Jaco Pastorius

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++

Inlägg av Kim S »

Johannes skrev:
Kim S skrev:
Johannes skrev:Uttryck?
Tja, hur vill du definera "+1"? Symbol och nummer?
Aaaaah, du menar så!
Jag trodde du satte +1 för ett uttryck i mitt inlägg. Sorry.
:)
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

Geddy_Lee skrev:
Svarte_Jack skrev:Vad jag förstår så hade han nån väldigt ovanlig mental sjukdom också.
Typ dum i huve´t?
Haha, klockrent!

Skämt åsido, jag har aldrig varit ett stort Jaco-fan. Jag har vetat om vem han var rätt länge, men har inte påverkats på något sätt av hans musik.

Förstår att han naturligtvis betytt mycket för basister, men jag tycker att McCartney med sitt melodiska basspel är den basist som betytt mest, om inte för hela världen, iaf för mig.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Ugglan GBG skrev:
Geddy_Lee skrev:
Svarte_Jack skrev:Vad jag förstår så hade han nån väldigt ovanlig mental sjukdom också.
Typ dum i huve´t?
Haha, klockrent!

Skämt åsido, jag har aldrig varit ett stort Jaco-fan. Jag har vetat om vem han var rätt länge, men har inte påverkats på något sätt av hans musik.

Förstår att han naturligtvis betytt mycket för basister, men jag tycker att McCartney med sitt melodiska basspel är den basist som betytt mest, om inte för hela världen, iaf för mig.
Lite hårt att säga att du inte har påverkats alls av hans musik. Många av dina favoriter sätter säkert Jaco högst upp på sin lista, bl a Flea och Richard Bona, så du lär ha lite Jaco i dig oavsett du vill eller inte :wink:.

Tycker ändå att det är uppfriskande att det finns unga jazzbasister som inte tycker att Jaco är gud, även fast jag själv sätter honom högt.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++

Inlägg av Svarte_Jack »

gäst

Inlägg av gäst »

Läs också gärna "Jaco - The Extraordinary and Tragic Life of Jaco Pastorius" av Bill Milkowski. Otroligt bra även för de som inte är Jaco-fans.
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

basmartin skrev:Lite hårt att säga att du inte har påverkats alls av hans musik. Många av dina favoriter sätter säkert Jaco högst upp på sin lista, bl a Flea och Richard Bona, så du lär ha lite Jaco i dig oavsett du vill eller inte :wink:.

Tycker ändå att det är uppfriskande att det finns unga jazzbasister som inte tycker att Jaco är gud, även fast jag själv sätter honom högt.
Jo, du har nog rätt. Jag menade att säga att jag inte influerats direkt av det han gjorde personligen.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

vill... kommen.... tera...
Men jag vågar inte.. det blev så fel förra gången jag kommenterade topic.. så jag kommenterar något helt annat!
Samuel: jag är mycket nöjd! vad stor det i din signatur innan??
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

Liten skrev:vill... kommen.... tera...
Men jag vågar inte.. det blev så fel förra gången jag kommenterade topic.. så jag kommenterar något helt annat!
Det stod "BLÅVITT SM-GULD 2007!".....
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

HAHAHAHA!!!

Otroligt roligt!
En gammal göteborgare jag känner sa (i besvikelse över sitt favvo lag): att ha såå bra betalt å inte orka springa i 90 minuterrrr.. jaaa ee besvikennn... ;)
Användarvisningsbild
Taran
Medlem

Inlägg av Taran »

Jag har sett flera filmer på när han spelar live. Och det är oftast inte den mest psykiskt välmående Jaco man ser.
Men sen finns det en inspelning av en konsert med Weather Report ifrån -78, och den konserten är helt underbar. Hans basspel är sjukt bra och han är jävligt kul att se på scen, det är min ultimata bild av vad en basist är.
För mig kommer han alltid vara en av de absolut största.

Vill passa på att tipsa om en skiva och en box när vi ändå är på ämnet!

Word of Mouth Revisited; En hög med basister som med storband spelar låtar som Jaco själv spelade/komponerade.
Forecast: Tomorrow; En box med 3 skivor och 1 DVD. Inte bara Jaco som lirar på skivorna, utan en massa spännande musiker. Det är dock han som spelar på DVD:n, och bara den är värd pengarna i min mening :).
Funky Feeling.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++

Inlägg av Svarte_Jack »

Kommentera för helsike! Det blir mer fart och fläkt här då.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Svarte_Jack skrev:
Hört om pandoras box??? :roll:

Ok.. HERE GOES!

