tryck och som levererar lite på djupet. Det är här musikantens kreativa sida skall få sitt utlopp. Här försöker jag bara fånga vad som redan finns där. Alltså vad basisten nu har kranat till.
3. Direktsignal från förstärare/sansamp/mxrm80 eller annan preamputgång som ligger efter musikantens effekter. Detta för att ge DEFINITION åt nyss nämnda mickljud.

Och så vill jag bara kommentera en sak jag läste tidigare. Ljudteknikern är ALDRIG där för musikanternas skull. Ljudteknikern är ALLTID där för PUBLIKENS skull. Lyckas man göra musikanterna nöjda och glada är det alltid en trevlig bonus. Jag jobbar ju hellre MED musikanterna FÖR publiken.

Så tänker jag
Jag citerar mig från en annan tråd som rör ungefär samma sak ( http://pratabas.se/viewtopic.php?t=14964 )
"En ljudkille skall förmedla musikernas sound, inte göra om det till sina favoritsound"
Pga bl a detta så tycker jag du har fel när du säger att "Ljudteknikern är ALDRIG där för musikanternas skull". Jag skulle personligen aldrig vilja ha en tekniker som tycker att han aldrig är där för min skull. Denna tråd handlar om att basistens rätt att låta sitt "eget" sound låta likadant i PA:t som i hans rigg, givetvis med kompensation av frekvenser vid behov beroende på lokal mm. Om en ljudtekniker mixar musikaler, melodifestivaler, teatrar, tv-orkestrar etc så kanske det inte är lika viktigt då det på dylika gig ofta är en ganska anonym, snäll och fin bas (tråkigt tycker jag men det handlar väl om att Egon och Märta inte skall sätta kaffet i halsen hemma i tv-soffan) men i t ex rock, pop, hårdrock så bygger ju ofta bandets sound på de individuella musikernas (inkl basistens) personliga style och sound. Att då mixa bort basistens personligheet och ersätta den med sitt eget ljudideal är ju helt galet. Om detta sker så handlar det nog mest om bekvämlighet (läs lathet) hos teknikern, det är enklast och går fortast att köra efter sin mall och andvända samma rutiner som man alltid gör.
Publiken är där för att dom gillar bandet, att då som tekniker försöka ratta bort bandets personlighet för att han personligen inte är så förtjust i deras sound gör ju verkligen inte att han är "där för PUBLIKENS skull".

Framförallt så måste man nog skilja på gig och gig. Skulle jag kompa en IDOL-artist i TV4´s morgonprogram så skulle jag inte bry mig så mycket, vill tv-teknikern (och artisten) att det skall låta t ex snällt och anonymt så får han gärna lajna var han vill MEN om jag spelar i samma program med mitt eget band och jag har jobbat på att få till ett bra sound som låter som vi i bandet vill att det skall låta, då är det jag som bestämmer, då får han en linesignal från min topp och en mick framför högtalaren så att basen låter jag när det är dags för sändning.

För övrigt så låter line-outen från min förstärkare helt fantastiskt. Du får börja jobba med band som har riktiga grejer... (SMIIIIILEY)
Användarvisningsbild
Walka
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Walka »

Johannes skrev:
Walka skrev:

Så tänker jag
Jag citerar mig från en annan tråd som rör ungefär samma sak ( http://pratabas.se/viewtopic.php?t=14964 )
"En ljudkille skall förmedla musikernas sound, inte göra om det till sina favoritsound"
Pga bl a detta så tycker jag du har fel när du säger att "Ljudteknikern är ALDRIG där för musikanternas skull". Jag skulle personligen aldrig vilja ha en tekniker som tycker att han aldrig är där för min skull. Denna tråd handlar om att basistens rätt att låta sitt "eget" sound låta likadant i PA:t som i hans rigg, givetvis med kompensation av frekvenser vid behov beroende på lokal mm. Om en ljudtekniker mixar musikaler, melodifestivaler, teatrar, tv-orkestrar etc så kanske det inte är lika viktigt då det på dylika gig ofta är en ganska anonym, snäll och fin bas (tråkigt tycker jag men det handlar väl om att Egon och Märta inte skall sätta kaffet i halsen hemma i tv-soffan) men i t ex rock, pop, hårdrock så bygger ju ofta bandets sound på de individuella musikernas (inkl basistens) personliga style och sound. Att då mixa bort basistens personligheet och ersätta den med sitt eget ljudideal är ju helt galet. Om detta sker så handlar det nog mest om bekvämlighet (läs lathet) hos teknikern, det är enklast och går fortast att köra efter sin mall och andvända samma rutiner som man alltid gör.
Publiken är där för att dom gillar bandet, att då som tekniker försöka ratta bort bandets personlighet för att han personligen inte är så förtjust i deras sound gör ju verkligen inte att han är "där för PUBLIKENS skull".

Framförallt så måste man nog skilja på gig och gig. Skulle jag kompa en IDOL-artist i TV4´s morgonprogram så skulle jag inte bry mig så mycket, vill tv-teknikern (och artisten) att det skall låta t ex snällt och anonymt så får han gärna lajna var han vill MEN om jag spelar i samma program med mitt eget band och jag har jobbat på att få till ett bra sound som låter som vi i bandet vill att det skall låta, då är det jag som bestämmer, då får han en linesignal från min topp och en mick framför högtalaren så att basen låter jag när det är dags för sändning.

