1100 kr får anses vara ett humant pris:

(Säljarens bild - inte min...basen hänger f n hos vår gitarrist i Uppsala)
Det finns ju såpass mycket skrivet om Epiphone att några saker per automatik kommer att ägnas särskilt fokus när jag väl får hem den till Blekinge:
1. Ljud: pickupbyte tycks förordas av många, men följande rader på TalkBass har gjort mig nyfiken på andra alternativ:
"Out of the box the sound is decent but as stated in other reviews the tone doesn't change too much from 0-10.
The problem is not the pots or the pickup but the way it is wired.
Pull the schematics from the Gibson EB-0 and copy them this fixes the tone variation problem for under $5 with radio shack capacitors."
Är f n spekulant på ett "wiring kit" på ebay - färdigkopplat från en Gibson EB-0 1969...

2. Setup: stallet är enligt många svårt att justera vid intonering. Meningarna om detta tycks dock gå isär, så här blir det att bilda sig en egen uppfattning medelst skruvande.
3. Finish: jag är inte helt förtjust i asiaternas tjocka plastlacker. Inspirerad av Maktens betsningsprojekt från i somras, överväger jag att strippa hela basen från den millimetertjocka plasten och betsa den i valnöt. Kunde bli ett trevligt julprojekt helt enkelt.
Från Cherry Red...

...till Walnut?