Geddy Lee

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

lill_frasse skrev:
Geddy_Lee skrev:Men apropå bluesgig och Rush så måste jag säga att jag ändå är rätt
impad att det får till Crossroads så ruffigt som de får på Feedback-plattan.
Mest Lifeson´s förtjänst iofs, men tar man bort ngn takt med dubbeltramp på baskaggen så är det inget fel på trumliret heller!
Hittade den platan på spotify låter bra men crossroads är svår att misslyckas med mycket hänger ju på guran i låten som sagt.

Får plöja igenom lite skivor i helgen och revidera mina teorier kanske.
Föreslår "Moving Pictures", "Permanent Waves" och "Grace Under Pressure" 4 starters.
(gitarrsolot på "Kid Gloves" är så underbart utflippat att jag kan höra det hur många ggr som helst)
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Lilldjuret
Medlem+

Inlägg av Lilldjuret »

Geddy_Lee skrev:
lill_frasse skrev:
Geddy_Lee skrev:Men apropå bluesgig och Rush så måste jag säga att jag ändå är rätt
Mest Lifeson´s förtjänst iofs, men tar man bort ngn takt med dubbeltramp på baskaggen så är det inget fel på trumliret heller!
Hittade den platan på spotify låter bra men crossroads är svår att misslyckas med mycket hänger ju på guran i låten som sagt.

Föreslår "Moving Pictures", "Permanent Waves" och "Grace Under Pressure" 4 starters.
(gitarrsolot på "Kid Gloves" är så underbart utflippat att jag kan höra det hur många ggr som helst)
Grace Under Pressure är typ den bästa plattan post-Moving Pictures typ enligt mig.
Önskar bara att man tagit chansen att se dem i Stockholm (var det 07?)... Förstår inte hur dum man får vara att inte gå och se dem...
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++

Inlägg av Tössberg »

Nu menade jag naturligtvis inte att snacka skit om Peart, för han är en av de bättre trummisarna jag hört. Dock, så gör han det "för mycket" kan jag tycka, men det är min högst personliga åsikt.
Jag är inte killen som gillar trumsolo.
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Inlägg av Taurus »

Lilldjuret skrev:
Geddy_Lee skrev:
lill_frasse skrev:

Grace Under Pressure är typ den bästa plattan post-Moving Pictures typ enligt mig.
Önskar bara att man tagit chansen att se dem i Stockholm (var det 07?)... Förstår inte hur dum man får vara att inte gå och se dem...
Ja, det var dumt av dig att inte se dem - det var grymt! ;-)

Håller med om att Grace är en riktigt bra platta, inte minst gitarrmässigt.

Själv har jag för tillfället två post-MP-favoriter: Dels Presto, som innehåller galet bra låtar, dels Hold your fire. Även om den sistnämnda egentligen är på tok för överproducerad och åttiotalssynthplastig kan jag inte låta bli att gilla låtarna, basliret och de där överstora, kristallskimrande gitarrerna.

En annan platta som alltid finns i bilen är Counterparts. Egentligen för mycket nittiotal och angst-Rush, men väldigt, väldigt bra låtar och texter.

På tal om texter så har ju Peart vunnit kalkonpriser för sina överlastade texter. Eftersom jag själv tycker han är rockhistoriens främste lyriker så blir jag en smula upprörd, men det är ämne för en annan tråd ;-)

Aestetica: man får ha vilken åsikt man vill, vi pratar ju musik här och då finns ju inget rätt och fel. (Men hoppar du på Peart igen då jä.. ;-) )
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Lilldjuret skrev: Önskar bara att man tagit chansen att se dem i Stockholm (var det 07?)... Förstår inte hur dum man får vara att inte gå och se dem...
Konserten -07 är inte det du ska gräma dig över.
Att du missade dem -04 är en skyhögt mycket större synd!
Det är bland det bästa jag någonsin sett. det var deras jubiléeumsturné
och de hade egentligen ingen platta att promota.
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Taurus skrev: På tal om texter så har ju Peart vunnit kalkonpriser för sina överlastade texter. Eftersom jag själv tycker han är rockhistoriens främste lyriker så blir jag en smula upprörd, men det är ämne för en annan tråd ;-)
Det är väl som Geddy säger i dokumentären "Boyz in Brazil":
han har bara ett litet för stor hjärna för sitt eget huvud och folk blir lite rädda för honom.
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
adde_johansson
Medlem+

Inlägg av adde_johansson »

Aesthetica skrev:
Geddy_Lee skrev:
adde_johansson skrev:Mitt problem med Rush är trumspelet. :oops:
Misstänker att du är ganska ensam om att ha problem med den biten,
om man nu inte ogillar hela prylen förstås.
Jag kan faktiskt hålla med till viss del, tycker att herr Peart gör det lite för mycket ganska ofta.
Precis min åsikt. Det kan ju förstås bero på att Pink Floyd var min inkörsport till den progressiva rocken så jag föredrar mer "luft" i arrangemang och spel överlag.
olabola skrev:Smälljud som låter skit är väl "slap" ? :wink:
Lilldjuret
Medlem+

Inlägg av Lilldjuret »

Geddy_Lee skrev:
Lilldjuret skrev: Önskar bara att man tagit chansen att se dem i Stockholm (var det 07?)... Förstår inte hur dum man får vara att inte gå och se dem...
Konserten -07 är inte det du ska gräma dig över.
Att du missade dem -04 är en skyhögt mycket större synd!
Det är bland det bästa jag någonsin sett. det var deras jubiléeumsturné
och de hade egentligen ingen platta att promota.
04, då var jag 14 bast, tyckte att metallica var en cool grej, så jag hade nog inte fattat så mycket om jag gått dit ändå!
Metallica åkte dock tacksamt nog i papperskorgen framåt början av 05, så inget att vara orolig över!

Får helt enkelt frekventa ticnet och titta efter Rushspelningar...
Användarvisningsbild
Giallo
Medlem

Inlägg av Giallo »

Sällan 3 personer låter så mycket, och så stort.
Fram till 78 var dom hur bra som helst, sen blev det bara axelvaddar & uppkavlade kavajer tycker jag.
Även att jag inte ens var född ;)
Användarvisningsbild
yohan
Medlem+

Inlägg av yohan »

adde_johansson skrev:Mitt problem med Rush är trumspelet. :oops:
Troll! ;-)

Edit: förtydligande smily
https://soundcloud.com/jambrains" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/jambrains" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/channel/UCWsxX4 ... ci-BbmKTCQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
yohan
Medlem+

Inlägg av yohan »

Geddy_Lee skrev:
lill_frasse skrev:

Byt GUP mot Hemispheres så blir det ännu bättre :wink:
https://soundcloud.com/jambrains" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/jambrains" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/channel/UCWsxX4 ... ci-BbmKTCQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar