dereborn skrev:exaudio skrev:Johanivansson skrev:Men en kompressor kan man få en väldigt skön knuff i attacken och liksom förstärka den.
Det kan väl inte stämma? Tvärtom så
försvagas attacken. Eller om vi tänker oss kompression + volymökning så kan man säga att allt utom attacken förstärks. Kompression ger en känsla av mer "tryck" i soundet överlag, men inte i attacken.
Johanivansson skrev:En limiter "limiterar" ju bara.
Kompressor och limiter bygger på precis samma princip. En kompressor gör inte heller något annat än "limiterar".
Nu får du allt läsa på lite exaudio.
En kompressor kan nog göra lite annat än limitera, va?
Jag uppfattade ordet i betydelsen begränsa/dämpa/minska, i detta fall ljudsignalnivån. Sedan hur och när den gör det går ju att ställa in.
dereborn skrev:Ställ t.ex. attack- och releasetider på ett sätt så får du en j-a attack - o inget annat.
Går det faktiskt bara med att ställa attack- och releasetider? Låter mest som motsatsen till kompression, dvs. ratio < 1.
Jag menar att kompression aldrig kan
förstärka utan endast försvaga attackens högsta amplitud i förhållande till signalens amplitud efter releasetidens slut. Sedan kan det säkert gå att
framhäva attacken med kompression, jag antar att man gör det genom tillräckligt lång attacktid så att den mesta dämpningen sker strax efter själva attacken.
Så vi är väl nog överens egentligen, jag talar mest utgående från teorin bakom kompression, och har kanske en förmåga att hänga upp mig på detaljer... Att bedöma effektboxarnas användbarhet i praktiken lämnar jag helt över åt andra.