Ta loss rör

Prata om mickar och elektronik
YZZ
Medlem++

Ta loss rör

Inlägg av YZZ »

Tja.

Jag har en gammal rörtopp som har kassa rör, så tänkte byta dom.

Men hur får man loss dom sitter i? :oops:

Snabba svar tack.
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
gäst

Re: Ta loss rör

Inlägg av gäst »

våld
YZZ
Medlem++

Re: Ta loss rör

Inlägg av YZZ »

rumpeldunken skrev:våld
Haha, vågar inte dra i glas med våld :) antagligen ska man vrida på dom men jag vågar inte ta i.
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

Nej. De ska dras rakt upp! Går det trögt försök med ett försiktigt vickande!

När du sätter i nya rör är det bra om du är ren om händerna. En del förordar silkesvantar....
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

200071 skrev:Nej. De ska dras rakt upp! Går det trögt försök med ett försiktigt vickande!

När du sätter i nya rör är det bra om du är ren om händerna. En del förordar silkesvantar....
Ah, tack det gick att få loss dom nu.

Varför bör man vara ren? :)

YZZ
gäst

Inlägg av gäst »

YZZ skrev:
200071 skrev:Nej. De ska dras rakt upp! Går det trögt försök med ett försiktigt vickande!

Ah, tack det gick att få loss dom nu.

Varför bör man vara ren? :)
För att det inte är rensäsong nu :wink:

Ae...Nu ska jag sluta komma med kassa så kallade "skämt"...Är på konstigt humör :?
Senast redigerad av gäst den sön 28 dec 2008, 23:17, redigerad totalt 2 gång.
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

Ren skall man vara för att inte överföra olämpliga sjukdommar till varandra...eller för att inte fettet från fingrarna skall brännas in i glaset, säger man om lyktglas...til stärkare vete tusan, livslängd antagligen?!
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

Har du samma värde på de nya rören? Det är inte bara att byta som man byter glödlampa. En bias-justering lär vara av nöd tvunget.
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

Danne skrev:Har du samma värde på de nya rören? Det är inte bara att byta som man byter glödlampa. En bias-justering lär vara av nöd tvunget.
Har inte köpt än, förberedde mest, ska handla i veckan var de tänkt.

Vad är en bias justering?

YZZ
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

Rör skiljer sig åt individuellt. Oftast så mäts rören upp så man kan köpa matchade par eller kvartetter tex. Man justerar skärmgallerspänningen med ett motstånd så att tomgångsströmmen uppnår ett angivet värde. Detta för att röret skall jobba på rätt sätt med rätt effekt.
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

Danne skrev:Rör skiljer sig åt individuellt. Oftast så mäts rören upp så man kan köpa matchade par eller kvartetter tex. Man justerar skärmgallerspänningen med ett motstånd så att tomgångsströmmen uppnår ett angivet värde. Detta för att röret skall jobba på rätt sätt med rätt effekt.
Aha jag förstår.. Kan man göra det själv?

YZZ
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

I all välmening: Jag anar att du inte precis är född med en lödkolv i handen, eftersom du inte vet vad biasjustering är. Så svaret är nog att du får svårt att göra det själv, med nuvarande kunskaper. Men allt handlar ju om vad man är villig att lära sig.

Rent praktiskt så behöver du ett kopplingsschema till stärkaren (=veta var man ska mäta) och ett mätinstrument, typ multimeter. Sen ställer man in så att rören får den ström de behöver.

Här är en firma i Stockholm som gör biasjusteringar och dessutom säljer böcker och annat man kan behöva:

http://www.lh-musik.se
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Jo4cim
Medlem+

Inlägg av Jo4cim »

snor tråden lite med en egen fråga, om man byter till lika rör måste man även då bias justera (i mitt fall 4st electro harmonix kt88:or) ?
Användarvisningsbild
Axman
Medlem+

Inlägg av Axman »

inber skrev:I all välmening: Jag anar att du inte precis är född med en lödkolv i handen, eftersom du inte vet vad biasjustering är. Så svaret är nog att du får svårt att göra det själv, med nuvarande kunskaper. Men allt handlar ju om vad man är villig att lära sig.

Rent praktiskt så behöver du ett kopplingsschema till stärkaren (=veta var man ska mäta) och ett mätinstrument, typ multimeter. Sen ställer man in så att rören får den ström de behöver.

Här är en firma i Stockholm som gör biasjusteringar och dessutom säljer böcker och annat man kan behöva:

Lh musik rekommenderas varmt!!! Billiga och bra och snälla och och och... Bra helt enkelt.
Maruszczyk Jazz, HPD Jazz
Roland Jazzchorus gitarrförstärkare och spel i lägenheten
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

inber skrev:I all välmening: Jag anar att du inte precis är född med en lödkolv i handen, eftersom du inte vet vad biasjustering är. Så svaret är nog att du får svårt att göra det själv, med nuvarande kunskaper. Men allt handlar ju om vad man är villig att lära sig.

Jag har aldrig sysslat med rörstärkare innan så det är inte så konstigt jag inte kan något om bias :P

En multimeter har jag men inget kopplingsschema, vilket kan vara svårt att få tag i känns det som. Stockholm är också lite sådär 60 mil långt också tyvärr..

