Fototråden

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++

Inlägg av Tripod »

OK, jag lägger upp några icke-musikbilder också. Några porträtt kanske kan passa, samt nåt annat.

Inlindad i gardin
Bild

Djupt porträtt med rullgardin. (Hjälp mig förstå vad fan jag menade)
Bild

Dottern för tre år sedan
Bild

Farmor Gudrun
Bild

Önskar jag hade en gasmask
Bild

Oskar och Humlan
Bild

På väg i jobbet, mars
Bild

På väg i jobbet, juni, exakt tre månader efter förra bilden
Bild

Min gamla turnébulle (blev VÄLDIGT slö med släpvagn)
Bild
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Re: Fototråden

Inlägg av Svensson »

tripod999 skrev:
knedy skrev:Alla forum ska ha en fototråd! Det måste väl finnas fler än jag som fångar spännande ögonblick med kameran, så här kan vi snacka kamera-utrustning, foto-redigering och självklart bjussa varandra på schyssta bilder vi tagit. :)

Jag har fotograferat i ett år nu och har under hela tiden gjort det med en Samsung Digimax A40, en ganska crappy kompaktkamera men den är nog för att få mig att vilja ha något bättre. Så jag ska köpa en digital systemkamera i vår har jag tänkt. :)
Sen håller jag ju på mycket i photoshop, så mycket av det jag tar är sällan direkt från kameran. :oops: ;)
För er som har bilder och vill ladda upp dom men inte har någonstans att ha dom så finns ju photobucket där man måste regga sig eller så kan man använda http://imageshack.us/ där man kan göra det direkt.
Kul. Eftersom jag faktiskt har en hel del bilder i mina lådor (mest gamla pappersbilder) så måste jag ju passa på att lägga upp några här. Kanske just såna som har med musik att göra.

Nånstans i gömmorna har jag också rätt bra bilder på Nazareth, Robert Broberg, Genesis, Weather Report och Stevie Ray Vayghan i vit Cowboykostym på Skeppsholmen (jag och Expressens sommarvikarierande fotograf var de enda som tilläts sitta på scenen och fota) Men de bilderna finns bara på negativ, och jag har ingen negativscanner. Så det dröjer nog innan de kommer upp.

Visst ja. Knedy ville ha utrustningsinfo också. På den tiden jag tog de här bilderna (cirka 1982-85) använde jag Nikon F2 och Tri-x. Oftast 105 mm tele. De flesta av de här bilderna tog jag åt Värmlands Folkblad och några åt Östgöta Correspondenten.

Bilden på Peps togs när jag skulle fotografera åt Gunnar Hoffsten (trumpetare, kompositör, skivhandlare och musikskribent samt far till Louise), som skulle skriva recensionen i Corren av Stockholms Jazz och Bluesfestival. När större delen av festivalen hade gått fick jag reda på att Gunnar var sjuk och att jag skulle skriva också. Utan att ha gjort några anteckningar. Men det gick, det också.

Idag använder jag Nikon D70.

The Vibrators
Bild

Peps
Bild

Green on Red
Bild

Roffe Wikström
Bild

Sex Pistols
Bild

Urban Sax
Bild

BB King
Bild

Miroslav Vitous/ Stanley Clarke
Bild
Respekt!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
senjin
Medlem

Inlägg av senjin »

Najs bilder svensson :D
Fett är fett med fett och sunt året runt
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

månen för ca en timme sedan.

Bild
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

blackparkas skrev:Makten: Ser nice ut det där också tycker jag, när kommer stora bilder så jag kan förstora och sätta på väggen!?
Oj, den glömde jag! Du har strax PM. :) Om nån annan också vill ha den så får ni hojta. Jag langar upp den på en webplats som bara "tål" 5 nedladdningar nämligen. Vill inte lägga ut den direkt på forumet.

------------------------------------

Jag har idag efter mycket, långt och svårt velande köpt ett bra normalobjektiv. Mitt gamla 55/1,2 som ni sett massa bilder från, får gå i pension. Det var jättetrevligt, men med tanke på att jag använder det mestadels när det är apmörkt så var det lite för bökigt med manuell fokus.
Jag valde mellan Sigma 50/1,4 HSM och Nikkor 50/1,4 AF-S, och det blev Nikkorn. Den är tydligen ett uns sämre vid full bländaröppning, men i gengäld ganska mycket mindre och lättare. Och vad jag kan se från dagens sporadiska fotande så är den sjukt bra vidöppen, så jag är mycket nöjd. 55:an är inte i närheten, men har å andra sidan en trevlig "fulkaraktär". Så jag får se om jag säljer den eller har den kvar av nostalgiska skäl. Jag gillar som bekant inte att samla på mig massa prylar som jag inte använder.

