Projekt EB-0 *Mission Completed*

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen

Strippa lacken och betsa?

Omröstningen slutade fre 12 dec 2008, 09:53

JA: kan bli hur snyggt som helst!
13
72%
NEJ: plastlacker är coola!
0
Inga röster
Vem bryr sig? Det är en Epiphone, för guds skull!
5
28%

Antal röster: 18

Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Projekt EB-0 *Mission Completed*

Inlägg av Mr Spock »

Har köpt en Epiphone EB-0 på Blocket. Tillverkad av Samick Indonesia i Cilesungifabriken, december 2000.
1100 kr får anses vara ett humant pris:

Bild

(Säljarens bild - inte min...basen hänger f n hos vår gitarrist i Uppsala)

Det finns ju såpass mycket skrivet om Epiphone att några saker per automatik kommer att ägnas särskilt fokus när jag väl får hem den till Blekinge:

1. Ljud: pickupbyte tycks förordas av många, men följande rader på TalkBass har gjort mig nyfiken på andra alternativ:

"Out of the box the sound is decent but as stated in other reviews the tone doesn't change too much from 0-10.
The problem is not the pots or the pickup but the way it is wired.
Pull the schematics from the Gibson EB-0 and copy them this fixes the tone variation problem for under $5 with radio shack capacitors."

Är f n spekulant på ett "wiring kit" på ebay - färdigkopplat från en Gibson EB-0 1969...

Bild

2. Setup: stallet är enligt många svårt att justera vid intonering. Meningarna om detta tycks dock gå isär, så här blir det att bilda sig en egen uppfattning medelst skruvande.

3. Finish: jag är inte helt förtjust i asiaternas tjocka plastlacker. Inspirerad av Maktens betsningsprojekt från i somras, överväger jag att strippa hela basen från den millimetertjocka plasten och betsa den i valnöt. Kunde bli ett trevligt julprojekt helt enkelt.

Från Cherry Red...

Bild

...till Walnut?

Bild
Senast redigerad av Mr Spock den tor 16 apr 2009, 20:30, redigerad totalt 10 gång.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Jag röstade Ja, det KAN bli hur coolt som helst. Frågan är bara vad plastlacken döljer. Träbiten under kan nog se ut lite hur som helst... :? Det är ju ändå ett budgetinstrument. Men den skulle nog bli bra mycket snyggare i valnöt.

Angående ljudet så har jag ingen uppfattning om hur sladdarna är dragna. Däremot vet jag att en Dimarzio Model One låter bra mycket bättre och allround än den pickup som sitter på som orginal. Oavsett om tonpotten är kopplad rätt.
/Linus
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

Falcon skrev:Snyggt! Är det laminat i kroppen?
Vet inte. Men det är en av de saker jag med spänning ser fram emot att få undersöka när jag fått hem basen. :wink:
Våga vägra 34":

Sexsträngat:
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

Punkster skrev:Jag röstade Ja, det KAN bli hur coolt som helst. Frågan är bara vad plastlacken döljer. Träbiten under kan nog se ut lite hur som helst... :? Det är ju ändå ett budgetinstrument. Men den skulle nog bli bra mycket snyggare i valnöt.
Nej, det vete tusan hur de där plastlackerna appliceras...lacken är ju så tjock att man får känslan av att de gjutit in ett stycke trä i plast...detta är ju faran - tänk om hela profilen går förlorad? :?
Punkster skrev:Angående ljudet så har jag ingen uppfattning om hur sladdarna är dragna. Däremot vet jag att en Dimarzio Model One låter bra mycket bättre och allround än den pickup som sitter på som orginal. Oavsett om tonpotten är kopplad rätt.
Hmm...läste en recension på en Model One-moddad EB0:a...inte enbart glass och ballonger om jag minns rätt. Aja...kan ju mycket väl bli ett byte till sist, vem vet? :D
Våga vägra 34":

Sexsträngat:
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

Jepp...go for it...
Bild
Silverfisk
Medlem+

Inlägg av Silverfisk »

Din planerade moddar påminner lite om min Epihpone! Slipade ner plastlacken (men behöll den röda färgen) och sen la jag bara på olja! Inbillar mig att den låter bättre sen dess! Härligt med trä-känsla och inte plast-känsla. :D

Och så har jag bytt mick. Vet inte om det var jättenödvändigt. Men det där med att koppa om till gammal gibson-koppling verkar spännande! Det får du berätta hur det går med!

