TEST - aphex punch factory vs ebs multicomp

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++

TEST - aphex punch factory vs ebs multicomp

Inlägg av Simon Andersson »

nu äntligen, tack vare käre herr mattisson i kumla, så har jag kunnat göra ett A/B-test mellan två av de mest prisvärda kompressorerna till bas; aphex punch factory och ebs multicomp (gamla gråa modellen)!

syftet var att ha en hårt komprimerad bas (tillsammans med dist/overdrive) för hårdrock. testet gjordes med en warwick fortress one och en manne bassdude, båda 5-strängade.

Bild
∞ aphex punch factory:
en drive och en volym (även en db-mätare) = väldigt lättrattad. oavsett om man vill ha den mjuk eller hård så jobbar den diskret i bakgrunden. mkt proffsig kompressor som finns där i alla lägen, helt enkelt! färgar inte soundet och har grym design på boxen. DI ut på baksidan, drivs med i princip vilken adapter som helst (5-12v)... givetvis funkar 9v-batteri.

Bild
∞ ebs multicomp:
också en grym kompressor. två rattar; en gain och en comp/limit. har en spak som växlar mellan normal, mb och tubesim. tubesim var den enda som fick pedalen att verka intressant. denna pedal ger ett hårt kompressat ljud och är inte jättediskret. man hör att det är en kompressor hela tiden, vilket kan vara både för- och nackdelar. en stor nackdel är, som jag som vanligt tycker om ebs' hela sortiment, att de färgar soundet för mkt. ebs låter metalliskt och är väldigt hårt, vilket också speglas i denna pedal. endast 9v funkar till denna, både adapter och batteri.

aphex listar på 1995:- och ebs runt samma peng.

jag testade ebs'en först och blev inte besviken. sen testade jag aphex'en och blev efter ytterst få sek övertygad om att det var den jag skulle ha. utan tvekan! även om det var i hårdrocks-syfte, där ebs'en kanske passar bättre, så är aphex'en mer allround och funkar kanon även till hårdrock. dock tyckte jag att ebs'en funkade bättre till slapping...

detta är MIN uppfattning om pedalerna. hoppas det kan hjälpa till på väg mot nya kompressor-inköp!
Användarvisningsbild
Semborg
Administratör
Kontakt:

Inlägg av Semborg »

Intressant läsning, tack bassdude 8)
Musik är oändlig
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem

Inlägg av basnalle »

Bra inlägg!
Håller med dig bassdude. Aphex Punch e grym. Har du testat DI:n? Brusar den, färgar den ljudet? E den av samma kvalle som pedalen i övrigt? Om så e fallet så e den extremt prisvärd.
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++

Inlägg av Simon Andersson »

har inte hunnit testa DI'n, men även om den skulle brusa så är den bättre än ebs'en... för den har ingen DI alls :)
ska testa båda mer utförligt under helgen och se om nåt nytt ska läggas till i denna tråd.
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem

Inlägg av groovyjr »

Kul att höra bassdude!

Mycket intressant läsning och en väldigt bra tråd... :wink:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+

Inlägg av 41HZ »

Härligt, är ute efter en bra compressor pedal o har sneglat just på dessa båda pedaler!
EBS´n vill jag minnas funkade rätt bra som distpedal dessutom, men det är en annan historia.
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem

Inlägg av Zalle »

Blev nyfiken på Aphex Punch Factory, hur kommer man i kontakt med Mattison, säljer han dem ?

Eller har eventuellt 4sound ?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Zalle skrev:Blev nyfiken på Aphex Punch Factory, hur kommer man i kontakt med Mattison, säljer han dem ?

Han finns på http://www.mattissonbass.com/
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem

Inlägg av Zalle »

BarbequeVillage skrev:
Zalle skrev:Blev nyfiken på Aphex Punch Factory, hur kommer man i kontakt med Mattison, säljer han dem ?

Han finns på http://www.mattissonbass.com/
Tack Barbeque ! ska kollas in!
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

Gammal tråd men eftersom jag precis gjord samma test själv så postar jag här ändå.

Bild

EBS Multicomp (nya blå modellen) fick äran att börja. Jag tyckte ärligt talat inte att den gjorde så mycket alls, så jag öppnade pedalen och vred upp trimpotarna för känslighet från kl 12 till kl 2. Sedan hände det lite mer. Jag tycker den jobbar ganska diskret och inte färgar så mycket alls, i varje fall inte i normal- och multiband-lägena. I rörsimulatorläget är det ju dock av naturliga skäl en viss färgning och en lite signalhöjning också verkar det som. Smart med ingångsväljarknapp för aktiva och passiva basar. Pedalen får helt klart godkänt men känns en smula tråkig om man vill ha en riktigt smackig kompressor.

