Felfasat - tror inte det. Det är kopplat enligt detta schema:MikeO skrev:Felfasat?
För stor skillnad i impedans på mickarna?
Har för mig att dom inte var 100% matchade, använde dom nästa aldrig då jag bytte mickar direkt jag köpte basen dom satt i.Lingonbas skrev:När det gäller impedans på mickarna har jag inget att mäta med, men enligt utsago ska mickarna komma från dig (köpta av Newheartshadow - en Squire och en Japan om dom känns bekanta)så du kanske har bättre koll än jag?
Får börja med det. Hur mycket kan det skilja utan att det ska behöva orsaka problem? Det känns som om halsmicken har lite högre output än stallmicken när man kör en mick åt gången, men inte värre än att det går att kompensera genom att sänka micken en aning.MikeO skrev:Har för mig att dom inte var 100% matchade, använde dom nästa aldrig då jag bytte mickar direkt jag köpte basen dom satt i.Lingonbas skrev:När det gäller impedans på mickarna har jag inget att mäta med, men enligt utsago ska mickarna komma från dig (köpta av Newheartshadow - en Squire och en Japan om dom känns bekanta)så du kanske har bättre koll än jag?
Det är möjligt att det diffar för mycket på impedansen. Jag bytte även alla pottar när jag bytte mickar då det var lite rassliga volymkontroller på den.
Försök att fixa en multimeter och mät upp dom.
Stämmer ganska bra med verkligheten. Känns ju inte så praktiskt - då måste det väl vara bättre med en volym per mick?LGP skrev:Jag tycker att det ser ut som att med balansen på mitten så kan man bara få samma volym som om du skulle ha valt en av mickarna och sedan dragit ner master volymen till hälften!
Det är förmodligen fel men du kan väl prova?
/Lasse
Jag har testat detta nu och jag får bra skjuts i ljudet när jag kopplt mickarna direkt till jacket, så fasfel torde det inte vara. Jag får handla någon mer pot och testa vidare.inber skrev:Ett litet tips i all välmening: Om du kopplar loss de båda kablar som är märkta White i schemat och löder dem tillfälligt direkt till utgångsjacket så kan du ju prova hur mickarna låter när de ligger parallellt, utan att blend-kontrollen är inblandad.
Låter det tunt då så HAR du definitivt fasfel. I annat fall kan du eliminera det och inrikta dig på om du valt rätt potentiometer till dina mickar.
Det här borde inte ta mer än 10 min att prova.
Nja. det "köper" jag inte.inber skrev:Antagligen har du fått tag på en linjär blendpot. Mig veterligen så ska en "normal" blendpot ha två stycken stackade potentiometrar på samma axel som är logaritmiska åt var sitt håll.
[/i]
Felet ligger ju uppenbarligen i lödningenLingonbas skrev:Jag har testat detta nu och jag får bra skjuts i ljudet när jag kopplt mickarna direkt till jacket, så fasfel torde det inte vara. Jag får handla någon mer pot och testa vidare.inber skrev:Ett litet tips i all välmening: Om du kopplar loss de båda kablar som är märkta White i schemat och löder dem tillfälligt direkt till utgångsjacket så kan du ju prova hur mickarna låter när de ligger parallellt, utan att blend-kontrollen är inblandad.
Låter det tunt då så HAR du definitivt fasfel. I annat fall kan du eliminera det och inrikta dig på om du valt rätt potentiometer till dina mickar.
Det här borde inte ta mer än 10 min att prova.
Där tror MatsD har lokaliserat feletMatsD skrev:En sån där dubbel blendpot kan det bli fel med om man kopplar bakvänt vet jag.
/Mats D
Nej, ingen betydelse, du har faktiskt samma resistans mellan mittben och jord på balpoten som på volympoten, 250 kohm.Lingonbas skrev:Föresten - balanspoten är ju alltså en 500Kohm, volym och tonpot 250kohm - har det någon betydelse i sammanhanget?
(behöver jag tillägga att jag är rudis när det gäller elektronik.....)
Låter dåligt i min värld…Lingonbas skrev:Vet inte om jag mäter rätt, men om jag har blendpoten i mittläge har jag 138kohm mellan mittbenen och signalbenen och 48kohm mellan mittben och jordben.
Bra eller dåligt?
112 kOhm mellan jord och signal oavsett läge på potten. Jag får plocka bort den och mäta mer imorgon.svenskrockab skrev:Låter dåligt i min värld…Lingonbas skrev:Vet inte om jag mäter rätt, men om jag har blendpoten i mittläge har jag 138kohm mellan mittbenen och signalbenen och 48kohm mellan mittben och jordben.
Bra eller dåligt?
Du borde ju ha O (noll) i resistans mellan signal och ut i mitten läget, och enligt unicornbass 250kOhm mellan signal och jord.
Har du fått fel port från gitarrdelar?
Eller e den paj.
Löd bort porten och mär med potentiometern!
Trist när det strular...
Hoppas det löser sig snart