Nätkablars inverkan på ljudkvalitet...(placebo)

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Nätkablars inverkan på ljudkvalitet...(placebo)

Inlägg av basmartin »

Surfade runt lite på Talk Bass igår och hittade en tråd där man diskuterade vilken effekt en nätkabel har på ljudet och om dyrare nätkablar gör att ljudet blir bättre. Efter mycket snack från frälsta(bl a från folk som säljer dylika kablar och ickefrälsta så gjorde de ett A/B-test i denna tråden:

http://www.talkbass.com/forum/showthread.php?t=109162

Nu är ljudfilerna borta, men enligt kommentarerna så var det ju så klart ingen skillnad...

Alla som konstruerar förstärkare, kablar och annan elektronisk utrustning är överens om att nätkabeln har ingen som helst betydelse för hur utrustningen presterar, såvida inte kabeln är undermåligt konstruerad. En del upplever att de faktiskt kan höra skillnad mellan en billig och dyr närkabel. Hur kommer det sig, när inte de som konstruerar och tillverkar elektronisk uttrustning inte gör det och kan bevisa med data?

Det fick mig att tänka på det här testet:
http://www.bassplayer.com/article/essen ... b-09/92787
där testaren så klart upplever att den dyra kabeln är så himla mycket bättre...

Hur kommer det sig? Antagligen för att han redan innan intalat sig att en dyr kabel faktiskt är bättre...

Detta får mig att tänka på allt annat i musikutrustningsväg och att de finns flera anledningar till varför man gillar och inte gillar saker. Mycket är baserat på egna upplevelser, andras utsagor, tester i tidningar, image osv osv, men mycket är ju mytbaserat och ofta beror det på själva priset. Dyrt är bra... Vill vill gärna ha dyra grejer för att det är kvalitetssäkrat.... :)

Men iaf, vore kul att diskutera liknande grejer, vad har ni reagerat på som ni tycker är bullshit men som andra lovordar? Inga religionsfrågor helst, eftersom det aldrig leder någon vart.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++

Inlägg av B-Å Åhs »

Allt beror på voodoo dvs religion. Det finns tyvärr en massa bullshit kring kablar som folk försöker att utnyttja för att tjäna pengar.
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
optic
Medlem+

Inlägg av optic »

påminner mig lite grann om de där diskussionerna om sånna dära vintageinstrument :dancy:
Thunderfunk 550-B
EBS 2*12 NEO
Corvette Hot Rod 2005
Thumb BO 01

<3 Tjoffe

www.myspace.com/momoorchestra
barium
Medlem+

Inlägg av barium »

Finns många roliga audiofilprylar.
http://www.altmann.haan.de/tubeolator/default.htm
Något för oss med tranistorstärkare kanske :-D
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

optic skrev:påminner mig lite grann om de där diskussionerna om sånna dära vintageinstrument :dancy:
Tycker du det? :lol:
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Matte
VIP medlem

Re: Nätkablars inverkan på ljudkvalitet...(placebo)

Inlägg av Matte »

Det gjordes ett blindtest av högtalarkablar i någon av HIFI tidningarna för typ 15 år sedan där vanlig 1.5 kvadrats elkabeln vann. Kontentan av testet var att man kan inte veta hur bra något låter om man inte vet vad det kostar. Placeboeffekten är stor gällande sådant lull lull som säljs framförallt inom HIFI svängen. De som vill tro på detta får gärna lägga pengar på det och vara nöjda med det. Jag lägger pengarna på något annat.
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++

Inlägg av broder blues »

Matte skrev:Det gjordes ett blindtest av högtalarkablar i någon av HIFI tidningarna för typ 15 år sedan där vanlig 1.5 kvadrats elkabeln vann. Kontentan av testet var att man kan inte veta hur bra något låter om man inte vet vad det kostar. Placeboeffekten är stor gällande sådant lull lull som säljs framförallt inom HIFI svängen. De som vill tro på detta får gärna lägga pengar på det och vara nöjda med det. Jag lägger pengarna på något annat.
Det lär ha varit anvördiga tidningen Radio & Television.
Skrattade gott åt den testen. Har för mig att d va sån
enkel installationskabel för telefon som vann.
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Matte
VIP medlem

Inlägg av Matte »

broder blues skrev:
Matte skrev:Det gjordes ett blindtest av högtalarkablar i någon av HIFI tidningarna för typ 15 år sedan där vanlig 1.5 kvadrats elkabeln vann. Kontentan av testet var att man kan inte veta hur bra något låter om man inte vet vad det kostar. Placeboeffekten är stor gällande sådant lull lull som säljs framförallt inom HIFI svängen. De som vill tro på detta får gärna lägga pengar på det och vara nöjda med det. Jag lägger pengarna på något annat.
Ja, det var iaf den billigaste kabeln som vann. Egentligen bara med för att vara referns..... Säger tyvärr en hel del om den branschen.
Användarvisningsbild
Steffo
Medlem

Inlägg av Steffo »

Däremot kan jag tycka att nätets jord eller icke jord, + all variation med strömstyrkan. är ett betydligt större bekymmer än en bra eller halvbra elkabel
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Det enda jag kan tycka när det gäller just kablar är att de som är dyrare ofta KÄNNS mer gedigna och mindre rappliga rent konstruktionsmässigt.

