Kommentar från Sven Lindvall

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Äntligen, Sven! Välkommen hit!

Pelle här.
Ditt resonemang kring felspel satte sig rakt i hjärtat på mig.. Fick mig en stor tankeställare. Jag provade det på senaste giget och gick därifrån som en bättre och större människa.

Du kommer märka att det är svårt at hålla sig härifrån...:)
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Tjosan. Kan bara lite kort konstatera att både Sven och jag är "deputy members" i Jupiter Society.....

http://www.jupitersociety.se/jupiter_society.html

Sen kan jag verkligen hålla med Sven om "kriser" i livet vad det gäller spelande, musik och kanske framförallt, som i mitt fall, musikbranschen i sig och hur den kan ha en tendens till att misshandla folk. Det är aldrig musiken i sig som är problemet utan mer människor som är den felande länken. Inskränkthet, okamratligt beteende, snobbism/divalater och annat kan tära rejält på lustkontot. Vi ser det till en viss del här också på PrataBas då det kan bli rena mobbstämningen i trådar allt som oftast. Och det bottnar sig oftast i för stora egon och inskränkthet. Detta gjorde att jag själv höll på att lägga ner musiken och studion för all framtid för några år sedan men av en tillfällighet vart jag med om en händelse som gav mig en REJÄL vitaminkick precis när jag behövde den som bäst. Och den håller i sig än. Fantastiskt, verkligen, hur det vi behöver som mest kan ha en tendens att dyka upp i rätt ögonblick. Det gäller bara att vara på alerten så att man inte missar det man behöver när det väl flyger förbi framför näsan på en. För det första så insåg jag att jag faktiskt inte är helt dålig på att spela och för det andra så är det inte musiken i sig som skadar och gör en illa. Det handlar om att ha rätt inställning, inte ta så himla allvarligt på allt och spela med människor som har ett öppet sinne och ödmjukhet. Ner med axlarna. Bort med alla sina hang-ups och ignorera dom hang-ups som dom man spelar med har. Öppet sinne och "flow" är bra. Ta saker för vad dom är. Skapa inte problem som inte finns.

Läste Sting´s biografi för ett tag sedan. Det slog mig att dom flesta verkar må som sämst när det går som bäst vad det gäller karriären och annat. Framgång skapar problem. Är inte DET en paradox, så säg.... :)

Kul att du är här och skriver, Sven. Alltid inspirerande. Missade Glanshammar tyvärr. Men vad är väl Glanshammar i jämförelse med att vara deputy member i Jupiter Society.... :D

MVH//Jan
Senast redigerad av Jan Hellman den ons 24 jun 2009, 19:43, redigerad totalt 1 gånger.
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

Välkommen Sven! Mycket kul att du kommit och hoppas du stannar :)

Jag gör också som du gör där.. tänker det lite som du säger "möjligheter som låter mer eller mindre bra" så när jag spelar "fel" så tänker jag bara "ja det lät ju inte så jävla bra" och rycker på axlarna och hittar in i musiken igen.

Så när du förklarade det på Glanshammarträffen tänkte jag att "fan den här snubben har fattat!".

Fast jag måste erkänna att det gick en 5 minuter innan jag fattade vem du var :oops:
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

blackparkas skrev:Ja... ni smög iväg där till basbrännbollen rätt så obemärkt kan jag tycka, jag hajade åtminstone inte att ni startat, och inte heller vart ni tog vägen....
Två gånger stod folk och skrek in i lokalen att det var brännbollsdags...det kanske är så att folk på landet är lite långsammare i uppfattningen... :wink:
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Roland skrev:
blackparkas skrev:Ja... ni smög iväg där till basbrännbollen rätt så obemärkt kan jag tycka, jag hajade åtminstone inte att ni startat, och inte heller vart ni tog vägen....
Två gånger stod folk och skrek in i lokalen att det var brännbollsdags...det kanske är så att folk på landet är lite långsammare i uppfattningen... :wink:
Nu har du en så´n där typisk 08-attityd igen! ;) :D

//J
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

Hellboy skrev:
Roland skrev:
Nu har du en så´n där typisk 08-attityd igen! ;) :D

//J
Mitt mellannamn är "YES"
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Re: Kommentar från Sven Lindvall

