Kompressor!?

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
Johanivansson
Medlem+

Inlägg av Johanivansson »

exaudio skrev:
Johanivansson skrev:Men en kompressor kan man få en väldigt skön knuff i attacken och liksom förstärka den.
Det kan väl inte stämma? Tvärtom så försvagas attacken. Eller om vi tänker oss kompression + volymökning så kan man säga att allt utom attacken förstärks. Kompression ger en känsla av mer "tryck" i soundet överlag, men inte i attacken.

Jag har en EHX Black Finger och jag får verkligen mer klipp i attacken med den påslågen...
Användarvisningsbild
exaudio
Nykomling

Inlägg av exaudio »

Johanivansson skrev:
exaudio skrev:
Johanivansson skrev:Men en kompressor kan man få en väldigt skön knuff i attacken och liksom förstärka den.
Det kan väl inte stämma? Tvärtom så försvagas attacken. Eller om vi tänker oss kompression + volymökning så kan man säga att allt utom attacken förstärks. Kompression ger en känsla av mer "tryck" i soundet överlag, men inte i attacken.
Jag har en EHX Black Finger och jag får verkligen mer klipp i attacken med den påslågen...
Det har jag nog lite svårt att tro, snarare mer "avklippt" attack antar jag :wink:

Här är en bra video som visar hur (överdriven) kompression tar bort attacken och dynamiken i musiken:
http://www.youtube.com/watch?v=3Gmex_4hreQ
dereborn

Inlägg av dereborn »

exaudio skrev:
Johanivansson skrev:En limiter "limiterar" ju bara.
Kompressor och limiter bygger på precis samma princip. En kompressor gör inte heller något annat än "limiterar".
Nu får du allt läsa på lite exaudio.
En kompressor kan nog göra lite annat än limitera, va?

Ställ t.ex. attack- och releasetider på ett sätt så får du en j-a attack - o inget annat. Ställ andra värden så får du "pump", typ ingen atttack o snabbt väx efter attacken. Alla möjliga och omöjliga typer av effekter är möjliga att få ur en bra kompressor.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

För mig är en limiter bara en "halv" kompressor.

Håller helt med Dereborn att man kan göra en hel del med schyssta kompressorer.
Användarvisningsbild
exaudio
Nykomling

Inlägg av exaudio »

dereborn skrev:
exaudio skrev:
Johanivansson skrev:En limiter "limiterar" ju bara.
Kompressor och limiter bygger på precis samma princip. En kompressor gör inte heller något annat än "limiterar".
Nu får du allt läsa på lite exaudio.
En kompressor kan nog göra lite annat än limitera, va?
Jag uppfattade ordet i betydelsen begränsa/dämpa/minska, i detta fall ljudsignalnivån. Sedan hur och när den gör det går ju att ställa in.
dereborn skrev:Ställ t.ex. attack- och releasetider på ett sätt så får du en j-a attack - o inget annat.
Går det faktiskt bara med att ställa attack- och releasetider? Låter mest som motsatsen till kompression, dvs. ratio < 1.

Jag menar att kompression aldrig kan förstärka utan endast försvaga attackens högsta amplitud i förhållande till signalens amplitud efter releasetidens slut. Sedan kan det säkert gå att framhäva attacken med kompression, jag antar att man gör det genom tillräckligt lång attacktid så att den mesta dämpningen sker strax efter själva attacken.

Så vi är väl nog överens egentligen, jag talar mest utgående från teorin bakom kompression, och har kanske en förmåga att hänga upp mig på detaljer... Att bedöma effektboxarnas användbarhet i praktiken lämnar jag helt över åt andra.
Användarvisningsbild
exaudio
Nykomling

Inlägg av exaudio »

exaudio skrev:Kompression ger en känsla av mer "tryck" i soundet överlag, men inte i attacken.
exaudio skrev:Sedan kan det säkert gå att framhäva attacken med kompression, jag antar att man gör det genom tillräckligt lång attacktid så att den mesta dämpningen sker strax efter själva attacken.
Här märkte jag att jag säger lite emot mig själv, och det är det förstnämnda jag ska dra tillbaka. Jag var låst vid tanken på kort attack- och releasetid när jag skrev det.
Användarvisningsbild
3nck
Medlem

