I värsta fall får jag väl spela med strängarna "bak och fram".
Dryga kommentarer som "lär dig spela som en vanlig människa" undanbedes vänligt men bestämt

En jävla tönt som har rätt, din latmask...davidpetersson skrev:john.b -du är en jävla tönt.
bontracasso -tack för ett bra svar!
Idag lärde jag mig något som hette källkritik. Det betyder typ att man inte ska tro blint på ett svar som man hittar på ett ställe, utan det är bättre att försöka hitta information från olika, oberoende källorjohn.b skrev:jag upptäckte nån slags sida idag, google heter den.
man kan där skriva in saker man undrar.
jag skrev in left handed double bass och då tipsades jag om
denna sida: http://www.gollihurmusic.com/faq/22-LEF ... IGHTY.html
det finns säkert annat bra som pluppar upp om du skriver det
för att förtydliga mej och undvika ev. "messerschmidt"-kommentarer så menar jag under 3/. beställ en nybyggd bas alltså inte nödvändigtvis bygga en själv.Bontracasso skrev:Hej!
Tyvärr uppstår 2 stora problem som har med ljudet att göra om du ska vända/konvertera en "vanlig" bas.
Basbjälken som går under locket på E-strängsidan kommer då på din G-sträng sida. Likaså Ljudpinnen som går mellan lock och botten på G-sidan.
Dessa två "träbitar" är en jätteviktig ingrediens i basens klang och utan dom låter det pappkartong om basen. Att byta/flytta basbjälke är DYRT (10G ca) eftersom locket måste av och det bör göras av en yrkesman. Alltså, som jag ser det har du tre alternativ:
1/. Spela på en högerbas eller
2/. Jaga en redan existerande vänsterbyggd.
3/. Bygg en ny: något dyrare men går att ordna till ett hyfsat och inte oskäligt pris (beroende på vilken budget du har såklart), jag vet dom som gjort det.
Hej David,davidpetersson skrev:Hej, jag undrar om någon kan hjälpa mig och sprida lite ljus över mina grubblingar om huruvida man kan ta en "höger ståbas" och vända strängarna så att någon som jag kan lira på den.
— — —
I värsta fall får jag väl spela med strängarna "bak och fram".
:wink: