John Entwistle

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
Axman
Medlem+

John Entwistle

Inlägg av Axman »

Ville ville inte mer än att visa er klippet:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=IfDE-ZvfOwU[/youtube]
Maruszczyk Jazz, HPD Jazz
Roland Jazzchorus gitarrförstärkare och spel i lägenheten
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Har de lyckats få bara basen från tape?

Entwistle är grym, en av de stora förebilderna.
Är det någon som missat The Real Me från Quadrophenia? Fantastiskt basspel och helt egen stil. Man hör var Chris Squire har fått sina influenser..
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Härligt!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++

Inlägg av GurraG »

Det där klippet är kungligt!
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Dan
Medlem

Inlägg av Dan »

Ni vet väll att han är död?
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Han levde rock'n'roll-drömmen lite senare än de andra, snortade väl ihjäl sig vid 54 års ålder eller så.
Användarvisningsbild
lill_frasse
Medlem+

Inlägg av lill_frasse »

Denna är cool med. Jävla feeling på rösten.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=5TJOJLcweJ4[/youtube]
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Rix skrev:Han levde rock'n'roll-drömmen lite senare än de andra, snortade väl ihjäl sig vid 54 års ålder eller så.
Efter att ha sett den utmärkta The Who-dokumentären Amazing Journey : The Story of the Who tycker jag att John Entwhistle verkade ha varit lite tragisk i vissa avseenden. En av återföreningsturnéerna gjordes t.ex. lite för att rädda John, som var utblottad efter att ha köpt för många instrument och dyra kläder, och i allmänhet levt rock'n'roll-livet på ett sätt som hans ekonomi inte tillät. Och han verkar ha gjort samma misstag vid ett flertal tillfällen. Suck, liksom.

Men visst, en unik basist var han. Det kan ingen ta ifrån honom.

Men på tal om hans kläder, vad sägs om den här "intressanta" läderutstyrseln?

Bild
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

peter_s skrev: Men på tal om hans kläder, vad sägs om den här "intressanta" läderutstyrseln?

Bild

Bild

:?: ;)
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Flea gjorde väl nån Entwistle-tributegrej när de lirade i england?
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

John E.
Gillar Alembicbasar, stora riggar, modelljärnväg och fruntimmer.
Död vid 58!
Jag ligger pyrt till, men har å andra sidan 12 år kvar till 58 och jag nyttjar inte coke! :roll:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

Entwistles insatser för rockbasen är monumentalt - innan honom stod basister och thumpade lite fisigt luddigt med tummen på flatwounds, efter Entwistle öppnade sig en helt ny värld av kaxig rockbas. Men The Who betydde överhuvudtaget mycket för rocken, de var länken mellan popen och hårdrocken tycker jag. Entwistle inom ramen för The Who gillar jag skarpt men det han gjort vid sídan om är kanske mindre intressant. Palladino som tagit över när resterna av The Who ska ut och spela nu sedan Entwistle trillade av pinn är ju en duktig basist men han har ju inget av Entwistles råa brutalitet. Då tycker jag nästan Ringos son på trummorna fyller hålet efter Keith Moon på ett mer förtjänstfullt sätt.

/Mats D
RolleHarris
Medlem++

Inlägg av RolleHarris »

MatsD skrev:Entwistles insatser för rockbasen är monumentalt - innan honom stod basister och thumpade lite fisigt luddigt med tummen på flatwounds, efter Entwistle öppnade sig en helt ny värld av kaxig rockbas. Men The Who betydde överhuvudtaget mycket för rocken, de var länken mellan popen och hårdrocken tycker jag. Entwistle inom ramen för The Who gillar jag skarpt men det han gjort vid sídan om är kanske mindre intressant. Palladino som tagit över när resterna av The Who ska ut och spela nu sedan Entwistle trillade av pinn är ju en duktig basist men han har ju inget av Entwistles råa brutalitet. Då tycker jag nästan Ringos son på trummorna fyller hålet efter Keith Moon på ett mer förtjänstfullt sätt.

/Mats D
Jag tror att Billy Sheehan hade klarat av att axla rollen som The Ox med bravur. Har är ju precis som The OX en bombastiskt basist med egenstil
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

RolleHarris skrev:
MatsD skrev:Entwistles insatser för rockbasen är monumentalt - innan honom stod basister och thumpade lite fisigt luddigt med tummen på flatwounds, efter Entwistle öppnade sig en helt ny värld av kaxig rockbas. Men The Who betydde överhuvudtaget mycket för rocken, de var länken mellan popen och hårdrocken tycker jag. Entwistle inom ramen för The Who gillar jag skarpt men det han gjort vid sídan om är kanske mindre intressant. Palladino som tagit över när resterna av The Who ska ut och spela nu sedan Entwistle trillade av pinn är ju en duktig basist men han har ju inget av Entwistles råa brutalitet. Då tycker jag nästan Ringos son på trummorna fyller hålet efter Keith Moon på ett mer förtjänstfullt sätt.