Men det finns ju vissa stärkare som har automatjusterande bias, hur vet man om denna har det?

YZZ
Användarvisningsbild
Jo4cim
Medlem+

Inlägg av Jo4cim »

Jo4cim skrev:snor tråden lite med en egen fråga, om man byter till lika rör måste man även då bias justera (i mitt fall 4st electro harmonix kt88:or) ?
bump :oops:
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

Jo4cim skrev:
Jo4cim skrev:snor tråden lite med en egen fråga, om man byter till lika rör måste man även då bias justera (i mitt fall 4st electro harmonix kt88:or) ?
Om du tex köper ifrån GMF så är de rören uppmätta med ett värde. Har man sparat kartongerna från förra bytet alt att det står med tusch på röret kan man beställa rör med samma värde. Alltså kan ett Electro Harmonix KT88 skilja sig från ett annat som ett direkt svar på din fråga.
Användarvisningsbild
Jo4cim
Medlem+

Inlägg av Jo4cim »

Danne skrev:
Jo4cim skrev:
Om du tex köper ifrån GMF så är de rören uppmätta med ett värde. Har man sparat kartongerna från förra bytet alt att det står med tusch på röret kan man beställa rör med samma värde. Alltså kan ett Electro Harmonix KT88 skilja sig från ett annat som ett direkt svar på din fråga.
Okej tack för ett informativt svar!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

I min gamla Traynor sitter det två EL34 och Sustain har moddat den med två vridpottar för biasjustering.
På baksidan har 3 "mätprobe-hål" monterats , rött, svart, rött.
Jag antar att man koppla dit mulitmetern för att kolla bias för respektive rör, men får bara 0,5 v typ.
Skall man koppla in ett lämpligt motstånd där och mäta över det?
Hur vet man vilket värde det skall ha?
Bestämmer rörsorten vilken biasspänning som är lämplig?
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Min SVT2 Pro har ju en föredömlig biasjustering på baksidan med vridpotar och dioder som visar när det är rätt, men å andra sidan så hörs det ganska bra när det är rätt. Man vill ju ha så lite brum som möjligt innan det börjar bli sämre ljud, så man bör landa nånstans där det brummar litegrann! Vrider man för långt så minskar brummet men man tappar "botten" och det börjar låta mysko!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
SmashMyAmp
Medlem

Inlägg av SmashMyAmp »

Kan inte någon duktig och kunnig människa göra som tks har gjort förr? skapa en tråd där det står allt om hur man byter rör och biassjusterar m.m utförligt? jag och antagligen många mer skulle bli mycket glada :D...

Sen har vi tur kanske semborg klistrar den med
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++

Inlägg av ferm »

SmashMyAmp skrev:Kan inte någon duktig och kunnig människa göra som tks har gjort förr? skapa en tråd där det står allt om hur man byter rör och biassjusterar m.m utförligt? jag och antagligen många mer skulle bli mycket glada :D...

Sen har vi tur kanske semborg klistrar den med
Så enkelt är det inte, olika förstärkare kräver olika kokböcker. Sen kan det även vara så att det ska vara olika värden beroende på vilket rör man sätter i.
Edit: Det finns högspänning av rang i en rörförstärkare, så är man inte van att få 400V i fingrarna så ska man låta bli att öppna lådan.
Senast redigerad av ferm den tor 08 jan 2009, 16:31, redigerad totalt 1 gånger.
För många basar är inte nog
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

Men jag hade kunnat ändra om denna tråden till typ: "Rörstärksproblemtråden" eller något om ni vill :)

YZZ
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

:roll: 0:55 - 2:15

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=9sNdzf_U6zE[/youtube]
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Hittade av misstag den här sajten där det finns instruktioner för hur man ställer bias på rörstärkare när man bytt rör. Kanske YZZ får till det med sin multimeter nu?

Det kanske har framgått redan, men så här funkar det:

Rören ska ha ett visst antal mA för att glöda med rätt rock-kulör och härtill avsedda tonala kvaliteter (och livslängd om jag minns rätt).

Istället för att mäta strömmen (=knöligt!) så mäter man spänningen över det motstånd som förser rören med spänning. När spänningen är exempelvis en halv volt så vet man att det är rätt ström. Borde vara lätt som en plätt, men har man inte schema till kopplingsschema förstärkaren så vet man inte var man ska mäta. Och heller inte hur mycket spänning det ska vara för att strömmen ska bli korrekt.

Här finns i vart fall en jäkla massa kopplingsschemor:

http://www.drtube.com/guitamp.htm

Har man t ex en Marshall DSL201 (jaja, den är till gitarr...) så kan man leta upp en PDF med benämningen Biasing instructions for DSL201 & DSL401, DL40-68-00 Issue 2, (Marshall, 1998).

Se upp bara, det är dödligt höga spänningar i rörförstärkare. Det funkar dåligt att slå av strömmen och sen bända upp locket direkt. Se tidigare trådar om hur man undviker att få 400 Volt genom kroppen.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Skriv svar