Bild

Så var det dags för Aphex Punch Factory. Denna har lite mer lullull än EBS i form av XLR-kontakt för DI-lajning med val av pre/post, jordlyft, fantommatning osv samt nivåväljare för aktiv/passiv precis som EBS, men kompressordelen är snarast enklare, inga trimpotar i denna. Den här pedalen gör skäl för namnet, den låter verkligen så där punchig, fläskotlett i betongvägg-smackig som en optokompressor ska göra. Jag hittade en sweet-spot med Drive på 8 och Vol på 4. Det är säkert mer komprimering än de flesta vill ha + en aning volymhöjning men genom min Traynor-rörtopp blev det spelglädje.

Och vinnaren är...

Summa summarum kommer jag fram till delvis motsatta åsikter jämfört med bassdude hur dessa pedaler faktiskt låter rent ljudmässigt men vi är ändå ense såtillvida att vi båda håller Aphex som vinnare över EBS.

Bild

Som en bonus testade jag även kompressorn i min nyinköpta Fishman Pro-EQ Platinum Bass Preamp. Även den vinner i mitt tycke över EBS och en studiotekniker hade nog hållit denna högre än Aphex också eftersom den jobbar lite mer städat effektivt och återhållsamt men utan att bli EBS-tråkig. Fishmannen är ju en komplett pream och kanske mer en konkurrent som borde gå en match med min Tehh21 SansAmp BDDI men Fishman är betydligt mer transparent i ljudet och funkar därför utmärkt att ha som "pedal" före förstärkaren, dessutom har den som sagt kompressor vilket BDDI saknar. Har inte testat att lajna med den ännu så där vet jag inte om den får stryk av BDDI, men det är fullt möjligt.

/Mats D
bassplayer
Medlem+

Inlägg av bassplayer »

Se där, då hade man kanske tur när man på ren chans köpte Aphex. :dancy:

Men hur står sig den där Demeter Compulatorn du hade i en jämförelse med Aphex och EBS? Att du sålde den indikerar förstås att du favoriserar Aphex, eller... :?:

:!: Förresten, i Aphex 1404 Punch Factory gömmer det sig visst ett par trimpotar, nämligen:

VR1 Ratio (fabriksinställning 3.7:1)
VR2 Threshold

Har för mig att ratiopoten står nå'nstans strax över hälften medan thresholdpoten är mer eller mindre maxad, men bara kanske...
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

Compulatorn var OK den också men det var nåt med releasen i den som kändes lite långsamt och man vill ju testa lite nya grejor.

Undras var trimpotarna sitter i denna då. Jag hade ju isär den och kollade. Iofs satt kretskortet fast så jag slet inte i det, kanske de sitter på andra sidan kortet då. I motsats till EBS tyckte jag dock inte att det behövde hända mer. Nu köpte jag iofs EBS:en begagnad så jag vet inte om kl 12 på trimpotarna är fabriksinställning eller om en tidigare ägare dragit ned dem, men det kändes i varje fall att med potarna där så kunde jag i princip maxa comp/limit-ratten utan att få så mycket komprimering som var önskvärt. Och när jag testade EBS:en på gitarr i stället för bas blev detta ännu påtagligare.
Matte
VIP medlem

Inlägg av Matte »

MatsD skrev:Gammal tråd men eftersom jag precis gjord samma test själv så postar jag här ändå.

Så var det dags för Aphex Punch Factory. Denna har lite mer lullull än EBS i form av XLR-kontakt för DI-lajning med val av pre/post, jordlyft, fantommatning osv samt nivåväljare för aktiv/passiv precis som EBS, men kompressordelen är snarast enklare, inga trimpotar i denna. Den här pedalen gör skäl för namnet, den låter verkligen så där punchig, fläskotlett i betongvägg-smackig som en optokompressor ska göra. Jag hittade en sweet-spot med Drive på 8 och Vol på 4. Det är säkert mer komprimering än de flesta vill ha + en aning volymhöjning men genom min Traynor-rörtopp blev det spelglädje.
/Mats D
I min sitter det 2 st trimopottar, men vad de gör vete fasen. Bra låter den iaf. Du måste lyfta ur kortet för att komma åt dem.
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

OK, kortet satt fast i min så jag ville inte bryta sönder något och antog att det därför inte fanns några trimpotar att leka med. Ett litet minus för Aphex då om man placerat dem så illa jämfört med EBS.

För övrigt får jag efter helgen hem en Phil Jones Bassbuddy. Det ska bli kul att höra hur den uppför sig och jämföra kompressorn i den med ovanstående burkar.

/Mats D
Matte
VIP medlem

Inlägg av Matte »

MatsD skrev:OK, kortet satt fast i min så jag ville inte bryta sönder något och antog att det därför inte fanns några trimpotar att leka med. Ett litet minus för Aphex då om man placerat dem så illa jämfört med EBS.

För övrigt får jag efter helgen hem en Phil Jones Bassbuddy. Det ska bli kul att höra hur den uppför sig och jämföra kompressorn i den med ovanstående burkar.

/Mats D
De är nog placerade där för att inte vem som helst ska få för sig att leka med dem........ Man får lossa muttrarna till pottar och svitch samt lossa på skruvarna till XLR kontakten och sedan ta bort knopparna på trycksvitcharna (de små) så får man bort kortet! :D
Skriv svar