1st off: +1 till allt johannes skrivit.. ja.. det må vara första gången men efter detta är jag säker på att det inte är sista gången..

Det som skulle ev göra honnom till kung är hans sätt att hantera situationen på japangigget där han slungar upp en bas som många skulle betalat MILJONER för ... sumpar nertaget.. basen går i bitar.. han drar bort bitarna åt sidan och hämtar en ny bas och spelar vidare.. som om det inte berörde honnom.. Det .. imponerar på mig..

och ja.. jag är en av dom som håller med om det gammla: There is bass before Jaco and there is bass after Jaco..
Inte för att det inte fanns många samtida genier som Jaco.. utan att han tog detta instrument som inte är mer än 50 år gammalt.. och gjorde något som ingen hade gjort tidigare.. den pionjär jag sätter högst för att han var just pionjär.. ABSOLUT! kung.. nej.. jag tycker det finns bassister idag som spelar MYCKET bättre.. spelar dom bättre musik? njaaaa.. tveksamt.. Jag tror han storhet ligger i det han tillförde till en helhet.. hans soloprojekt har jag.. som många andra.. svårt för.. det finns vissa guldkorn.. visst.. men det är i Weather Report, med Joni och div andra sammansättningar han sken.. tycker jag..
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++

Inlägg av Svarte_Jack »

+1

Fast jag gillar solojobbet också
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Det finns ett antal musiker som revolutionerat musiken och Jaco är en av dem. För mig är han fullt i klass med fenomen som James Jamerson, Jimi Hendrix och Eddie van Halen. De gjorde nå't helt nytt och vände uppochner på invanda begrepp. Att det se'n dyker upp efterföljare som är bättre än originalen förringar inte de ursprungliga insatserna, de gjorde det först. Edisons glödlampor och Bells telefoner är ganska kassa vid en jämförelse med dagens doningar, men det var de som kom på det!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Liten skrev:
Svarte_Jack skrev:
Hört om pandoras box??? :roll:

Ok.. HERE GOES!

1st off: +1 till allt johannes skrivit.. ja.. det må vara första gången men efter detta är jag säker på att det inte är sista gången..

Det som skulle ev göra honnom till kung är hans sätt att hantera situationen på japangigget där han slungar upp en bas som många skulle betalat MILJONER för ... sumpar nertaget.. basen går i bitar.. han drar bort bitarna åt sidan och hämtar en ny bas och spelar vidare.. som om det inte berörde honnom.. Det .. imponerar på mig..

och ja.. jag är en av dom som håller med om det gammla: There is bass before Jaco and there is bass after Jaco..
Inte för att det inte fanns många samtida genier som Jaco.. utan att han tog detta instrument som inte är mer än 50 år gammalt.. och gjorde något som ingen hade gjort tidigare.. den pionjär jag sätter högst för att han var just pionjär.. ABSOLUT! kung.. nej.. jag tycker det finns bassister idag som spelar MYCKET bättre.. spelar dom bättre musik? njaaaa.. tveksamt.. Jag tror han storhet ligger i det han tillförde till en helhet.. hans soloprojekt har jag.. som många andra.. svårt för.. det finns vissa guldkorn.. visst.. men det är i Weather Report, med Joni och div andra sammansättningar han sken.. tycker jag..
Vilka sologrejer tänker du på? För mig är hans första platta och Word of mouth plattan fantastiska, där han inte bara visar att han kan lira bas, utan också att han är en grym kompositör och arrangör.

