En fråga om konstruktion och konvertering

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Användarvisningsbild
davidpetersson
Medlem

En fråga om konstruktion och konvertering

Inlägg av davidpetersson »

Hej, jag undrar om någon kan hjälpa mig och sprida lite ljus över mina grubblingar om huruvida man kan ta en "höger ståbas" och vända strängarna så att någon som jag kan lira på den. Har hört något att kroppen byggs för att klara de olika strängarnas spänning från höger till vänster. Låter lite sci-fi, men kan ändå vara rimligt liksom. Vore gött om någon kunde berätta hur det ligger till :roll: Jag fattar att man antagligen behöver vända stallet och så, men finns det några andra ändringar man behöver göra?
I värsta fall får jag väl spela med strängarna "bak och fram".

Dryga kommentarer som "lär dig spela som en vanlig människa" undanbedes vänligt men bestämt :wink:
Senast redigerad av davidpetersson den sön 14 jun 2009, 12:32, redigerad totalt 1 gånger.
Hej hej! Hejdå!
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Lär dig spela som en vanlig människa...
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
john.b
Medlem

Inlägg av john.b »

jag upptäckte nån slags sida idag, google heter den.
man kan där skriva in saker man undrar.
jag skrev in left handed double bass och då tipsades jag om
denna sida: http://www.gollihurmusic.com/faq/22-LEF ... IGHTY.html
det finns säkert annat bra som pluppar upp om du skriver det
Turn on, tune in, drop out
Användarvisningsbild
Bontracasso
Medlem

Inlägg av Bontracasso »

Hej!
Tyvärr uppstår 2 stora problem som har med ljudet att göra om du ska vända/konvertera en "vanlig" bas.
Basbjälken som går under locket på E-strängsidan kommer då på din G-sträng sida. Likaså Ljudpinnen som går mellan lock och botten på G-sidan.
Dessa två "träbitar" är en jätteviktig ingrediens i basens klang och utan dom låter det pappkartong om basen. Att byta/flytta basbjälke är DYRT (10G ca) eftersom locket måste av och det bör göras av en yrkesman. Alltså, som jag ser det har du tre alternativ:
1/. Spela på en högerbas eller
2/. Jaga en redan existerande vänsterbyggd.
3/. Bygg en ny: något dyrare men går att ordna till ett hyfsat och inte oskäligt pris (beroende på vilken budget du har såklart), jag vet dom som gjort det.
Användarvisningsbild
davidpetersson
Medlem

john.b -du är en jävla tönt.
bontracasso -tack för ett bra svar!
Hej hej! Hejdå!
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

davidpetersson skrev:john.b -du är en jävla tönt.
bontracasso -tack för ett bra svar!
En jävla tönt som har rätt, din latmask... ;)
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

en oskön stämning smyger sig in på mitt favvo-forum...hmmm.... :hmm:

Att överlägset be någon googla fram svar gör man endast när frågeställaren ifråga ställer upprepade frågor som tydligt tyder på att personen ifråga är för lat att leta lite själv.

Om man inte får ställa konstruktionsrelaterade frågor om kontrabasar på ett basforum?
Ja, då vet inte jag vad man skall ha Google till. Eftersom då måste det ju vara fel att ställa den frågan någonstans!

funkys**t's svar är dock helt i sin ordning... :wink:
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Självklart!

Ber om ursäkt för mitt medhåll... Sorry!

Fråga på!
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Nick »

john.b skrev:jag upptäckte nån slags sida idag, google heter den.
man kan där skriva in saker man undrar.
jag skrev in left handed double bass och då tipsades jag om
denna sida: http://www.gollihurmusic.com/faq/22-LEF ... IGHTY.html
det finns säkert annat bra som pluppar upp om du skriver det
Idag lärde jag mig något som hette källkritik. Det betyder typ att man inte ska tro blint på ett svar som man hittar på ett ställe, utan det är bättre att försöka hitta information från olika, oberoende källor

:P

Håller med Roland. Ibland kan man vara dryg, ibland inte. Jag tycker om pratabas för att man kan ställa "nybörjarfrågor".