/Mats D
Jag tror att Billy Sheehan hade klarat av att axla rollen som The Ox med bravur. Har är ju precis som The OX en bombastiskt basist med egenstil
Absolut!
Bild

:mrhappy:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++

Inlägg av GurraG »

RolleHarris skrev: Jag tror att Billy Sheehan hade klarat av att axla rollen som The Ox med bravur. Har är ju precis som The OX en bombastiskt basist med egenstil
+1
När jag hörde att Entwistle var död så var faktiskt Billy Sheehan den förste basisten jag kom att tänka på som lämplig ersättare.
Men Billy har ju faktiskt haft ett Who-tributeband, Amazing journey, tillsammans med Mike Portnoy och Paul Gilbert.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Zzy0OqGLIlM[/youtube]
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
kosmonaut
Medlem+

Inlägg av kosmonaut »

GurraG skrev:
RolleHarris skrev: Jag tror att Billy Sheehan hade klarat av att axla rollen som The Ox med bravur. Har är ju precis som The OX en bombastiskt basist med egenstil
+1
När jag hörde att Entwistle var död så var faktiskt Billy Sheehan den förste basisten jag kom att tänka på som lämplig ersättare.
Men Billy har ju faktiskt haft ett Who-tributeband, Amazing journey, tillsammans med Mike Portnoy och Paul Gilbert.
Killen som skrålar på i bakgrunden måste väll ändå anses som hängiven?
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Satt och slösurfade och hittade detta.
http://www.sothebys.com/app/live/lot/Lo ... lot_name=Y

Här gick en del av The Ox prylar under klubban.
Intressant att denna gick för i sammanhanget en struntsumma (£4320).
Det är ju en (vad jag vet) en one off.
Bild
eller denna som ger mig en viss styvhet i de nedre regionerna.
Bild
och här var det dag att för en tur till duschen med vidhängande byte av kallingar! :lol:
Bild
Det finns en massa godingar att beskåda, så mycket nöje.
Anli!
Strunta i att gå in på ovan nämda sidor.
Du lär få lust att beckna hustrun! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Jobbigt.
Jag vill ha en explorer alembic med spindelnät. Det bara är så.
Annars är märket helt ointressant.
(nja inte riktigt sant... Phil Lesh dök upp i minnet)
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

anli skrev:Jobbigt.
Åk till Berlin och gör ett intjack på Hard Rock Café!
Där hänger denna!
Bild
JE blev tydligen sur på den när den hade hyss för ig och sålde den som straff! :roll:
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem

Inlägg av Dramo »

John Entwistle är nog den enda basist jag kan nämna som spelat på både ursnygga och urfula basar i sina dagar. Annars brukar det vara det ena eller det andra.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Klopper skrev:
anli skrev:Jobbigt.
Åk till Berlin och gör ett intjack på Hard Rock Café!
Där hänger denna!
Bild
JE blev tydligen sur på den när den hade hyss för ig och sålde den som straff! :roll:
Ja just ja... LiveAid!! Dessa jävla batterier.
Markooo
Medlem++

Inlägg av Markooo »

Vad använde han för förstärkare i slutet av sin karriär? Har sett några som det står "ASS" på.

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Markooo skrev:Vad använde han för förstärkare i slutet av sin karriär? Har sett några som det står "ASS" på.
Vassego! :D
http://www.thewho.net/whotabs/equipment ... 86-02.html
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Fan!
Kan inte släppa detta klipp!
Jag blir bara ännu mer fnattig än vanligt.
Kan inte bestämma mig för om jag gillar det eller ej.
Början och slutet är så infernaliskt tungt så högtalarna ramlar genom golvet. Sedan kommer det ett par stumpar som får mig att undra om JE lattjade med gummisvanen i poolen.
Bullen hjälp mig!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=TVl39LBZGMw[/youtube]
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Vi kan vara överens om att det långa mittpartiet är hemskt. Tyvärr.
Men som du säger, början och slutet är tungt trots den skumma digitaldisten.
Gamlingar tappar omdömet med åldern
Skriv svar