Inlägg av peter_s »

bakombasistensbas skrev:Hej på er,

Vad kul att läsa lite "inside information". Känner mej hedrad men också lite tjuvaktig, ungefär som ifall man skulle läsa någon annans dagbok. Men det ligger ju här på webben för allmänt beskådan så jag har inte speciellt dåligt samvete. Jag håller med SamuelV, jag spelar inte alltid så himla bra. Det har delvis att göra med en kris i mitt musikantskap för 8-9 år sedan (jag nämnde detta i mitt snack på pratabasträffen). Jag hade en del roliga gigs då också, men på en del gigs fann jag mej själv försöka att vara "proffsig" och ge mina uppdragsgivare "valuta för pengarna". Försökte vakta mitt spel så att det blev oantastbart. Detta är kanske den vanligaste fällan man som musiker hamnar i efter några års "proffsande". Det blev erbarmerligt deprimerande. Jag bestämde mej för att skita i allt och bara gå på lust och spelglädje. Sedan gick jag vidare på detta spår ett par år senare genom att totalt avskaffa felspelningar. Det finns inget som är "fel" eller "otajt" längre i mitt musikaliska universum. Det finns ackordsfrämmande toner och fraser, ometriska toner och fraser som inte spelar samtidigt med de andra i ensembeln, men jag vägrar att kalla detta för felspelningar. Hur illa det än låter får jag inte längre "felspelningssvettningar", utan jag bara konstaterar att det låter förjävligt och försöker hitta in i musiken igen.

Jag kan inte säga att jag blivit en mycket bättre musiker av denna inställning, men jag har definitivt roligare! Men jag är ojämnare som musikant, ibland tycker jag det blir ganska kasst men jag når också höjder som jag inte varit i närheten av innan. Det är ingen approach jag rekommenderar någon som inte redan har ett grundmurat gott självförtroende, det gör fortfarande ont att höra inspelningar där man tycker att man spelar som en kratta, men detta är ett steg i min musikaliska utveckling (inveckling, haha) som jag behövde ta. Det är ingen "final approach", jag fortsätter att jobba på och Gud allena vet var det slutar. Jag tänker peaka när jag är 70 så än har jag några år på mej. Sedan skulle jag kunna vara brorsa med Jesus, Elvis och JacoPastorius påengång - det spelar ingen roll, om du inte är grym ringer dom dej inte igen, det fattar väl vemsomhelst?? Så dom som ringer igen är sköna, dynamiska artister som inte är anala perfektionister utan hajjar det här och också funkar såhär. Och de tävlingsinriktade prestigefulla artisterna ringer inte mej längre, det finns andra basister som passar bättre ihop med dom än jag.

Så ligger det till i mitt lilla universum. Kom gärna med kommentarer och käfta emot, vi kanske alla kan lära oss att förhålla sej till musik genom att snacka om sånnahära flummiga grejor, vad tror ni?

Eder lugubra kollega i cyberrymden

Sven Lindvall
Ett väldigt inspirerande första inlägg, tack för det, och välkommen!
Användarvisningsbild
Sunken
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Sunken »

Jag instämmer i Välkommenkören! :)
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

Roland skrev:
Samma här!

Synd jag missade det.
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Roland skrev:
Jag tror att det till och med gastades lite om det i mikrofonen om jag inte minns fel.
Användarvisningsbild
AsPåBas
Medlem+

Inlägg av AsPåBas »

Välkommen Sven, inspirerande första inlägg.

Nu finns det inget som kan bli fel längre, bara lite udda i sitt sammanhang :D
Jag har också tänkt i banorna att nu ska det här bli så jävla bra, inte ett fel och allt ska bli 100. Men så kommer det någon felton, fel timing eller annat som man kan hänga upp sig på och tycka att där gick det åt helvete. Bland det första jag fick höra när jag började spela i band var att "Sluta aldrig spela" med betydelsen att kör du i diket så stanna inte utan gasa och styr så du kommer upp på vägen igen. Inte helt lätt alltid men en ganska bra regel. Stannar trummor eller bas så märks det mer tydligt att något hände.

Ett exempel i mitt fall var när vi körde en gammal motownlåt och jag kom bort mig rätt bra vid ett tillfälle. Efteråt så hade trummisen stått och pratat med en kille (som var basist) som hade sagt att han hade blivit impad av mig. Det kändes ju lite bra att få lite beröm så jag frågade om det var något speciellt han hade sagt. "Att du inte slutade spela i motownlåten". Det var väl inte alla toner som var fel men jag spelade väl rytmen och det höll trots allt ihop det om än lite "udda". Jag kan också utmana mig själv ibland genom att testa saker live som jag inte har riktigt koll på :lol: Inte så jag sabbar en massa låtar och så men för att få lite mer spänning i vissa fall. Men det är klart att om jag ska börja anamma att inget blir fel och testa en massa saker hit och dit så blir det mer och mer läge att börja spela jazz :lol:

Ha det bra och hoppas ni får spela mycket i sommar.

I år tror jag att jag ska träna på att få fingrarna att låta mer vintage, kanske lite relicad tumme också.
Sen är man med på riktigt :D
Basar - Förstärkare - Lådor - Pedaler
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Välkommen.
Hade ingen aning vem du var Sven (det är mycket jag inte vet här i världen), när du dök upp i Glanshammar.
Men föredraget inspirerade mig oerhört! Och ljudet av en gammal Höfner via en PA-pinne är inte att leka med :-)

Nu vet jag absolut vem du är!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Samuel V skrev:Iof är jag ju en vidrig människa....men ändå....ni fattar....:D
Det är att ta i.
Ocharmig kanske.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Prata Bas Stal Min Fritid
Medlem+

Inlägg av Prata Bas Stal Min Fritid »

Hej Svennis!

