syftet var att ha en hårt komprimerad bas (tillsammans med dist/overdrive) för hårdrock. testet gjordes med en warwick fortress one och en manne bassdude, båda 5-strängade.

∞ aphex punch factory:
en drive och en volym (även en db-mätare) = väldigt lättrattad. oavsett om man vill ha den mjuk eller hård så jobbar den diskret i bakgrunden. mkt proffsig kompressor som finns där i alla lägen, helt enkelt! färgar inte soundet och har grym design på boxen. DI ut på baksidan, drivs med i princip vilken adapter som helst (5-12v)... givetvis funkar 9v-batteri.

∞ ebs multicomp:
också en grym kompressor. två rattar; en gain och en comp/limit. har en spak som växlar mellan normal, mb och tubesim. tubesim var den enda som fick pedalen att verka intressant. denna pedal ger ett hårt kompressat ljud och är inte jättediskret. man hör att det är en kompressor hela tiden, vilket kan vara både för- och nackdelar. en stor nackdel är, som jag som vanligt tycker om ebs' hela sortiment, att de färgar soundet för mkt. ebs låter metalliskt och är väldigt hårt, vilket också speglas i denna pedal. endast 9v funkar till denna, både adapter och batteri.
aphex listar på 1995:- och ebs runt samma peng.
jag testade ebs'en först och blev inte besviken. sen testade jag aphex'en och blev efter ytterst få sek övertygad om att det var den jag skulle ha. utan tvekan! även om det var i hårdrocks-syfte, där ebs'en kanske passar bättre, så är aphex'en mer allround och funkar kanon även till hårdrock. dock tyckte jag att ebs'en funkade bättre till slapping...
detta är MIN uppfattning om pedalerna. hoppas det kan hjälpa till på väg mot nya kompressor-inköp!