Fender mustang bas (reissue - shortscale)*såld*

Säljesannonser om elbasar och akustiska basar
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++

Inlägg av GurraG »

Mr Spock skrev:
GurraG skrev:
Mr Spock skrev:
GurraG skrev:
Mr Spock skrev:Skulle vara ballt att komplettera med en DiMarzio Model One i halsläge.
Nästan som min Squier då? :wink:
Bild
[/img]

Ja just ja, den hade jag glömt (Flåt Gurra)...

Berätta mera om ljudet!
Är det jag eller någon Mustangägare som ska berätta?
Du! :D
Ja, då ska vi se. Det rör sig alltså om en Artec mudbucker i halsläge, originalmicken ("Squier vista tone" enkelspolig) i mittläge och en no name gitarrmick (humbucker i singlecoilformat med bladmagneter) i stall-läge. De tre mickarna har varsin volymkontroll, och en gemensam ton. Basen är strängad med slipade Pyramidsträngar.

Mudbuckern i halsläge ger ett väldigt basigt ljud, som kan få fönsterrutor att skaka. Mittmicken har ett rätt burkigt ljud som påminner om halsmicken på en jazzbas, "typ som en P-bas men inte riktigt", om du förstår. Stallmicken låter elakt och stickigt. Ett rätt kul rock´n´roll-ljud.

Hals- och mittmicken tillsammans ger ett ljud som låter rätt likt en jazzbas fast med en extra knuff i basen, ett väldigt trevligt och förvånansvärt allroundbetonat ljud.
Mitt- och stallmicken tillsammans påminner om en jazzbas, fast ljudet är lite burkigare.
Hals- och stallmicken tillsammans låter helt OK. Ett relativt neutralt ljud, där de båda ljudmässiga ytterligheterna tar ut varandra, skulle man kunna säga.
Alla tre mickarna tillsammans blir någon slags "extra allt", som dock domineras av halsmicken.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

GurraG skrev:
Mr Spock skrev:
GurraG skrev:
Mr Spock skrev:
GurraG skrev:
Mr Spock skrev:Skulle vara ballt att komplettera med en DiMarzio Model One i halsläge.
Nästan som min Squier då? :wink:
Bild
[/img]

Ja just ja, den hade jag glömt (Flåt Gurra)...

Berätta mera om ljudet!
Är det jag eller någon Mustangägare som ska berätta?
Du! :D
Ja, då ska vi se. Det rör sig alltså om en Artec mudbucker i halsläge, originalmicken ("Squier vista tone" enkelspolig) i mittläge och en no name gitarrmick (humbucker i singlecoilformat med bladmagneter) i stall-läge. De tre mickarna har varsin volymkontroll, och en gemensam ton. Basen är strängad med slipade Pyramidsträngar.

Mudbuckern i halsläge ger ett väldigt basigt ljud, som kan få fönsterrutor att skaka. Mittmicken har ett rätt burkigt ljud som påminner om halsmicken på en jazzbas, "typ som en P-bas men inte riktigt", om du förstår. Stallmicken låter elakt och stickigt. Ett rätt kul rock´n´roll-ljud.

Hals- och mittmicken tillsammans ger ett ljud som låter rätt likt en jazzbas fast med en extra knuff i basen, ett väldigt trevligt och förvånansvärt allroundbetonat ljud.
Mitt- och stallmicken tillsammans påminner om en jazzbas, fast ljudet är lite burkigare.
Hals- och stallmicken tillsammans låter helt OK. Ett relativt neutralt ljud, där de båda ljudmässiga ytterligheterna tar ut varandra, skulle man kunna säga.
Alla tre mickarna tillsammans blir någon slags "extra allt", som dock domineras av halsmicken.
Låter spännande!

Inga tankar på att slänga i en SCPB-3:a i mitten istället?
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++

Inlägg av GurraG »

Mr Spock skrev:Låter spännande!