För övrigt så låter line-outen från min förstärkare helt fantastiskt. Du får börja jobba med band som har riktiga grejer... (SMIIIIILEY)
Jag ser fortfarande mitt arbete som att förmedla det som händer på scenen TILL PUBLIKEN. Personligen föredrar jag att använda mig av det som faktiskt finns på scenen för att åstakomma detta, men jag vet att det finns tekniker som låter sitt ljudideal överskugga bandets. Självklart är jag där även för musikanterna, men jag ser ändå mitt jobb som att tillfredställa en betalande publik. Jag ser inte detta som en motsättning egentligen. Jag vet att jag försöker arbetar på det sätt som jag tror att de som i denna tråd uttrycker missnöje vill att jag skall arbeta. Linad bas är för det mesta inte så upphetsande. Det tycker inte jag heller. Jag är ju trots allt basist.

Jag försöker alltid få det att låta som BANDET låter. Det är ju dom som lirar, inte jag. Sedan finns det tyvärr alltid rent praktiska saker som kan göra det svårare att åstadkomma det. Fysikens lagar, socialstyrelsen, gitarrister etc. Men då brukar det räcka med att föra en lyhörd diskussion med bandet ifråga för att hitta någon gemensam lösning.

Och vad gäller lineout på förstärkare får jag gratulera till att din fungerar bra. Men jag har stött på allt ifrån EBS till Ampeg som låter ruttet på inbygd line out (Än så länge bara GK och Mesa som jag aldrig haft problem med). Det går ofta att "tvätta" signalen med trafos etc, men då tappar man ofta tryck mm.

hur vet du vilka band jag jobbar med? :?
Medlemspresentation

Sandberg C JPM, dynacord eminent, Octabass, Dreambuzz, BassBlogger, Bassballs, Crybaby, SansAmp, LMB3
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Har också varit på båda sidor många gånger och ofta haft problem med basljudet, men vill bandet (eller jag om jag står på scen) att det ska låta på det sätt som bandet krävet så är det så det är. Tänk om en ljudtekniker skulle plocka Lemmys bas direkt från inputen och köra ut ett jättefint, kristallklart ljud med mycket botten i PA´t? Sparken!!! :wink:

Men sen beror ju så klart mycket på vilket sammanhang det rör sig om.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Walka
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Walka »

TDHP skrev:Har också varit på båda sidor många gånger och ofta haft problem med basljudet, men vill bandet (eller jag om jag står på scen) att det ska låta på det sätt som bandet krävet så är det så det är. Tänk om en ljudtekniker skulle plocka Lemmys bas direkt från inputen och köra ut ett jättefint, kristallklart ljud med mycket botten i PA´t? Sparken!!! :wink:

Men sen beror ju så klart mycket på vilket sammanhang det rör sig om.
Det handlar ju om att vara bra på sitt jobb. Och veta vilka verktyg man skall använda till vad.
Medlemspresentation

gäst

Inlägg av gäst »

Walka skrev: Jag ser fortfarande mitt arbete som att förmedla det som händer på scenen TILL PUBLIKEN. Personligen föredrar jag att använda mig av det som faktiskt finns på scenen för att åstakomma detta, men jag vet att det finns tekniker som låter sitt ljudideal överskugga bandets. Självklart är jag där även för musikanterna, men jag ser ändå mitt jobb som att tillfredställa en betalande publik. Jag ser inte detta som en motsättning egentligen. Jag vet att jag försöker arbetar på det sätt som jag tror att de som i denna tråd uttrycker missnöje vill att jag skall arbeta. Linad bas är för det mesta inte så upphetsande. Det tycker inte jag heller. Jag är ju trots allt basist.

Jag försöker alltid få det att låta som BANDET låter. Det är ju dom som lirar, inte jag. Sedan finns det tyvärr alltid rent praktiska saker som kan göra det svårare att åstadkomma det. Fysikens lagar, socialstyrelsen, gitarrister etc. Men då brukar det räcka med att föra en lyhörd diskussion med bandet ifråga för att hitta någon gemensam lösning.

Och vad gäller lineout på förstärkare får jag gratulera till att din fungerar bra. Men jag har stött på allt ifrån EBS till Ampeg som låter ruttet på inbygd line out (Än så länge bara GK och Mesa som jag aldrig haft problem med). Det går ofta att "tvätta" signalen med trafos etc, men då tappar man ofta tryck mm.

hur vet du vilka band jag jobbar med? :?
Det verkar som att vi har någorlunda samma inställning och när jag skrev mitt inlägg menade jag inte dig personligen (såklart, jag vet inte vem du är) utan jag snackade ljudkillar rent generellt. Tyvärr så är det någorlunda vanligt med tekniker som inte alls är intresserade av den lyhörda diskussionen vilket jag tycker är synd. Att du försöker få det att låta som bandet låter är ju kanon, hade alla tänkt så så tror jag det hade skruvats bättre ljud överlag.
Jag har inget emot lajnad bas, vill man ha det soundet så skall man göra så. Personligen så föredrar jag mitt stärkarljud alla gånger men det är min smak, inte alla håller med. Om möjligheten finns så tycker jag dock att basisten skall få avgöra i just den frågan. Jag kör på en Mesa/Boogie 400+ och jag har hittills bara fått bra respons från live- och studiotekniker när jag kört på stärkarens lineout. Samma med min förra förstärkare som jag körde på i 11 år, bara beröm där med men jag har nog haft tur då.
Vilka band du jobbar med har jag ingen aning om, den kommentaren var ett skämt, ber om ursäkt om det inte gick fram.

Edit: Quote-strul
Senast redigerad av gäst den mån 12 jan 2009, 10:41, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++

Inlägg av B-Å Åhs »

Det är extremt sällan man hör bra PA ljud när man går och lyssnar på live musik. De flesta PA tekniker verkar bara intresserade av att se klipp LED:arna blinka i takt med musiken. Det verkar finnas liten förtåelse för musik bland PA tekniker. Jag har t.ex hört Jazz kombos mixade som metal band med fet baskagge osv och det är bara pinsamt. Detta gäller både små gig och stora festivaler.
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Skriv svar