PrataBasdisten!

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

anli skrev:Du får gärna ge uttryck för missnöje med pedalen när du väl har provat en. Rätt dumt att fetdissa nåt som du gör utan ens ha sett röken av den.
Känns inte så schysst om man säger så.

Njaej, kanske inte.
Men det är väl en produkt som säljs för att någon ska tjäna pengar likväl som alla andra prylar?
Ibland får man ju nys på saker om prylar man blir sugen på, vilket gör att man drar öronen åt sig och inte tycker det är något man vill acceptera.

Men jag testar den gärna vid tillfälle, men just såhär rakt upp och ner så känner jag bara att sitta och pilla med mm-precision för att inte hamna i UFO-läget känns inte som att det är värt det för min egen del.
Hade den tillverkats i Tjeckien och sålts för 500 spänn så, visst.

Nåja, hoppas jag kommer ner till förstärkardagen, och hoppas att någon har den med sig...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Poncho
Medlem+

Inlägg av Poncho »

blackparkas skrev:Men jag testar den gärna vid tillfälle, men just såhär rakt upp och ner så känner jag bara att sitta och pilla med mm-precision för att inte hamna i UFO-läget känns inte som att det är värt det för min egen del.
Hahaha va skön du e Parkas! :lol:
Fender P + Ampeg SVT
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

Nu har ju pedalerna varit ute ett tag, omdömen efter lite spelande??
Själv är jag fortfarande lite missnöjd med den i alla fall på min pedal stora nivåskillnaden mellan od/fuzz.
Går inte att byta ljud utan att ratta rejält på volymen.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

Jag har sorgligt nog inte kunnat använda den i bandsammanhang än, jag har däremot testat den till gitarr och där var det inge nivåskillnader alls mellan effekterna(nästan så fuzzen lät mer faktiskt) och det lät jäkligt bra det med än hur syndigt det är att göra så!
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

Skäms :twisted:
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Hugo Drax
Medlem+

Inlägg av Hugo Drax »

Jag hade spelning i lördags då jag använde pedalen. lät fint som fan och den enda nackdelen jag upplevde var att jag ibland hade lite svårt att se om det var fuzz eller overdriven som var aktiv, men det är ju inte direkt nåt större problem om man har lite hjärna som man kan använda ;D
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

kmo skrev:Nu har ju pedalerna varit ute ett tag, omdömen efter lite spelande??
Själv är jag fortfarande lite missnöjd med den i alla fall på min pedal stora nivåskillnaden mellan od/fuzz.
Går inte att byta ljud utan att ratta rejält på volymen.
Har du testat med att justera frekvenserna på OD på poten utan ratt på sidan, den gör stor skillnad på flera sätt.
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

Jo, har testat det. Får inte till nivåerna ändå. Lite synd för både od:n och fuzzen låter ju väldigt bra var för sig.
Problemet verkar bli större ju högre utsignal du har från basen.
Användarvisningsbild
Theodeus
Medlem

Inlägg av Theodeus »

Berntsson skrev:Nu har även jag spelat in litegrann :D Ber om ursäkt för slapp timing och liknande :roll:

http://boomp3.com/listen/c079w837d_b/pratabasdist

Inspelat med min Squier VM Jazz(strängad BEAD, fast det tror jag inte hörs nånstans ändå :) och spelad med plektrum) kopplad via Pratabasdist nr. 13 direkt in i ljudkortet och in i pluggen Guitar Rig 3(Bass Pro-förstärkaren)

1. Rent ljud
2. Lite overdrive
3. Mycket overdrive
4. Fuzz

Hoppas det gillas!
Müseigt!
Användarvisningsbild
Axman
Medlem+

Inlägg av Axman »

Första dagen i replokalen med pratabas nr .004! Den lät verkligen mycket bättre än jag förväntade mig, när jag stod och spelade själv lät allt helt hysteriskt bra (återkommet till bandsituation). Jag tyckte att ljudet (när man hade mycket gain) hade mycket detaljer såsom sprak och oljud, fast väldigt snygga sprak och oljud! :) Fuzzen var bumlig men hade ett fett och mäktigt ljud. Overdriven var lät hård men ändå inte kompressad metal-dist. Bara mycket morr helt enkelt!

Något JAG tycker är positivt är att både OD och fuzz har "ett" ljud och när man rattar så rattar man bara på detaljnivå/volym och inte ett brett spektrum av ljud. Nyanser och inte många olika ljud. Detta funkar bra när man har ett grundljud man gillar. Passar ljudet, passar det jättebra, passar det inte, köp en annan pedal/ljudmackapär.
Enda problemet är att pedalen inte är 100%-ig. Volymskillnaden mellan OD/fuzz var så stor att jag inte kunde använda bägge i en låt, jag fick bestämma mig innan vilket jag skulle ha. För mig funkar det här för att jag inte har något stort behov av fuzz och OD men det skulle vara kul att ha alternativet.

I en bandsituation blev det lite annorlunda, ODn funkade GRYMT(!!!) bra i dom snortunga partierna i våra låtar. ODn är såpass tydlig att powerchords lät precis som när man spelar cleant fast distat (jag hoppas man förstår den beskrivningen). Ingen grumlighet alls. När jag spelar ett riff medans gitarristen spelar sitt solo så spricker inte ljudbilden upp utan är fortfarande bred och fet, lovely!! Jag hade efter att ha testat själv innan resten av bandet kom konstaterat att jag ville använda fuzzen på en av våra låtar men blev besviken. Den var lite för otydlig och kom inte riktigt fram trots att jag rattade väldigt mycket på förstärkarens EQ-rattar. Jag ska fortsätta försöka men jag vet inte riktigt hur jag ska göra.

Sammanfattning:
En pedal med två ljud, ett riktigt bra och ett annat riktigt bra men som tyvärr inte passade i min situation. En snygg clean design som påminner och äldre elektronikprylar man kan hitta. Enkla bra kontroller som gick väldigt snabbat att lära sig. Lite känsliga rattar som jag kunde råka rubba lite grann pga av mina balanssvårigheter (första gången jag stått på ett ben och balanserat när jag spelar).
Jag gillar min Pratabas-pedal! Grr!

Tack till knedy som sålde sin till mig :) Nummer fyra är nu mig efter mycket suktande!
Maruszczyk Jazz, HPD Jazz
Roland Jazzchorus gitarrförstärkare och spel i lägenheten
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

Ja, det är definitivt så att man får välja vilken funktion man vill använda...OD eller Fuzz...

Men när man vet vilken man behöver tycker jag att detta är OK. Jag kommer antagligen mest använda enbart den ena funktionen så då kan man ställa in ljudvolymen för detta ändamål.
Tycker att det är en väldigt bra pedal...
Användarvisningsbild
Berntsson
Medlem+

Inlägg av Berntsson »

Volymproblemet kanske är något att ta upp i Glanshammar? :D

För min del har jag en annan dist, så jag använder mestadels fuzzen, men jag skulle vilja kunna använda distdelen i pedalen(den har lite annorlunda karaktär än min andra :)) också utan att behöva ställa om volymen emellan.
Fender Custom Classic Jazz V
Squier Vintage Modified Jazz

When the circus came to town
Painted Oceans
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Fuzz-läget känns helt ointressant för mig, eftersom jag inte spelar dödsmetall så jag ser den som en OD.
Och den låter jäkligt trevligt med ett OD-ljud som funkar att ha på 70% av låtarna en coverkväll.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Axman
Medlem+

Inlägg av Axman »

Geddy_Lee skrev:Fuzz-läget känns helt ointressant för mig, eftersom jag inte spelar dödsmetall så jag ser den som en OD.
Och den låter jäkligt trevligt med ett OD-ljud som funkar att ha på 70% av låtarna en coverkväll.
Vill bara inflika att fuzz på bas inte alls känns dödsmetall för mig. Har aldrig hört och jag tror inte att det någonsin skulle passat in när jag spelade dödsmetall. Ville bara säga det.