Ofta så är de billiga kablarna lite sunkigare och rappligare i utförandet, gummit runt sladden spricker rätt snabbt etc etc..

Ljudmässigt så skulle jag absolut inte höra någon skillnad, men just känslan i en riktig Telekabel tycker jag är skön.
En riktig telekabel för min del brukar kosta runt 350 och uppåt.
Det blir inte så ofta jag behöver köpa nya sedan jag slutade köpa de för 79 kr.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

Det måste vara betydligt mer relevant att se till att man har jämn och fin ström i korrekt frekvens...så en låda från Furman är nog bättre än att bry sig om kabeln...kommer det ojämn frekvens spelar det ju liksom ingen roll vad den ojämna frekvensen levereras igenom....
Användarvisningsbild
Steffo
Medlem

Inlägg av Steffo »

Håller med...
Janne

Inlägg av Janne »

Det finns dom som lovordar dyr sprit men jag blir lika full på hembränt.

Jaja, bara för diskussionen vidare..
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++

Inlägg av Basmagnus »

Matte skrev:
broder blues skrev:
Ja, det var iaf den billigaste kabeln som vann. Egentligen bara med för att vara referns..... Säger tyvärr en hel del om den branschen.
Och vår bransch!! Det är löjligt mycket image bland musikers prylar!
Har man coola prylar och ser cool ut kommer tyvärr många undan med att spela sämre....
bassplayer
Medlem+

Inlägg av bassplayer »

Väl medveten om att tråden egentligen handlar om nätkablar finns det en del att säga generellt om kablar. Bland allt hokus pokus finns det nämligen en del obestridlig fakta.

Billiga kablar har högre kapacitans än dyrare. Att använda sådana till prylar med låg impedans, t ex högtalarsignaler och linesignaler påverkar inte signalens kvalité på ett hörbart sett.

En pickup, däremot, är en högimpedansgrunka som kan må direkt illa av en kabel med hög kapacitans. De funkar nämligen som ett direkt diskantfilter, närmare bestämt exakt som tonkontrollen på t ex en Fender. Samma fenomen uppträder om en kabel mellan pickup och stärkaringång är för lång. Quickfixen i det senare fallet är att sätta en relativt kort kabel mellan pickupen och en buffrad pedal (vilken sänker impedansen), t ex en Boss-tuner, och sedan en lång kabel från denna till stärkaren.

Det finns även en del att säga om Västeuropas (minus Englands) opolariserade vägguttag och den elektriska fältstrålning som ökar när fas och nolla så att säga hamnar omvänt. Fenomenet känns säkert igen hos de med gamla rörhäckar, vilka ibland brummar olika starkt beroende på hur stickproppen sitter i uttaget. I stora studiosystem är det viktigt att ha koll på fas och nolla – statistiskt hamnar ju 50% av prylarna fel.

För den normale PB-aren med gammal rörförstärkare räcker det att känna till att man bör prova vilket av de båda lägena i vägguttaget som brummar minst, det är i grunden inte slumpartat, samt att man inte bör koppla in sig på annat än jordade uttag. Av säkerhetsskäl bör man även slänga in en jordfelsbrytare. Jordade uttag i sig är nämligen ingen livförsäkring.
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++

Inlägg av ferm »

bassplayer skrev:Väl medveten om att tråden egentligen handlar om nätkablar finns det en del att säga generellt om kablar. Bland allt hokus pokus finns det nämligen en del obestridlig fakta.

Billiga kablar har högre kapacitans än dyrare. Att använda sådana till prylar med låg impedans, t ex högtalarsignaler och linesignaler påverkar inte signalens kvalité på ett hörbart sett.

En pickup, däremot, är en högimpedansgrunka som kan må direkt illa av en kabel med hög kapacitans. De funkar nämligen som ett direkt diskantfilter, närmare bestämt exakt som tonkontrollen på t ex en Fender. Samma fenomen uppträder om en kabel mellan pickup och stärkaringång är för lång. Quickfixen i det senare fallet är att sätta en relativt kort kabel mellan pickupen och en buffrad pedal (vilken sänker impedansen), t ex en Boss-tuner, och sedan en lång kabel från denna till stärkaren.

Det finns även en del att säga om Västeuropas (minus Englands) opolariserade vägguttag och den elektriska fältstrålning som ökar när fas och nolla så att säga hamnar omvänt. Fenomenet känns säkert igen hos de med gamla rörhäckar, vilka ibland brummar olika starkt beroende på hur stickproppen sitter i uttaget. I stora studiosystem är det viktigt att ha koll på fas och nolla – statistiskt hamnar ju 50% av prylarna fel.

För den normale PB-aren med gammal rörförstärkare räcker det att känna till att man bör prova vilket av de båda lägena i vägguttaget som brummar minst, det är i grunden inte slumpartat, samt att man inte bör koppla in sig på annat än jordade uttag. Av säkerhetsskäl bör man även slänga in en jordfelsbrytare. Jordade uttag i sig är nämligen ingen livförsäkring.
Även en modern EBS är känslig för hur fas och nolla ansluts. Brummar och brusar betydligt mer i med kontakten vänd åt fel håll.
För många basar är inte nog
Skriv svar