Inga tankar på att slänga i en SCPB-3:a i mitten istället?
Tanken har faktiskt slagit mig, men dels tycker jag att originalmicken låter bra, och dels tror jag faktiskt att den är ganska lik en SCPB-mick både konstruktionsmässigt och ljudmässigt.
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

GurraG skrev: och dels tror jag faktiskt att den är ganska lik en SCPB-mick både konstruktionsmässigt och ljudmässigt.
Det har jag ärligt talat svårt att tänka mig, men den kanske lirar bra ihop med en Model One.
Våga vägra 34":

Sexsträngat:
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++

Inlägg av GurraG »

Mr Spock skrev:
GurraG skrev: och dels tror jag faktiskt att den är ganska lik en SCPB-mick både konstruktionsmässigt och ljudmässigt.
Det har jag ärligt talat svårt att tänka mig, men den kanske lirar bra ihop med en Model One.
Jag uttryckte mig kanske lite oklart. Vad jag menade var att jag tror att "vista tone"-micken har en snarlik konstruktion som en "vanlig" Fender single coil P-basmick (det var det jag menade med scpb, jag syftade inte på seymour duncanmicken). Här utgår jag iofs bara från okulärbesiktning av vista tone-micken (alltså att jag tittar på den). Om jag utgår från denna ritningen av en single coil p-mick:
Bild
[/img]

så ser vistamicken helt och hållet likadan ut, med undantag för att den är något mindre. Det innebär iofs antagligen att det är mindre tråd på den, vilket väl gör viss skillnad i output och ljud, men jag vidhåller att konstruktionen, och därmed ljudet, bör vara snarlika (men säkert inte identiska!). Men jag har haft fel förr!

Sen vad gäller SCPB-3-micken är den, om jag förstår saken rätt, ganska rejält lindad, och har säkert en högre output än en fendermick, och säkert ett delvis annorlunda sound.
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

Ah, ok Gurra: lite misunderstanding där. SCPB = Seymor Duncanprylar.

Å andra sidan trodde jag att Squier Musicman hade en gitarrmick (a´la Bronco): My bad. Du har berättat det förut Gurra - sorry.

Visst är konstruktionen densamma som en P-bas singlecoil!
Våga vägra 34":

Sexsträngat:
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++

Inlägg av GurraG »

Mr Spock skrev:Ah, ok Gurra: lite misunderstanding där. SCPB = Seymor Duncanprylar.

Å andra sidan trodde jag att Squier Musicman hade en gitarrmick (a´la Bronco): My bad. Du har berättat det förut Gurra - sorry.

Visst är konstruktionen densamma som en P-bas singlecoil!
Det är lugnt! Jag uttryckte mig som sagt otydligt. :oops:
Fast även om Seymour Duncan gör mickar som heter SCPB så tänker jag fortsätta att använda de fyra bokstäverna som en allmän förkortning för single coil precision bass, alltså P-bas a´la 1951. Det är väl ändå allmänt vedertaget?
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

GurraG skrev: även om Seymour Duncan gör mickar som heter SCPB så tänker jag fortsätta att använda de fyra bokstäverna som en allmän förkortning för single coil precision bass, alltså P-bas a´la 1951.
DEN diskussionen får du ta med Seymor Duncan! :D
Våga vägra 34":

Sexsträngat:
hulkenstrong
Medlem+

Inlägg av hulkenstrong »

Slänger in en nära lön pris bump.

4000kr.
Harley Benton MB-4 SB Deluxe Series
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

Hade den haft racing stripes skulle jag knipit den.
Bild
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter

Inlägg av Mike »

knedy skrev:Hade den haft racing stripes skulle jag knipit den.
Lätt ordnat med en sprayburk och lite tejp.;)
Fast den du postade var väl CAR?

http://cgi.ebay.com/Bass-Guitar-Stripe- ... 2|294%3A50
TVR!
Because Porsche are for girls.
hulkenstrong
Medlem+

Inlägg av hulkenstrong »

Inget som blivit sugen nu när räkningar bör vara betalda?
Harley Benton MB-4 SB Deluxe Series
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

Har varit sugen hela tiden!

Tyvärr har räkningsbetalandet inneburit att jag är än mera nedslagen vad gäller möjligheterna att förvärva den... :(
Våga vägra 34":

Sexsträngat:
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter

Inlägg av Mike »

hulkenstrong skrev:Inget som blivit sugen nu när räkningar bör vara betalda?
Alla räkningar är inte betalda än, men jag är allvarligt sugen på denna.
Få se efter helgen. :)
TVR!
Because Porsche are for girls.
hulkenstrong
Medlem+

Inlägg av hulkenstrong »

Köper man den innan jag fixar nya strängar till den så kan jag dra av ett par hundringar.

*såld*
Skriv svar