On topic: Det finns ett fjärde alternativ också, det är inte en lika bra lösning, men den är betydligt billigare. El-kontra. Där kan du precis som en elbas ganska lätt ändra på strängarna, även om det inte blir helt perfekt. Volymratt och sånt hamnar på fel sida t ex.

Nackdelen är att du inte får samma känsla, och inte samma ljud. Du får ett kontraliknade ljud, men en el-kontra kan inte erstätta en akustisk kontra.
De ska ses som olika instrument, även om man kan göra en del likadana saker.

Men det är en billig inkörsport till akustisk kontra, du kan lära dig mycket teknik som du har nytta av om du nån gång köper dig en akustisk kontra.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++

Inlägg av Backlund »

Det finns en del kontror för vänsterhänta på Thomann, men det kanske de redan visste :P
Användarvisningsbild
john.b
Medlem

Inlägg av john.b »

Bild
Användarvisningsbild
john.b
Medlem

Inlägg av john.b »

nu känner jag mig riktigt elak. satt på jobbet och var lite trött när jag skrev.
ursäkta
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Nick »

john.b skrev:nu känner jag mig riktigt elak. satt på jobbet och var lite trött när jag skrev.
ursäkta
:hug:
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
Bontracasso
Medlem

Inlägg av Bontracasso »

Bontracasso skrev:Hej!
Tyvärr uppstår 2 stora problem som har med ljudet att göra om du ska vända/konvertera en "vanlig" bas.
Basbjälken som går under locket på E-strängsidan kommer då på din G-sträng sida. Likaså Ljudpinnen som går mellan lock och botten på G-sidan.
Dessa två "träbitar" är en jätteviktig ingrediens i basens klang och utan dom låter det pappkartong om basen. Att byta/flytta basbjälke är DYRT (10G ca) eftersom locket måste av och det bör göras av en yrkesman. Alltså, som jag ser det har du tre alternativ:
1/. Spela på en högerbas eller
2/. Jaga en redan existerande vänsterbyggd.
3/. Bygg en ny: något dyrare men går att ordna till ett hyfsat och inte oskäligt pris (beroende på vilken budget du har såklart), jag vet dom som gjort det.
för att förtydliga mej och undvika ev. "messerschmidt"-kommentarer så menar jag under 3/. beställ en nybyggd bas alltså inte nödvändigtvis bygga en själv.
Användarvisningsbild
davidpetersson
Medlem

tack för alla sköna svar, samt folk som delar min tanke om att man dödar pratabas-forumet genom att hänvisa alla frågande människor till google. :thumbsup:

nu tar vi alla varandras händer och sjunger "we shall overcome" :wink:
Hej hej! Hejdå!
Användarvisningsbild
Gamba
Medlem++

Inlägg av Gamba »

Bontracasso skrev: för att förtydliga mej och undvika ev. "messerschmidt"-kommentarer så menar jag under 3/. beställ en nybyggd bas alltså inte nödvändigtvis bygga en själv.
äh va är det för inställning
alla riktiga basister ska självklart kunna
bygga sin egen kontra
Användarvisningsbild
Bontracasso
Medlem

Inlägg av Bontracasso »

Gamba skrev:
Bontracasso skrev: för att förtydliga mej och undvika ev. "messerschmidt"-kommentarer så menar jag under 3/. beställ en nybyggd bas alltså inte nödvändigtvis bygga en själv.
äh va är det för inställning
alla riktiga basister ska självklart kunna
bygga sin egen kontra
tänkte inte på det! :roll:
Användarvisningsbild
john.b
Medlem

Inlägg av john.b »

Användarvisningsbild
john.b
Medlem

Inlägg av john.b »

jaha, där dog tråden.
förlåt igen
KontraKurt
Medlem

Re: En fråga om konstruktion och konvertering

Inlägg av KontraKurt »

davidpetersson skrev:Hej, jag undrar om någon kan hjälpa mig och sprida lite ljus över mina grubblingar om huruvida man kan ta en "höger ståbas" och vända strängarna så att någon som jag kan lira på den.
— — —
I värsta fall får jag väl spela med strängarna "bak och fram".
:wink:
Hej David,
Jag tar din fråga på största allvar. Genomsnittet i världen avseende vänsterhänta ligger på 8%. Ingen liten siffra.