Missa inte att göra en riktig presentation under MEDLEMSPRESENTATIONER (se forumindex)

Kul att du är här. Jag började ju spela i julas så jag har inte riktigt blivit riktigt nördnörd (än), är mest på off topic samt att jag kämpar för jämställdhet på Pratabas, JPP, ett enfrågeparti jag nyss startat...gå sådär kan väl erkännas..:-D

Hur som helst har du hamnat på ett gött ställe. Jag SKULLE vart på Glansy i år men annat kom i vägen..men nästa år så...!

Hoppas vi ses och hörs snart! Hur går det med bRONks andra skiva, var det country det skulle bli?

All the best // Anna Lundqvist
Användarvisningsbild
bakombasistensbas
Medlem

Inlägg av bakombasistensbas »

AsPåBas skrev: I år tror jag att jag ska träna på att få fingrarna att låta mer vintage, kanske lite relicad tumme också. :D
Vad är "relicad tumme" förnånting? ÅÅÅ, ni måste ju bara kolla in http://www.expertvillage.com Det är en helamerikansk (!!) site där dom har instruktionsvideos för allt ifrån hur man lagar mat till hur man gör "triple thump rakes" på elbas. Jag rekommenderar att kolla in pianoläraren när han ska spela i 5/4. Också givetvis basisten det låter som tvättlinor som smäller mot varandra i styv kuling när han spelar, några toner är det inte frågan om. Jag skrattade så jag grät när jag såg det första gången. Det är precis detta som är så härligt och jobbigt med jänkare, dom går ut med 100% confidence oavsett om dom har täckning för att göra det eller inte.

Basisten är asskön, en nerrökt farbror som tydligen vickade för James Jamerson på nån turne för 100 år sedan, men det han presenterar är själva antitesen för Jamersons spel.
Användarvisningsbild
bakombasistensbas
Medlem

Inlägg av bakombasistensbas »

AsPåBas skrev: I år tror jag att jag ska träna på att få fingrarna att låta mer vintage, kanske lite relicad tumme också. :D
Vad är "relicad tumme" förnånting? ÅÅÅ, ni måste ju bara kolla in http://www.expertvillage.com Det är en helamerikansk (!!) site där dom har instruktionsvideos för allt ifrån hur man lagar mat till hur man gör "triple thump rakes" på elbas. Jag rekommenderar att kolla in pianoläraren när han ska spela i 5/4. Också givetvis basisten det låter som tvättlinor som smäller mot varandra i styv kuling när han spelar, några toner är det inte frågan om. Jag skrattade så jag grät när jag såg det första gången. Det är precis detta som är så härligt och jobbigt med jänkare, dom går ut med 100% confidence oavsett om dom har täckning för att göra det eller inte.

Basisten är asskön, en nerrökt farbror som tydligen vickade för James Jamerson på nån turne för 100 år sedan, men det han presenterar är själva antitesen för Jamersons spel.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
AsPåBas
Medlem+

Inlägg av AsPåBas »

He he...

Relicad vintagetumme blev väl lite ironi över all vintagehysteri och om saker och ting ska vara slitna och i sådant fall hur de blev slitna. Det är ju ju lite trendigt att köpa nya instrument som ser ut som gamla (relicade) och som om de vore spelade av någon i 4 timmar om dagen i 20 år.
Basar - Förstärkare - Lådor - Pedaler
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

HAHA! :D

ptja... han går ju in för det efter bästa förmåga iallafall :lol:
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Hellish skrev:
Roland skrev:
Jag tror att det till och med gastades lite om det i mikrofonen om jag inte minns fel.
Hm, måste varit upptagen med nå´t.
Donade lite med grillen vill jag minnas också där i samma veva, jag hällde inte i kol och tuttade inte på så jag vet inte vad jag gjorde dock... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Rix »

blackparkas skrev:
Hellish skrev:
Roland skrev:
Donade lite med grillen vill jag minnas också där i samma veva, jag hällde inte i kol och tuttade inte på så jag vet inte vad jag gjorde dock... :D
Med andra ord, du hade kol på läget! 8)
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

blackparkas skrev:
Hellish skrev:
Roland skrev:
du försökte förföra mig...

... men kunde inte betala för dig.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

Rix skrev:
blackparkas skrev:
Hellish skrev:
Roland skrev:
Med andra ord, du hade kol på läget! 8)
Du bor farligt nära Göteborg...
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

...to..many...jokes..so...little..time...
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

macahan skrev:...to..many...jokes..so...little..time...
:lol:
Skriv svar