Tack för det!olja2 skrev:1. När du ska bygga en hals av typ Fendermodel så börja med att få tag i en lönnplanka som är färdighyvlad till rätt tjocklek! Och rätt tjocklek är 20 mm (inräknat putsmån med 1 mm), denna planka föreslår jag att du köper plan och rikthyvlad från ett snickeri tex.
Samma sak gäller greppbrädan, tjocklek 6 mm.
2. Skaffa en dragstång, denna dragstång ska in i halsen under greppbrädan, för detta ändamål behöver du en överhandsfräs med lämpligt frässtål ca 6 mm men beror på dragstången.
3. Rita upp en centrumlinje på halsämnet och använd den raka kanten som mothåll när du fräser spåret!
4. Rita sedan ut din hals på brädan och sågar med en bandsåg närma linjen men utanför! Sen är det bara hederligt slit med fil och slipmaskin för att trimma måtten till färdig ytterprofil! (det bästa resultatet får du om man fräser ut halsen, men då måste du först tillverka en mall!)
5. Limma på din greppbräda ( GMF har tex brädor som är sågade för band om man känner sig osäker på bandplacering och dyl)
6. Trimma sedan ner tjockleken på halsen på den del som du ska göra halsprofil på ( ex 21 mm vid 1 a bandet och 24 vid 12 e eller vad du nu tycker är lagom)
7. När du sedan börjar forma halsprofilen så ärdet bra att bryta alla vinklar med tex raspen, 45 grader första gången sen bryter du dem jämnt på så sett så håller du profilen symetrisk!
8. Avsluta med handputs, vanligt sandpapper, går att göra medslipmaskin men är man ovan så rekomenderar jag fröken höger.
9. Vad gäller greppbrädan så skaffa en radieslipkloss för att slipa fram radien, tror BBQ hade tips på hur man tillverkar en sådan, jag kör själv med en del av en rörbit från en DN 500 fjärrvärmeledning, men den kanske är svårare att få tag i!![]()
10 Placera ut banden och såga med en tunn såg för badstavarna, se till att snitten blir parallella och 90 grader mot centrumlinjen.
När du kommit så här lång så fortsätter instruktionen! (om du vill)
Oljas online basbyggeri![]()
Får ta och kopiera och spara detta tror jag.

Tänkte basera halsen på min stingrayhals ungefär.
Har en kompis som har börjat bygga akustiska gitarrer så jag tänkte köpa trä genom honom.
Får se om Tomten kommer med lite pengar så man kan börja på allvar för just nu är det ebb i kassan.

Hellboy: Ska kolla upp länkarna där!