Jag har en gammal rörtopp som har kassa rör, så tänkte byta dom.
Men hur får man loss dom sitter i?

Snabba svar tack.
Haha, vågar inte dra i glas med våldrumpeldunken skrev:våld
Ah, tack det gick att få loss dom nu.200071 skrev:Nej. De ska dras rakt upp! Går det trögt försök med ett försiktigt vickande!
När du sätter i nya rör är det bra om du är ren om händerna. En del förordar silkesvantar....
För att det inte är rensäsong nuYZZ skrev:Ah, tack det gick att få loss dom nu.200071 skrev:Nej. De ska dras rakt upp! Går det trögt försök med ett försiktigt vickande!
När du sätter i nya rör är det bra om du är ren om händerna. En del förordar silkesvantar....
Varför bör man vara ren?
Har inte köpt än, förberedde mest, ska handla i veckan var de tänkt.Danne skrev:Har du samma värde på de nya rören? Det är inte bara att byta som man byter glödlampa. En bias-justering lär vara av nöd tvunget.
Aha jag förstår.. Kan man göra det själv?Danne skrev:Rör skiljer sig åt individuellt. Oftast så mäts rören upp så man kan köpa matchade par eller kvartetter tex. Man justerar skärmgallerspänningen med ett motstånd så att tomgångsströmmen uppnår ett angivet värde. Detta för att röret skall jobba på rätt sätt med rätt effekt.
inber skrev:I all välmening: Jag anar att du inte precis är född med en lödkolv i handen, eftersom du inte vet vad biasjustering är. Så svaret är nog att du får svårt att göra det själv, med nuvarande kunskaper. Men allt handlar ju om vad man är villig att lära sig.
Rent praktiskt så behöver du ett kopplingsschema till stärkaren (=veta var man ska mäta) och ett mätinstrument, typ multimeter. Sen ställer man in så att rören får den ström de behöver.
Här är en firma i Stockholm som gör biasjusteringar och dessutom säljer böcker och annat man kan behöva:
http://www.lh-musik.se
Jag har aldrig sysslat med rörstärkare innan så det är inte så konstigt jag inte kan något om biasinber skrev:I all välmening: Jag anar att du inte precis är född med en lödkolv i handen, eftersom du inte vet vad biasjustering är. Så svaret är nog att du får svårt att göra det själv, med nuvarande kunskaper. Men allt handlar ju om vad man är villig att lära sig.
Rent praktiskt så behöver du ett kopplingsschema till stärkaren (=veta var man ska mäta) och ett mätinstrument, typ multimeter. Sen ställer man in så att rören får den ström de behöver.
Här är en firma i Stockholm som gör biasjusteringar och dessutom säljer böcker och annat man kan behöva:
http://www.lh-musik.se
Om du tex köper ifrån GMF så är de rören uppmätta med ett värde. Har man sparat kartongerna från förra bytet alt att det står med tusch på röret kan man beställa rör med samma värde. Alltså kan ett Electro Harmonix KT88 skilja sig från ett annat som ett direkt svar på din fråga.Jo4cim skrev:bumpJo4cim skrev:snor tråden lite med en egen fråga, om man byter till lika rör måste man även då bias justera (i mitt fall 4st electro harmonix kt88:or) ?
Okej tack för ett informativt svar!Danne skrev:Om du tex köper ifrån GMF så är de rören uppmätta med ett värde. Har man sparat kartongerna från förra bytet alt att det står med tusch på röret kan man beställa rör med samma värde. Alltså kan ett Electro Harmonix KT88 skilja sig från ett annat som ett direkt svar på din fråga.Jo4cim skrev:bumpJo4cim skrev:snor tråden lite med en egen fråga, om man byter till lika rör måste man även då bias justera (i mitt fall 4st electro harmonix kt88:or) ?
Så enkelt är det inte, olika förstärkare kräver olika kokböcker. Sen kan det även vara så att det ska vara olika värden beroende på vilket rör man sätter i.SmashMyAmp skrev:Kan inte någon duktig och kunnig människa göra som tks har gjort förr? skapa en tråd där det står allt om hur man byter rör och biassjusterar m.m utförligt? jag och antagligen många mer skulle bli mycket glada...
Sen har vi tur kanske semborg klistrar den med