Johannes skrev:Aaaaah, du menar så!Kim S skrev:Tja, hur vill du definera "+1"? Symbol och nummer?Johannes skrev:Uttryck?
Jag trodde du satte +1 för ett uttryck i mitt inlägg. Sorry.

Haha, klockrent!Geddy_Lee skrev:Typ dum i huve´t?Svarte_Jack skrev:Vad jag förstår så hade han nån väldigt ovanlig mental sjukdom också.
Lite hårt att säga att du inte har påverkats alls av hans musik. Många av dina favoriter sätter säkert Jaco högst upp på sin lista, bl a Flea och Richard Bona, så du lär ha lite Jaco i dig oavsett du vill eller inteUgglan GBG skrev:Haha, klockrent!Geddy_Lee skrev:Typ dum i huve´t?Svarte_Jack skrev:Vad jag förstår så hade han nån väldigt ovanlig mental sjukdom också.
Skämt åsido, jag har aldrig varit ett stort Jaco-fan. Jag har vetat om vem han var rätt länge, men har inte påverkats på något sätt av hans musik.
Förstår att han naturligtvis betytt mycket för basister, men jag tycker att McCartney med sitt melodiska basspel är den basist som betytt mest, om inte för hela världen, iaf för mig.
Jo, du har nog rätt. Jag menade att säga att jag inte influerats direkt av det han gjorde personligen.basmartin skrev:Lite hårt att säga att du inte har påverkats alls av hans musik. Många av dina favoriter sätter säkert Jaco högst upp på sin lista, bl a Flea och Richard Bona, så du lär ha lite Jaco i dig oavsett du vill eller inte.
Tycker ändå att det är uppfriskande att det finns unga jazzbasister som inte tycker att Jaco är gud, även fast jag själv sätter honom högt.
Kommentera för helsike! Det blir mer fart och fläkt här då.Liten skrev:vill... kommen.... tera...
Men jag vågar inte.. det blev så fel förra gången jag kommenterade topic.. så jag kommenterar något helt annat!
Samuel: jag är mycket nöjd! vad stor det i din signatur innan??
Hört om pandoras box???Svarte_Jack skrev:Kommentera för helsike! Det blir mer fart och fläkt här då.Liten skrev:vill... kommen.... tera...
Men jag vågar inte.. det blev så fel förra gången jag kommenterade topic.. så jag kommenterar något helt annat!
Samuel: jag är mycket nöjd! vad stor det i din signatur innan??
Vilka sologrejer tänker du på? För mig är hans första platta och Word of mouth plattan fantastiska, där han inte bara visar att han kan lira bas, utan också att han är en grym kompositör och arrangör.Liten skrev:Hört om pandoras box???Svarte_Jack skrev:Kommentera för helsike! Det blir mer fart och fläkt här då.Liten skrev:vill... kommen.... tera...
Samuel: jag är mycket nöjd! vad stor det i din signatur innan??![]()
Ok.. HERE GOES!
1st off: +1 till allt johannes skrivit.. ja.. det må vara första gången men efter detta är jag säker på att det inte är sista gången..
Det som skulle ev göra honnom till kung är hans sätt att hantera situationen på japangigget där han slungar upp en bas som många skulle betalat MILJONER för ... sumpar nertaget.. basen går i bitar.. han drar bort bitarna åt sidan och hämtar en ny bas och spelar vidare.. som om det inte berörde honnom.. Det .. imponerar på mig..
och ja.. jag är en av dom som håller med om det gammla: There is bass before Jaco and there is bass after Jaco..
Inte för att det inte fanns många samtida genier som Jaco.. utan att han tog detta instrument som inte är mer än 50 år gammalt.. och gjorde något som ingen hade gjort tidigare.. den pionjär jag sätter högst för att han var just pionjär.. ABSOLUT! kung.. nej.. jag tycker det finns bassister idag som spelar MYCKET bättre.. spelar dom bättre musik? njaaaa.. tveksamt.. Jag tror han storhet ligger i det han tillförde till en helhet.. hans soloprojekt har jag.. som många andra.. svårt för.. det finns vissa guldkorn.. visst.. men det är i Weather Report, med Joni och div andra sammansättningar han sken.. tycker jag..
+1 igen!BarbequeVillage skrev:Det finns ett antal musiker som revolutionerat musiken och Jaco är en av dem. För mig är han fullt i klass med fenomen som James Jamerson, Jimi Hendrix och Eddie van Halen. De gjorde nå't helt nytt och vände uppochner på invanda begrepp. Att det se'n dyker upp efterföljare som är bättre än originalen förringar inte de ursprungliga insatserna, de gjorde det först. Edisons glödlampor och Bells telefoner är ganska kassa vid en jämförelse med dagens doningar, men det var de som kom på det!
Men den är ju en bootleg, inget som han själv har gett ut. Det är en upptagning av ett gig där han antagligen är både packad och stenad som någon jäkel sitter och tjänar pengar på.Liten skrev:Jag gillar delar.. inte allt.. jag gillar hans tidiga solojobb.. men vissa delar av hans honestly solo live är för mig "för" out...Svarte_Jack skrev:Fast jag gillar solojobbet också
Det är skit att de där värdelösa Jazzpoint-plattorna fortfarande trycks och distribueras. Usla italienska bootlegs.basmartin skrev:Men den är ju en bootleg, inget som han själv har gett ut. Det är en upptagning av ett gig där han antagligen är både packad och stenad som någon jäkel sitter och tjänar pengar på.Liten skrev:Jag gillar delar.. inte allt.. jag gillar hans tidiga solojobb.. men vissa delar av hans honestly solo live är för mig "för" out...Svarte_Jack skrev:Fast jag gillar solojobbet också
Absolut. Man mår bara dåligt av att lyssna på dem. Här kommer en liten lista med Jaco-plattor man inte får missa:GrafZeppelin skrev:Det är skit att de där värdelösa Jazzpoint-plattorna fortfarande trycks och distribueras. Usla italienska bootlegs.basmartin skrev:Men den är ju en bootleg, inget som han själv har gett ut. Det är en upptagning av ett gig där han antagligen är både packad och stenad som någon jäkel sitter och tjänar pengar på.Liten skrev:Jag gillar delar.. inte allt.. jag gillar hans tidiga solojobb.. men vissa delar av hans honestly solo live är för mig "för" out...Svarte_Jack skrev:Fast jag gillar solojobbet också
Andra värda att akta sig för är Stuttgart Aria, Jazz street och Holiday for pans (som han inte ens spelar bas på trots credits)...
Han spelar med Herbie Hancock på låten 'Good Question' på plattan "Sunlight" också. Fett.basmartin skrev:
Pat Metheny - Bright size life
Jaco Pastorius - soloplattan
- Word of Mouth
- Invitation
- Birthday Concert
Weather Report - Black Market
- Heavy Weather
- Night Passage
- 8:30
- Mr.Gone
- Weather Report
Joni Mitchell - Heijera
- Mingus
- Don Juan´s Reckless Daughter
- Shadows and Light
Herbie Hancock - Mr. Hands, Jaco är med på en låt, "4 am", och lirar helt fantastiskt.
Har kanske glömt någon, men de här är de jaco-plattorna man ska kolla in. Alla andra kan man skita i.
Ska gräva i gömmorna och se om jag hittar den.GrafZeppelin skrev:Det finns en bootleg som är cool: "Live in NYC vol.1 Punk Jazz". Triogig med Hiram Bullock och Kenwood Dennard när de river upp röven ordentligt! Ljudet är skit men energin på topp.