Ett litet exempel @ f/1,4:

Bild

Skarpt?

Bild

Tillägg: Och ja, det är bara en "testbild". :wink:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Makten skrev: Tillägg: Och ja, det är bara en "testbild". :wink:
haaaaa!
Användarvisningsbild
Djoon
Medlem

Inlägg av Djoon »

Skickar ett par alster. Skymningen är plåtad av en polare när vi var i Artfjällen -02. Sjön fotade jag i Västerbotten på väg till Ammarnäs/Björkfjällen-06. Och givetvis ett "Självporträtt". Det kommer nog ett par bilder hemifrån Stockamöllan/Skåne så småningom. Har beställt en ny liten leksak som ju givetvis skall testas så fort den dyker upp :)
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

macahan skrev:månen för ca en timme sedan.

Bild
Wow!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Det har enbart med utrustning att göra.. inte något konstnärsskap eller fotografisk kompetens. :D ;)
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Rix »

macahan skrev:Det har enbart med utrustning att göra.. inte något konstnärsskap eller fotografisk kompetens. :D ;)
Precis som med musik med andra ord.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

exakt!!
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

macahan skrev:Det har enbart med utrustning att göra.. inte något konstnärsskap eller fotografisk kompetens. :D ;)
Du måste ha haft en jädra lång stege för att komma så nära månen.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

ja, skitlång! jag köpte den på rusta..
Indigo
Medlem++

Inlägg av Indigo »

Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Makten skrev:Jag valde mellan Sigma 50/1,4 HSM och Nikkor 50/1,4 AF-S, och det blev Nikkorn. Den är tydligen ett uns sämre vid full bländaröppning, men i gengäld ganska mycket mindre och lättare. Och vad jag kan se från dagens sporadiska fotande så är den sjukt bra vidöppen, så jag är mycket nöjd.

Ett litet exempel @ f/1,4:

.. ..

Skarpt?
Jajemen! Jag diggar också den gluggen. Tycker väl iofs att brännvidden är lite trist eftersom jag bara har DX-sensor men ljusstyrkan uppväger det.

En liten testbild från mig med f/1.4:

Bild
gäst

Inlägg av gäst »

Cool bild, Rix.
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Johannes skrev:Cool bild, Rix.
Tack! :D

Det syns väl att det är en jazzbas?
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Rix skrev:Det syns väl att det är en jazzbas?
Jäpp!
Det syns även att någon fipplat med "fel" verktyg på trussen! :(
Najs pic förövrigt! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
gäst

Inlägg av gäst »

macahan skrev:månen för ca en timme sedan.

Bild
Hur lång zoom behövs för att ta en sådan bild?
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Det är ett 300mm objektiv som det är taget med... men konvertern satt på också så det är inklusive "brännviddsförlängingen" motsvarande ca 600mm på en 35mm kamera. bilden är ju dessutom kraftigt beskuren.
Indigo
Medlem++

Inlägg av Indigo »

Användarvisningsbild
tks
VIP medlem

Inlägg av tks »

Jag har knappt fotat något den senaste tiden, men här är en bild jag tog förra månaden till omslaget för vår inspelning som är på G... skivorna kom idag!

Bild

Uppdragsfotografering med sångaren i bandet som Art Director kan man väl säga ;)
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
gäst

Inlägg av gäst »

Angående bildstabilisator...
IS (image stabilizer) på Canon, det heter väl något annat på andra kameramärken.
Vi pratade om det här för ett tag sedan och någon (kan det ha varit du, Geddy? Minns inte helt och hållet och orkar inte leta igenom tråden) hävdade att IS inte var en bra funktion och att det t.om. blev sämre skärpa med funktionen påslagen när man fotar utan stativ. Jag tyckte det lät konstigt och tog några testbilder i halvskum inomhusbelysning.
Jag ställde kameran i autoläget och ställde in ISO 800, ställde mig upp och tog några bilder utan stativ, på ett papper som låg på en pall.
1/25 sek
f/4.0

Här är en bild utan IS och en med. Jag har valt den skarpaste bilden från båda inställningarna. Inget är fixat med bilderna förutom att jag har beskurit dom.
Bild
Bild
Jag tycker det blev en ganska stor skillnad till det bättre.
Indigo
Medlem++

Inlägg av Indigo »

Japp, IS är grymt najs. Men om man fotar med stativ ska IS stängas av.

Vad är det för objektiv du har? 70-200/f4?
gäst

Inlägg av gäst »

Indigo skrev:Japp, IS är grymt najs. Men om man fotar med stativ ska IS stängas av.

Vad är det för objektiv du har? 70-200/f4?
Canon 24-105mm f/4L IS
Skriv svar