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Svarte_Jack skrev:Fast jag gillar solojobbet också
Jag gillar delar.. inte allt.. jag gillar hans tidiga solojobb.. men vissa delar av hans honestly solo live är för mig "för" out...
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++

Inlägg av Kim S »

BarbequeVillage skrev:Det finns ett antal musiker som revolutionerat musiken och Jaco är en av dem. För mig är han fullt i klass med fenomen som James Jamerson, Jimi Hendrix och Eddie van Halen. De gjorde nå't helt nytt och vände uppochner på invanda begrepp. Att det se'n dyker upp efterföljare som är bättre än originalen förringar inte de ursprungliga insatserna, de gjorde det först. Edisons glödlampor och Bells telefoner är ganska kassa vid en jämförelse med dagens doningar, men det var de som kom på det!
+1 igen! :D ni andra säger allt så bra så jag slipper skriva! Konsensusfestival hemma hos mig!
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Liten skrev:
Jag gillar delar.. inte allt.. jag gillar hans tidiga solojobb.. men vissa delar av hans honestly solo live är för mig "för" out...
Men den är ju en bootleg, inget som han själv har gett ut. Det är en upptagning av ett gig där han antagligen är både packad och stenad som någon jäkel sitter och tjänar pengar på.

Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++

Inlägg av Svarte_Jack »

Gör Jaco en tjänst och ladda hem den istället :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

basmartin skrev:
Liten skrev:
Men den är ju en bootleg, inget som han själv har gett ut. Det är en upptagning av ett gig där han antagligen är både packad och stenad som någon jäkel sitter och tjänar pengar på.
Det är skit att de där värdelösa Jazzpoint-plattorna fortfarande trycks och distribueras. Usla italienska bootlegs.
Andra värda att akta sig för är Stuttgart Aria, Jazz street och Holiday for pans (som han inte ens spelar bas på trots credits)...
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

macahan skrev:
Makten skrev:Jag är väl en av de få som tycker att Jaco är aptrist. Bra teknik, noll att säga. Som så många andra.
kul sagt av en som haft jaco i signaturen...
Nu blandar du nog ihop mig med någon annan.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

GrafZeppelin skrev:
basmartin skrev:
Liten skrev:
Det är skit att de där värdelösa Jazzpoint-plattorna fortfarande trycks och distribueras. Usla italienska bootlegs.
Andra värda att akta sig för är Stuttgart Aria, Jazz street och Holiday for pans (som han inte ens spelar bas på trots credits)...
Absolut. Man mår bara dåligt av att lyssna på dem. Här kommer en liten lista med Jaco-plattor man inte får missa:

Pat Metheny - Bright size life

Jaco Pastorius - soloplattan
- Word of Mouth
- Invitation
- Birthday Concert

Weather Report - Black Market
- Heavy Weather
- Night Passage
- 8:30
- Mr.Gone
- Weather Report

Joni Mitchell - Heijera
- Mingus
- Don Juan´s Reckless Daughter
- Shadows and Light

Herbie Hancock - Mr. Hands, Jaco är med på en låt, "4 am", och lirar helt fantastiskt.

Har kanske glömt några, men de här är de jaco-plattorna man ska kolla in. Alla andra kan man skita i.

Edit: Ändrat en formulering
Senast redigerad av basmartin den tor 05 jul 2007, 20:31, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++

Inlägg av Kim S »

basmartin skrev:
Pat Metheny - Bright size life

Jaco Pastorius - soloplattan
- Word of Mouth
- Invitation
- Birthday Concert

Weather Report - Black Market
- Heavy Weather
- Night Passage
- 8:30
- Mr.Gone
- Weather Report

Joni Mitchell - Heijera
- Mingus
- Don Juan´s Reckless Daughter
- Shadows and Light

Herbie Hancock - Mr. Hands, Jaco är med på en låt, "4 am", och lirar helt fantastiskt.

Har kanske glömt någon, men de här är de jaco-plattorna man ska kolla in. Alla andra kan man skita i.
Han spelar med Herbie Hancock på låten 'Good Question' på plattan "Sunlight" också. Fett.

För övrigt spelar väl Jaco bara på typ två av de sex spåren på Black Market. Resten är Alphonzo Johnson. Grym platta hur som helst...
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det finns en bootleg som är cool: "Live in NYC vol.1 Punk Jazz". Triogig med Hiram Bullock och Kenwood Dennard när de river upp röven ordentligt! Ljudet är skit men energin på topp.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

GrafZeppelin skrev:Det finns en bootleg som är cool: "Live in NYC vol.1 Punk Jazz". Triogig med Hiram Bullock och Kenwood Dennard när de river upp röven ordentligt! Ljudet är skit men energin på topp.
Ska gräva i gömmorna och se om jag hittar den.

Skriv svar