Var köper jag en passande och billig adapter?

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
lillsvingen
Medlem

Var köper jag en passande och billig adapter?

Inlägg av lillsvingen »

Har precis införskaffat en gammal multipedal från Ibanez. Gjorde Classe O och Kjell & co-rundan för att plocka upp en passande adapter. Trodde jag ja... Som novis inom el-området skrev jag upp allt vad som stod på pedalen och visade upp för säljarna, varpå jag fick beskedet att de inte hade någon passande. Det tror jag inte på... :) därför vänder jag mig till mina pålitliga medbasister!

Detta är förutsättningarna:
260mA (max.) /9V AC309
+ -C- -

Hjälp mig!
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Det där är en OTROLIGT vanlig kombination, 9 volt växelström.

260 mA är inte speciellt mycket ström, heller. Det borde finnas hur många som helst på marknaden som passar.

Har du någon ovanlig kontakt på den? Folket på Clas Ohlson och Kjell & Co brukar veta vad de håller på med, men det här låter ju som rent trams.

I och med att din pedal ska ha växelström (AC) så finns det inte ens någon plus- och minuspol som kan förväxlas, vilket gör det hela enklare.

Clas Ohlson har en med artikelnummer 32-5479. Den borde funka om det är rätt propp, annars får du väl löda lite. Det är inte mycket svårare än att sätta på en stickkontakt på en lampsladd.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Walka
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Walka »

EDIT

missade det där med att det var AC

men du har fått andra bra svar...
Medlemspresentation

Sandberg C JPM, dynacord eminent, Octabass, Dreambuzz, BassBlogger, Bassballs, Crybaby, SansAmp, LMB3
Användarvisningsbild
lillsvingen
Medlem

Inlägg av lillsvingen »

Den där från ClasseO funkar alltså? Tror att det va den jag stod å klämde på... men när jag fått hjälp visade det sig vara fel polaritet eller vad det heter... + å - var omvänt, vilket inte spelar någon roll om det är AC säger du?
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

AC=växelström, dvs saknar plus- och minuspol
DC=likström, här måste man hålla ordning på plus och minus

Du ska ha AC, alltså KAN inte kontakten vara felvänd. Är det bara rätt storlek på den (dvs så att den passar i hålet) så är du hemma.

Lätt som en plätt.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
lillsvingen
Medlem

Inlägg av lillsvingen »

inber skrev:AC=växelström, dvs saknar plus- och minuspol
DC=likström, här måste man hålla ordning på plus och minus

Du ska ha AC, alltså KAN inte kontakten vara felvänd. Är det bara rätt storlek på den (dvs så att den passar i hålet) så är du hemma.

Lätt som en plätt.

Jamendåså! Då kilar jag ner imorgon igen då. Tack så mkt!

Kan inte låta bli att undra varför det står + -C- - på pedalen om det ändå inte spelar någon roll?... kanske inte har med kontakten att göra... som sagt, jag är elanalfabet... :)
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

Eftersom du säger att du skrivit upp allt som är värt att veta ska jag kanske inte lägga mig i. Men det är ju lite skumt när den visar att det ska vara - på stiftet.

Att AC omnämns kan ju bero på att den konverterar AC till DC vilket oftast är halva poängen. det är ingen symbol som ser lite så här ut:
__
---
Användarvisningsbild
Tobbe
Medlem

Inlägg av Tobbe »

Jag tycker också det verkar lite skumt med + och - på en AC adapter. Gör man en sökning på AC309, så verkar det vara modellen på adaptern, så inte helt hundra på att det är en AC/AC adapter som det ska vara.

Finns bla en model AC109 som jag hittar en stor bild på och den är helt klart en AC/DC adapter.
http://sweetst.com/by-manufacturer/iban ... ac109.html
Användarvisningsbild
Tobbe
Medlem

Inlägg av Tobbe »

Hittade en stor bild på AC309 också. Ska vara en AC/DC. Ut: DC 10V 300mA.
http://www.computersunlimited.com/ibane ... 4_prd1.htm
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Hm...

Så adapterjäveln heter AC309 och lämnar DC. Det var det eländigaste jag varit med om. Det borde vara spöstraff på sådant. Förbannade idioter. :evil:

Om bilden stämmer, så har jag gett dig fel råd.

Nu när vi vet att det är en DC-adapter som ska användas så har bl a Clas Ohlson flera, men man måste ha rätt polaritet, dvs pluspolen ska vara på rätt ställe.

Jag kollade länken som Tobbe skickade med och på bilden ser man solklart att den ska lämna 9 V DC (dvs likström, som ett batteri) och med minuspolen i mitten. Att minus är i mitten är nog ovanligt, vad jag minns brukar det vara tvärtom.

Det finns adaptrar där man får med en hel knippe kontakter av olika storlek och polaritet, så kan man koppla den som man vill ha den. Clas Ohlson har nog sådana, men de är lite pillriga och jag rekommenderar dem inte för scenbruk direkt, såvida du inte limmar fast kontakten med tvåkomponentslim eller nåt ditåt. Annars lär den ramla av.

Som nödlösning kan du köpa en adapter som lämnar 9 V DC med FEL polaritet, dvs som har plus i mitten. Sen klipper du av sladden, vänder på den och sätter ihop dem. Marginellt krångligare, men är mer robust än de där små pillriga kontakterna som följer med multiadaptrarna.

Det finns jättebra skarvdosor för 220V som man kan använda och som vilken byggmarknad eller elaffär som helst har. Dvs en sån där liten låda man sätter ihop två lampsladdar med. Annars är ju eltejp bra att isolera med.

Hoppas jag inte rört till det nu, men gudarna ska veta att beteckningen var så förledande som något kan bli. :x
Användarvisningsbild
lillsvingen
Medlem

Inlägg av lillsvingen »

Ja det va mej ett jäkla gissel med AC-beteckningar hit och polaritet dit :? :x

Hursomhelst har det löst sig då jag hittat en adapter som passar (som levererar DC...) på Kjell & co för 89:-. Tack än en gång för hjälpen! :D
Skriv svar