Man kanske bör diskutera om det finns något sätt att modda volymproblemet på något sätt? Själv är jag helt okunnig på området så jag vet inte ens om det är en möjlighet.
Maruszczyk Jazz, HPD Jazz
Roland Jazzchorus gitarrförstärkare och spel i lägenheten
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Fuzz på bas... det är Otis Redding "There i s a Hell below..."
Eller typ Muse
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

Underbar pedal. OD:n är det överlägset bästa jag provat i den ljudgenren, så att säga.

Själv använder jag bara OD-halvan eftersom fuzz ju endast och enbart används inom dansbandsgenren och det skulle kännas lite fel i mitt punkpop-band.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Inlägg av the_great_alfonzo »

Varsågoda allihopa ;)
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

the_great_alfonzo skrev:Varsågoda allihopa ;)
Det är rätt och riktigt!! Äras den som äras bör!!!

Pedalen skulle ju egentligen hetat "the Great Alfonzo überfuzz" Det kan vara bra att nya PBare vet det.
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

Axman skrev:
Geddy_Lee skrev:Fuzz-läget känns helt ointressant för mig, eftersom jag inte spelar dödsmetall så jag ser den som en OD.
Vill bara inflika att fuzz på bas inte alls känns dödsmetall för mig. Har aldrig hört och jag tror inte att det någonsin skulle passat in när jag spelade dödsmetall. Ville bara säga det.

Man kanske bör diskutera om det finns något sätt att modda volymproblemet på något sätt? Själv är jag helt okunnig på området så jag vet inte ens om det är en möjlighet.
Nä jag ser inte heller fuzz som något att ha till metal, här är väl fuzzad bas och det passar skitbra imo:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Pgze5wQFVmA[/youtube]
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Walka
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Walka »

det är väl mest qotsa som för med fuzz på bas? :)

nej, skämt åsido, pedalfetishist som jag är så tror jag det får bli en sån här när det finns pengar. Mest för OD-delen. Fuzzar har jag redan två som jag är nöjd med (tecamp dreambuzz och ehx bass blogger)
Medlemspresentation

Sandberg C JPM, dynacord eminent, Octabass, Dreambuzz, BassBlogger, Bassballs, Crybaby, SansAmp, LMB3
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Inlägg av the_great_alfonzo »

200071 skrev:

Pedalen skulle ju egentligen hetat "the Great Alfonzo überfuzz" Det kan vara bra att nya PBare vet det.
Precis min tanke 8)
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

200071 skrev:

och jag kommer ALLTID att kalla den för det...
jenshagman
Nykomling

Inlägg av jenshagman »

Tjena hej!

Var köper man PB-pedalen? Är den fortfarande billigare om man är PB-medlem? Hur gör man? Blir det någonsin fred på jorden?

Peace!
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

jenshagman skrev:Tjena hej!

Var köper man PB-pedalen? Är den fortfarande billigare om man är PB-medlem? Hur gör man? Blir det någonsin fred på jorden?

Peace!
http://www.basstudio.nu . Troligen inte billigare, var inte det bara till oktober eller nåt? Fred, no sorry.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

jenshagman skrev:Tjena hej!

Peace!
Jag säljer dem. Inte riktigt lika billigt som vid introduktionen men lite billigare än ordinarie pris blir det. Jag kan säga att Albin (med all rätt) överväger att höja priset på den lite.
Men jag får ett par i morgon som går till det gamla priset i alla fall. D v s 1800:-. "Ordinarie" PrataBasrabatt 15 % och så frakt på det.
Alltså 1530:- + frakt.
Skriv svar