Stallet har jag dock inte moddat. Förstår egentligen inte vad som skulle göra det svårintonerat...
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

Silverfisk skrev:Din planerade moddar påminner lite om min Epihpone! Slipade ner plastlacken (men behöll den röda färgen) och sen la jag bara på olja! Inbillar mig att den låter bättre sen dess! Härligt med trä-känsla och inte plast-känsla. :D
Makten har ju redovisat liknande funderingar beträffande ljudet i sin Squier, efter att han tagit bort den tjocka originallacken. Och varför skulle det inte kunna vara på det viset?

Har du bild på din Epiphone? Behöver lite inspration!
Silverfisk skrev:Och så har jag bytt mick. Vet inte om det var jättenödvändigt. Men det där med att koppa om till gammal gibson-koppling verkar spännande! Det får du berätta hur det går med!
Vad bytte du till för mick? Jo, "Gibsonmoddningen" låter väl värd att prova, tycker jag! EDIT: hittade din byggtråd. Model One alltså.
Silverfisk skrev:Stallet har jag dock inte moddat. Förstår egentligen inte vad som skulle göra det svårintonerat...
Nej, jag vet inte heller - men många har ju vittnat om det, så...
Våga vägra 34":

Sexsträngat:
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++

Inlägg av GurraG »

Mr Spock skrev:
Silverfisk skrev:Stallet har jag dock inte moddat. Förstår egentligen inte vad som skulle göra det svårintonerat...
På min EB0 var det helt enkelt så att även om man flyttade bak stallsadlarna så långt det gick så var ändå tonen på tolfte bandet högre än flageoletten. Jag har läst någonstans om nån som ansåg att stallets placering på Gibsonbasar var en konstruktionsmiss, att stallet helt enkelt satt för långt fram för att det skulle gå att få till bra intonation.
Sen tycker jag att det är sjukt knöligt att justeringsskruvarna sitter under strängarna.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

GurraG skrev:
Mr Spock skrev:
På min EB0 var det helt enkelt så att även om man flyttade bak stallsadlarna så långt det gick så var ändå tonen på tolfte bandet högre än flageoletten. Jag har läst någonstans om nån som ansåg att stallets placering på Gibsonbasar var en konstruktionsmiss, att stallet helt enkelt satt för långt fram för att det skulle gå att få till bra intonation.
Sen tycker jag att det är sjukt knöligt att justeringsskruvarna sitter under strängarna.
Se där...alltså utgör ju intoneringsproblematiken en realitet...
Våga vägra 34":

Sexsträngat:
Silverfisk
Medlem+

Inlägg av Silverfisk »

Mr Spock skrev:
GurraG skrev:
Mr Spock skrev:
Se där...alltså utgör ju intoneringsproblematiken en realitet...
Ah! Där ser man!
På båda mina basar har stallsadlarna dock hamnat ganska mitt på stallet. På Allen Woody basen till och med en bit fram. Så det verkar ju som om gibson/epiphone insett sin miss och börjat placera stallet rätt på senare tid. Min EB-3 är från 1999.
Silverfisk
Medlem+

Inlägg av Silverfisk »

Mr Spock skrev:Makten har ju redovisat liknande funderingar beträffande ljudet i sin Squier, efter att han tagit bort den tjocka originallacken. Och varför skulle det inte kunna vara på det viset?