Bontracassos svar är egentligen tillräckligt. Men vill ändå tillägga att som den komplicerade skapelse en kontrabas är kan man bara inte labba hur enkelt som helst. Ändrar man något fundamentalt så får det starka återverkningar på annat ställe. Skifta plats på strängarna innebär ju att sadelns strängdiken inte passar och sadeln därför måste bytas. Stallet kan ju enkelt spegelvändas. Men har du sedan en bas med kanthyvlad greppbräda för stråkspel under G-strängen så har du genast nya komplikationer även om man inte spelar E-strängen där. Så tillbaka nu till Mr Bontracassos lista.

Har du tänkt på att du skulle kunna annonsera efter en begagnad vänsterhandsbas.

Om vi nu återvänder till din slutmening ovan; ”... spela med strängarna "bak och fram".
Jag känner till en man som gjorde så. Gösta Wällivaara. Wällivaara var frekvent förekommande i diverse jazzsammanhang på 50-, 60, och 70-talet (kanske också 80-talet) med personligheter som Jan Wallgren, Tommy Koverhult, Håkan Nyqvist, Ivar Lindell, Ivan Oscarsson, Christer Boustedt med flera. Han spelade med G-strängen närmast kroppen under hela sin verksamma tid. Jag såg honom i aktion på 90-talet.

Om jag vore du så skulle jag gå in på Eniro.se och se om han kan hittas där. Hans ovanliga namn kan vara en fördel men han kan bo var som helst i landet. Säg som det är och fråga om han kan tänka sig att ge några synpunkter på hur det är att spela ”bakvänt”.
Användarvisningsbild
jarva
Nykomling

Inlägg av jarva »

// davidpetersson

Du verkar vara i mer eller mindre nybörjarstadiet eftersom du funderar på att skaffa ...

Mitt råd: Eftersom du ändå har en massa arbete framför dig - lär dig spela "som vanligt".
Jag känner flera vänsterhänta som gör så, och dom upplever det inte som mer besvärligt än vi högerhänta.

Den första basen är rimligtvis inte den sista. Spelar du "vanligt" så har du runt 100.000 basar att välja på när du vill byta upp dig. En basist byter instrument ca 3-20 gånger i livet.
Det blir ett väldigt snickrande ... och sedan snickra tillbaka för att kunna sälja.

Basspel är grovt räknat uppdelat på lika delar höger och vänster hand.
Min gissning är att det blir 10% svårare för dig med höger hand, och 10% lättare för vänsterhanden jämfört med en högerhänt. Det gäller förstås bara de första veckorna, sedan har säkert bitarna fallit på plats och du tänker inte längre på det.

Du kanske inte har tänkt spela med stråke. Det hade inte jag heller när jag började studera basfiol, men det blev ändå så p g a omständigheterna. Man vet så lite om framtiden, men det blir sällan som man tänkt sig.
Att spela stråke med vänster i symfoniorkester är fullständigt otänkbart, rent av farligt (kollisionsrisk).
Dessutom upplagt för sjösjuka.

En stråke är inte heller symmetrisk. Om du tittar på stråken från froschen mot spetsen med taglet nedåt ser du att stången är böjd åt vänster (om det inte är en skräpstråke). Detta för att stången ska bli hyfsat rak när man trycker taglet mot strängen.
Det skulle bli dubbelfel med stråken i vänster hand.

Ja, det blev visst mycket som talar emot ...
Användarvisningsbild
davidpetersson
Medlem

Nybörjare på ståbas, men långt ifrån nybörjare på elbas. Blir nog lite error i hjärnan ifall jag skulle börja spela högerkontra och fortsätta vänster på elbas. Får se. Satsar nog på att köpa en högerkontra och köra "bakochfram".
Hej hej! Hejdå!
Skriv svar