Inlägg av 3nck »

Kompressorn fungerar väl i stort sätt som kopplet på hunden? 8)
|0 1 0 2 = = 0 = 0 = 0 1 0 2 = =|0 = 0 = 0 1 0 0 1 0 2 = = 0 = 0| = 0 1 0 2....
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+

Inlägg av 41HZ »

exaudio skrev:
Johanivansson skrev:
exaudio skrev:
Det har jag nog lite svårt att tro, snarare mer "avklippt" attack antar jag :wink:

Här är en bra video som visar hur (överdriven) kompression tar bort attacken och dynamiken i musiken:
OT men den videon är rätt bra som demonstration till varför mycket inspelad musik idag låter skit jämfört med "igår".
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
Walka
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Walka »

som ni redan har konstaterat är mängden knuff avhängt attack och releasetider, och detta gäller naturligtvis också för en limiter. Limitera virvel med sisådär 30 ms i attack och kort releasetid skall ni få se på knuff... 7 gånger av 10 när jag använder dynamikverktyg så är det för att manipulera transienter...
Medlemspresentation

Sandberg C JPM, dynacord eminent, Octabass, Dreambuzz, BassBlogger, Bassballs, Crybaby, SansAmp, LMB3
dereborn

Inlägg av dereborn »

Walka skrev:som ni redan har konstaterat är mängden knuff avhängt attack och releasetider, och detta gäller naturligtvis också för en limiter. Limitera virvel med sisådär 30 ms i attack och kort releasetid skall ni få se på knuff... 7 gånger av 10 när jag använder dynamikverktyg så är det för att manipulera transienter...
Just så!
Användarvisningsbild
Walka
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Walka »

:tummenupp:
Medlemspresentation

Sandberg C JPM, dynacord eminent, Octabass, Dreambuzz, BassBlogger, Bassballs, Crybaby, SansAmp, LMB3
bazzilla
Medlem

Inlägg av bazzilla »

Kompressorn ökar svaga signaler sänker starka starka signaler, detta gör att i fallet med elbas så blir anslagen mer jämna basen låter tightare, som en bieffekt så kan man tack vare sänkningen av de starkaste öka volymen utan att det distar, om man nu vill det. Om jag inte är fel ute så är väll den stora skillnaden mellan limitern och kompressorn att limitern bara sänker starka starka signalen den höjer inte svaga.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Inlägg av mikkejohansson »

bazzilla skrev:Kompressorn ökar svaga signaler sänker starka starka signaler, detta gör att i fallet med elbas så blir anslagen mer jämna basen låter tightare, som en bieffekt så kan man tack vare sänkningen av de starkaste öka volymen utan att det distar, om man nu vill det. Om jag inte är fel ute så är väll den stora skillnaden mellan limitern och kompressorn att limitern bara sänker starka starka signalen den höjer inte svaga.
Som du kan se i svaren ovan är det inte riktigt så enkelt, men där finns massor av bra förklaringar till skillnaderna! Eller snarare likheterna...
Fender - Pedaler - GK - TKS
mekaniskt
Medlem

Inlägg av mekaniskt »

41HZ skrev:
exaudio skrev:
Johanivansson skrev:
exaudio skrev:

OT men den videon är rätt bra som demonstration till varför mycket inspelad musik idag låter skit jämfört med "igår".
Förbannat bra videodemo! Det är som du säger därför gammal musik låter bättre.

Så idag har jag lärt mej två saker! vad en kompressor/limiter gör

och varför gammal musik är bäst :D
Epi Thunderbird, Fender Bassman, Peavy Basic 60, Billig P-baskopia...
More gear than skill!
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

mekaniskt skrev:Förbannat bra videodemo! Det är som du säger därför gammal musik låter bättre.

Så idag har jag lärt mej två saker! vad en kompressor/limiter gör

och varför gammal musik är bäst :D
Japp, men vid varje demomixning så har jag samma batalj med bandmedlemmarna som notoriskt vill sätta feta kompressorerna på *varje* spår i Cubase. För att det "låter bättre och mer punch".
Skriv svar