Har du bild på din Epiphone? Behöver lite inspration!
Ska se om jag kan ta någon bild imorgon, i dagsljus.
Mr Spock skrev:Vad bytte du till för mick? Jo, "Gibsonmoddningen" låter väl värd att prova, tycker jag! EDIT: hittade din byggtråd. Model One alltså.
Japp, DiMarzio. Känns visserligen som en förbättring, men helt ärligt tycker jag nog den gamla epi-micken lät helt ok nu när man har provat båda. Men sen har jag ju stallmick också, så det gör ju också att svagheter i den gamla epi-micken kunde kompenseras lite mer. På en EB-0 är det nog mer motiverat att uppgradera mick.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

Jag har fem Gibsonbasar med det stallet och har aldrig upplevt intonering som problematisk, så felplacering vete tusan. Använder skruvmejsel med liten diameter på skaftet.
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

Silverfisk skrev:
Ser fram emot det! Spännande! :clappy:
Silverfisk skrev: På en EB-0 är det nog mer motiverat att uppgradera mick.
Tja, vi får väl se...tar hem den på torsdag kväll.
Senast redigerad av Mr Spock den mån 08 dec 2008, 12:21, redigerad totalt 1 gånger.
Våga vägra 34":

Sexsträngat:
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

Danne skrev:Jag har fem Gibsonbasar med det stallet och har aldrig upplevt intonering som problematisk, så felplacering vete tusan. Använder skruvmejsel med liten diameter på skaftet.
Även i detta avseende lär jag snart bli varse. Om stallet (helt enkelt) är felplacerat, känns det ju lite surt. Om det (bara) är svårt att justera, lockar ett Hipshotstall storligen... :wink:

Bild
Våga vägra 34":

Sexsträngat:
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

Sådärja...140 spänn på ebay - med frakt och allt!

Kabeldragning a´la Gibson '69:

Bild
Våga vägra 34":

Sexsträngat:
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Klart den ska strippas och betsas! Är trät jättefult under så är det ju snabbt gjort att lacka igen om det skulle vara så illa.
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

Hellish skrev:Klart den ska strippas och betsas! Är trät jättefult under så är det ju snabbt gjort att lacka igen om det skulle vara så illa.
Precis min tanke...alternativt att man (jag) betsar den i mahogny istället.
Cherry Red är inte SÅ kul...trots att det är jul...
Våga vägra 34":

Sexsträngat:
Användarvisningsbild
maltjik
Medlem+

Inlägg av maltjik »

om du är riktigt dristig så gör du en slothead-konvertering också. det är ju sjukt snyggt!
Bild
ovation magnum II | peavey mk IV | lab series 2x15"
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

maltjik skrev:om du är riktigt dristig så gör du en slothead-konvertering också. det är ju sjukt snyggt!
Oj, nu jävlar snackar vi!

..problemet är väl att jag inte tycker det är så snyggt... :oops:
Våga vägra 34":

Sexsträngat:
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Mr Spock skrev:Precis min tanke...alternativt att man (jag) betsar den i mahogny istället.
Mahogny är snyggt. Funderar lite smått på att göra samma operation på mitt senaste tillskott. Eller snarare kulören Mörk ek. Fast då kanske bassdude mördar mig... :)
Silverfisk
Medlem+

Inlägg av Silverfisk »

Mr Spock skrev:
Silverfisk skrev:
Missade dagsljuset, men på ett ungefär ser man! Redovisade med bilder i min egna gamla tråd:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=339921
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

Silverfisk skrev:
Mr Spock skrev:
Silverfisk skrev:
Missade dagsljuset, men på ett ungefär ser man! Redovisade med bilder i min egna gamla tråd:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=339921
Elias; det där blev riktigt, RIKTIGT bra! :tummenupp:

Slipade du bort all plastlack för hand? Suger mahognyoljan in? Hur blir ytan efter behandling?
Våga vägra 34":

Sexsträngat:
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Mr Spock skrev:
Hellish skrev:Klart den ska strippas och betsas! Är trät jättefult under så är det ju snabbt gjort att lacka igen om det skulle vara så illa.
Tycker inte du ska slipa bort lacken! Före tjugondagknut alltså :P
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

Fast dubbelkolla så det inte är laminatkropp, har strippat en Squier med laminatkropp en gång och det var omöjligt att få bra se. :x
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

Nick skrev:
Mr Spock skrev:
Tycker inte du ska slipa bort lacken! Före tjugondagknut alltså :P
Det lackar mot jul, menar du? :D
Våga vägra 34":

Sexsträngat:
Skriv svar